Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 ohjauksen keskialueella tyhjä kohta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -TSM-
    Bimmer Rookie
    • Jan 2016
    • 94
    • Pirkanmaa

    E61 ohjauksen keskialueella tyhjä kohta

    Avaan uuden keskustelun, kun en löytänyt hakemisesta huolimatta oikeastaan mitään aiheeseen liittyvää.

    Eli auto on E61 -06 servotronicilla. Ohjaus on ollut aiemmin tosi hyvä, tarkka ja tunnokas. Auto oli kuitenkin huollossa pakosarjan/alipaineletkujen vaihdossa ja heti sieltä lähtiessä ihmettelin väljän tuntuista ohjausta. Käsittääkseni ei pitäisi tässä hommassa joutua kajoamaan ohjauksen/alustan osiin..?

    Ohjauksen keskialueella on ihmeellinen väljyys/tyhjä kohta. Auto lähtee helposti vaeltelemaan, kun rattia on hankala keskittää suoraksi. Ajoa tulee kuitenkin päivittäin sen verran paljon, että aiemmin hyvin keskittävä ja tarkka ohjaus on vielä hyvin muistissa.

    Tuskin mikään alustan osakaan yhtäkkiä väljistyy..
    Voisiko ohjaustehostimen pumppu alkaa oireilemaan noin ennen kuin hajoaa?

    Edit. Tullut kuntoon kunnostetulla hammastangolla. Ilmeisesti sisältä joku osa irronnut vanhasta tangosta.
    Last edited by -TSM-; 13-02-2017, 10:44.
  • -TSM-
    Bimmer Rookie
    • Jan 2016
    • 94
    • Pirkanmaa

    #2
    Lisätään vielä, että keskialueen väljän kohdan huomaa jo auton ollessa sammutettuna parkissa, kun rattia heiluttaa. Korostuu sitten vielä ajossa.

    Missä näissä e61 sijaitsee se ns."taikamutteri"?
    Jos sitä koittaisi hieman kiristää.

    Onko pakosarjan lähettyvillä jotain ohjaukseen vaikuttavaa, joka olisi vahingossa huollossa löystynyt tai irronnut?
    Pitäisikö ohjaustehostimen pumpun alkaa ääntämään jos on hajoamassa?

    Ihmetyttää kovasti mikä tuohon on mennyt ja itsellä alkaa olemaan ideat aika vähissä.

    Comment

    • -TSM-
      Bimmer Rookie
      • Jan 2016
      • 94
      • Pirkanmaa

      #3
      Jatketaan vielä vähän yksinpuhelua.

      Auto seisoi viikonlopun ulkona pakkasessa. Eilen lähdin ajamaan sillä, niin jo ennen käynnistystä huomasin, että ratin klappi on hävinnyt. Ajossakin ohjaus oli taas normaali.
      Kun reilu tunnin päästä lähdin taas ajamaan vielä hieman lämpöisellä autolla, niin ratin klappi oli palannut :think

      Kaikki vinkit ovat tervetulleita mikä tässä voi aiheuttaa ongelman.
      Tarvitsee varmaan lähipäivinä koittaa saada auto jossain nosturille, niin pääsee heiluttelemaan paikkoja.

      Comment

      • Rale
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 1482
        • Porvoo

        #4
        Onko ohjaustehostimen säiliö ollut irti? Jos on joutunut tyhjentämään ja väärät litkut pantu sisään?

        Comment

        • -TSM-
          Bimmer Rookie
          • Jan 2016
          • 94
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Rale View Post
          Onko ohjaustehostimen säiliö ollut irti? Jos on joutunut tyhjentämään ja väärät litkut pantu sisään?
          Ei ainakaan omistusaikanani (noin puoli vuotta) ole tarvinnut ottaa säiliötä irti/vaihtaa nesteitä.
          Huollossakaan sitä ei irroitettu.

          Itsellä tuli myös ensimmäisenä mieleen, että liittyisi ohjaustehostimeen, mutta voiko sitten kuitenkaan olla yhteydessä siihen, koska ratin tyhjän keskialueen huomaa vaikka auto ei olisi käynnissä?

          Comment

          • Jari64
            Newbiemmer
            • Mar 2016
            • 27
            • iitti

            #6
            Itsellä tuli myös ensimmäisenä mieleen, että liittyisi ohjaustehostimeen, mutta voiko sitten kuitenkaan olla yhteydessä siihen, koska ratin tyhjän keskialueen huomaa vaikka auto ei olisi käynnissä?[/QUOTE]
            venttiilit vaatii pienen löysän toimiakseen. öljynpaine kiristää löysän.
            toimiiko kierroksilla jos toimii pumppu väljä.

            Comment

            • enins
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2009
              • 513
              • Rauma

              #7
              Ei sitä kannata koittaa arvuutellen korjata, menee rahat ja jää vika korjaamatta.
              Jos ei itsellä ole mahdollisuutta tutkia paikkoja, niin käy jossain katsatuskonttorilla tsekkauttamassa (hinta 30 euron vaiheilla).
              Autokalusto: 320d f30

              Comment

              • [jo
                BTCF Member
                • Mar 2013
                • 16
                • Kaarina

                #8
                Originally posted by -TSM- View Post
                Lisätään vielä, että keskialueen väljän kohdan huomaa jo auton ollessa sammutettuna parkissa, kun rattia heiluttaa. Korostuu sitten vielä ajossa.

                Missä näissä e61 sijaitsee se ns."taikamutteri"?
                Jos sitä koittaisi hieman kiristää.

                Onko pakosarjan lähettyvillä jotain ohjaukseen vaikuttavaa, joka olisi vahingossa huollossa löystynyt tai irronnut?
                Pitäisikö ohjaustehostimen pumpun alkaa ääntämään jos on hajoamassa?

                Ihmetyttää kovasti mikä tuohon on mennyt ja itsellä alkaa olemaan ideat aika vähissä.
                Originally posted by markok View Post
                Taikamutteri on samalla kohdalla mihin rattiakseli yhdistyy, mutta hammastangon yläpuolella. Helppo kiristää myös hammastanko paikallaan. Muistaakseni 17mm hylsy tuohon kävi. Alkuperäinen asento kannattaa merkata ennen säätöä. Neljännesosa kierroksen säädöllä on yleensä jo iso vaikutus. Säädön jälkeen pitää kokeilla renkaista kääntämällä ettei minkäänlaista tahmomista esiinny missään asennossa.
                Kävin haulla lainaamassa toisesta aiheeseen liittyvästä topicista
                F11 525D -11 302hp/622nm
                E61 530XD -08
                F20 116i -13 224hp/365nm

                Comment

                • -TSM-
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2016
                  • 94
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Kiitos vinkeistä!

                  Testasin, niin kierrokset ei vaikuttanut ohjaustuntumaan mitenkään.
                  Koitan tänään vähän säätää tuota taikamutteria onko mitään apua. Joissain E90 oli välykseen auttanut ohjausakselin ylä- ja alanivelien torxien kiristäminen, niin pitää kokeilla myös sitä.

                  Ohjaustehostimessa on ATF:t, eikö näihin suositella jotain lisäainetta? Tosin vaikuttaa kai lähinnä, että ohjaus tulisi kevyemmäksi.
                  Välillä hitaissa käännöksissä ohjauksesta kuuluu pieni kujerrus, mutta lukemani perusteella aika monessa e60 kuuluu vastaava ääni eikä kuitenkaan aiheuta ongelmia. Ääni on kuulunut koko omistusaikani satunnaisesti eikä ole muuttunut mitenkään.

                  Comment

                  • -TSM-
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2016
                    • 94
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Tänään tuli autoa tutkittua tallissa. Syytä klappiin en vieläkään löytänyt, mutta muutama asia jäi askarruttamaan:

                    - missä kohtaa taikamutteri tarkalleen sijaitsee? En löytänyt sitä etsinnästä huolimatta. Osa nro.1 lähellä oleva pultti on ainakin niin ahtaassa paikassa ja syvennyksessä, että perus työkaluilla sinne ei oikein pääse käsiksi http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=32_1420

                    - pääseekö tämän kuvan http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=32_1434 osa nro.2 parhaiten käsiksi sisustan vai moottoritilan kautta? Jos siinä onkin väljää, niin olisi hyvä kiristää. Alemmassa osa nro 3 ei ainakaan ollut kiristettävää.

                    Kun rattia heiluttaa klapin alueella, niin rattiakseli kyllä liikkuu mukana, mutta renkaat/hammastanko/muut alustan osat ei. Väljällä alueella myös jostain rattiakselin alueelta kuuluu pientä kolinaa, en saanut paikallistettua mistä ääni tarkalleen tulee, kun kantautuu laajemmalle.

                    Rattia laidasta laitaan käännellessä ohjaustehostinneste kuulostaa loiskuvan, onko normaalia?

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by -TSM- View Post
                      - missä kohtaa taikamutteri tarkalleen sijaitsee? En löytänyt sitä etsinnästä huolimatta. Osa nro.1 lähellä oleva pultti on ainakin niin ahtaassa paikassa ja syvennyksessä, että perus työkaluilla sinne ei oikein pääse käsiksi http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=32_1420
                      Kyllä se taikamutteri on juurikin linkin kuvan osanumeron 1 kohdalla tuossa paksussa kohdassa. Peilin kanssa sinne pääsee näkemään ja ihan 3/8" räikällä ja hylsyllä itse tuota käänsin. Omassa autossa servotronicilla varustettu ohjaus.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • Ccccc
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2015
                        • 112
                        • Valkeakoski

                        #12
                        Mulla taasen ei millään mahdu hylsy saatika räikkä mutta lenkkiavaimella sai käännettyä. Mulla myös samanlainen klappi joka on rattiakselin alimman nivelen ja raidetangon sisäpään välissä eli siis hammastangossa. En vaan ymmärrä että mikä sieltä on paskana kun kolahdus&väljä tuntuu molemmista pyöristä kokeilemalla elikkä vois luulla että hammastus väljä mutta se sama väljä pysyy vaikka renkaat olisi missä asennossa ja testasin myös kirrata taikanamiskan niin tiukalle ettei pyörät oikein edes kääntynyt voimalla enää. Hammastushan on kiilamainen eli luulisi kirraamalla klapin poistuvan mutta kun ei niin ei.
                        Työkalut M47 dampperin vaihtoon
                        INPA ISTA

                        Comment

                        • Hezman
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2012
                          • 708
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Ccccc View Post
                          Mulla taasen ei millään mahdu hylsy saatika räikkä mutta lenkkiavaimella sai käännettyä. Mulla myös samanlainen klappi joka on rattiakselin alimman nivelen ja raidetangon sisäpään välissä eli siis hammastangossa. En vaan ymmärrä että mikä sieltä on paskana kun kolahdus&väljä tuntuu molemmista pyöristä kokeilemalla elikkä vois luulla että hammastus väljä mutta se sama väljä pysyy vaikka renkaat olisi missä asennossa ja testasin myös kirrata taikanamiskan niin tiukalle ettei pyörät oikein edes kääntynyt voimalla enää. Hammastushan on kiilamainen eli luulisi kirraamalla klapin poistuvan mutta kun ei niin ei.
                          Kuvailemasi vika kertoo hammastangon liukujen kuluneisuudesta. Väljyys tulee pystysuuntaan. Ja sitten kun sitä on tarpeeksi niin edestakaisin rattia hemputtamalla hammastankon vain "keinuu". Ei käännä renkaita yhtään.

                          Pystyliikkeen toteaminen helpointa kun purkaa raidetangon toiselta puolelta, suojakumi myös. Sit kaveri kääntelemään rattia eestakas.

                          Paljon olisi säästynyt vaivaa ja rahaa mikäli huolto-ohjelmaan olisi lisätty 200tkm kohdalle hammastangon vaihto.

                          Eikä syy ole autossa, vaan ZF:n heikoksi suunnittelemassa ohjaustangossa. Tangon tuet on noin 40cm etäisyydellä toisistaan. Lisäksi se taikamutterin tuki. Mutta se ei ole tarkoitettu itse tangon shimmaamiseen, vaan hammastuksen välyksen säätöön.
                          Joten ei ole mikään ihme että noita menee.

                          Itse patentoin E39:iin ohjaustangon päihin lisätuet. Parani huomattavasti, mutta jäi vielä kehittämisen varaa.

                          Comment

                          • Ccccc
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2015
                            • 112
                            • Valkeakoski

                            #14
                            Originally posted by Hezman View Post
                            Kuvailemasi vika kertoo hammastangon liukujen kuluneisuudesta. Väljyys tulee pystysuuntaan. Ja sitten kun sitä on tarpeeksi niin edestakaisin rattia hemputtamalla hammastankon vain "keinuu". Ei käännä renkaita yhtään.

                            Pystyliikkeen toteaminen helpointa kun purkaa raidetangon toiselta puolelta, suojakumi myös. Sit kaveri kääntelemään rattia eestakas.

                            Paljon olisi säästynyt vaivaa ja rahaa mikäli huolto-ohjelmaan olisi lisätty 200tkm kohdalle hammastangon vaihto.

                            Eikä syy ole autossa, vaan ZF:n heikoksi suunnittelemassa ohjaustangossa. Tangon tuet on noin 40cm etäisyydellä toisistaan. Lisäksi se taikamutterin tuki. Mutta se ei ole tarkoitettu itse tangon shimmaamiseen, vaan hammastuksen välyksen säätöön.
                            Joten ei ole mikään ihme että noita menee.

                            Itse patentoin E39:iin ohjaustangon päihin lisätuet. Parani huomattavasti, mutta jäi vielä kehittämisen varaa.
                            Hmm kerro toki enemmän. Jostain nailonista,ertalonista tms holkit molempiin päihin? Tiukka sovite ja lyömällä paikalleen vai jotakin hienompaa? Miten teit ja mitä parannettavaa. Matskut, laitteet ja ehkä jopa mielenkiintoa löytyy kokeilla moista temppua.
                            Työkalut M47 dampperin vaihtoon
                            INPA ISTA

                            Comment

                            • -TSM-
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2016
                              • 94
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Ccccc View Post
                              Mulla taasen ei millään mahdu hylsy saatika räikkä mutta lenkkiavaimella sai käännettyä. Mulla myös samanlainen klappi joka on rattiakselin alimman nivelen ja raidetangon sisäpään välissä eli siis hammastangossa. En vaan ymmärrä että mikä sieltä on paskana kun kolahdus&väljä tuntuu molemmista pyöristä kokeilemalla elikkä vois luulla että hammastus väljä mutta se sama väljä pysyy vaikka renkaat olisi missä asennossa ja testasin myös kirrata taikanamiskan niin tiukalle ettei pyörät oikein edes kääntynyt voimalla enää. Hammastushan on kiilamainen eli luulisi kirraamalla klapin poistuvan mutta kun ei niin ei.
                              Lenkkiavaimella nopeasti koitin, mutta mutterin syvennys oli niin täynnä hiekkaa ym kuraa, että avain ei oikein uponnut sinne. Samalla iski pieni epäilys onko kyseessä varmasti oikea mutteri.

                              Tarvitsee vielä puhdistaa kohta ja koittaa uudelleen, kun osa on ainakin oikea.

                              Itsellä ei renkaista heiluttamalla tunnu välystä enkä ainakaan suojakumin läpi selkeästi tuntenut, että sielläkään olisi kun toinen heilutti rattia klapin alueella.

                              Millähän tuohon rattiakselin yläpäähän pääsee käsiksi, pitääkö paljon purkaa sisustamuoveja pois (jos nyt edes sisäkautta kannattaa koittaa)?

                              Ongelman kummallisuutta lisää se, että auton seistyä pidempään pakkasessa ohjaus on taas ihan hyvä (kunnes lämpiää).
                              Taidan vielä vaihtaa ohjaustehostimen nesteet, mutta klappi tuntuisi ainakin rattia heiluttamalla tulevan jostain nivelestä tai vastaavasta (koska kuuluu se pieni klonksahdus juuri tyhjän alueen ja ohjauksen tarttumisen rajalla, ajossa tätä ei huomaa/kuule, on sen verran pieni ääni).
                              Toki ohjaustehostimen nesteiden hölskyminen rattia käännellessä myös ihmetyttää..
                              Last edited by -TSM-; 16-12-2016, 09:39.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎