Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hiukkassuodatin Saksasta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ZimmerA
    Newbiemmer
    • Nov 2010
    • 13
    • Jyväskylä, Finland

    Hiukkassuodatin Saksasta?

    Noin viikko sitten iski autoon Particle filter - herja. Auto on 530d xdrive 2009, ajettu 285tkm.

    Katsoin heti ensimmäiseksi lämmöt ja ne pysyivät maantieajossa 81 - 88 välillä, riippuen vähän maastosta. Seuraavaksi vein auton monimerkkikorjaamolle, jossa todettiin, että auton kaasuläppä on mykistynyt. Tämä sopikin kuvaan, koska auto tuppasi vähän tärähtämään aina sammutettaessa.

    Läppä vaihdettiin ja monimerkkikorjaamo nollasi vikakoodit (Autocomm). Sammutustärinä lakkasi, mutta Particle Filter - herja tulee edelleen aina n. 10 minuutin kuluttua startista. Korjaamo nosti nyt kädet pystyyn ja sanoi, ettei heidän laitteillaan (Autocomm) pysty sanomaan missä kohtaa järjestelmää vika on. Suosittelivat Laakkoselle menoa.

    Seuraavaksi tarkoitukseni onkin varata aika Laakkoselle ja diagnoosin perusteella alkaa sitten varmaan etsimään uutta hiukkasloukkua (esim. Saksasta?). Vallitsevassa tilanteessa en halua sitä kokonaan poistattaakaan ja pesuhommat vähän epäilyttävät.

    Kyselen myös tuolla KS threadista vaihtoehtoja tuolle Laakkoselle, mutta olisiko jollain kokemusta tuosta hiukkassuodattimen hankkimisesta Saksasta? Hyviä linkkejä ehkä?
    F11 525dA xdrive 2012
    ex. E61 530dA xdrive LCI 2009
    ex. E61 520dA LCI 2007
    ex. E60 525iA 2004
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by ZimmerA View Post
    Noin viikko sitten iski autoon Particle filter - herja. Auto on 530d xdrive 2009, ajettu 285tkm.

    Katsoin heti ensimmäiseksi lämmöt ja ne pysyivät maantieajossa 81 - 88 välillä, riippuen vähän maastosta. Seuraavaksi vein auton monimerkkikorjaamolle, jossa todettiin, että auton kaasuläppä on mykistynyt. Tämä sopikin kuvaan, koska auto tuppasi vähän tärähtämään aina sammutettaessa.

    Läppä vaihdettiin ja monimerkkikorjaamo nollasi vikakoodit (Autocomm). Sammutustärinä lakkasi, mutta Particle Filter - herja tulee edelleen aina n. 10 minuutin kuluttua startista. Korjaamo nosti nyt kädet pystyyn ja sanoi, ettei heidän laitteillaan (Autocomm) pysty sanomaan missä kohtaa järjestelmää vika on. Suosittelivat Laakkoselle menoa.

    Seuraavaksi tarkoitukseni onkin varata aika Laakkoselle ja diagnoosin perusteella alkaa sitten varmaan etsimään uutta hiukkasloukkua (esim. Saksasta?). Vallitsevassa tilanteessa en halua sitä kokonaan poistattaakaan ja pesuhommat vähän epäilyttävät.

    Kyselen myös tuolla KS threadista vaihtoehtoja tuolle Laakkoselle, mutta olisiko jollain kokemusta tuosta hiukkassuodattimen hankkimisesta Saksasta? Hyviä linkkejä ehkä?
    Pakkopolttoa, niin eiköhän se siitä ala taas toimimaan. Sovi jonkun foorumilaisen kanssa, että katsotte koodit ja jos se koodi on liian suuresta vastapaineesta (luultavasti on), niin pakkopolttoa ja koodien nollausta. Voi vaatia useamman kerran pakkopolttoa, että vastapaineet asettuu kohdilleen. En ihan heti alkaisi miettimään DPF vaihtoa, maksaa kuitenkin kohtuu paljon.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • bore^
      Bimmer Rookie
      • Aug 2016
      • 169
      • Vantaa

      #3
      itse olen myös ennakoivasti ebaystä tutkinut ja jos ongelmia tulee niin sieltä tilaan uuden pöntön. pitänee vaan ottaa vähän selvää kun joissain panttina on vanha pönttö takasin lähetyksenä ilmeisesti :think ootko tutkinu kumman mallin filtteri siellä on?
      E61 2006 530d m-sport

      Comment

      • Fabsu
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1754

        #4
        Originally posted by ZimmerA View Post
        Noin viikko sitten iski autoon Particle filter - herja. Auto on 530d xdrive 2009, ajettu 285tkm.

        Katsoin heti ensimmäiseksi lämmöt ja ne pysyivät maantieajossa 81 - 88 välillä, riippuen vähän maastosta. Seuraavaksi vein auton monimerkkikorjaamolle, jossa todettiin, että auton kaasuläppä on mykistynyt. Tämä sopikin kuvaan, koska auto tuppasi vähän tärähtämään aina sammutettaessa.

        Läppä vaihdettiin ja monimerkkikorjaamo nollasi vikakoodit (Autocomm). Sammutustärinä lakkasi, mutta Particle Filter - herja tulee edelleen aina n. 10 minuutin kuluttua startista. Korjaamo nosti nyt kädet pystyyn ja sanoi, ettei heidän laitteillaan (Autocomm) pysty sanomaan missä kohtaa järjestelmää vika on. Suosittelivat Laakkoselle menoa.

        Seuraavaksi tarkoitukseni onkin varata aika Laakkoselle ja diagnoosin perusteella alkaa sitten varmaan etsimään uutta hiukkasloukkua (esim. Saksasta?). Vallitsevassa tilanteessa en halua sitä kokonaan poistattaakaan ja pesuhommat vähän epäilyttävät.

        Kyselen myös tuolla KS threadista vaihtoehtoja tuolle Laakkoselle, mutta olisiko jollain kokemusta tuosta hiukkassuodattimen hankkimisesta Saksasta? Hyviä linkkejä ehkä?
        Älä nyt hötkyile sen Laakkosen kanssa. Etsi mieluummin täältä foorumilta henkilö, joka voi katsoa tarkemmin mikä koodi siellä on. Esimerkiksi itselläni on vikakoodi 452A, joka ei estä DPF polttoa. Ilmeisesti tuo kertoo että DPF:än kilometrit ovat ns. tulleet täyteen. Auto tekee kyllä polttoa, mutta itselläni tihennetyin välein. Autolleni pitäisi kertoa, että autoon on vaihdettu DPF ja homma jatkuisi sitten ihan normaalisti, ilman tuota dpf herjaa i driveen. Sitten jos siellä on vikakoodit 480A ja 481A ei poltto enää toimi.
        AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

        ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
        e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
        e30 318i -88

        Comment

        • hatemi
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 106
          • Jkl

          #5
          Pakkopoltto ja muutkin kikkakolmoset onnistuu Jyväskylässä esimerkiksi minun toimesta.

          Kilauta vaikka maanantaina niin keskustellaan asiasta enemmän.

          T: Hannu
          O neljä neljä 9991517
          tdituning.fi

          Comment

          • ZimmerA
            Newbiemmer
            • Nov 2010
            • 13
            • Jyväskylä, Finland

            #6
            Kiitos kaikille vastauksista. Kokeilenpa siis selvittää tätä ensin foorumilaisten voimin.

            Ja kiitos Hannu, soittelen sinulle huomenna!
            F11 525dA xdrive 2012
            ex. E61 530dA xdrive LCI 2009
            ex. E61 520dA LCI 2007
            ex. E60 525iA 2004

            Comment

            • Janna
              BTCF Member
              • Dec 2013
              • 1068
              • Rovaniemi

              #7
              Omaan toukkaan on kertaalleen pakkopoltto tehty ja seuraavan kerran kun herjaa, poistetaan koko pönttö käytöstä kokonaan sen jälkeen.

              Comment

              • japemw
                Bimmer Rookie
                • Sep 2006
                • 51
                • Oulu

                #8
                525D pre LCI:stä tuli Idriven kautta pdf-kilometrit täyteen. Tilasin Ebay uk:sta tarvikesuodattimen (309€ postituksineen) ja vaihdoin sen. Kuittasin huollon trippimittarin napista.
                Entinenkin filtteri tosin kyllä näytti siltä, että silläkin olisi voinut vielä ajaa. Ei havaittavaa tukkeumaa jne. Mitään häiriövaloja tms. tai tehon puutetta ei ollut sillä entiselläkään. Vain se 200 tkm tuli täyteen.
                Ehkäpä turhaan vaihdoin. Mutta kun ei tuon enempää maksanut.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by japemw View Post
                  525D pre LCI:stä tuli Idriven kautta pdf-kilometrit täyteen. Tilasin Ebay uk:sta tarvikesuodattimen (309€ postituksineen) ja vaihdoin sen. Kuittasin huollon trippimittarin napista.
                  Entinenkin filtteri tosin kyllä näytti siltä, että silläkin olisi voinut vielä ajaa. Ei havaittavaa tukkeumaa jne. Mitään häiriövaloja tms. tai tehon puutetta ei ollut sillä entiselläkään. Vain se 200 tkm tuli täyteen.
                  Ehkäpä turhaan vaihdoin. Mutta kun ei tuon enempää maksanut.
                  Tuossa tilanteessa olisin vain kuitannut vaihdetuksi ja katsonut vastapaineet.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7531
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Tuossa tilanteessa olisin vain kuitannut vaihdetuksi ja katsonut vastapaineet.
                    Jep. Pre-LCI:ssä on iDrivessä tuolle oma kohtansa
                    ja LCI:ssä vain taulee vikakoodi joka näkyy testerillä.
                    Ihan turhaan se suodatin tulee tuon takia vaihdettua,
                    Pre-lcissä kuittaus onnistuu mittariston kautta,
                    LCI:ssä istalla.
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • KOMBI7
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2011
                      • 82
                      • Satakunta

                      #11
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Tuossa tilanteessa olisin vain kuitannut vaihdetuksi ja katsonut vastapaineet.
                      Juurikin näin, omassa LCI:ssä nollattiin suodatin kun 200tkm oli takana ja nyt 350tkm mittarissa eikä mitään oireita suodattimen vastapaineiden suhteen. Uusi nollaus 400tkm:ssä ja meno maistuu

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by KOMBI7 View Post
                        Juurikin näin, omassa LCI:ssä nollattiin suodatin kun 200tkm oli takana ja nyt 350tkm mittarissa eikä mitään oireita suodattimen vastapaineiden suhteen. Uusi nollaus 400tkm:ssä ja meno maistuu
                        Niin kauan kun vastapaineet pysyy aisoissa, niin mielestäni ihan turha alkaa edes miettimään tekevänsä DPF:llä mitään. Käyttää sen rahan vaikka termarien vaihtoon. Kuinkahan paljon on enemmillään rullattu alkuperäisellä DPF:llä?
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • ErkkiE
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 614
                          • Espoon haja-asutus

                          #13
                          Omassa 273 tkm ajetussa (530xd LCI) rupeaa olemaan vaihtoaika. Poltot toimii ihan kuin pitääkin ja hehkut ja termarit kunnossa, mutta polttoväli on auttamatta lyhyt ollen useimmiten 100...150 km ja "laskennallinen noki" hyppää melkein heti polton jälkeen takaisin ylös. Tuhkalaskuri on nollattu jokunen kymppitonni takaperin, mutta sillä sinänsä mitään vaikutusta ollut. Kunnossa oleva pönttö menee kuitenkin helposti moninkertaisilla väleillä. Rupeaa olemaan arkikäyttöön liian lyhyt väli, kun olisi yhtä mittaa polttamassa ja kunnon poltto vaatii kummiskin äkkiä sen parikyt kilometriä.

                          Onko tuossa nelivetoisessa jotain erityistä pöntön irtisaamisen suhteen? Mahtuuko se sieltä tulemaan irti ilman kikkailuja? Irrotetaanko anturit (lämpötila-anturi(t?), happi) irtonaisesta pöntöstä ja lähteekö ne suosiolla yleensä irti vai vaatiiko taikoja? Kannattaako kierteisiin takaisin asennettaessa laittaa jotakin voitelua (esim. hehkutulppien rasvaa) vai ehdottomasti ei mitään tms.? Tilalle siis on tarkoitus laittaa ihan kunnostettu pönttö. Tuommoisilla kunnostettujen noin 300 e hinnoilla ei kovin paljoa tehdä eksperimentointia erilaisilla puhdistusaineilla (ja usko erilaisiin ihmeaineisiin puuttuu) ja mitään irtopöntön kotipesuja ei ole muutenkaan kiinnostusta tehdä. Kun purku ja asennus on joka tapauksessa jonninmoinen homma, niin sitten kelvollisesti kunnostettu osa tilalle.
                          E
                          Last edited by ErkkiE; 27-05-2019, 13:23.

                          Comment

                          • dolby
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2013
                            • 70
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by ErkkiE View Post
                            Omassa 273 tkm ajetussa (530xd LCI) rupeaa olemaan vaihtoaika. Poltot toimii ihan kuin pitääkin ja hehkut ja termarit kunnossa, mutta polttoväli on auttamatta lyhyt ollen useimmiten 100...150 km ja "laskennallinen noki" hyppää melkein heti polton jälkeen takaisin ylös. Tuhkalaskuri on nollattu jokunen kymppitonni takaperin, mutta sillä sinänsä mitään vaikutusta ollut. Kunnossa oleva pönttö menee kuitenkin helposti moninkertaisilla väleillä. Rupeaa olemaan arkikäyttöön liian lyhyt väli, kun olisi yhtä mittaa polttamassa ja kunnon poltto vaatii kummiskin äkkiä sen parikyt kilometriä.
                            E

                            Mulla prikulleen sama tilanne, kyseessä vain pre-lci ja ajettu 280 tkm, eli aika tasalaatuista kamaa tuntuu olevan.

                            Tähän väliin voisi kysyä kokemuksia myös siitä toisesta vaihtoehdosta eli pöntön tyhjäämisestä ja ohjelmoinnista. Onko kellään ollut ongelmia katsastuksessa päästöjen suhteen, nykyään taitaa olla tiukemmat rajat?

                            Comment

                            • vekkuli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1330
                              • Liminka

                              #15
                              Originally posted by dolby View Post
                              Mulla prikulleen sama tilanne, kyseessä vain pre-lci ja ajettu 280 tkm, eli aika tasalaatuista kamaa tuntuu olevan.

                              Tähän väliin voisi kysyä kokemuksia myös siitä toisesta vaihtoehdosta eli pöntön tyhjäämisestä ja ohjelmoinnista. Onko kellään ollut ongelmia katsastuksessa päästöjen suhteen, nykyään taitaa olla tiukemmat rajat?
                              Ei ole ollut ongelma.
                              E93 ///M3
                              E60 530dA aka M5
                              F11 525dA Xdrive
                              Tesla model 3 LR MY22

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎