E61 pre LCI automaattilaatikon öljynvaihto

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petsku333
    BTCF Member
    • Jun 2014
    • 349
    • Kerava

Originally posted by bbs body e28 View Post
    Joo ajattelin yrittää jatkaa vaihteiston mekatroniikan ikää rvs käsittelyllä. Täyttö/tarkastus proppu oli sitten niin tiukassa että ei jatko varrellakaan auennut. Mutta en luovuttanut, ajattelin että ota letkun laatikon kyljestä auki (lämmönvaihdin tai jäähdytin) ja laitan rvs:ät sitä kautta sisälle, litistin alimman letkun mutta ne prkl irtos tietenkin molemmat ja öljyä tuli ainakin puol litraa ulos. Kysymys kuuluu että voiko autolla nyt ajaa ja voiko siitä alimmasta letkun reijästä lisätä öljyä esim tippakannulla? Kiitos
    Jos nyt kuitenkin naksauttaisit sen täyttötulpan auki ja lisäisit öljyä sitä kautta. Voihan sitä vaikka mistä yrittää lisätä, mutta sitten ei tiedä tasosta mitään
    Seat Cupra 290

Ex. F20 118i MHD Stage 2
    E60 2006 525i

Comment

• bbs body e28
      Bimmer Rookie
      • May 2010
      • 47
      • vantaa

Ongelmia, onko muilla ollut ongelmia saada laatikon kyljestä jäähdyttäjän putkie kiinnitys pitämään. Oon vaihtanut stefan mutta hetken päästä aina alkaa vuotamaan..:think

Comment

• Superman
        Newbiemmer
        • Aug 2025
        • 1
        • Tampere

Nostetaas hieman tätä vanhaa topikkia, kun itsellä tuli asia tapetille "uuden" autonhankinnan myötä, eli hommasin e61 525iA rakkineen vuodelta 2005 missä kilometrejä nyt 230000 taulussa ja laatikossa ilmeisesti alkuperäiset öljyt. Tekisi nyt mieli vaihtaa ölpät, kun tätä rakkinetta ajattelin tässä kuitenkin jonkin matkaa kulutella. Kyselin tarjousta yhdestä firmasta täältä Tampereelta mistä oli toisen käden kautta hyviä kokemuksia. Pyysin tarjousta nimenomaan huuhteluvaihdosta ja sellaisen sainkin, mutta olivat kuitenkin firmassa sitä mieltä, että koska öljypohja kuitenkin otetaan irti niin huuhtelu ei olisi välttämätön ja suosittelivatkin ensisijaisesti öljyjen vaihtoa ZF:n omalla huoltosarjalla (alkuperäiset ZF-öljyt 7 litraa, suodatin öljypohja ja tiiviste). Huuhteluvaihtoon puolestaan käyttäisivät jonkin toisen jälkimarkkinatoimittajan öljyjä. Ajatuksia?

Comment

• IiroU
          BTCF Member
          • Oct 2021
          • 498
          • Turku/Rauma

Mielestäni tuo alkuperäinen ZF huoltosarja on hyvä setti ja kohtuullisen hintainen. Oman kokemuksen perusteella kaikkea öljyä ei kuitenkaan saa pois öljypohjaa irroittamalla, joten huuhtelulle voisi olla tarvetta. Paras olisi jos tekisivät huuhtelun ZF öljyillä, joka lienee liikaa vaadittu.

Samalla myös hyvä laskea mekatroniikka sekä vaihtaa sen ja vaihteiston rungon välissä olevat kumiputket 4kpl sekä toinen tiiviste. Myös liittimen tiiviste kuuluu samaan remonttiin. Budjetista riippuen myös solenoidien vaihto menis kätevästi samalla, tästä ei tosin itsellä kokemusta.
          E65 745d Individual -07
          Ex:
          E39 530dA Touring M-Sport -02
          E39 528i Sedan -00
          Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa.
          Yhteydenotot YV.

Comment

• Superman
            Newbiemmer
            • Aug 2025
            • 1
            • Tampere

Kiitos vastauksesta!

Huuhtelua niin monesta suunnasta painotetaan, että itse pitäisin sitä myös tärkeänä, mutta tosiaan tuolta firmasta mainitsivat, että alkuperäistä ZF öljyä eivät saa toimittajiltaan tilattua muuta kuin tuon alkuperäisen huoltosarjan mukana - mitä tulee vain se 7 litraa. Olisiko hölmö ajatus tehdä huuhtelu jollakin halvemmalla ja täyttää sitten lopuksi sisään ZF:n omat öljyt?

Ehkä mun täytyy kartoitella tarjouksia myös muualta. Samalla kysellä hintaa muiden tiivisteiden osalta + solenoidit.

Laatikko itsessään ei omaan makuun käyttäydy mitenkään erityisen huonosti. Vaihtaa pääsäntöisesti todella nätisti. Eipä mulla tosin verrokkinakaan ole kovin paljoa kokemuksia. Taloudesta löytyy vaimon kauppakassina kakkossarjalainen missä modernimpi ZF:n kasilovinen ja onhan se tähän verrattuna jotenkin rivakampi liikkeissään, mutta hyvin saman oloinen.

Comment

• edva
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2018
              • 326
              • Pirkkala

Jättäsin solenoidit noilla kilsoilla vielä koskematta, jos ei oireile, mutta megan tiivisteet vaihtaisin. Kumi kovettuu ja kutistuu ikääntyessään ja varsinkin ne lakupätkät vetäytyy koloihinsa eikä enää tiivistä mitään.

Huuhtelemalla tekisin tämän, jos edellisestä vaihdosta ei ole tietoa. Pidä huolta, että vaihtavat myös sen johdon plugin tiivisterenkulan, ja että se menee varmasti paikalleen. Veetuttaa pudottaa öljyt ja megatroniikka uudestaan hetken päästä, jos jää plugin juuresta hikoileen.

Ei se ZF oma keitto mitään taikamehua oo. Huuhtele loota sillä litkulla mitä firma tarjoo, jos on käypäistä siihen lootaan. 100tkm jälkeen voi sit vaihtaa ZF:n sarjalla vaikka omassa tallissa sen 7 litraa ja öljypohjan.
              Tai ajele huuhtelun jälkeen niin kauan kunnes alkaa oireilla. Vaihda sitten kaikki kerralla eli solenoidit, megatroniikan välilevy, megan tiivisteet + tuo ZF öljynvaihtosarja.
              e61 530xd LCI 3/2007

Comment

• Rattiukko
                BTCF Member
                • Nov 2022
                • 787
                • Uusimaa

Mulle vaihdettiin LCI malliin joku tarvikeöljy merkkihuollossa huuhtelemalla. Mitään ei nollattu ainakaan vaihteiston käytöksen perusteella. Ei siis tökkinyt kuten alussa tekee jos adaptaatiot, varsinkin laatikon, on nollattu. Siellä on erikseen ajajan sopeutus ja laatikon sopeutus. Mun käsitys on se että jättivät suodattimen/öljypohjan vaihtamatta, ainakin mitä tiirailin aikaleimoja öljypohjasta ja suodattimen kuntoa kun itse vaihdoin öljyt myöhemmin toiseen kertaan.

Tällä huuhteluöljynvaihdolla laatikon käytös muuttui "amerikkalaiseksi", samaksi mitä vanhat jenkkilootat tekee eli luistaa paljon vaihteen vaihdon yhteydessä. Aikaisemmin vaihteen vaihto oli napakka, se mitä Bemarilta voi normaalisti odottaa. Epäilen vaihteiston käytöksen perusteella että uuden öljyn viskositeetti oli aivan väärä.

Näillä öljyillä ajoin ehkä 75000km, en muista tarkkaan. Kakkosen ja kolmosen välissä oli pieni epämääräisyys eikä se öljynvaihdolla muuttunut mihinkään. Jotain muutakin oli mutta en muista enää tarkkaan.

Toisen ehkä 60000km jälkeen päätin vaihtaa öljyt uudestaan itse. Tässä vaiheessa mulla ei ollut mitään tietoa mitä huollossa oli puuhattu. Löysin jostain YouTuben syövereistä videon jossa laatikon öljypumpun käyntiajan perusteella laskin että 12 sekuntia moottorin käydessä laatikon pumppu työntää noin 3 litraa öljyä.

Jatkuu seuraavassa numerossa, jos loput muistuu mieleen

Comment

Working...
                X