Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 520D alavääntö hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MirozGa
    Newbiemmer
    • Jun 2013
    • 17
    • Mäntsälä

    E61 520D alavääntö hukassa

    Moikka.
    Potilaana olisi 07 valmistunut e61 lci (M47 koneella kuitenkin) manuaalilaatikolla, jossa alavääntö on koko 4kk omistusajan ollut hukassa.
    Alle ~2000rpm tuntuu todella laiskalta ja puutuneelta, joten valoista lähtiessä mopoautotkin menee ohi. Kun päästään tuohon 2krpm paikkeille, lähtee yhtäkkiä 'raketin lailla' vetämään, ja tuntuu jopa suhtkoht tehokkaalta 163hp autoksi.
    Jossain 3krpm kohdilla tulee pieni nytkähdys jonka jälkeen taas lähtee vetämään.
    Pitkään ajattelin tämän olevan vain tämän mopodiisselin ominaisuus, mutta sitten huomasin että ilman esilämmitystä (lohkolämmitin) en pääse parkkipaikaltani pois, jossa on pieni ylämäki. Ei vain reagoi kaasuun, kun pientä vastusta tulee ylämäen muodossa. Joutuu kytkintä luistattaa älyttömästi että ei sammu kesken mäen. Edes hieman lämpöisellä moottorilla (vaikka 1h tolpassa tai 500m ajoa riittää..) pääsee ongelmitta mäen päälle.

    Pienenä yksityiskohtana huomasin että motarilla 6. vaihteella tuo kulutusviisari ei nouse yli 13l/100km, vaikka kuinka syvälle poljinta polkee.. Normaalia?

    Vikakoodit luettu ja ei mielestäni mitään tähän vikaan liittyvää löytynyt. Olisiko vinkkejä mitä kokeilla seuraavaksi?

    Jo tehtyä:
    -MAP anturi vaihdettu
    -Kaasuläppä vaihdettu (antoi vikakoodia)
    -Imusarjan läpät poistettu
    -EGR poistettu
    -DPF tyhjätty
    -Kokeiltu ilman MAF anturia (meno muuttui vielä huonommaksi -> MAFfi kunnossa?)
    -Ahdin uusittu
    Last edited by MirozGa; 27-05-2017, 15:37.
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2712
    • Tampere

    #2
    Vaikka MAF ilmeisesti onkin kunnossa, niin oletko seurannut ajossa pyydettyjen ja toteutuneiden ahtojen livedata-arvoja diagnostiikkaohjelmalla?

    Ja näkyykö em. arvoissa jonkinlainen muutos 2000 rpm jälkeen, jossa vetoa kuvauksesi mukaan alkaa löytymään?

    EGR ja DPF poistettu, jolloin ilmeisesti teho-optimointi moottorinohjaimelle tehty? Liekö teho-ohjelmassa jotakin syytä oireiluun, mikäli on softattu?
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • MirozGa
      Newbiemmer
      • Jun 2013
      • 17
      • Mäntsälä

      #3
      Originally posted by JaniLap View Post
      Vaikka MAF ilmeisesti onkin kunnossa, niin oletko seurannut ajossa pyydettyjen ja toteutuneiden ahtojen livedata-arvoja diagnostiikkaohjelmalla?

      Ja näkyykö em. arvoissa jonkinlainen muutos 2000 rpm jälkeen, jossa vetoa kuvauksesi mukaan alkaa löytymään?

      EGR ja DPF poistettu, jolloin ilmeisesti teho-optimointi moottorinohjaimelle tehty? Liekö teho-ohjelmassa jotakin syytä oireiluun, mikäli on softattu?
      Itseasiassa livedata-arvoja en ole seuraillut. Mahtaako onnistua INPAlla?
      Ohjelmointiakaan ei ole vielä tehty. Sillä uskon ettei softaa pystytä kunnolla tekemään vian takia.

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #4
        Originally posted by MirozGa View Post
        Itseasiassa livedata-arvoja en ole seuraillut. Mahtaako onnistua INPAlla?
        Ohjelmointiakaan ei ole vielä tehty. Sillä uskon ettei softaa pystytä kunnolla tekemään vian takia.
        INPAlla onnistuu. Jos sulla siihen kaapeli on niin kannattaa ladata Testo, jolla saat vähän parempaa loggausta aikaiseksi.

        Kuulostaisi siltä että turbon siivet jumittaa eikä ahdot sen takia nouse toivotun lailla ennen 2000rpm.

        Toisaalta, jos DPF:ää sekä EGR:ää on puukotettu eikä softalle ole tehty mitään, voi kyllä auto käyttäytyä epäjohdonmukaisesti.
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • MirozGa
          Newbiemmer
          • Jun 2013
          • 17
          • Mäntsälä

          #5
          Originally posted by Supra^ View Post
          INPAlla onnistuu. Jos sulla siihen kaapeli on niin kannattaa ladata Testo, jolla saat vähän parempaa loggausta aikaiseksi.

          Kuulostaisi siltä että turbon siivet jumittaa eikä ahdot sen takia nouse toivotun lailla ennen 2000rpm.

          Toisaalta, jos DPF:ää sekä EGR:ää on puukotettu eikä softalle ole tehty mitään, voi kyllä auto käyttäytyä epäjohdonmukaisesti.
          Halpa ebaysta hommattu kaapeli löytyy. Auto käyttäytyi samalla tavalla myös ennen egr:n ja dpf:n poistoa, joten en usko siitä johtuvan.

          Jumittavat siivet on itselläkin käynyt mielessä. Sillä tuntuu että rupeaa ahtamaan vasta tuossa 2000rpm kohdilla. Esim. Jos reilusta tonnista rupeaa vedättää, saa jokusen hetken odotella että jotain tapahtuu..
          Milläs nuo jumittavat siivet voi todeta, muutakuin ottamalla föönin käteen?

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #6
            Originally posted by MirozGa View Post
            Halpa ebaysta hommattu kaapeli löytyy. Auto käyttäytyi samalla tavalla myös ennen egr:n ja dpf:n poistoa, joten en usko siitä johtuvan.

            Jumittavat siivet on itselläkin käynyt mielessä. Sillä tuntuu että rupeaa ahtamaan vasta tuossa 2000rpm kohdilla. Esim. Jos reilusta tonnista rupeaa vedättää, saa jokusen hetken odotella että jotain tapahtuu..
            Milläs nuo jumittavat siivet voi todeta, muutakuin ottamalla föönin käteen?
            No sillä livedatalla vaikka INPAlla, katsot, niinkuin JaniLap tuossa neuvoi, pyydettyä ahtopainetta vs. toteutuneeseen.

            ISTAsta sitten löytyy VNT-säätimen testipolku joka ajaa turbon siipiä eestaas 0-100%, sillä näkee liikkuuko säädin laidasta laitaan takertelematta.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2712
              • Tampere

              #7
              Noita jumittuneita ahtimen siipiä on yritetty (onnistuneestikin) elvyttää uuninpuhdistusaineella (Mr. Muscle).
              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • Dabbler
                Bimmer Rookie
                • Aug 2010
                • 102
                • Lpr

                #8
                Taistelin aikanaan aivan saman asian kanssa, 520d kyseessä, taisin jotakin tännekin kirjoittaaa, vaihdoin imus. paine anturin, maffin ja puhdistin imusarjan ja egr:n ohessa vaihdoin myös hehkut kun oli 1 pimee, ei suoranaisesti vaikutusta, heitettiin pidempi suomi reissu jonka jälkeen rupesi paremmin vetämään, epäilen syyksi turbon jumia, tosin tekee edelleenkin ajoittain ettei meinaa "herätä" aina risteyksestä, mutta ei ole tuota pihasta pääsemis ilmiötä onneksi enään tullut.

                Comment

                • MirozGa
                  Newbiemmer
                  • Jun 2013
                  • 17
                  • Mäntsälä

                  #9
                  Originally posted by Dabbler View Post
                  Taistelin aikanaan aivan saman asian kanssa, 520d kyseessä, taisin jotakin tännekin kirjoittaaa, vaihdoin imus. paine anturin, maffin ja puhdistin imusarjan ja egr:n ohessa vaihdoin myös hehkut kun oli 1 pimee, ei suoranaisesti vaikutusta, heitettiin pidempi suomi reissu jonka jälkeen rupesi paremmin vetämään, epäilen syyksi turbon jumia, tosin tekee edelleenkin ajoittain ettei meinaa "herätä" aina risteyksestä, mutta ei ole tuota pihasta pääsemis ilmiötä onneksi enään tullut.
                  Okei hyvä tietää, että muitakin kohtalotovereita löytyy. Kävin pienen lenkin vetämässä läppäri sylissä, mutta enhän mä noita ohjelmia osaa käyttää saati sitten arvoista sanoa mitään.
                  Ajattelin irroittaa egr jäähyn ja sumuttaa siitä reiästä Hra Muskelia turbon suunnille. Vai olisiko muuta reittiä?

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2712
                    • Tampere

                    #10
                    EGR:n kautta puhdistusainetta voi annostella, ja annostelun voi toteuttaa kuvan mukaisen letkun avulla jottei se leviä ihan joka paikkaan.



                    Aineen lisäyksen jälkeen alipainekellon tankoa voi yrittää liikutella edestakaisin ja odottelua vajaan tunnin verran. Kasaus, varovaisesti ajoa alkuun ja vasta lämpimällä koneella täyskaasukiihdytyksiä muutaman kerrran jotta siivekkeiden täytyy liikkua koko liikeratansa mukaisesti.
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      #11
                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Aineen lisäyksen jälkeen alipainekellon tankoa voi yrittää liikutella edestakaisin ja odottelua vajaan tunnin verran. Kasaus, varovaisesti ajoa alkuun ja vasta lämpimällä koneella täyskaasukiihdytyksiä muutaman kerrran jotta siivekkeiden täytyy liikkua koko liikeratansa mukaisesti.
                      Hyvää tietoa, pieni korjaus kuitenkin. Noissa E6x+M47 on sähköservolla ahdin, jolloin helpoin tapa liikutella tankoa purkamatta systeemiä on ajaa ISTAsta se VNT-testi, käsin se ei liiku mihinkään niin kauan kun on VNT-säätöservossa kiinni.
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • MirozGa
                        Newbiemmer
                        • Jun 2013
                        • 17
                        • Mäntsälä

                        #12
                        Päivitystä tilanteeseen.
                        Sain 'uuden' (kunnostetun) ahtimen ja asennuksen sen verran edullisen hintaan, että nyt löytyy kiiltävää ahdinta pellin alta. Vika tosin ei muuttunut millään tavalla, vaan edelleen herää vasta 2krpm paikkeilla. (Turbon ujellus tosin katosi. Yllätys yllätys)
                        Pihalta pois pääsemisen vaikeus on hankala havaita ennen seuraavia pakkaskelejä..

                        Mikä muu voi tälläisen alakierrosten tehottomuuden aiheuttaa kuin MAF? Eikös menon pitäisi parantua, jos viallisen maffin piuhan irroittaa?

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by MirozGa View Post
                          Päivitystä tilanteeseen.
                          Sain 'uuden' (kunnostetun) ahtimen ja asennuksen sen verran edullisen hintaan, että nyt löytyy kiiltävää ahdinta pellin alta. Vika tosin ei muuttunut millään tavalla, vaan edelleen herää vasta 2krpm paikkeilla. (Turbon ujellus tosin katosi. Yllätys yllätys)
                          Pihalta pois pääsemisen vaikeus on hankala havaita ennen seuraavia pakkaskelejä..

                          Mikä muu voi tälläisen alakierrosten tehottomuuden aiheuttaa kuin MAF? Eikös menon pitäisi parantua, jos viallisen maffin piuhan irroittaa?
                          Kyllä pitäisi menon parantua, jos vika MAF. Onko tästä katsottu live-dataa (seuraako toteutunut pyyntiä?). Onko ISTA:lla kokeiltu liikkuuko VNT säätötanko?
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • VolvoTDi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 1576
                            • Tampere - Pori

                            #14
                            Imuilmanlämpötilatunnistin rikkein...
                            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                            Check:
                            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                            Tampere 044-5867096

                            Comment

                            • MirozGa
                              Newbiemmer
                              • Jun 2013
                              • 17
                              • Mäntsälä

                              #15
                              Originally posted by VolvoTDi View Post
                              Imuilmanlämpötilatunnistin rikkein...
                              Tarkoitatko tästä kuvasta osaa nr 10? http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_3658


                              Yritin kurkkia aikaisemmin noita livearvoja mutta eihän siitä mitään tullut.. pitäisi siis kysyä joltain osaavalta kaverilta. Vnt tangon liikkuvuuttakaan ei ole ISTAlla todettu.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎