Announcement

Collapse
No announcement yet.

Latausjännitteen vaihteluväli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 608
    • Espoon haja-asutus

    Latausjännitteen vaihteluväli?

    Auto 530xd 2008 PCI. Muutama päivä sitten tuli laitettua uusi akku, kun oli aika herkkä antamaan discharge herjaa. Paikalle meni Exide 95Ah agm ja koodaus 90Ah agm mukaan ja akun vaihto kerrottu Carlyllä. Aiemmin kiinni oli noin 140 tkm ajettu orggisakku 90 Ah agm. Nyt noin 250 tkm mittarissa.

    Nyt uteliaisuutta seurannut latausjännitteitä Carlyn kautta. Tuo näyttää aika hyvin samaa kuin mittaisi konetilan navoista. Välillä ajossa jännite pitkiä aikoja noin 13V pinnassa. Kun tulee hidastusta, niin usein silloin hyppää lataamaan 14,8...14,9V. Välillä muutenkin. Auto sinänsä toimii hyvin ja ei herjaa discharge tms. Onko tämä normaalia ylenpalttisen älykästä latausta vai onko siellä tulossa myös laturi/lataussäädin/IBS-kaapeli tiensä päähän?

    E
  • ekaBMW
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 441
    • Oulu

    #2
    Eikös tuo toimi niin kuin pitääkin?
    Kun akku on aika täynnä niin ei ladata ollenkaan tai vain nimeksi. Jännite on alhaisempi (suunnilleen sama kuin akkujännite). Akkua ei yritetäkään ladata 100% täyteen. Toki sen verran laturi toimii jotta sähkölaitteille riittää virta ilman että akkua tarvii purkaa.
    Kun on moottorijarrutus niin ladataan loputkin akusta täyteen (tai ainakin yritetään ladata) jolloin jännite on korkeampi. AGM akulla voi mennä jopa yli 15V kun on pakkasta. Eli autoa ikään kuin jarrutetaan laturilla. Voisihan tuota pienimuotoiseksi hybridiksikin sanoa kun "jarrutusenergiaa" otetaan talteen.
    Ja tuo latausjännite riippuu siis myös akun lämpötilasta (IBS mittaa).
    Ja tämä kaikki jotta saataisiin co2 päästöjä alemmaksi.

    Edit: Tuo että akkua ei ladata täyteen saattaa sitten talvella aiheuttaa ongelmia pätkä ajossa. Samat ongelmat tulee perinteisessäkin latauksessa mutta kun lähtökohtana on vajaa akku ja paljon sähkölaitteita niin ongelmat saattavat tulla hieman aikaisemmin kuin vanhemman mallisissa autoissa. Itse olen pari kertaa talvessa varalta ladannut akun etukäteen kun ennustavat pidempää pakkasjaksoa.
    Last edited by ekaBMW; 20-07-2017, 22:50.
    F11 530d xDrive 09/16
    Ex E60 530d xDrive A 10/08
    Ex E60 520dA 09/08 liisari
    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
    Ex Opel Kadett 1.6 -89

    Comment

    • ErkkiE
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 608
      • Espoon haja-asutus

      #3
      Näin sitä uskalsi toivoa, että olisi noin. Huonolla akulla en muista moista juurikaan tässä autossakaan nähneeni - ainoastaan hyppelyä kapeammalla alueella tyyliin 14...14,9. Ja muut autot taas aiemmin olleet tavallisemmilla sähköillä ilman näin suurta älyä ja lataus ollut aika vakiona noin 14V.

      E

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 608
        • Espoon haja-asutus

        #4
        Näin sitä uskalsi toivoa, että olisi noin. Huonolla akulla en muista moista juurikaan tässä autossakaan nähneeni - ainoastaan hyppelyä kapeammalla alueella tyyliin 14...14,9. Ja muut autot taas aiemmin olleet tavallisemmilla sähköillä ilman näin suurta älyä ja lataus ollut aika vakiona noin 14V.

        E

        Comment

        • ekaBMW
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2010
          • 441
          • Oulu

          #5
          No joo. Omat kokemuksetkin on tyyliin että uudella akulla jännite vaihteli. Tosin itsellä paljolti lyhyttä ajoa joten voipi olla ettei akku olekaan riittävän täynnä jotta pudottaisi latausjännitettä.
          Ei kylläkään ole tullut seurattua että miten esim CTEKin jälkeen käyttäytyy kun akku on varmasti täynnä.
          INPAssa taisi näkyä jotain SOC/SOH ym arvoja joiden perusteella tuo ehkä toimii.
          Itsellä myös 95Ah akku. Saattaahan tuo "vääränkokoinen" akkukin jotain vaikuttaa latausjännitteeseen vaikka käytännössä eroa ei huomaa muuten kuin jännitettä seuraamalla. Varsinkin jos "virhe" on korkeamman jännitteen suuntaan. Jos koko ajan olisi 13V luokkaa niin ongelmia voisi tullakin.
          F11 530d xDrive 09/16
          Ex E60 530d xDrive A 10/08
          Ex E60 520dA 09/08 liisari
          Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
          Ex Opel Kadett 1.6 -89

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 608
            • Espoon haja-asutus

            #6
            Lisää havaintoja. Moottorijarrulla lataa aina täysiä 14.9V, kuten pitää. Tasainen ajo ja vähän virrankulutusta, niin käytännössä ei lataa ollenkaan, vaan jännite vajuu jonnekin 12V pintaan, mikä ei voi olla enää oikein. Pitää laittaa kuormaa (esim. Puhallin kovalle), niin saadaan taas jännitettä ylös jonnekin 13,5V nurkille. Jotain vikaa tuossa nyt on. Seka uudemmat että vanhemmat bemarit pitää tolkuissaan jännitteet vaikka olisi älyllisempikin lataus. Ibs vai lataussäädin antautumassa? Siihen akun 5Ah vaikutuksen oleminen noin iso ei tunnu uskottavalta, jossain on häikkää.

            E

            Comment

            • Samppale
              Bimmer Rookie
              • Mar 2010
              • 140
              • Tuusula

              #7
              Omassa lataus vaihteli 13.5 ja 15.5v välillä. Lisäksi vielä mystinen akun tyhjentyminen. Otin IBS kaapelin irti ja nyt lataa koko ajan tasaisisesti 14.4-14.5v

              Toin auton saksasta ja vähän ihmettelin miksi kaapeli oli irti. Laitoin testi mielessä takaisin paikalleen ja ongelmia tuli. Ei anna mitään vikakoodeja kun on paikallaan. Olkoot sitten irti.
              F20 118iA M-sport 2016


              EX E91 335d M-sport 07´
              EX e39 02' 530i touring

              Comment

              • ErkkiE
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 608
                • Espoon haja-asutus

                #8
                IBS-johto irti miinusnavalta ja nyt lataa koko ajan 14-14.6 väliin. Ilmeisesti ko. johto rikki vai voiko silti olla jotain muuta (esim. Jännitteensäätimessä)?

                E

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4627
                  • Tampere

                  #9
                  Tälläinen löytyy aiheesta joka käsittelee virranhallintaa näissä kotteroissa: (power management)


                  Optimum Charging
                  The battery voltage can vary between 14 V and 15.5 V. The optimum charging voltage is set by the power module as a function of the state of charge of the battery, the battery temperature and the lamp resistance. The maximum charging voltage is 16 V.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • ErkkiE
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 608
                    • Espoon haja-asutus

                    #10
                    Ihan hyvä dokkari ja toisaalta kuvaa hyvin, kuinka huima komplikaatio koko systeemi on, kun sitä kymmenillä sivuilla pitää esittää... Tietysti kertoo, miten sen pitäisi toimia - ei sitä, mitä se tekee minkäkin osan mentyä milläkin tavalla epäkuntoon. Ja kun jokainen osa on satkun-pari pelkkä osa ja mukana koodustakin mahdollisesti tarvitsevia (IBS-johto), niin ei noita huvikseen viitsi vaihdella. Ja kun ei ole vikakoodeissakaan mitään, niin ei ole ihan helppoa. Taitaa jäädä IBS irti ja jossain vaiheessa ennakkohuoltona muutenkin vaihdan jännitteensäätimen hiilien takia, ettei hyydy matka niihin. Sitten onkin enää se IBS jäljellä, jos tosiaan kaipaan sitä.

                    E

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      #11
                      Mikä IPS onko kuvaa siitä

                      Voiko tosiaan ottaa tuo IPS johdon tai liittimen irti , missä kohtaa se on..Itsellä syksyllä vaihdettu tarvike korjattu laturi Valeo 170A niin auto E60 530D LCI 2008. Laturin vaihdon jälkeen tuli talvella lähes aina herjaus ylijännitteestä eli tuo uusio korjattu laturi sisältää kiinanlataus säätimen eli ei ole lämpökorjattu, näin asian tulkitisn eli säädinkö vaihtoon vai IPS jliitin irti vai molemmat. Oireena keskinäyttö ja kilometri lukemat räikeän kirkkaat eli kertoo ylilatauksesta asiaa ei ole mitattu paljnko voltteja tulee.

                      Originally posted by ErkkiE View Post
                      IBS-johto irti miinusnavalta ja nyt lataa koko ajan 14-14.6 väliin. Ilmeisesti ko. johto rikki vai voiko silti olla jotain muuta (esim. Jännitteensäätimessä)?

                      E

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 608
                        • Espoon haja-asutus

                        #12
                        Voi ottaa irti (siis miinusnavalta se liitin). Tästä seuraa (ainakin 2008:ssa 530d:ssä) pari vikakoodia siitä, että IBS ei kommunikoi (oli ainakin moottorinohjauksen ja olikohan lämmityslaitteen puolella) mutta jännite kunnossa tämän jälkeen. Olen seurannut Carlyllä koko ajan. Sinänsä vikakoodit näkyy vain jollain diagnostiikkavehkeellä, ei sytytä ruutuun mitään.

                        Vaihdan lähitulevaisuudessa lataussäätimen myös, kun tuskin hiiletkään uudet ovat enää. Jos otat irti johdon, niin sitten kannattaa mitata/seurata jännitteitä. Tuo sinun vika voi tosiaan olla juuri se säädin itse. Minulla ei yliladannut vaan jäi alhaiseksi jännite monessa tilanteessa.

                        E

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          #13
                          Ei se vikaa poista jos laturi lataa liian korkealla jännitteellä. Laturi tai säädin vaihtoon ennen kuin hajoaa muuta tavaraa.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • 325E
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1227
                            • LAHTI

                            #14
                            Olet oikeassa, Orkkis säädin ostettu..

                            Olet oikeassa, niin BMW Orginaal Teile (valeo) säädin ostettu Delta autosta 136€, en ole vielä vaihtanut kun mietin saako säädintä vaihdettua ilman laturin koko irroitusta. Kuka tietää onko laturin takana em. tilaa, että voi vaihtaa vaan säätimen.

                            Originally posted by Supa View Post
                            Ei se vikaa poista jos laturi lataa liian korkealla jännitteellä. Laturi tai säädin vaihtoon ennen kuin hajoaa muuta tavaraa.

                            Comment

                            • ErkkiE
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 608
                              • Espoon haja-asutus

                              #15
                              Viime aikoina ollut ajossa tuoreempaa kalustoa. E70 lci X5, niin siinä jännite koko ajan 14,3...14,4 V hyvin tasaisesti. F07 lci todellakin tekee sitä, että välillä pudottaa hyvin kevyelle latauksella (13,3 V) ja moottorijarrulla puskee täyttä 14,7 V mutta ei vajoa missään vaiheessa mihinkään 12V pintaan (auto hyvin vähän ajettu, joten uskon tässä toimivan, kuten siinä pitää). Tässä F07:ssa on sitten kaikki kilkkeet alkaen siitä näytöstä, jossa se oikein mainostaa lataavansa akkua (teeskentelee olevansa tosi hybridi...)

                              Nyt on myös lataussäädin hyllyssä odottamassa vaihtoa omaan E61:een.

                              E

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎