Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytysnesteessä valkosta tahnaa / jäähdytysneste katoaa / jäähdytysnesteen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kossu Allu
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2016
    • 222
    • Espoo

    Jäähdytysnesteessä valkosta tahnaa / jäähdytysneste katoaa / jäähdytysnesteen vaihto

    Terve,

    Potilaana pre-lci E60 525dA, 251tkm ajettu. Noin 1kk sitten syttyi valomerkki, että jäähdytysneste olisi vähissä, laitoin vettä tilalle noin 0,5l ja nyt pari-kolme viikkoa sitten 0,25l lisää. Tänään viikko edellisestä lisäyksestä oli taas vettä kadonnut, mutta ei paljoa. Lisäksi kun kattelin säiliön pohjaan, näytti siltä että pohjalla olisi ruostetta?

    Olisi muutama kysymys liittyen aiheeseen:
    1. Kannattaako huolestua valkosesta tahnasta? (Kertyy säiliön korkkiin)
    2. Miten kannattaisi vaihtaa nesteet putsaten? (Ei varmaan koskaan vaihdettu ja olisiko hyvä vaihtaa esim. valuttaen 20l vettä järjestelmän läpi?)
    3. Mitkä ovat tässä mallissa tyypillisimmät vuotokohdat? (Selvää vuotokohtaa ei ole näkyvissä)

    Moottorin lämmöt ovat 92-95 välillä, 93-94 lähes aina.

    Kiitos jälleen vastauksistanne!

    PS. EGR tulpattu ja ohjelmoitu pois käytöstä.
    Last edited by Kossu Allu; 05-12-2017, 09:20.

    E91 320d -07 M-Sport
    211hv / 430nm

    Ex:
    E60 525dA -06 "M-Sport"
    M57TU2D25, GA6HP26
    238hv / 510nm


    M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2732
    • Tampere

    #2
    Kuvaamiasi saostumia voi puhdistaa esim. 4 % soodaliuoksella kierrättämällä järjestelmässä, tai jollakin heikolla hapolla. Liuotuksen jälkeen huolellinen huuhtelu vedellä kierrättämällä ja uudet jäähdytinnesteet sisään.

    EGR-jäähdytin on varsin tavallinen vuotokohta ikääntyessään, samoin esim. alavesiletkun liitos. EGR:n kohdalla usein savuttaa vaaleampaa pakokaasua. Tosin jos EGR:n vesikierto on kokonaan tulpattu, niin silloin ei vuotava jäähdytin juuri kadota nestettä kun siellä ei kierrä mitään.

    Näkyykö saostumia vesikierron komponenteissa ulospäin?
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Kossu Allu
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2016
      • 222
      • Espoo

      #3
      Originally posted by JaniLap View Post
      Kuvaamiasi saostumia voi puhdistaa esim. 4 % soodaliuoksella kierrättämällä järjestelmässä, tai jollakin heikolla hapolla. Liuotuksen jälkeen huolellinen huuhtelu vedellä kierrättämällä ja uudet jäähdytinnesteet sisään.

      EGR-jäähdytin on varsin tavallinen vuotokohta ikääntyessään, samoin esim. alavesiletkun liitos. EGR:n kohdalla usein savuttaa vaaleampaa pakokaasua. Tosin jos EGR:n vesikierto on kokonaan tulpattu, niin silloin ei vuotava jäähdytin juuri kadota nestettä kun siellä ei kierrä mitään.

      Näkyykö saostumia vesikierron komponenteissa ulospäin?
      Kiitos jälleen JaniLap! Täytyy tehdä esittämälläsi tavalla huuhtelu ja nesteen vaihto huomisen aikana.

      Varmistin vielä tuon EGR:n ja eipä se olekkaan tulpattu, vaan ohjelmallisesti otettu pois käytöstä. Vesi siis kiertää edelleen EGR:ssä - pitää tarkistaa ke aikana olisiko esim. EGR-jäähdyttimessä vikaa, koska kylmänä vaaleahkoa savua tupruttaa melko paljon ja lämpimänä kitkerän hajusta, mutta ei tupruta valkosta savua.

      Ulospäin ei näy saostumia tai nestejälkiä, vain öljyiset paikat imusarjan alta, jotka kastuivat huonosti tulpatuista imusarjanläpistä.

      E91 320d -07 M-Sport
      211hv / 430nm

      Ex:
      E60 525dA -06 "M-Sport"
      M57TU2D25, GA6HP26
      238hv / 510nm


      M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2732
        • Tampere

        #4
        Puhdistukseen käy kidesooda (natriumkarbonaatti), jota saa esim. Motonetista. Soodan liuotus mielummin kuumaan veteen ja liuosta kannattaa kierrättää kuumana 15-20 min koneessa paremman puhdistustehon saavuttamiseksi. Jäähdytinnesteen täyttöaukon korkkia reilusti löysälle, niin mahdollinen muodostuva kaasu pääsee poistumaan. Soodaliuos valutetaan pois ja seuraavaksi puhtaalla hanavedellä huuhtelu kierrättämällä koneessa kunnes ulosvaluva vesi on kirkasta, eikä tunnu liukkaalle sormissa.

        Tuoreen jäähdytinnesteen valmistaisin tislattuun veteen saostumien vähentämiseksi.

        Nesteen katoamiseen liittyen aloittaisin tosiaan selvittelyn EGR-jäähdyttimestä ja tulppaisin sen vesikierron kokonaan, jos kerran on jo ohjelmallisesti poistettu käytöstä. Tulppaisin myös pakokaasun takaisinkierron metallilätkällä pakosarjan ja EGR-jäähyttimen liitoksen osalta, kun joskus ohjelmallinen EGR:n poisto ei näytä toimivan riittävästi, vaan saattaa jäädä osittain auki.

        Iso jäähdytinkennokin alkaa joskus vuotaa vanhetessaan, mutta olet jo ilmeisesti päällisin puolin tarkastellut tämän, niin sillä suunnalla lienee tiivis. Munuaisten aukkojen kautta valoa tarjoamalla näkee päällisin puolin jäähdytinkennon kuntoa. Päätermostaatin juurestakin on vuotoja joskus löytynyt, samoin vesipumpulta, mutta nämä näkee päältä päin.
        Last edited by JaniLap; 05-12-2017, 09:58. Reason: Täsmennetty
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • 500sarjalainen
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 136
          • Seinäjoki

          #5
          Ei kai 525D:ssä ole imusarjanläppiä ikinä ollutkaan? Eikö ne ole vain 530D:ssä?
          Anyways, mulla -08 525D:ssä antautui vesipumppu 224tkm kohdalla. Sitä ennen kadotti nestettä satunnaisesti ja missään ei näkynyt minkäänlaista vuotojälkeä. Nyt kun pumppu on vaihdettu niin ei ole nestettäkään kadonnut.

          Comment

          • Kossu Allu
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2016
            • 222
            • Espoo

            #6
            Originally posted by 500sarjalainen View Post
            Ei kai 525D:ssä ole imusarjanläppiä ikinä ollutkaan? Eikö ne ole vain 530D:ssä?
            Anyways, mulla -08 525D:ssä antautui vesipumppu 224tkm kohdalla. Sitä ennen kadotti nestettä satunnaisesti ja missään ei näkynyt minkäänlaista vuotojälkeä. Nyt kun pumppu on vaihdettu niin ei ole nestettäkään kadonnut.
            525d pre-lci mallissa on läpät ja lci ei oo . Itelläni oli tosiaan tulpattu, mutta ei tiivistetty liimalla ja ei edes ruuveja kiristetty loppuun... Vaihoin tilalle hyvän poistosarjan ja nyt loppunut öljyn tirskuminen.

            Kiitos vesipumppu vinkistä, otan sen huomioon

            E91 320d -07 M-Sport
            211hv / 430nm

            Ex:
            E60 525dA -06 "M-Sport"
            M57TU2D25, GA6HP26
            238hv / 510nm


            M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

            Comment

            • Kossu Allu
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2016
              • 222
              • Espoo

              #7
              Jees, tuli vaihdettua nesteet JaniLap:n ohjeiden mukaisesti:
              1. Vanhat ulos
              2. Huuhtelu kidesoodaseoksella
              3. Muutama huuhtelu pelkällä vedellä (30-40L)
              4. Uudet sisään, sinivihreetähän nestettä siellä virtas

              Kun otin vanhat ulos, niin sieltä tuli ruskeaa vettä, jossa seassa oli mustia klimppejä, kidesoodaseoksen jälkeen tuli vaalean ruskeaa ja sit alkoi valumaan pikkuhiljaa läpinäkyvää vettä

              Kiitos tästä teille! Jatkan nyt nesteiden seuraamista mahdollisten vuotokohtien osalta.

              PS. Sitä valkosta tahnaa ei ainakaan toistaiseksi näkynyt.

              E91 320d -07 M-Sport
              211hv / 430nm

              Ex:
              E60 525dA -06 "M-Sport"
              M57TU2D25, GA6HP26
              238hv / 510nm


              M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

              Comment

              • asse21
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2005
                • 1243
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Kossu Allu View Post
                Jees, tuli vaihdettua nesteet JaniLap:n ohjeiden mukaisesti:
                1. Vanhat ulos
                2. Huuhtelu kidesoodaseoksella
                3. Muutama huuhtelu pelkällä vedellä (30-40L)
                4. Uudet sisään, sinivihreetähän nestettä siellä virtas

                Kun otin vanhat ulos, niin sieltä tuli ruskeaa vettä, jossa seassa oli mustia klimppejä, kidesoodaseoksen jälkeen tuli vaalean ruskeaa ja sit alkoi valumaan pikkuhiljaa läpinäkyvää vettä
                Itsellä tuossa termarijumppa parhaillaan kesken. Vanha neste oli lähinnä tumman keltaista. Näissä ilmeisesti pitäisi alkuperäisenä olla sinistä?
                Sitä se ei ainakaan ollut, joten ajattelin vaihtaa nesteet kokonaan.
                Mitä kautta valuttelit nesteet pihalle? Moottorina siis M57-TUD30, 530d
                Last edited by asse21; 08-12-2017, 16:54.
                E39 523i
                i3

                Comment

                • Kossu Allu
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2016
                  • 222
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by asse21 View Post
                  Itsellä tuossa termarijumppa parhaillaan kesken. Vanha neste oli lähinnä tumman keltaista. Näissä ilmeisesti pitäisi alkuperäisenä olla sinistä?
                  Sitä se ei ainakaan ollut, joten ajattelin vaihtaa nesteet kokonaan.
                  Mitä kautta valuttelit nesteet pihalle? Moottorina siis M57-TUD30, 530d
                  Ite laitoin sinivihreetä, mitä kaverinki E60 on. En valitettavasti tiedä minkä väristä se alkujaan oli...

                  Nesteet tyhjensin syyläristä ja sitten lohkosta. Syyläriin laitoin letkun kiinni, valutin ämpäriin ja lohkosta lattialle, joka tietty piti sitten siivota vielä

                  Syyläriin pääsee helposti käsiks, mutta siihe lohkon pultiin onkin vaikeampi päästä käsiks, tein näin:
                  - moottorin pohjamuovi irti
                  - moottorin jälkeinen pohjamuosi irti kanssa
                  - ohjausvaihteen kohdilla alumiini kehikko, sekin irti (kiinni viidellä pultilla)

                  Edellä mainitun jälkeen pääsi katalysaattorin ja lohkon välissä avaamaan pultin. Ja joka täytön yhteydessä (kidesooda, vesi, vesi, vesi...) kierrätin nesteitä (käynnistin auton ja katoin, että paisuntasäiliössä kiertää nesteet) n. 5min ajan.

                  Kannattaa varautua siihen, että kuumaa vettä valuu hihoja pitkin kun availet lohkon pulttia

                  Nestettä tuli ja meni joka kerta n. 7 litraa. Motonetin kassalla sanottiin, että 9.8l menee, mutta 7 sinne meni kylläkin. 3.0L moottorissa saattaa toki olla se 10L nestettä.
                  Last edited by Kossu Allu; 08-12-2017, 17:22.

                  E91 320d -07 M-Sport
                  211hv / 430nm

                  Ex:
                  E60 525dA -06 "M-Sport"
                  M57TU2D25, GA6HP26
                  238hv / 510nm


                  M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                  Comment

                  • Kossu Allu
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2016
                    • 222
                    • Espoo

                    #10
                    Jees, tämä tuli kuntoon. Alkoi vuotaa nestettä jo maahan, jolloin oli pakko jo korjata vuoto

                    Vaihtamalla osa 9 tästä kuvasta loppui vuoto:


                    Vastaus löytyi tästä topikista:
                    http://www.btcf.fi/forum/archive/ind.../t-290942.html

                    Valkosta tahnaa edelleen ilmestyy. Epäilen, että joku aikaisemmista omistajista on saattanut kaataa jotakin korjausainetta paisuntasäiliöön... Sillä öljyä ei ole jäähynesteessä, öljyssä ei ole jäähynestettä ja öljyntäyttökorkki on puhdas

                    Samalla tuli vaihdettua hehkutusrele ja -tulpat. Nyt kun sain vielä AUC anturin ja pissapojan lämmittimen korjattua, ni ois vikakooditon auto hetken aikaa
                    Last edited by Kossu Allu; 02-02-2018, 06:47.

                    E91 320d -07 M-Sport
                    211hv / 430nm

                    Ex:
                    E60 525dA -06 "M-Sport"
                    M57TU2D25, GA6HP26
                    238hv / 510nm


                    M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎