Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 934
    • Espoo

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Alkoi puhallin seilaamaan ja välillä starttaa puhisemaan vasta kun manuaalisesti kääntää 5-7 nopeudelle.

    Vikakoodit carsoftalla:
    9c54 AUC sensor
    9c6c Suply, peripherals 12V

    Onko puahllin, etuvastus vai mikä ?
    Onko akku varmasti kunnossa tai riittävän täynnä? En noista koodeista tai puhaltimen sielunelämästä tarkemmin tiedä, mutta omissa E9x:ssä joko seilaa tai ei lähde heti päälle, jos varaus on liian pieni. Kun pääsee isommille teille vauhtiin, niin sitten lähtee paremmin pyörimään. Jos varaus on liian pieni, niin hummaa taas, kun hidastaa valoihin tms. Saattaa pyöriä, jos pakkoasettaa isomman nopeuden, mutta jos varaus on aivan liian pieni, niin ei tapahdu mitään. Tuntuu, että jopa tuo E34 manuaali-ilmastoinnilla tekee samoin.

    Jos varaus on päässyt liian alas, mutta akku on muuten kunnossa, niin pitäisi pidemmän lenkin päätteeksi jaksaa toimia normaalisti. Voit myös lykätä akun kaveriksi apukäynnistysakun ja katsoa vaikuttaako ongelmaan.
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Originally posted by E39-530A View Post
      Onko akku varmasti kunnossa tai riittävän täynnä? En noista koodeista tai puhaltimen sielunelämästä tarkemmin tiedä, mutta omissa E9x:ssä joko seilaa tai ei lähde heti päälle, jos varaus on liian pieni. Kun pääsee isommille teille vauhtiin, niin sitten lähtee paremmin pyörimään. Jos varaus on liian pieni, niin hummaa taas, kun hidastaa valoihin tms. Saattaa pyöriä, jos pakkoasettaa isomman nopeuden, mutta jos varaus on aivan liian pieni, niin ei tapahdu mitään. Tuntuu, että jopa tuo E34 manuaali-ilmastoinnilla tekee samoin.

      Jos varaus on päässyt liian alas, mutta akku on muuten kunnossa, niin pitäisi pidemmän lenkin päätteeksi jaksaa toimia normaalisti. Voit myös lykätä akun kaveriksi apukäynnistysakun ja katsoa vaikuttaako ongelmaan.
      Akku vaihdettu noin 2vko sitten uuteen ja koodattu.
      Vanha akku oli sekin kunnossa mutta vaihdettiin varmuudeksi kun tuli 10v täyteen alkuperäiselle.

      Edit: hyvän huomiosi takia kuitenkin tein akkutestin kun testeri löytyy työkaluhyllystä. Starttivirta ok mutta käski latamaan akun, pistin laturiin ja näyttää akun varaukseksi vain 50%.
      Nyt ihmetellään sitten että menikö koodauksessa jotain pieleen ???
      Last edited by BMW525Xda; 27-09-2018, 12:58.

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by E39-530A View Post
        Onko akku varmasti kunnossa tai riittävän täynnä? En noista koodeista tai puhaltimen sielunelämästä tarkemmin tiedä, mutta omissa E9x:ssä joko seilaa tai ei lähde heti päälle, jos varaus on liian pieni. Kun pääsee isommille teille vauhtiin, niin sitten lähtee paremmin pyörimään. Jos varaus on liian pieni, niin hummaa taas, kun hidastaa valoihin tms. Saattaa pyöriä, jos pakkoasettaa isomman nopeuden, mutta jos varaus on aivan liian pieni, niin ei tapahdu mitään. Tuntuu, että jopa tuo E34 manuaali-ilmastoinnilla tekee samoin.

        Jos varaus on päässyt liian alas, mutta akku on muuten kunnossa, niin pitäisi pidemmän lenkin päätteeksi jaksaa toimia normaalisti. Voit myös lykätä akun kaveriksi apukäynnistysakun ja katsoa vaikuttaako ongelmaan.
        Kiitti tästä vinkistä, enpä olisi uskonut että olivat koodanneet akun väärin. Kun akku vaihdettiin laitettiin alkuperäisen 90ah akun tilalle 100ah. Eivät olleet huollossa koodanneet sinne 100ah vaan jäänyt 90ah joten ilmeisesti siksi auton älynystyrät pitivät akkua liian alhaisessa varauksessa. Nyt akku ladattu ja kaikki toimii taas kuten pitää, puhallin herää ja puhisee tasaiseen.

        Comment

        • Markkanenn
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2016
          • 262
          • Vantaa

          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Kiitti tästä vinkistä, enpä olisi uskonut että olivat koodanneet akun väärin. Kun akku vaihdettiin laitettiin alkuperäisen 90ah akun tilalle 100ah. Eivät olleet huollossa koodanneet sinne 100ah vaan jäänyt 90ah joten ilmeisesti siksi auton älynystyrät pitivät akkua liian alhaisessa varauksessa. Nyt akku ladattu ja kaikki toimii taas kuten pitää, puhallin herää ja puhisee tasaiseen.

          Muistaakseni e6x ei ole mahdollisuutta koodata 100ah akkua. 110ah ja 90ah siellä ainakin on.
          F11 520d -12

          Comment

          • zorb
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2015
            • 211
            • Lahti

            Originally posted by Markkanenn View Post
            Muistaakseni e6x ei ole mahdollisuutta koodata 100ah akkua. 110ah ja 90ah siellä ainakin on.
            Jep. Tässä vaihtoehdot:

            B080 80 Ah
            B090 90 Ah
            B110 110 Ah
            A090 90 Ah AGM
            A080 80 Ah AGM

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Kyllä sinne äsken koodattiin kuulemma 100ah akku :think
              Eikä bmw huollon kaveri mitään maininnut kyllä tästä asiasta.

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2693
                • Tampere

                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Kyllä sinne äsken koodattiin kuulemma 100ah akku :think.
                Testerillähän sen pystyy tarkistamaan, eikä tarvitse arvailla mitä tehty.
                B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4600
                  • Tampere

                  Eikö huollossa oltu toimittu aivan oikein? Eikös se niin mene että jos ko. kapasiteettia ei löydy niin laitetaan pienempi?
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Originally posted by fraatti View Post
                    Eikö huollossa oltu toimittu aivan oikein? Eikös se niin mene että jos ko. kapasiteettia ei löydy niin laitetaan pienempi?
                    Meneekö näissä niin että auton äly pyrkii pitämään varauksen 80-90% tasossa ilmoitetusta. Eli jos on koodattuna 90ah mutta akku on 100ah niin käytännössä pitää 100ah akkua noin 60-70% ladattuna ?

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4600
                      • Tampere

                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Meneekö näissä niin että auton äly pyrkii pitämään varauksen 80-90% tasossa ilmoitetusta. Eli jos on koodattuna 90ah mutta akku on 100ah niin käytännössä pitää 100ah akkua noin 60-70% ladattuna ?
                      Ei sulla taida olla brake energy regerationia olla tuossa? Vain silloin akkua pidetään vajaana.

                      Akku on muutenkin harvoin edes lähelle 100% täynnä. Eikä sen edes tarvi olla. Loppuakohden se ottaa virtaa vastaan vain todella hitaasti. Jos jollain älylaturillakin katsoo kuinka jännite/virta käyttäytyy latauksen loppupuolella niin pitkät siivut akkua ladataan jollain olemattomalla 1A virralla.

                      Muutahan autokaan ei ymmärrä auton akun varaustilanteesta kuin sen mitä jännite kertoo akun ollessa kuormittamattomana(ja toki kapasiteetin kertominen kertoo myös paljonko siellä on jäljellä Ah). Nyt jos kytket samaan aikaan autoon laturin kiinni kun siellä on jotain kuormitusta(auto ei lepotilassa) niin myös erillislaturi luulee että akku on tyhjempi koska sitä akkua kuormitetaan auton sähkölaitteilla.

                      Tässä taulukko mistä voi katsoa auton akun varaustilanteen kun sitä ei kuormiteta. Wet cell on "normiakku", sitten katotaan vain sopivasta rivistä akun lämpötila ja verrataan sitä akusta mitattuun jännitteeseen.
                      Last edited by fraatti; 28-09-2018, 11:56.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17512
                        • Turku

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Kyllä sinne äsken koodattiin kuulemma 100ah akku :think
                        Eikä bmw huollon kaveri mitään maininnut kyllä tästä asiasta.
                        Laitettu 100Ah akku ja merkattu 110Ah:ksi?
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          Originally posted by Laku View Post
                          Laitettu 100Ah akku ja merkattu 110Ah:ksi?
                          Pitää käydä kysymässä kun ehtii.

                          Comment

                          • tabasco
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2007
                            • 851
                            • fin

                            Tulipa vaan tästä akkukeskustelusta mieleen, että kuinkahan tarkkaan lie nuo valmistajan ilmoittamat nimelliskapasiteetit pitävät paikkansa tai ovat vertailukelpoisia eri akkumerkkien kesken? Jos toleranssi on +-5%, niin 90 Ah akku voi ollakin 94,5 Ah ja 100 Ah akku taas 95 Ah... Onko kaikkia nimelliskapasiteetteja ilmoitettu saman mittausstandardin mukaisesti?

                            Comment

                            • Shatter
                              BTCF Member
                              • Mar 2013
                              • 908
                              • Oulu

                              Tuli vastaan erikoinen tapaus -04 bensavehkeen kanssa. Vasta uusittu akku joka koodattu oikein ja aina virrat päälle laittaessa tulee herja battery charge very low JOS antaa olla 2-asennossa yli 30sek. Mikäli käynnistää auton heti niin herjaa ei ikinä tule.

                              Vikakoodeissa näkyi vain ibs communication ja liitinhän siellä oli irti anturilta. En tiedä onko akun vaihdossa unohtunut vai edellinen omistaja irroittanut tarkoituksella sillä nyt on johto kiinni ja vikakoodi pysyy edelleen. Mittaristosta jännitteitä seuraillessa ovat 2-asennossa 12.2v ja käynnissä 14.2v - 14.7v eli ibs pitäisi pelata vaikka testerillä herjaakin?
                              Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                              E91 330dA xDrive M-Sport '09
                              VW Golf mk4 1.6 '03
                              Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                              MB W108 250S '67 x2

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4600
                                • Tampere

                                Originally posted by Shatter View Post
                                Tuli vastaan erikoinen tapaus -04 bensavehkeen kanssa. Vasta uusittu akku joka koodattu oikein ja aina virrat päälle laittaessa tulee herja battery charge very low JOS antaa olla 2-asennossa yli 30sek. Mikäli käynnistää auton heti niin herjaa ei ikinä tule.

                                Vikakoodeissa näkyi vain ibs communication ja liitinhän siellä oli irti anturilta. En tiedä onko akun vaihdossa unohtunut vai edellinen omistaja irroittanut tarkoituksella sillä nyt on johto kiinni ja vikakoodi pysyy edelleen. Mittaristosta jännitteitä seuraillessa ovat 2-asennossa 12.2v ja käynnissä 14.2v - 14.7v eli ibs pitäisi pelata vaikka testerillä herjaakin?
                                -> ibs väylän mittaaminen anturilta boksille ja jos johdot ok niin sitten IBS-anturi vaihtoon?

                                Jännitetieto mittaristolle tulee muualta kuin IBS:ltä.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎