Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d M57 egr vesikierron tulppaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5152
    • Kouvola, Savisto

    #31
    Originally posted by Esal View Post
    Eli tällöin lämmönvaihdin alkaisi lämmittämään jäähdytinnestettä vasta kun neste 70 astetta?

    Jos sillä olisi tarkoitus jäähdytinnestettä lämmittää, miksi kierto egr-lämmönvaihtimelta menee jäähdyttimen tulopuolelle eli menee suoraan nokalle jäähdyttimeen, jolloin vastaava määrä ulkoilman lämpötilassa olevaa jäähdytinnestettä pääsee kiertoon vaikka päätermostaatti olisikin kiinni.
    Niin se lämmönvaihtimen neste, ei moottorin.
    Se pakokaasu lämmittää sen vaihtimen aika nopeasti tuohon lämpötilaan.

    No samapa tuo, tehkää mitä teette, ei liikuta minua mihinkään suuntaan.
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #32
      EGR-jäähdyttimen on tarkoitus jäähdyttää EGR:n pakokaasuja imu-/ahtolämpöjen laskemiseksi. Ei siinä ole lähtökohtaisesti mietitty moottorin lämpötaloutta.

      Neste EGR-jäähdyttimelle tulee syyläriltä alavesiletkun yhteestä. Neste pääsee termarin avautumisen mukaan ulos EGR-jäähdyttimestä moottorin paluulinjaan (vesipumpumpulle).

      Jos EGR on pois pelistä, jäähdyttimen nestekierron voi huoletta tulpata; vastaa versiota, jossa EGR:lle ei ole jäähdytintä, pelkkä suora putki. Jos EGR-venttiilin alipaineletkun irrottaa ja EGR-venttiili pysyy kiinni, EGR-jäähdyttimen läpi ei ole pakokaasuvirtausta, joten se ei käytännössä lämpene, vaikka onkin samaa kaasutilavuutta pakosarjan kanssa.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4629
        • Tampere

        #33
        Originally posted by Clavurion View Post
        EGR-jäähdyttimen on tarkoitus jäähdyttää EGR:n pakokaasuja imu-/ahtolämpöjen laskemiseksi. Ei siinä ole lähtökohtaisesti mietitty moottorin lämpötaloutta.
        Tätä voi itseasiassa hiukan tarkentaa siten että pakokaasu inerttinä kaasuna korvaa paloilmasta typpeä ja happea. Näiden väheneminen sitten saa palotapahtuman lämpötilan laskemaan. Alentunut palolämpötila johtaa taas typenoksidipäästöjen (NOX) vähenemiseen(ja typpimonoksidin). Ja kuten sanoit, lämpö on vain sivutuote jolla saadaan takaisinkierratystä tehostettua.

        EGR-jäähdytin mahdollistaa sen että tuota kaasua saadaan ängettyä koneeseen entistä enemmän jäähtymisestä johtuvan tilavuuden laskemisen takia, samoin myös energiasisältö laskee. Tämä taas johtaa entistä alhaisempaan palolämpöilaan -> NOX vähenee. M57:n tapauksessa egr-jäähdytin saa laskettua takaisinkierrätyksen lämpötilaa noin sata astetta. M57tu pannussa on sitten tehokkaampi cooleri.



        Samoin välijäähdytin laskee typenoksidipäästöjä laskemalla imuilman lämpötilaa.





        EGR-bypassilla saadaan taas katalysaattori nopeammin lämpeämään toimintalämpötilaansa.


        Katti taas vaatii 170 - 350 asteen lämpötilan toimiakseen optimaalisesti.


        Ja jos vielä höpistään M57tu:n egr:stä niin siinä on myös monta muuttujaa minkä mukaan sitä ei käytetä ylipäätään ollenkaan...
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #34
          Tuossa vielä Clavurionin mainitsema kierto.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • daro
            Bimmer Rookie
            • Jun 2010
            • 113
            • Oulu

            #35
            Originally posted by Clavurion View Post
            Ennen 3/2000 kaikissa ja sitä uudemmissa manuaalilaatikollisissa ei ole EGR-jäähdytintä, eikä siten myöskään EGR-termostaattia.

            Näissähän EGR:n disablointi onnistuu irrottamalla EGR-venttiilin alipaineletku ja letkun tulppaus. Ei tarvita softauksia.
            Jos EGR:n poistaa käytöstä em. menetelmällä (alipaineletku tulppaamalla), niin onko tuossa jotain haittaa verrattuna sen disablointiin softan avulla?

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #36
              Originally posted by daro View Post
              Jos EGR:n poistaa käytöstä em. menetelmällä (alipaineletku tulppaamalla), niin onko tuossa jotain haittaa verrattuna sen disablointiin softan avulla?
              Näissä EGR:ää ei voi disabloida mitenkään, ellei sitä myös softata. Menee muuten vikatilaan.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • daro
                Bimmer Rookie
                • Jun 2010
                • 113
                • Oulu

                #37
                Aivan, eli tarkoitit tuossa lainatussa viestissä noita E39 -ikäkauden laitteita?

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #38
                  Originally posted by daro View Post
                  Aivan, eli tarkoitit tuossa lainatussa viestissä noita E39 -ikäkauden laitteita?
                  Juu, vanhanliiton vehkeitä.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Black Zero
                    Newbiemmer
                    • Nov 2013
                    • 17
                    • Tien päällä

                    #39
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Juu, vanhanliiton vehkeitä.
                    Lainaanpa tätä threadia, 530d E60 alkoi vuotamaan nestettä EGR-jäähdyttimen kuoresta, aivan kuin väsymismurtuma.

                    Ymmärsinkö oikein että disabloimalla softalla EGR:n voi EGR-jäähdyttimen kierron tulpata? Vai pitääkö muutkin EGR kamat poistaa? No voisi olla järkevää mutta näin ensihätään?

                    Comment

                    • Bertram
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2010
                      • 122
                      • Tuusula

                      #40
                      Originally posted by Black Zero View Post
                      Lainaanpa tätä threadia, 530d E60 alkoi vuotamaan nestettä EGR-jäähdyttimen kuoresta, aivan kuin väsymismurtuma.

                      Ymmärsinkö oikein että disabloimalla softalla EGR:n voi EGR-jäähdyttimen kierron tulpata? Vai pitääkö muutkin EGR kamat poistaa? No voisi olla järkevää mutta näin ensihätään?
                      Lyhyt vastaus kysymykseen on kyllä.

                      Kun tuossa on vuoto, niin varmasti parasta olisi vesipuoli tulpata kunnolla. Googleen "EGR delete kit" niin löytyy useita vaihtoehtoja. Samalla voi laittaa kaasupuolenkin tukkoon. Näin tein omaani ja hyvin suoraviivainen homma.

                      Edit: Tulppauksen jälkeen EGR:n voi jättää paikalleen esim. katsastusta varten. Ulkonäkö pysyy hyvin ennallaan ja pitää katsoa tarkkaan että tulppaukset näkyisi.
                      Last edited by Bertram; 03-10-2020, 00:04.
                      == e61 530d aut. Touring 05 ==
                      == e61 525i man. Touring 06 ==
                      == Ex: e39 530d man. Touring 5/02 Sondermodell ==

                      Comment

                      • Janne S
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 437
                        • Keminmaa

                        #41
                        Mulla alkoi vuotamaan tuo cooleri nestettä ja höyrysi pakoputkessa ihan kunnolla, revin coolerin vekeen ja laitoin euro3 mallin putken tilalle. Makso romiksella 50 euroa. Ei tarvi softailla, muutako kovaa ajoa. Luonnollisesti nesteletkujen päät tulpattu.
                        ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                        Comment

                        • Black Zero
                          Newbiemmer
                          • Nov 2013
                          • 17
                          • Tien päällä

                          #42
                          Originally posted by Janne S View Post
                          Mulla alkoi vuotamaan tuo cooleri nestettä ja höyrysi pakoputkessa ihan kunnolla, revin coolerin vekeen ja laitoin euro3 mallin putken tilalle. Makso romiksella 50 euroa. Ei tarvi softailla, muutako kovaa ajoa. Luonnollisesti nesteletkujen päät tulpattu.


                          Kiitti vastauksista. Eiköhän se vesivuoto näillä ohjeilla saada kuntoon.

                          Comment

                          • Kusilaitu
                            BTCF Member
                            • Sep 2010
                            • 706
                            • Seinäjoki

                            #43
                            Originally posted by Janne S View Post
                            Mulla alkoi vuotamaan tuo cooleri nestettä ja höyrysi pakoputkessa ihan kunnolla, revin coolerin vekeen ja laitoin euro3 mallin putken tilalle. Makso romiksella 50 euroa. Ei tarvi softailla, muutako kovaa ajoa. Luonnollisesti nesteletkujen päät tulpattu.
                            Millainen putki?
                            ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

                            Comment

                            • Janne S
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 437
                              • Keminmaa

                              #44
                              No löytyy semmosista malleista missä ei ole egr cooleria. Eli malleista missä ei ole myöskään hiukkasloukkua.
                              ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                              Comment

                              • okkraj
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2011
                                • 95
                                • Espoo

                                #45
                                Koitin tuolla kysellä että mikä tapa olisi kokonaisuutena fiksuin, mutta vastausta en saanut joten koitetaan täältä: https://wwwl.btcf.fi/forum/showpost....&postcount=880

                                Itsellä sellainen fiilis että pakosarjan päähän varmaan kannattaisi tulppa laittaa, mutta toisaalta katsastuksen vuoksi ei ehkä viitsisi koko himmeliä poistaakaan... Vesi nyt ainakin kannattaisi tulpata koska termari tulee jossain vaiheessa pettämään, mutta jos kaasua ei ole pitävästi tulpattu niin onko tuossa edes teoreettista mahdollisuutta että EGR-vena olisi vähän auki tai aukeaisi ja päästäisi sitten esim. jäähdyttämättömät kaasut läpi? Rahallisesti tuollainen full delete-kitti 60e ei olisi mikään ongelma, lähinnä tulevat katsastukset mietityttävät...
                                E61 530dA LCI 6/2007

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎