Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d M57 egr vesikierron tulppaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #16
    Originally posted by daro View Post
    Mietin vain että kai tuo egr-termostaatti jonkin funktion takia tuolla on, tai sitten ilmeisesti ei , eli lähinnä helteitä ajattelin.
    Lähtöoletuksena tällä EGR-termarin tulppaukselle toki se, että itse EGR on jotenkin disabloitu. Silloinhan EGR-jäähdyttimelläkään ei ole mitään funktiota.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • daro
      Bimmer Rookie
      • Jun 2010
      • 113
      • Oulu

      #17
      Juu toki, mietin vain että vanhemmissa ei ilmeisesti ole tuota termostaattia vaikka egr löytyy, ainakin jostain luin että e39:n egr-putkea käyttämällä tuosta termostaatista päästään eroon.

      Itse mieluusti säilyttäisin egr:n kun ei jaksa ruveta värkkäilemään sen koommin mutta tästä termarista haluttaisi päästä eroon.

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #18
        Originally posted by daro View Post
        Juu toki, mietin vain että vanhemmissa ei ilmeisesti ole tuota termostaattia vaikka egr löytyy, ainakin jostain luin että e39:n egr-putkea käyttämällä tuosta termostaatista päästään eroon.

        Itse mieluusti säilyttäisin egr:n kun ei jaksa ruveta värkkäilemään sen koommin mutta tästä termarista haluttaisi päästä eroon.
        Ennen 3/2000 kaikissa ja sitä uudemmissa manuaalilaatikollisissa ei ole EGR-jäähdytintä, eikä siten myöskään EGR-termostaattia.

        Näissähän EGR:n disablointi onnistuu irrottamalla EGR-venttiilin alipaineletku ja letkun tulppaus. Ei tarvita softauksia.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • daro
          Bimmer Rookie
          • Jun 2010
          • 113
          • Oulu

          #19
          Olen aina kuvitellut että vaatisi softan puukotusta lisäksi, hyvä tietää.

          Muunmerkkisissä on kuitenkin ollut suhteellisen iso ero moottorin lämpeämiseen egr:n toiminnassa pitämisellä, joten mieluusti sen säilyttäisin.

          Kysymys siis kuuluukin, voiko tuon termostaatin disabloida purkamalla, vaikka egr on käytössä?

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5151
            • Kouvola, Savisto

            #20
            Originally posted by daro View Post
            Kysymys siis kuuluukin, voiko tuon termostaatin disabloida purkamalla, vaikka egr on käytössä?
            Kysymys kuuluu että mitä järkeä sitä on disabloida jos egr:n pitää käytössä:think
            Varsinkin jos lämpeämisen takia sen egr:n haluaa pitää käytössä, tuo termostaatti ja lämmönvaihdin on just se juttu minkä vuoksi se egr:n kanssa lämpenee paremmin.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • daro
              Bimmer Rookie
              • Jun 2010
              • 113
              • Oulu

              #21
              Kysymys kuuluu että mitä järkeä sitä on disabloida jos egr:n pitää käytössä
              Vaikka se että olisi yksi vikapaikka vähempänä.

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #22
                Originally posted by makkis View Post
                Varsinkin jos lämpeämisen takia sen egr:n haluaa pitää käytössä, tuo termostaatti ja lämmönvaihdin on just se juttu minkä vuoksi se egr:n kanssa lämpenee paremmin.

                Tuon perusteella ilman lämmönvaihdinta ja termostaattia olevan auton egr käytöstä poisto ei vaikuttaisi lämpiämiseen, mutta kyllä siitä hitaamman lämpiämisen saa aikaan.

                Tulee jotenkin ikiliikkuja mieleen jos jäähdytinnesteellä lämmitetään kierrätyspakokaasua jotta jäähdytinneste moottorissa lämpenisi enemmän?

                Olen aina ajatellut tuon päinvastoin eli kierrätyspakokaasua jäähdytetään jotta imuilman lämpötila ei nousisi, eli egr-termarin kuuluu avautua vasta kun pakokaasun lämpötila alkaa nousta jäähdytinnesteen lämpötilan yli.
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5151
                  • Kouvola, Savisto

                  #23
                  Originally posted by Esal View Post
                  Tuon perusteella ilman lämmönvaihdinta ja termostaattia olevan auton egr käytöstä poisto ei vaikuttaisi lämpiämiseen, mutta kyllä siitä hitaamman lämpiämisen saa aikaan.

                  Tulee jotenkin ikiliikkuja mieleen jos jäähdytinnesteellä lämmitetään kierrätyspakokaasua jotta jäähdytinneste moottorissa lämpenisi enemmän?

                  Olen aina ajatellut tuon päinvastoin eli kierrätyspakokaasua jäähdytetään jotta imuilman lämpötila ei nousisi, eli egr-termarin kuuluu avautua vasta kun pakokaasun lämpötila alkaa nousta jäähdytinnesteen lämpötilan yli.
                  Tuota en usko, koska itsellä ei ole koskaan lämpenemiseen vaikuttanut vaikka koko egr on dumpattu.

                  No kyllä mä itse näkisin asian niin että sillä lämmönvaihtimella lämmitetään jäähdytysnestettä, ja tottakai egr-termari avataan vasta kun lämpötila nousee liikaa.

                  Kai tähän tarvitsisi Saksalaisen insinöörin kertomaan onko seepra valkoinen mustilla raidoilla vai musta valkoisilla raidoilla (oma mielipide on valkoinen mustilla raidoilla)
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5151
                    • Kouvola, Savisto

                    #24
                    Originally posted by daro View Post
                    Vaikka se että olisi yksi vikapaikka vähempänä.

                    No sitten kannattaa suoriltaan se koko egr disabloida.
                    Pidä lämmönvaihdin myös käytössä tai disabloi koko roska.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #25
                      EGR-termari on 2-vaiheinen. Se aukenee osittain, kun EGR-jäähdyttimen nesteen lämpötila nousee yli 70 C ja täysin auki, kun lämpötila yli 88 C.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • daro
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2010
                        • 113
                        • Oulu

                        #26
                        Kokeillaas vielä kerran, eli jos haluan pitää tuon egr:n käytössä mutta poistaa tuon egr-termostaatin niin onko tuollainen kombo mahdollinen tai suotava?

                        Nyt ensihätään haluttaisi vain saada tuo auto lämpenemään ja jättää tuo termostaatti pois vikaantuvista kohteista. Katsotaan itse egr:n poistaminen sitten myöhemmin.

                        Vaikka tuon alipaineletkun egr-venttiililtä tulppaisi niin eikö pakokaasu silti tuota nestettä lämmitä, ts. vaatisi jonkin sokean laipan pakosarjan päähän?

                        Comment

                        • Scitso
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 2817
                          • Kuusankoski

                          #27
                          Originally posted by daro View Post
                          Kokeillaas vielä kerran, eli jos haluan pitää tuon egr:n käytössä mutta poistaa tuon egr-termostaatin niin onko tuollainen kombo mahdollinen tai suotava?

                          Nyt ensihätään haluttaisi vain saada tuo auto lämpenemään ja jättää tuo termostaatti pois vikaantuvista kohteista. Katsotaan itse egr:n poistaminen sitten myöhemmin.

                          Vaikka tuon alipaineletkun egr-venttiililtä tulppaisi niin eikö pakokaasu silti tuota nestettä lämmitä, ts. vaatisi jonkin sokean laipan pakosarjan päähän?
                          Jos vaan vaihdat sinne behr termarin ja ajelet taas huolettomasti toimivilla termareilla, ei niitä nyt joka vuosi tarvii vaihella
                          E34 525i Touring -96 "Iris"
                          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                          E61 530d Touring -04

                          ex. E39 520ia Touring -98
                          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                          ex. E28 520i -82

                          Comment

                          • daro
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2010
                            • 113
                            • Oulu

                            #28
                            Aika monessa topikissa täälläkin on kerrottu että termarit on täyttä kuraa näissä ja monella on alle vuodessa hajonneet.

                            Comment

                            • makkis
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 5151
                              • Kouvola, Savisto

                              #29
                              Originally posted by daro View Post
                              Kokeillaas vielä kerran, eli jos haluan pitää tuon egr:n käytössä mutta poistaa tuon egr-termostaatin niin onko tuollainen kombo mahdollinen tai suotava?

                              Nyt ensihätään haluttaisi vain saada tuo auto lämpenemään ja jättää tuo termostaatti pois vikaantuvista kohteista. Katsotaan itse egr:n poistaminen sitten myöhemmin.

                              Vaikka tuon alipaineletkun egr-venttiililtä tulppaisi niin eikö pakokaasu silti tuota nestettä lämmitä, ts. vaatisi jonkin sokean laipan pakosarjan päähän?
                              Ei se pakokaasu sitä lämmitä jos se ei pääse siitä läpi kulkemaan.
                              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                              Comment

                              • Esal
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1344
                                • Lempäälä

                                #30
                                Originally posted by makkis View Post
                                No kyllä mä itse näkisin asian niin että sillä lämmönvaihtimella lämmitetään jäähdytysnestettä, ja tottakai egr-termari avataan vasta kun lämpötila nousee liikaa.
                                Eli tällöin lämmönvaihdin alkaisi lämmittämään jäähdytinnestettä vasta kun neste 70 astetta?

                                Jos sillä olisi tarkoitus jäähdytinnestettä lämmittää, miksi kierto egr-lämmönvaihtimelta menee jäähdyttimen tulopuolelle eli menee suoraan nokalle jäähdyttimeen, jolloin vastaava määrä ulkoilman lämpötilassa olevaa jäähdytinnestettä pääsee kiertoon vaikka päätermostaatti olisikin kiinni.
                                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎