Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 N52 vai N53?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kangsta e61
    Newbiemmer
    • Feb 2018
    • 21
    • Suomi

    #16
    N52/53

    Öljyn syönti männän rengas ongelmat soikeita sylinteri putkia että silleen n52 onnellinen omistaja vielä

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #17
      Originally posted by Kangsta e61 View Post
      Öljyn syönti männän rengas ongelmat soikeita sylinteri putkia että silleen n52 onnellinen omistaja vielä
      Suurin osa näistä ongelmista koskee ainoastaan N52B25 konetta.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • hjenkka
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 577
        • JKL

        #18
        Originally posted by Kangsta e61 View Post
        Öljyn syönti männän rengas ongelmat soikeita sylinteri putkia että silleen n52 onnellinen omistaja vielä
        naputtaako nostimet?

        täällä nimittäin naputtaa ja alkaa olemaan hermo pinnassa tuon kanssa..
        "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

        Vs1400 Intruder

        Ex:
        F11 530dA xDrive
        E60 523iA
        E39 520i Sedan
        E39 530dA Touring
        E39 528iA Sedan
        E46 318i Sedan
        E39 523i Sedan
        E36 316i Sedan x2

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #19
          Mä taas olen ihmetellyt N52B5 ja M54B30 olematonta eroa kulkupuolessa. Tuo e90 325i ei tunnu millään tavalla kompromissilta e46 330i:n jälkeen. Itse asiassa jostain 4000r ylöspäin mun mielestä toi N52 vetää yllättävän rivakan oloisesti. Valtava ero tulee myös 1500-2000r alueella, missä toi uudempi kone vetää nikottelematta vaikka kutosvaihtella 60km/h vauhdissa. Kulutus tuossa uudemmassa jonkinverran pienempi. Varsinkin maantiellä tuo menee varmaan litran pienemmällä. Veikkaan, että siitä iso osa menee kuudennen vaihteen piikkiin.

          Comment

          • tl72
            Bimmer Rookie
            • Apr 2017
            • 54
            • Lempäälä

            #20
            Originally posted by hjenkka View Post
            naputtaako nostimet?

            täällä nimittäin naputtaa ja alkaa olemaan hermo pinnassa tuon kanssa..
            näyttäs pitävän paikkansa että naputukset häviää jos vaihtaa 4000-5000rpm ja pitää kierrokset yli 2000 ,nen jos ajaa pätkä ajoa paljon 🤔

            Comment

            • N.T
              Bimmer Rookie
              • Apr 2017
              • 49
              • LPR

              #21
              Originally posted by juha77 View Post
              Mulla on n52b30 (e90), kilometrejä on 280tkm. Erittäin mukava moottori. Isomman disan vaihdoin varmuuden vuoksi. Vesipumppu vaihdettu 180tkm kohdalla. Automaattilaatikko pelannut hyvin, ainoastaan kylmänä sport asennossa vaihto 2-> 3 on välillä vähän karkeahko. Toivon että kone kestää vielä pitkään koska sen verran hyvä ominaisuuksiltaan että ajatus pitää vielä pitkään... N53 myös ajanut ja sekin varsin miellyttävä kone. Yhtä N52b25 ajanut manuaalina ja sen perusteella ero n52b30 hyväksi kyllä hyvin suuri.
              itse olen vähän vastaavaa huomannut että ero N52B25 =>N52B30 on melkoisen iso.

              Omasta myös vaihdoin tuon ison Disan. Lähtee aika raju ääni kun se läppä on hajonnut
              E91 330IA M-performance BLACK SAPPHIRE METALLIC
              EX:e91 320i

              Comment

              • kp21121
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 240
                • Tampere

                #22
                Originally posted by markok View Post
                Suurin osa näistä ongelmista koskee ainoastaan N52B25 konetta.
                Mikä tämän eron tekee 2.5l ja 3.0l välillä? Puhutaanko 1l /1000km vai 1l /10000km öljyn kulutuksesta?

                Tässä mietiskelen, että kannattaako 2.5l moottoreita edes katsella.

                Comment

                • asdteme
                  BTCF Member
                  • Mar 2015
                  • 756
                  • P-Savo

                  #23
                  Originally posted by kp21121 View Post
                  Mikä tämän eron tekee 2.5l ja 3.0l välillä? Puhutaanko 1l /1000km vai 1l /10000km öljyn kulutuksesta?

                  Tässä mietiskelen, että kannattaako 2.5l moottoreita edes katsella.
                  Oma 2.5l lippasee n. litran per 6000km. Ei omasta mielestä mitenkään katastrofaalinen kulutus.
                  better late than never

                  E90 325i
                  E30 M3
                  E92 M3 Competition

                  Comment

                  • kp21121
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 240
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by asdteme View Post
                    Oma 2.5l lippasee n. litran per 6000km. Ei omasta mielestä mitenkään katastrofaalinen kulutus.
                    Tuo on ihan siedettävä, jos ei ole pahentuvaa sorttia. Vuoden päästä olisi näillä näkymin määrä ostaa N52 E60 2.5l tai 3.0l.

                    Onko suuria kompastuskiviä valinnassa, muuta kuin paljon parjattu DISA?
                    Last edited by kp21121; 16-08-2019, 11:12.

                    Comment

                    • asdteme
                      BTCF Member
                      • Mar 2015
                      • 756
                      • P-Savo

                      #25
                      Originally posted by kp21121 View Post
                      Tuo on ihan siedettävä, jos ei ole pahentuvaa sorttia. Vuoden päästä olisi näillä näkymin määrä ostaa N52 E60 2.5l tai 3.0l.

                      Onko suuria kompastuskiviä valinnassa, muuta kuin paljon parjattu DISA?
                      209tkm mittarissa, eli tuskin se enää siitä hirveesti pahenee N52 kanssa nostimien naputukseen saa tottua, siihenkin toki löytyy muutamia "korjauksia", isompi disa kannattaa tarkastaa ja vanoksien solenoidit putsata.
                      better late than never

                      E90 325i
                      E30 M3
                      E92 M3 Competition

                      Comment

                      • kp21121
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 240
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by asdteme View Post
                        209tkm mittarissa, eli tuskin se enää siitä hirveesti pahenee N52 kanssa nostimien naputukseen saa tottua, siihenkin toki löytyy muutamia "korjauksia", isompi disa kannattaa tarkastaa ja vanoksien solenoidit putsata.
                        Kiitos vinkeistä. Olen kyllä tottunut nostimien nakutukseen jo 1990-luvun bemareissa

                        Comment

                        • TseiPii
                          BTCF Member
                          • Apr 2012
                          • 188
                          • Keskellä Suomea

                          #27
                          Itellä ollu omistukses jo muutaman vuoden e61 vm -06 n52b25a mallisella padalla ja manuaali. Silloon ku ostin niin mittaris oli about 230tkm ja nyt rullattu 340tkm. Ostin auton vähäsen käyntivikaisena ja edellisen omistajan toimesta oli uusittu eccentric shaft sensor. Syytä en tiedä miksi oli vaihdettu, todennäköisesti yritetty käyntiä korjailla arvalla. Vikahan oli vaan että vanoksen solenoidien piuhat oli väärin päin.

                          Heti ku ostin pirssin niin vaihdoin molemmat disat. Sisempi oli vielä kunnos eikä välystä ollu mutta ulompi olikin sitte aikalailla tiensä pääs. Suurimmat huollot on ollu tuos 300-320tkm paikkeilla. Silloon vaihdoon vauhtipyörä+kytkin paketin, startin, huohottimen kaikkine putkineen (ihan vaan varmuuden vuoksi) ja toki imusarjan tiivisteet. Laatikkoa jos joutuu käyttämään irti joskus niin sielä on sitten alumiinisiä pulttia ja samoin startis. Venttiilikopan tiiviste on falskannu jo jonki aikaa ja tuos viikko sitte vaihtelin senkin. Siinäkin oma operaationsa varsinkin kun kopas käytetään kans alupulttia ja mun tuurilla niistä oli 1 valmiiksi poikki ja 2 meni irrottaes. Vesipumppu meni kans tilaukseen kun venakopan vaihdon yhteydes kattelin vikakoodia niin pumpulta oli heittäny koodia, jotta se menee termarin kans vaihtoon täs lähiaikoina. Muuten aikalailla perus huolloilla menny. Parit kerrat vanoksen solenoidit putsaillu.

                          Naputusta kans tosiaan välillä ilmestyy juurikin lyhkäsen ajon seurauksena mutta kun silloin tällöin muistaa käydä heittämäs pitempää lenkkiä niin sekään ei häiritte.
                          Kulutus on pyöriny keskimäärin siinä 8-9l/100km. Jos oikeen nätisti ajelee vakkarilla 80kmh niin tainnu päästä about 6.5-7l/100km.
                          Ite ollu ainakin tyytyväinen autoon, mutta jos meinaa karavaanariksi ruveta niin ei tällä kovin isoa kiimaliiteriä viitti vedellä.


                          Edit:
                          Öljynkulutusta on jonki verran. En nyt oo laskeskellu paljoko menee mutta ei nyt jatkuvasti tarvi olla lisäilemäs, veikkaus on että ehkä 5-6tkm menee ennenku tarvii laittaa lisää. Muistaakseni kuluttanu aikalailla samaa tahtia oman omistushistorian ajan.
                          Last edited by TseiPii; 16-08-2019, 17:08. Reason: lisäystä
                          E30 318i -85

                          E30 320i -87 ex
                          E36 316i -91 ex
                          E36 325i -94 ex
                          E46 325i -03 ex
                          E46 316i -02 ex
                          E61 525i -06 ex
                          E46 320d -03

                          E70 3.0d - 09


                          E39 M5 pyhänä

                          Comment

                          • kp21121
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2012
                            • 240
                            • Tampere

                            #28
                            Mukava lueskella noita käyttöhistorioita. Ei kyllä kuulosta juuri ysäribemaria huonommalta luetettavuudelta. Disat ajattelin itsekin lisätä ostobudjettiin. Lieneekö helppo itsekin tehdä, täytyy tutkailla.

                            Vuoden päästä tosiaan vasta, haluan vanhasta ajaa 500k täyteen.
                            Last edited by kp21121; 16-08-2019, 16:22.

                            Comment

                            • E39-530A
                              BTCF Member
                              • Feb 2007
                              • 936
                              • Espoo

                              #29
                              Originally posted by kp21121 View Post
                              Tuo on ihan siedettävä, jos ei ole pahentuvaa sorttia. Vuoden päästä olisi näillä näkymin määrä ostaa N52 E60 2.5l tai 3.0l.

                              Onko suuria kompastuskiviä valinnassa, muuta kuin paljon parjattu DISA?
                              Tuosta öljynkulutuksesta (N52B25). Minulla se meni siten - eikä muuttunut tuon reilun 50 tkm aika - että kun ajoi vuoden ja/tai alle 15 tkm, niin öljyä ei kulunut lainkaan. Kun meni tuosta yli, niin alkoi menemään taas. Itse asiassa aivan kohtalaisesti eli toisen mokoman ajellessa olisi melkein öljyt vaihtuneet. Lisäily ei tähän vaikuttanut, mutta kun vaihtoi uudet öljyt ja suodattimen, niin kulutus loppui taas kuin seinään seuraavaa 1 v / 15 tkm odotellessa.

                              EDIT: Se jäi sanomatta, että oli melkein itsestään selvää, että öljyn ominaisuudet heikkeni tuon kriittisen rajan jälkeen sen verran, että alkoi menemään jostain. Savuja ei tullut, ei lammikoita eikä ongelmia leimalla. En tiedä mitä kautta katosi.
                              Last edited by E39-530A; 16-08-2019, 17:19. Reason: Lisää...
                              E92 335iA -08

                              ---
                              ex E34 540iA -93
                              ex E90 325iA -05
                              ex E39 530iA -00
                              ex Toyota Avensis
                              ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                              Comment

                              • TseiPii
                                BTCF Member
                                • Apr 2012
                                • 188
                                • Keskellä Suomea

                                #30
                                Originally posted by kp21121 View Post
                                Mukava lueskella noita käyttöhistorioita. Ei kyllä kuulosta juuri ysäribemaria huonommalta luetettavuudelta. Disat ajattelin itsekin lisätä ostobudjettiin. Lieneekö helppo itsekin tehdä, täytyy tutkailla.

                                Vuoden päästä tosiaan vasta, haluan vanhasta ajaa 500k täyteen.



                                Eipä noi disan vaihdot sinänsä paha homma oo. Uloimman saa vaihdettua ilman imusarjan irrotusta mutta sisempää ei. Imusarjan irrotus on oma operaationsa mutta ei mikää paha homma. Aikaa menee jonku verran ainakin jos ekaa kertaa tekee. Jos huohotin on alkuperäinen niin kannattaa varautua siihen että joku putki saattaa hajota irrotuksen yhteydes. Itellä meni muistaakseni venakoppaan menevä paloiksi.

                                Vanoksen check valvet kans putsailin aikoinansa, googlettamalla löytyy lisää tietoa. On vähäsen piilos koneen kyljes...
                                Attached Files
                                E30 318i -85

                                E30 320i -87 ex
                                E36 316i -91 ex
                                E36 325i -94 ex
                                E46 325i -03 ex
                                E46 316i -02 ex
                                E61 525i -06 ex
                                E46 320d -03

                                E70 3.0d - 09


                                E39 M5 pyhänä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎