Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 ei starttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikiTre
    Newbiemmer
    • Aug 2018
    • 20
    • Tampere

    E60 ei starttaa

    Moron nääs! Rullasin bemariini kunnioitettavat 500.000 km hiljan. Kaikki tähän mennessä hajonneet osat on vaihdettu uusiin ja auto on kulkenutkin kuin juna. Mutta nyt on ongelma, auto ei nimittäin starttaa ollenkaan. Autossa on toki ollut akun purkautumisongelmaa ja ajojen vähentyessä ostin sitten ylläpitolaturin motonetistä. Tolppapaikalla on kuitenkin sähköt vaan pari tuntia päällä päivässä, niin se on hankaloittanut hieman täyteen lataamista.

    Ctekin ylläpitolaturi oli ledvaloindikaattoreiden mukaan valmiina starttaamaan (kohdassa 7), mutta startti ei silti pyörähtänyt ollenkaan. Kokeilin jopa antaa apuvirtaa toisesta autosta, mutta tulos oli sama eli ei startannut. Mittasin akun jännitteen näiden jälkeen konehuoneesta ja se oli noin 12,6 V eli ilmeisesti ihan riittävä. Olin aiemmin tänään ottanut akun kengän (mustan) irti akusta, kun yritin selvittää mihin parasiittivirtaa katoaa, mutta mielestäni laitoin sen samalla tavalla takaisin, samalla varoen niitä anturikaapeleita.

    Virta-avainta käännettäessä kuuluu vain hiljainen naksuminen ohaamoon. Onko selkeä homma, että starttimoottori on vaihdettava, vai voiko olla jotain muuta mahdollisuutta? Ohjainboksi rikki, tai ajonesto päällä? Virrat tulee ihan normaalisti.
  • TFV
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 3080
    • Nurmijärvi

    #2
    Akku on tyhjä/loppu. Siitä se naksunta.
    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

    Comment

    • MikiTre
      Newbiemmer
      • Aug 2018
      • 20
      • Tampere

      #3
      No eiks sen pitäis startata, ku antaa apuvirtaa toisesta autosta? Akku on muutenkin vaan muutama viikkoa vanha, ollut ylläpitolaturissa kiinni päiviä, mutta valitettavasti tolppapaikalla on virrat vaan pari tuntia päivässä päällä

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Mittaa konehuoneesta paljonko jännite on kun kääntää avaimesta. Eli yleismittari kiinni apuvirta pisteisiin konehuoneessa ja mittari tuulilasille, niin näkee jännitteen kun kääntää avaimesta. Auton alla oleva akkukaapelin läpivienti on tyypillinen paikka, jossa liitos hapettuu ja virta ei kulje kunnolla. Minkälaiset kaapelit oli kun kokeilit apuvirralla? Alle 35mm2 kaapeleilla turha yrittää. Moottorin maadoitus kannattaa myös tarkistaa.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • MikiTre
          Newbiemmer
          • Aug 2018
          • 20
          • Tampere

          #5
          Käynnistyskaapelit on tosi paksut, sellaiset rekkamallin kaapelit. Tsekkaanpa huomenna tuon jännitteen, ku kääntää virta-avainta. Missä kohtaa auton alla se akkukaapelin läpivientikohta on?

          Comment

          • MikiTre
            Newbiemmer
            • Aug 2018
            • 20
            • Tampere

            #6
            Ja tuon perusteella epäilin starttia: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=320712

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by MikiTre View Post
              Käynnistyskaapelit on tosi paksut, sellaiset rekkamallin kaapelit. Tsekkaanpa huomenna tuon jännitteen, ku kääntää virta-avainta. Missä kohtaa auton alla se akkukaapelin läpivientikohta on?
              Sieltä akun kohdilta vähän eteenpäin kun alat auton alta kaapeli katsomaan, niin löytyy.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • ekaBMW
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 441
                • Oulu

                #8
                Varmistetaanpa että minne kytkit toisen auton ja ctekin kaapelit?
                Pitää kytkeä konehuoneen apuvirtaliittimeen.

                Jos näin on tehty niin veikkaus moottorin maadoitukselle tai itse startti sökö. Pieni mahdollisuus akkukaapelillekin mutta oletan että auto olisi jo palanut. :think

                Jos piuhat on kytketty suoraan akulle niin sitten voisi olla auton alla oleva akkukaapeli.

                Sieltä konehuoneesta kun mittaa jäännitteen startatessa, kannattaa mitata kahdella tavalla. Maa piuha kiinni siinä lokasuojan liittimessä ja toinen mittaus maa kiinni moottorissa (tarkempaa paikkaa en osaa sanoa mistä maa löytyy). Plussa koko ajan konehuoneen apuvirtaliittimessä. Lisäbonus olisi jos yleismittarissa olisi min/max mahdollisuus mutta ei pakollinen kun vaan joku (itse) seuraa mittaria koko ajan startatessa.
                Veikkaus on että ainakin jommassa kummassa mittauksessa jännite tippuu liian alas startatessa.
                F11 530d xDrive 09/16
                Ex E60 530d xDrive A 10/08
                Ex E60 520dA 09/08 liisari
                Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                Ex Opel Kadett 1.6 -89

                Comment

                • ekaBMW
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 441
                  • Oulu

                  #9
                  Akkukaapelin läpivienti löytyy ”piilosta” taka-akselin yläpuolelta kuskin puolella. Näkyy siis kontin kauttakin mutta ongelmapaikka on auton alapuolella.
                  F11 530d xDrive 09/16
                  Ex E60 530d xDrive A 10/08
                  Ex E60 520dA 09/08 liisari
                  Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                  Ex Opel Kadett 1.6 -89

                  Comment

                  • MikiTre
                    Newbiemmer
                    • Aug 2018
                    • 20
                    • Tampere

                    #10
                    Ctekin laturi ja toisen auton apuvirta konehuoneen kautta, apuvirtapaikoista, sellainen " mutteri" ja selkeä plus-napa

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      #11
                      Ctek ei ole ylläpitolaturi, haisee muille vioille

                      Ctekin ei ole ylläpitolaturi, vaan esim. Defa 4A panssarikaapelilla kytkettävä malli. Ctek on pilannut monta akkua, siihen ei voi jättää ylläpitoon akkua vaan se paistaa akun pilalle. No asiaan tarkemmin kokonaisvika haisee muulle, että autosi ei ole ladannut hyvin pitkään aikaan siitä voi päätellä laturin virtavuotoa johon virta hukkuu, eli laturi uusiksi ja sen johdosta akku on myös vainaa, ollut alitohoisena huonon latauksen takia. Todennäköisesti joudut heittää mäkeen sen paska Ctek laturin, sitä kehuvat ne jotka ei tiedä tekniikasta mitään.

                      Autosi korimalli se siis E60 ja tyyppi 530D? ja mikä kone ja auton vuosimalli. Paljonko autolla on ajettu ja onko laturia vaihdettu?


                      Originally posted by MikiTre View Post
                      Moron nääs! Rullasin bemariini kunnioitettavat 500.000 km hiljan. Kaikki tähän mennessä hajonneet osat on vaihdettu uusiin ja auto on kulkenutkin kuin juna. Mutta nyt on ongelma, auto ei nimittäin starttaa ollenkaan. Autossa on toki ollut akun purkautumisongelmaa ja ajojen vähentyessä ostin sitten ylläpitolaturin motonetistä. Tolppapaikalla on kuitenkin sähköt vaan pari tuntia päällä päivässä, niin se on hankaloittanut hieman täyteen lataamista.

                      Ctekin ylläpitolaturi oli ledvaloindikaattoreiden mukaan valmiina starttaamaan (kohdassa 7), mutta startti ei silti pyörähtänyt ollenkaan. Kokeilin jopa antaa apuvirtaa toisesta autosta, mutta tulos oli sama eli ei startannut. Mittasin akun jännitteen näiden jälkeen konehuoneesta ja se oli noin 12,6 V eli ilmeisesti ihan riittävä. Olin aiemmin tänään ottanut akun kengän (mustan) irti akusta, kun yritin selvittää mihin parasiittivirtaa katoaa, mutta mielestäni laitoin sen samalla tavalla takaisin, samalla varoen niitä anturikaapeleita.

                      Virta-avainta käännettäessä kuuluu vain hiljainen naksuminen ohaamoon. Onko selkeä homma, että starttimoottori on vaihdettava, vai voiko olla jotain muuta mahdollisuutta? Ohjainboksi rikki, tai ajonesto päällä? Virrat tulee ihan normaalisti.
                      Last edited by 325E; 25-10-2018, 02:08.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by 325E View Post
                        Ctekin ei ole ylläpitolaturi, vaan esim. Defa 4A panssarikaapelilla kytkettävä malli. Ctek on pilannut monta akkua, siihen ei voi jättää ylläpitoon akkua vaan se paistaa akun pilalle. No asiaan tarkemmin kokonaisvika haisee muulle, että autosi ei ole ladannut hyvin pitkään aikaan siitä voi päätellä laturin virtavuotoa johon virta hukkuu, eli laturi uusiksi ja sen johdosta akku on myös vainaa, ollut alitohoisena huonon latauksen takia. Todennäköisesti joudut heittää mäkeen sen paska Ctek laturin, sitä kehuvat ne jotka ei tiedä tekniikasta mitään.

                        Autosi korimalli se siis E60 ja tyyppi 530D? ja mikä kone ja auton vuosimalli. Paljonko autolla on ajettu ja onko laturia vaihdettu?
                        Nyt tuli kyllä melkoista juttua. Olet kenties mitannut, että c-tek pitää niin korkean jännitteen, että akku kiehuu? Ihan vinkkinä, c-tek siirtyy ylläpidossa 13.6v ja monet akkuvalmistajat suosittavat 12v lyijyakuille 13.5-13.6v @20-25°c ylläpitolatausjännitettä. Matalammissa lämpötiloissa voi sitten pitää korkeampaakin ylläpitojännitettä. Voinet varmaan jotain faktaa siis esittää, että miten se C-tek tuhoaa ne akut? C-tek tiputtaa ylläpitojännitettä vielä alemmas kun se on pitkään kytkettynä akkuun. Itsellä ollut C-tekiä käytössä kohta 10v, eikä ole ollut ongelmia. Autossa koko talven lataa aina akkua kun auto on lämmityksessä. Kavereilla myös C-tek käytössä eikä ole akkuja pilannut..
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10031
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by 325E View Post
                          Ctekin ei ole ylläpitolaturi,
                          Ennen kuin jatkat taas tuota tuuban suoltamista,niin lukaiseppa tuon ilmoituksen teksti:



                          Minulla on ko.laturi käytössä,eikä ole yhtään akkua "pilaantunut". Se asia,että sitä ei ole tarkoitettu kiinteään asennukseen autoon tuon panssarikaapelin puutteen takia,ei tee siitä yhtään huonompaa ylläpitolaturia. Toki laturi voi olla viallinen ja silloinhan sen toiminta ei ole suunnitellun kaltaista.

                          Originally posted by MikiTre View Post
                          Virta-avainta käännettäessä kuuluu vain hiljainen naksuminen ohaamoon. Onko selkeä homma, että starttimoottori on vaihdettava, vai voiko olla jotain muuta mahdollisuutta? Ohjainboksi rikki, tai ajonesto päällä? Virrat tulee ihan normaalisti.
                          Eipä olisi ensimmäinen (diiselin) startti joka korkkaa. Jopa huomattavasti pienemmilläkin kilometreillä.
                          Last edited by Heguli 31; 26-10-2018, 17:45.

                          Comment

                          • MikiTre
                            Newbiemmer
                            • Aug 2018
                            • 20
                            • Tampere

                            #14
                            Juu, siis CTEKIN Polar 5.0 laturina, tolppapaikassa virrat vaan 2 tuntia kerrallaan päällä eli käytännössä 2 tuntia vuorokaudessa. Että melkein sulkisin tuon akun keittämisen kokonaan pois. Kilsoja tosiaan 500.000 mittarissa. Vesipumppu vaihdettiin kesällä jäähdytinnesteenvuodon takia, oli korjaamon mielestä alkuperäinen. Ite oon ajanut autolla 90.000 km, eikä sinä aikana ainakaan ole starttia vaihdettu. Tuskin pitkään aikaan sitä ennenkään. Itse pidän starttimoottorin hajoamista kaikkein todennäköisempänä vaihtoehtona, koska se ei startannut, vaikka toisesta autosta annettiin apuvirtaa konehuoneeseen samaan aikaan. Aiemmin on startannut vastaavassa tilanteessa (aiemmalla akulla) ihan normaalisti. Auton malli on tosiaan 530d, netin vin numerolla haettuna, m57tu moottori, 160 kw, auto valmistettu 12/2004.

                            Plääni on tilata uusi startti ja vaidattaa se korjaamolla. Jos vika ei sitten ollutkaan siinä, niin sitten se vaihtuu ns. ennakkohuoltona, eli varmaan korkkaisi kuitenkin pian.
                            Last edited by MikiTre; 25-10-2018, 21:16.

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by MikiTre View Post
                              Juu, siis CTEKIN Polar 5.0 laturina, tolppapaikassa virrat vaan 2 tuntia kerrallaan päällä eli käytännössä 2 tuntia vuorokaudessa. Että melkein sulkisin tuon akun keittämisen kokonaan pois. Kilsoja tosiaan 500.000 mittarissa. Vesipumppu vaihdettiin kesällä jäähdytinnesteenvuodon takia, oli korjaamon mielestä alkuperäinen. Ite oon ajanut autolla 90.000 km, eikä sinä aikana ainakaan ole starttia vaihdettu. Tuskin pitkään aikaan sitä ennenkään. Itse pidän starttimoottorin hajoamista kaikkein todennäköisempänä vaihtoehtona, koska se ei startannut, vaikka toisesta autosta annettiin apuvirtaa konehuoneeseen samaan aikaan. Aiemmalla akulla jlAuton malli on tosiaan 530d, netin vin numerolla haettuna, m57tu moottori, 160 kw,
                              Apuvirtaa antaessa huono moottorin maadoitus voi edelleen estää startin pyörimisen. Se mutteri mitä käytetään maapisteenä on rungossa. Joten moottorin ja korin välillä oleva huono maadoitus estää virrankulkemisen. Itse varmistaisin, että vika on startissa ennen vaihtamista. Itse en mielelläni vaihda osia arvauksien perusteella varsinkaan, kps osa on helposti testattavissa (kuten startti on).
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎