Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E60/E61 vuotaa öljyä *VIKA SELVISI*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Migus
    Newbiemmer
    • Jul 2016
    • 13
    • Nokia

    BMW E60/E61 vuotaa öljyä *VIKA SELVISI*

    Vähän taustaa ensin: N47 vm.2008, ajettu 290tkm. On tiputellut öljyä jo pitkän tovin. Viime talvena tutkittiin hieman, mutta huoltomieskään ei keksinyt mistä tulee (koko moottorin pohja mustana). Keväällä kun lämpötila nousi pois pakkasilta tiputtelut loppui yllättäen. Nyt taas syksyllä alkoi jättämään jälkiä parkkiruutuun.

    Eilen pääsin nosturille tutkimaan autoa. Ylemmän alumiinipohjasuojan päällä oli ehkä kilo hiekansekaista öljytatinaa. Koneen alaosa kauttaaltaan aivan öljyinen. Siivosin isommat pois ja käytin autoa hetken aikaa (yhä nosturilla) reippaasti polkien -> mistään ei vuotanut lisää. Turbolta välijäähdyttimelle lähtevä putkiliitos oli yksi märistä kohdista ja todella väljän oloinen. Se oli kuitenkin niin etäällä muista öljyisistä kohdista, etten heti pitänyt sitä syyllisenä. Kiedoin liitoksen ympärille paperia parilla surri-langalla kiinni ja kävin ripeän n. 5min ajon. Paperiin oli tullut heti peukalon pään kokoinen tuore 'lätäkkö' öljyä.

    Sitten kysymyksiä:
    - onko tuo tavanomainen vuotopaikka ja voiko todellakin sotkea konehuonetta pahasti? Ilmavirta voi toki puhaltaa roiskeet koko koneen pohjan alueelle.
    - kieliikö tuo myös turbon viallisuudesta, vai onko OK vain vaihtaa uusi putki (tai tiivisteet)? En keksinyt eilen miten liitoksen saa auki.. erikoisen lukituksen sakemannit ovat taas keksineet.
    - entä mitä muuta kannattaa samalla tehdä? Välijäähyn puhdistus? Onko helppo homma?
    Attached Files
    Last edited by Migus; 26-10-2019, 10:24.
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2712
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Migus View Post
    Sitten kysymyksiä:

    - onko tuo tavanomainen vuotopaikka ja voiko todellakin sotkea konehuonetta pahasti? Ilmavirta voi toki puhaltaa roiskeet koko koneen pohjan alueelle.

    - kieliikö tuo myös turbon viallisuudesta, vai onko OK vain vaihtaa uusi putki (tai tiivisteet)? En keksinyt eilen miten liitoksen saa auki.. erikoisen lukituksen sakemannit ovat taas keksineet.

    - entä mitä muuta kannattaa samalla tehdä? Välijäähyn puhdistus? Onko helppo homma?
    Tuosta liitoksesta tyypillisesti ajan mittaan voi hieman öljyä tiputella ja tiivisteen vaihdolla on yleensä korjaantunut mikäli ahtimelta ei suurempia määriä tule öljyä läpi.

    Samalla kun tiivisteen vaihtaa niin välijäähdyttimen voi käyttää irti, tarkistaa minkä verran siellä on öljyä ja huuhdella. Normaalisti sinne kertyy pieniä määriä öljyä ja sitä on tavallisesti noin kahvikupillisen verran tai vähemmän. Ajomäärä toki vaikuttaa, kun öljyä kertyy vähitellen ja jos ei ole aiemmin tyhjätty.

    Mikäli auton öljynkulutus ei ole erityisen suurta ja välijäähyssäkään öljyä ei ole suuria määriä, niin ahtimen suunnalla asiat todennäköisesti kunnossa. Voihan sen ahtimen välyksiäkin samalla tarkastaa mitä käsikopelolla saa tehtyä.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Migus
      Newbiemmer
      • Jul 2016
      • 13
      • Nokia

      #3
      Kiitokset! Pitänee kysyä marmorilta, myyvätkö tai kannattaako edes vaihtaa pelkkä tiiviste. Ulkomailta saa tarvikeputken n. 50-75eurolla ja se sisältänee tiivisteen. Alkuperäinen putki näyttää maksavan ~300.

      Täältä löytyi intercoolerin irrotusohje. Vaikuttaa niin helpolta että voisi tuon tehdä samalla.


      Olen joutunut viime aikoina lisäämään reilun litran / öljynvaihtoväli (10tkm). Ilmeisesti se ei ole vielä paljoa kun joku täällä kirjoitti että 5 litraa / 30tkm on vielä about ok. Ikävämpää mun tapauksessa on se että litrat lorisee parkkiruutuihin ja pihaan.

      Comment

      • ///THe
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2009
        • 840
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Migus View Post
        Kiitokset! Pitänee kysyä marmorilta, myyvätkö tai kannattaako edes vaihtaa pelkkä tiiviste. Ulkomailta saa tarvikeputken n. 50-75eurolla ja se sisältänee tiivisteen. Alkuperäinen putki näyttää maksavan ~300.

        Täältä löytyi intercoolerin irrotusohje. Vaikuttaa niin helpolta että voisi tuon tehdä samalla.


        Olen joutunut viime aikoina lisäämään reilun litran / öljynvaihtoväli (10tkm). Ilmeisesti se ei ole vielä paljoa kun joku täällä kirjoitti että 5 litraa / 30tkm on vielä about ok. Ikävämpää mun tapauksessa on se että litrat lorisee parkkiruutuihin ja pihaan.
        Uudet oem tiivisteet vaan paikoilleen. Parempi vaihtoehto kuin kiinakopioputket valmiiksi paskoilla tiivisteillä.
        X5 F15 ///Msport
        CRX 2gen +25psi

        Comment

        • edva
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2018
          • 301
          • Pirkkala

          #5
          Tsekkaa nyt vielä, ettei välijäähylle tulevassa ja lähtevässä putkessa ole halkeamaa, josta sit suihkii öljysumun huolella koko konehuoneeseen. Reikä voi olla pienikin, josta sit valuttaa ulkopintaa pitkin tuonne kuvan osottamaan liitokseen. Puristele putkia kunnolla nii ei jää huomaamatta. Turha koittaa korjata vulkaaniteipillä, ei kestä.

          Vuoto voi olla myös alumiiniputkessa, joka hieroutuu rikki tai halkeaa ajan saatossa. Kato myös et ahtoilman lämpötila-anturi on kunnolla paikallaan alumiiniputken keskiosassa.

          Noi pikaliittemet lähtee irti ihan pihdeillä vetämällä. Alemmat saa vaan alakautta ja ylempi näkyy heti, kun moottorin suojamuovin ottaa pois. Jos haluut ne putket kätees pyöriteltäväks nii irrota flekti. Jää enempi tilaa touhuta. Turbon puolelta letkua ei saa tavallisilla työkaluilla irti. Tarvis jonkun pienen kulmatorxin.

          Viimesen kuukauden tappelin saman asian kans, tosin M57. Ensin vuoti viimenen putki 3cm halkeemasta, sit liitoksista (tiivisteet) ja lopulta vaihdoin koko välijäähyn. Se oli jostain sisältä halki, kun valutti lätäkön pohjapanssarin päälle heti 100km ajon jälkeen, kun anto seistä hetken.

          Onhan sulla huohottimen separaattori mallia vortex eikä se pirun vessapaperirulla?

          EDIT: Tämä ohje näköjään käy M57 koneille eikä N47 kuten kysyttiin.
          Last edited by edva; 05-12-2018, 10:50.
          e61 530xd LCI 3/2007

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2712
            • Tampere

            #6
            Originally posted by edva View Post
            Onhan sulla huohottimen separaattori mallia vortex eikä se pirun vessapaperirulla?
            Onko noissa uudemmissa neloskoneissa (N47) ylipäätään vastaavaa kuin 6-koneissa? Huohotin tietenkin on, mutta se ei ole purettavissa samalla tavalla kuin edeltäjänsä M47 (tai esim. M57 6-koneissa).
            Last edited by JaniLap; 03-12-2018, 17:54. Reason: M47 vs. N47
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • edva
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2018
              • 301
              • Pirkkala

              #7
              Hmmhmm, ainakin kaverin kone näytti aika samalta ku m57, mut en mee vannoon oliko M vai N47.

              EDIT: Eipä ollukaan. Tuosta kuvaa:
              Last edited by edva; 05-12-2018, 10:49.
              e61 530xd LCI 3/2007

              Comment

              • Migus
                Newbiemmer
                • Jul 2016
                • 13
                • Nokia

                #8
                Ekassa viestissä mainittu rautalangalla laitettu paperi ei ollutkaan kovin öljyinen, mutta nyt kyseinen O-rengas on kuitenkin vaihdettu, eli yo. kuvalinkissä kohta 2. Marmorilla sanoivat että putki vaihdetaan vain jos halki, muuten tiiviste. Tein testiajon ja tuo liitos pysyi nyt täysin kuivana.

                Irrotin myös flektin, puhalsin syylärit pölystä puhtaaksi (ei ollut pahasti tukossa), sekä irrotin välijäähdyttimen. Tuoretta öljyä näkyy hieman ja sen pohja oli täysin puhdas. Minkäänlaista karstaa ei näkynyt. Jätin siis liuotuspesun tekemättä.

                Enpä tiedä mitä seuraavaksi. Öljynsuodattimen jalan tiivisteet vissiin, kun on yksi potentiaalinen vuotokohde, mutta hommana kai hankalampi(?). Sinne seudulle ei kunnolla näe ennen purkamista.

                Konehuoneessa märin paikka on aina startin ja öljynmäärä-anturin seutu. Anturin vaihdoin jo viime talvena, mutta vuoto ei ollut siinä eikä sen tiivisteessä. Se sattuu vain olemaan alin kohta.

                Comment

                • macman_lahti
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2017
                  • 290
                  • Lahti

                  #9
                  Nostetaan vanhaa aihetta kun itselläkin nyt täysin sama ongelma ajankohtainen.
                  Myös mulla öljymäärän anturin seutu märin kohta. Mulla oli huohottimen putki osittain halki ja sieltä painoi öljyä jonkun verran. Se on nyt kumminkin vaihdettu.
                  Purin tänään pohjan suojat pois ja otin sen alumiinipellinkin sieltä pohjasta irti. Siellä oli jonkun verran öljyn ja hiekan sekoitusta. Kävin pesemässä pohjasuojat TI-hallissa, nyt ne on puhtaat.
                  Puhdistelin myös koneen pohjan hyvin. Alumiinisuojan kun otti pois niin näki vähän paremmin ja näyttäisi kumminkin siltä, että öljy tulisi moottorin vasemmalta puolelta. Se voisi tukea sitä suodattimen jalan vuotoa.
                  Täytyy nyt seurailla vähän useammin kun pohja on täysin puhdas, että näkisikö sen mistä se öljy alkaa tulemaan. Ärsyttävää vaan kun se etummaisen suojan ottaminen ei kauheasti auta vaan myös se keskimmäinen isompi pitää ottaa pois. Ja jos oikein kunnolla haluaa nähdä niin myös se pohjan alumiinilevy on otettava pois. Mulla on siinä Webasto kiinni niin aiheuttaa vielä ylimääräistä jumppaa.
                  -08 E60 LCI
                  -13 F10 3.0 xDrive

                  Comment

                  • Migus
                    Newbiemmer
                    • Jul 2016
                    • 13
                    • Nokia

                    #10
                    Vaihdoin viestiketjun aiheen kuvaavammaksi.
                    Toivottavasti macman keksit mistä vuoto tulee. Mulla edelleen vika päällä. Nyt täytyykin taas seurailla korjaako kevät ja kesä ongelman mystisesti, kuten kävi vuosi sitten ja taas syksyllä alkoi. Muovinen pohjapanssari mulla on ollut pois jo vuoden. Metallinen on toki paikallaan.

                    Tätänykyä lisään öljyä n. 1/2litraa muutaman tuhannen välein.

                    Comment

                    • VilleP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2200
                      • Vantaa

                      #11
                      Vetäkää koneen sisäpesu ennen öljynvaihtoa. Helpottaa huohotukseen ja öljyn kulutukseen.

                      Edit: Tämä ei ollutkaan kolmelitrasia käsittelevä...
                      Last edited by VilleP; 25-03-2019, 19:27.
                      F11 530xd LCI
                      S2 Avant

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4627
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Migus View Post
                        Vaihdoin viestiketjun aiheen kuvaavammaksi.
                        Toivottavasti macman keksit mistä vuoto tulee. Mulla edelleen vika päällä. Nyt täytyykin taas seurailla korjaako kevät ja kesä ongelman mystisesti, kuten kävi vuosi sitten ja taas syksyllä alkoi. Muovinen pohjapanssari mulla on ollut pois jo vuoden. Metallinen on toki paikallaan.

                        Tätänykyä lisään öljyä n. 1/2litraa muutaman tuhannen välein.
                        Eräässä bemarin dokkarissa oli maininta että alipainevuodot lisäävät koneen huohotusta. -> öljynkulutus kasvaa

                        Onhan imusarjanläppien yms ohjausletkut tulpattuna mikäli eivät ole enää kiinni alkuperäisillä paikoilla? Koneen tukikumien kautta voi tulla myös alipainevuoto. Samoin huohotinletku olisi hyvä olla ehjä.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Migus
                          Newbiemmer
                          • Jul 2016
                          • 13
                          • Nokia

                          #13
                          Loppukaneettina tähän viestiketjuuni että syyllinen oli suodattimen jalan tiiviste. Sen vaihto pysäytti öljyvuodon. Metallisen "tiivisteen" kumiosat sekä jalkahässäkkään liittyvät O-renkaat oli kovettunu täysin kelvottomaan kuntoon. O-renkaat mureni niitä irrottaessa meisselillä urastaan.

                          Hommaan kului n. 4-5h kahdelta jannulta, kun tehtiin hommaa rauhalliseen tahtiin. Samalla vaihdettiin jäähdytysnesteet kokonaisuudessaan, sekä öljy+suodatin. Myös apulaitehihna joka on tallissa jo odotellut pari vuotta vaihtui sujuvana välityönä

                          Öljylaatu vaihtui samalla 0w-30:sta 5w-40:een -> en tiedä oliko siitä apua vuodon pysäyttämiseen.

                          Eräässä huoltofirmassa arvio työn hinnalle oli n. 300€ (3,5h laskutus).

                          Loppuanalyysina vielä - tsempaten muitakin samoihin talkoisiin - että vuotoa oli hankala löytää joten rohkeasti vain jalan tiivistettä vaihtamaan:
                          - vuoto tapahtui vain kylmällä, eli vuodenaikoina syksy-kevät, ei tippaakaan kesällä (kukaan muu on tuskin kolmea syksyä odotellut vuoto-ongelman kanssa, siksi en löytänyt mistään tällaista samanlaista diagnoosia )
                          - vuotoa etsiessä yli 2 vuoden aikana moottori pestiin pariinkin kertaan jonka jälkeen ajettiin nosturille ja auto käyntiin -> silloin mistään ei ikinä vuotanut. Auto olisi pitänyt hoksata jättää nosturille yöpymään ja etsiä vuotoa kylmäkäynnistyksen jälkeen
                          - kylmäkäynnistyksen jälkeenkin vuotopaikkaa oli mahdoton paikallistaa tarkasti: märkää tuli jostain moottorin kuskin puolen kyljestä, sen lisäksi koko koneen alaosa oli pian märkä
                          - Redline Seal Saver 177ml ei auttanut tähän vikaan -> aineen kanssa tuli ajettua n. 300km (muutama päivä) ennen tätä remonttia
                          Last edited by Migus; 26-10-2019, 10:34.

                          Comment

                          • macman_lahti
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2017
                            • 290
                            • Lahti

                            #14
                            Kiitos Migus tiedosta!
                            Kai se on itsekin toi homma jossain välissä tehtävä..
                            -08 E60 LCI
                            -13 F10 3.0 xDrive

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎