Vähän taustaa ensin: N47 vm.2008, ajettu 290tkm. On tiputellut öljyä jo pitkän tovin. Viime talvena tutkittiin hieman, mutta huoltomieskään ei keksinyt mistä tulee (koko moottorin pohja mustana). Keväällä kun lämpötila nousi pois pakkasilta tiputtelut loppui yllättäen. Nyt taas syksyllä alkoi jättämään jälkiä parkkiruutuun.
Eilen pääsin nosturille tutkimaan autoa. Ylemmän alumiinipohjasuojan päällä oli ehkä kilo hiekansekaista öljytatinaa. Koneen alaosa kauttaaltaan aivan öljyinen. Siivosin isommat pois ja käytin autoa hetken aikaa (yhä nosturilla) reippaasti polkien -> mistään ei vuotanut lisää. Turbolta välijäähdyttimelle lähtevä putkiliitos oli yksi märistä kohdista ja todella väljän oloinen. Se oli kuitenkin niin etäällä muista öljyisistä kohdista, etten heti pitänyt sitä syyllisenä. Kiedoin liitoksen ympärille paperia parilla surri-langalla kiinni ja kävin ripeän n. 5min ajon. Paperiin oli tullut heti peukalon pään kokoinen tuore 'lätäkkö' öljyä.
Sitten kysymyksiä:
- onko tuo tavanomainen vuotopaikka ja voiko todellakin sotkea konehuonetta pahasti? Ilmavirta voi toki puhaltaa roiskeet koko koneen pohjan alueelle.
- kieliikö tuo myös turbon viallisuudesta, vai onko OK vain vaihtaa uusi putki (tai tiivisteet)? En keksinyt eilen miten liitoksen saa auki.. erikoisen lukituksen sakemannit ovat taas keksineet.
- entä mitä muuta kannattaa samalla tehdä? Välijäähyn puhdistus? Onko helppo homma?
Eilen pääsin nosturille tutkimaan autoa. Ylemmän alumiinipohjasuojan päällä oli ehkä kilo hiekansekaista öljytatinaa. Koneen alaosa kauttaaltaan aivan öljyinen. Siivosin isommat pois ja käytin autoa hetken aikaa (yhä nosturilla) reippaasti polkien -> mistään ei vuotanut lisää. Turbolta välijäähdyttimelle lähtevä putkiliitos oli yksi märistä kohdista ja todella väljän oloinen. Se oli kuitenkin niin etäällä muista öljyisistä kohdista, etten heti pitänyt sitä syyllisenä. Kiedoin liitoksen ympärille paperia parilla surri-langalla kiinni ja kävin ripeän n. 5min ajon. Paperiin oli tullut heti peukalon pään kokoinen tuore 'lätäkkö' öljyä.
Sitten kysymyksiä:
- onko tuo tavanomainen vuotopaikka ja voiko todellakin sotkea konehuonetta pahasti? Ilmavirta voi toki puhaltaa roiskeet koko koneen pohjan alueelle.
- kieliikö tuo myös turbon viallisuudesta, vai onko OK vain vaihtaa uusi putki (tai tiivisteet)? En keksinyt eilen miten liitoksen saa auki.. erikoisen lukituksen sakemannit ovat taas keksineet.
- entä mitä muuta kannattaa samalla tehdä? Välijäähyn puhdistus? Onko helppo homma?
Comment