Announcement

Collapse
No announcement yet.

Puhallus tuulilasille AUTO tilassa

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2299
    • Vantaa

    Puhallus tuulilasille AUTO tilassa

    Onko kyseessä ominaisuus vai vika? Nimittäin kun ilmastointi on AUTO tilassa niin tuulilasille puhalletaan ilmaa(heikosti) ainoastaan keskeltä. Tuulilasin kulmissa olevista venttiileistä ei tule mitään, ja näin ollen tämmösellä 0c kelillä tahtoo lasi mennä kulmista huuruun.

    Huurteenpoistolla työntää kyllä kaikista suuttimista. Myöskin lämpeämisvaiheessa työntää kaikista suuttimista, mutta kun haluttu sisälämpötila saavutetaan, puhallus siirtyy ainoastaan keskelle.

    Kyseessä pre-LCI. Työkaverin LCI työntää AUTO asennosta kaikista.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant
  • Markkanenn
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2016
    • 262
    • Vantaa

    #2
    Itellä taas työntää vastavaassa tilanteessa enimmäkseen jalkoihin:think Eipä oikee voi talvella siitä syystä pitää ilmastointia auto:lla, kun vetää lasit huuruun.
    F11 520d -12

    Comment

    • pablo
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 732
      • Pirkanmaa

      #3
      Eikös noita puhallusvoimakkuuksia eri paikkoihin pystyny muuttaa i-drivesta?

      -Anssi

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2299
        • Vantaa

        #4
        Invidual tilassa kyllä, mutta minun tapauksessa kun tuossa on NBT retrofit, niin kyseiset säädöt loistavat poissaolollaan.

        Tosiaan auto-tilassa työntää jalkoihin hyvin, mutta tuulilasille kehnosti. Kovemmalla pakkasella työntää hieman kovempaa tuulilasillekkin, mutta ei niistä sivu rööreistä. Tämä nollan pinnassa oleva lämpötila kaikkein vittumaisin, kun on kosteaa.

        Aivan aivopieru tuo toiminta logiikka.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • revote
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2013
          • 1886
          • Hollola

          #5
          Originally posted by pablo View Post
          Eikös noita puhallusvoimakkuuksia eri paikkoihin pystyny muuttaa i-drivesta?

          -Anssi
          Ei toimi automaattiasennossa.
          | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

          Comment

          • Arnolds
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3310
            • Kajjjaani

            #6
            Originally posted by revote View Post
            Ei toimi automaattiasennossa.
            Eli muuteetava manuaali tilaan i-drivestä niin pystyy säätämään minne ja kuinka paljon haluaa puhallusta.
            F26 xDrive20d TwinPower

            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

            Comment

            • revote
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2013
              • 1886
              • Hollola

              #7
              Originally posted by Arnolds View Post
              Eli muuteetava manuaali tilaan i-drivestä niin pystyy säätämään minne ja kuinka paljon haluaa puhallusta.
              Kyllä. Mutta se taas ei ratkaisu kysyjän ongelmaa koska hän haluaa käyttää automaattia
              | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

              Comment

              • revote
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2013
                • 1886
                • Hollola

                #8
                Originally posted by Markkanenn View Post
                Itellä taas työntää vastavaassa tilanteessa enimmäkseen jalkoihin:think Eipä oikee voi talvella siitä syystä pitää ilmastointia auto:lla, kun vetää lasit huuruun.
                Joo mulla sama homma, jaloille puhaltelee, ei juurikaan tuulilasille tai yläkroppaan. Ihme logiikka kyllä.
                | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2299
                  • Vantaa

                  #9
                  Oiskohan tuolle koodaamalla jotain tehtävissä? NCS:sää selailin niin siellä on jokin ventilation program homma valittavissa/vaihdettavissa. Noviisina en vaan vielä osaa tuota ohjelmaa sen enempää käyttää. Tuossa IHKA High versiossa on huurteen tunnistus, mutta sensori taustapeilin takana, joten ei hirveesti hyötyä.
                  Last edited by VilleP; 09-01-2019, 15:04.
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • Arnolds
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3310
                    • Kajjjaani

                    #10
                    Originally posted by revote View Post
                    Kyllä. Mutta se taas ei ratkaisu kysyjän ongelmaa koska hän haluaa käyttää automaattia
                    Niin halusin minäkin mutta annoin periksi ja vaihdoin manuaalille ja ny tyytyväinen
                    F26 xDrive20d TwinPower

                    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                    Comment

                    • Haju69
                      Administrator
                      • Nov 2005
                      • 16400
                      • Leppävirta

                      #11
                      Se auto asetus on kyllä niin ihan annelista. Itse olen säätänyt ne puhallukset mieleiseksi ja sittenhän tuota ei juurikaan tarvitse säädellä?

                      Mulla ainakin toimii tosi hyvin. Eli pysyy ikkunatkin huuruttomana
                      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                      E32 Diamantscwharz 750iL '94

                      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                      Comment

                      • ekaBMW
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 454
                        • Oulu

                        #12
                        Minä olen pärjännyt automatiikalla ja joitain kertoja tehostusnappi päällä. Toiminta tosiaan poikkeaa siitä mitä manuaalikäyttöisissä autoissa on tottunut käyttämään.

                        Itse olen pähkäillyt näin....
                        1. Aluksi ei puhalleta juuri mitään.
                        Turhaapa sitä kylmää ilmaa kauheasti puhaltaa. Käy vain kauhea veto.
                        2. Kun moottorin lämpö on jossain 50 paikkeilla, nousee puhaltimen kierrokset ja puhallus tuulilasille.
                        Pyritään pitämään tuulilasi kirkkaana
                        3. Myöhemmin puhallus siirtyy jaloille ja puhallinnopeuskin pienenee.
                        Tämä on ihmisen anatomiaan liittyvä juttu. Kun jalkoja ei palele niin muu keho pärjää viileämmässäkin. Lisäksi lämpöhän nousee ylöspäin omikseenkin.

                        Se että toimiiko automatiikka riippuu varmaan monesta asiasta mutta suurelta osalta taitaa liittyä sisälle tulevan lumen määrään. (Tuulilasin sauma voi myös vuotaa vettä ja se kestää ennen kuin matot kuivuvat. Edit: en tarkoita että norona vuotaisi mutta jos kesän aikana pikku hiljaa tippasee ja kastelee matot)

                        1. Jos ajetaan lyhyttä matkaa, jaloissa kulkeutuu enemmän lunta sisälle ja se ei ehdi poistua kun taas pysähdytään. Pitkää matkaa ajavalla jalkatilat ovat kuivemmat.
                        2. Monesta erilaisesta seikasta johtuen toisilla kulkeutuu sisälle lunta enemmän kuin toisilla. Esim kengänpohjan kuviointi.
                        3. Henkilöiden määrä
                        4. Lämmityslaitteen tyyppi. Osassa huurreanturi jonka pitäisi korjata suuntausta jos kosteutta/huurretta havaitaan.
                        5. Täyteen sullottu peräkontti voi estää kostean ilman poistumisen (sedan).
                        Jne
                        Huhu myös kertoo että jotain softapäivityksiäkin olisi huurtumiseen liittyen.

                        Edit: esim hiihtolenkin jälkeen kun tulee autoon hikisenä niin joudun käyttämään tehostusta.
                        Last edited by ekaBMW; 09-01-2019, 19:59.
                        F11 530d xDrive 09/16
                        Ex E60 530d xDrive A 10/08
                        Ex E60 520dA 09/08 liisari
                        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                        Ex Opel Kadett 1.6 -89

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2016
                          • Kangasala

                          #13
                          Originally posted by ekaBMW View Post
                          Minä olen pärjännyt automatiikalla ja joitain kertoja tehostusnappi päällä. Toiminta tosiaan poikkeaa siitä mitä manuaalikäyttöisissä autoissa on tottunut käyttämään.

                          Itse olen pähkäillyt näin....
                          1. Aluksi ei puhalleta juuri mitään.
                          Turhaapa sitä kylmää ilmaa kauheasti puhaltaa. Käy vain kauhea veto.
                          2. Kun moottorin lämpö on jossain 50 paikkeilla, nousee puhaltimen kierrokset ja puhallus tuulilasille.
                          Pyritään pitämään tuulilasi kirkkaana
                          3. Myöhemmin puhallus siirtyy jaloille ja puhallinnopeuskin pienenee.
                          Tämä on ihmisen anatomiaan liittyvä juttu. Kun jalkoja ei palele niin muu keho pärjää viileämmässäkin. Lisäksi lämpöhän nousee ylöspäin omikseenkin.

                          Se että toimiiko automatiikka riippuu varmaan monesta asiasta mutta suurelta osalta taitaa liittyä sisälle tulevan lumen määrään. (Tuulilasin sauma voi myös vuotaa vettä ja se kestää ennen kuin matot kuivuvat. Edit: en tarkoita että norona vuotaisi mutta jos kesän aikana pikku hiljaa tippasee ja kastelee matot)

                          1. Jos ajetaan lyhyttä matkaa, jaloissa kulkeutuu enemmän lunta sisälle ja se ei ehdi poistua kun taas pysähdytään. Pitkää matkaa ajavalla jalkatilat ovat kuivemmat.
                          2. Monesta erilaisesta seikasta johtuen toisilla kulkeutuu sisälle lunta enemmän kuin toisilla. Esim kengänpohjan kuviointi.
                          3. Henkilöiden määrä
                          4. Lämmityslaitteen tyyppi. Osassa huurreanturi jonka pitäisi korjata suuntausta jos kosteutta/huurretta havaitaan.
                          5. Täyteen sullottu peräkontti voi estää kostean ilman poistumisen (sedan).
                          Jne
                          Huhu myös kertoo että jotain softapäivityksiäkin olisi huurtumiseen liittyen.

                          Edit: esim hiihtolenkin jälkeen kun tulee autoon hikisenä niin joudun käyttämään tehostusta.
                          Hyvin kirjoitit. Minäkin käyttelen joissain tilanteissa huurteenpoiston tehostusnappia, mutta 99,9% pärjään oikein hyvin automatiikalla. Mun mielestä tuo automaatti toimii kokonaisuutena tosi hyvin. Täydellinen se ei tietenkään ole, mutta onhan individuaaliasetuksilla mahdollista säätää lisää.
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2299
                            • Vantaa

                            #14
                            No toki sitä lunta ja vettä tulee kengissä sisälle, se nyt on itsestään selvyys. Ja hikisenä kun menee niin väkisin huurtuu. Mutta jos tuo puhkuisi joka reijästä sitä ilmaa, niin kosteus ei tiivistyisi sinne lasiin niin hanakasti. Yhdessäkään aikaisemmassa autossa ei ole ollut tätä ongelmaa, varsinkin kun ajan pitkää siivua paljon, niin lattiat pysyy pääsääntöisesti kuivina.

                            Ärsyttää vaan kun on automaattinen ilmastointi, mutta käytännössä saat olla koko ajan säätämässä ja painelemassa nappeja. Ex Audissa ei tarvinnut kun säätää lämpöä talveksi aste lisää, ja taas keväällä aste pois. Eivät kyllä ilmeisesti ole osanneet F11 koriinkaan sen fiksumpaa logiikkaa tehdä ilmastoinnille, mitä nyt kävin tuolta lukemassa
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • ekaBMW
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 454
                              • Oulu

                              #15
                              Tuossa automatiikan puhalluksen ”aggressiivisuudessa” on kolme asentoa.
                              Voi vaihtaa esim lämppärin keskimmäistä nuppia painelemalla.
                              F11 530d xDrive 09/16
                              Ex E60 530d xDrive A 10/08
                              Ex E60 520dA 09/08 liisari
                              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                              Ex Opel Kadett 1.6 -89

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎