Announcement

Collapse
No announcement yet.

535D kylmäkäynnistys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JAK85
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2015
    • 210
    • Pello

    535D kylmäkäynnistys

    Onko muilla webasto lämmittäjillä samanlaisia havaintoja?
    -30 pakkasessa 30min lämmitys ja moottorin lämmöt jotakin +15 ja lähtee aika heikosti käyntiin, paremmin lähtee - 22 ilman webastoa. (juuri perjantaina oli unohtunut ajastaa töistä kun oli lähdössä)

    Oma epäilys on ettei auto hehkuta samalla tavalla nesteet lämpimänä kun nesteen kylmänä. Millainen mahtaa olla lämpö jossa hehkuttaa eri lailla?

    Ei kansi ja imusarja ym ole lämpimät vielä tuossa ajassa niin pitäis ne hehkutki saada kuumaksi..
    E61 535D 360/750
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2738
    • Tampere

    #2
    Olet havaintojesi kanssa oikeassa. DDE6.0 kohdalla hehkutustarve määritellään jäähdytysnesteen lämpötilan ja akkujännitteen tietojen perusteella. Hehkutusaika vaihtelee 0,5 - 2,7 sekunnin välillä ja on ylipäätään käytössä, kun vedet on alle +25 C. Alle -25 C lämpötilassa hehkutusaika olisi 2,7 sekuntia, mutta jos vedet on noin +15 C, niin hehkutusaika on enää alle 1 sekuntia.

    Onhan hehkut ja ohjainlaite kunnossa kuitenkin?
    Last edited by JaniLap; 27-01-2019, 20:00.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • janne30
      BTCF Member
      • Apr 2011
      • 2198
      • Vantaa

      #3
      Eli -25 pakkases kannattais käyttää webastoa vaan vartin verran että hehkuttais pitempää?

      T. Webasto löytyy ja samanmoisia havaintoja
      G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
      E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


      1 x F20
      3 x E30
      2 x E36
      5 x E46
      3 x E9X

      Comment

      • JAK85
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2015
        • 210
        • Pello

        #4
        Originally posted by JaniLap View Post
        Olet havaintojesi kanssa oikeassa. DDE6.0 kohdalla hehkutustarve määritellään jäähdytysnesteen lämpötilan ja akkujännitteen tietojen perusteella. Hehkutusaika vaihtelee 0,5 - 2,7 sekunnin välillä ja on ylipäätään käytössä, kun vedet on alle +25 C. Alle -25 C lämpötilassa hehkutusaika olisi 2,7 sekuntia, mutta jos vedet on noin +15 C, niin hehkutusaika on enää alle 1 sekuntia.

        Onhan hehkut ja ohjainlaite kunnossa kuitenkin?
        Nonni, en siis ihan kujalla ollut

        Huomenna menossa huoltoon niin katotaan samalla mitä kone kertoo hehkuista ja on kans käyny mielessä että kokeilis lyhyempää webasto aikaa tai sitten pitää pitää reilusti pidempään, 45 - 60 min jotta ehtii lämpö saavuttaa ne käynnistyksen kannalta kriittiset paikat.
        Nämä oireet tulee kun ollaan tuolla - 25 alapuolella..
        Tein nyt niin että hehkutin useamman kerran peräkkäin käyttämällä virrat päälle - pois.

        Aika huonosti nousee moottorissa lämmöt weballa, pitäis vähemmän hukata sisälle lämpöjä.

        Vanhassa vw sai hehkuttamaan loputtomasti kun otti lämpöanturin piuhan irti, oli omat anturit hehkulle ja lämpömittarille (tuli joskus kokeiltua)

        Webaston pakoputki ois hyvä imusarjan lämmitin kun tohtisi vähän modata ja samalla säästyisi niiltä nilkan muljautuksilta joita ne montut aiheuttaa
        E61 535D 360/750

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10065
          • KVLA

          #5
          Originally posted by janne30 View Post
          Eli -25 pakkases kannattais käyttää webastoa vaan vartin verran että hehkuttais pitempää?

          T. Webasto löytyy ja samanmoisia havaintoja
          Tai käyttää tunnin,niin lähtee lämmin kone herkästi käyntiin. Toki pitkillä lämmitysajoilla on akun latauksesta pidettävä huolta.

          Comment

          • JAK85
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2015
            • 210
            • Pello

            #6
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Tai käyttää tunnin,niin lähtee lämmin kone herkästi käyntiin. Toki pitkillä lämmitysajoilla on akun latauksesta pidettävä huolta.
            Tulee sitten sellainen asia vastaan että on sama laittaa letkulämmitin kun pitää ruveta johdon nokassa pitämään. Olisi se muutenkin hyvä olla varalla tai oikeastaan päälämmittimenä, webasto on vain niin helppo.
            Työmatka 30km ja tuon 30min lämmityksen kulutuksen on ehtinyt ladata akkuun ilman erillistä laturijumppaa kun ajaa rajoitusten mukaan.
            Viime talvena kun huitelin 100-120 (80 talvi rajoitus) niin piti pakkasilla laittaa laturiin joka ilta.

            Kun ajaa rauhallisesti ehtii akku lämmetä hiukan peräkontissa ja ottaa virtaakin ihan eri ampeereilla vastaan vs kylmä akku ja ylläpitolaturi jota edellisen talven saikkasin.
            E61 535D 360/750

            Comment

            • Markkanenn
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2016
              • 262
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by JaniLap View Post
              Olet havaintojesi kanssa oikeassa. DDE6.0 kohdalla hehkutustarve määritellään jäähdytysnesteen lämpötilan ja akkujännitteen tietojen perusteella. Hehkutusaika vaihtelee 0,5 - 2,7 sekunnin välillä ja on ylipäätään käytössä, kun vedet on alle +25 C. Alle -25 C lämpötilassa hehkutusaika olisi 2,7 sekuntia, mutta jos vedet on noin +15 C, niin hehkutusaika on enää alle 1 sekuntia.

              Onhan hehkut ja ohjainlaite kunnossa kuitenkin?
              Preheating

              At coolant temperatures below 25 °C, there is a preheating period of 0.5 seconds. The preheating period increases as the temperature falls, reaching a maximum of 2.7 seconds at a coolant temperature of less than -25 °C.
              Activation of the glowplug system on the instrument cluster only occurs at coolant temperatures below 0 °C.
              After-heating

              At coolant temperatures below 30 °C, there is a temperature-dependent after-heating period to improve idling and exhaust emission characteristics.
              Start preheating

              Start preheating takes place for approx. 10 seconds if after the preheating time has elapsed the engine is not started and the ignition remain on.
              F11 520d -12

              Comment

              • JAK85
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2015
                • 210
                • Pello

                #8
                Nonniiiiii kävin huollossa ja heitti herjaa joka hehkulle, eli boksi vetelee varmaan viimeisiä ja toimii milloin sattuu.
                Ei ihme jos vähän heikko toisinaan käynnistymään. Akun vaihdoin viikko sitten kun kuoli kerrasta, vikakoodit voi kyllä johtua siitäkin.
                Seuraavalla kerralla pitää vaihtaa laatikkoöljyt ja hehkut ohjaimineen
                Kiitos vastauksista, on aina jees oppia uutta
                E61 535D 360/750

                Comment

                • janne30
                  BTCF Member
                  • Apr 2011
                  • 2198
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Tai käyttää tunnin,niin lähtee lämmin kone herkästi käyntiin. Toki pitkillä lämmitysajoilla on akun latauksesta pidettävä huolta.
                  No tässä just tapellu akku/webasto hommien kanssa. Äkäslompolossa pyörähtämässä ja -31 astetta, webasto 5min päällä nii varaus tippui 12.7V -> 12.0V

                  Akku on ostettu alle viikko sitten, exiden agm 95ah orkkis exide 90ah :n tilalle.
                  Kaiken järjen mukaan pitäis kestää vähän kauemmin, vaikka onkin hurjat pakkaslukemat.

                  Mites toi jarruenergian talteenotto -varuste, kun jostain luin että jos tämmöinen varuste löytyy niin auto lopettaa latauksen kun akusta on 70% varaus täyttyny. Jättää puuttuvat 30% jarruenergian hyödyntämiseen.

                  Voisko tämmönen aiheuttaa em. ongelmat?
                  G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                  E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                  1 x F20
                  3 x E30
                  2 x E36
                  5 x E46
                  3 x E9X

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by janne30 View Post
                    No tässä just tapellu akku/webasto hommien kanssa. Äkäslompolossa pyörähtämässä ja -31 astetta, webasto 5min päällä nii varaus tippui 12.7V -> 12.0V

                    Akku on ostettu alle viikko sitten, exiden agm 95ah orkkis exide 90ah :n tilalle.
                    Kaiken järjen mukaan pitäis kestää vähän kauemmin, vaikka onkin hurjat pakkaslukemat.

                    Mites toi jarruenergian talteenotto -varuste, kun jostain luin että jos tämmöinen varuste löytyy niin auto lopettaa latauksen kun akusta on 70% varaus täyttyny. Jättää puuttuvat 30% jarruenergian hyödyntämiseen.

                    Voisko tämmönen aiheuttaa em. ongelmat?
                    Jarruenergian talteenoton kanssa lataa akun 80%. Akusta saa noissa lämpötiloissa melko nihkeästi virtaa ulos. Tässä nyt yksi taulukko:



                    Tuo lienee normiakulle, mutta saa tuosta nyt käsityksen. Oliko akku ladattu ennen paikalleen laittoa ladattu täyteen? Rekisteröitiinkö akun vaihto? Latausjännite?
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • janne30
                      BTCF Member
                      • Apr 2011
                      • 2198
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Jarruenergian talteenoton kanssa lataa akun 80%. Akusta saa noissa lämpötiloissa melko nihkeästi virtaa ulos. Tässä nyt yksi taulukko:



                      Tuo lienee normiakulle, mutta saa tuosta nyt käsityksen. Oliko akku ladattu ennen paikalleen laittoa ladattu täyteen? Rekisteröitiinkö akun vaihto? Latausjännite?
                      Akkukaupasta ostettu keskiviikkona, luulis et on varaukset kunnossa.
                      Laitoin akun torstaina ja ajoin perjantaina vantaa-oulu yhdellä pysähdystauolla ja oulu-äkäslompolo yhdellä tauolla. Eli 960km ajoa kolmella sammutuksella, luulis olevan täynnä.

                      Akun vaihto rekisteröity istalla, latausjännite jotain 14.7-15.0V

                      Edit. Kannattaako toi jarruenergian talteenotto koodata pois käytöstä?
                      G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                      E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                      1 x F20
                      3 x E30
                      2 x E36
                      5 x E46
                      3 x E9X

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by janne30 View Post
                        Akkukaupasta ostettu keskiviikkona, luulis et on varaukset kunnossa.
                        Laitoin akun torstaina ja ajoin perjantaina vantaa-oulu yhdellä pysähdystauolla ja oulu-äkäslompolo yhdellä tauolla. Eli 960km ajoa kolmella sammutuksella, luulis olevan täynnä.

                        Akun vaihto rekisteröity istalla, latausjännite jotain 14.7-15.0V

                        Edit. Kannattaako toi jarruenergian talteenotto koodata pois käytöstä?
                        Jossain lyijyakun alimmaksi latauslämpötilaksi on mainittu -18 astetta. Useampikin tapaus tänne foorumille jo mahtuu että herjat tulevat "lennossa" vaikka autolla ajaa kuinka. Voiko tosiaan tilanne olla vain niin surkea että kun pakkasta on tarpeeksi ja akku tarpeeksi kylmä että sinne ei vaan yksinkertaisesti mene virtaa?

                        Jos latausjännite on mittariston salavalikosta jatkuvasti mainitsemasi sekä tasaisella ajolla että moottorijarrutuksella niin enpä tiedä olisiko koodauksesta ollut apua. Mun autossa jarrutusenergian talteenotto putoaa pois käytöstä pakkasilla automaattisesti. Jos latausjännite on jatkuvasti vakio niin tällöin myöskään tuosta talteenottoa ei käytetä.

                        Tuo aikasempi taulukko ei ota huomioon akun lämpötilaa eikä akun tyyppiä.
                        Tässä se on huomioitu.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • janne30
                          BTCF Member
                          • Apr 2011
                          • 2198
                          • Vantaa

                          #13
                          Onks noi akun lämmittimet ihan huuhaa -juttuja? Onko kukaan asentanu omaan bemariin semmosta? :think
                          G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                          E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                          1 x F20
                          3 x E30
                          2 x E36
                          5 x E46
                          3 x E9X

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5152
                            • Kouvola, Savisto

                            #14
                            Originally posted by janne30 View Post
                            Akkukaupasta ostettu keskiviikkona, luulis et on varaukset kunnossa.
                            Laitoin akun torstaina ja ajoin perjantaina vantaa-oulu yhdellä pysähdystauolla ja oulu-äkäslompolo yhdellä tauolla. Eli 960km ajoa kolmella sammutuksella, luulis olevan täynnä.

                            Akun vaihto rekisteröity istalla, latausjännite jotain 14.7-15.0V

                            Edit. Kannattaako toi jarruenergian talteenotto koodata pois käytöstä?
                            Onko myös oikea akun koko koodattu?

                            Kyllä webastokäytössä kannattaa talteenotto koodata pois.
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            • janne30
                              BTCF Member
                              • Apr 2011
                              • 2198
                              • Vantaa

                              #15
                              Originally posted by makkis View Post
                              Onko myös oikea akun koko koodattu?

                              Kyllä webastokäytössä kannattaa talteenotto koodata pois.
                              Aiempi oli 90ah orkkis exide ja uus akku 95ah exide, eikä sitä löytynyt ”listalta”
                              Ohjelma tais olla ncsexperts.
                              G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                              E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                              1 x F20
                              3 x E30
                              2 x E36
                              5 x E46
                              3 x E9X

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎