Noniin nyt kaivattais vihjeitä mistä lähtis etsimään vikaa.. Autona siis bmw 530xi vm2006, joka ajettu ~230tkm. Ostin auton hetki sitten yksityiseltä ja melkein samantien meni neliveto järjestelmä rikki, näytössä lukee 4x4 system faulty kun vähänkin kiihdyttää liukkaalla alustalla. Sulalla kelillä ei siis ongelmaa ole, kun pyörät pitävät. Ensimmäisenä tuli mieleen jakolaatikon säätömoottori, joten se purettiin ja todettiin että ratas rikki. No ei siinä laitettiin uudet rattaat sisään ja auto kasaan, mutta ei vaikutusta.. Seuraavana luin että ohjauskulman nollapiste olisi voinut kadota ja tämä mahdollisuus tutkittiin, mutta ei.. vika ei ollut sielläkää. Tänään luin taas vikakoodit ja testeri näytti 5DEC. Pikaisesti tutustuin tähän vikakoodiin ja en saanut selvää vastausta mitä tämä voisi tarkoittaa. Ihmetyttää kun normaali ajossa vikavaloja ei pala mutta takapyörä kun lyö tyhjää niin luistoneston valo syttyy ja tämä 4x4 merkkivalo tauluun. Mistä kannattaisi lähteä ongelmaa selvittämään? Eli etupyörillä ei siis mitään eloa :think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 4x4 system faulty
Collapse
X
-
Mitäs rattaita sä sinne sähkömoottoriin vaihoit?
Vikakoodihan viittaa kyllä jakolaatikkoon. 5DEC (transfer case malfunction)
Tuolla ainakin hyvät havainnekuvat. https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=394564Kesämiina: E39 M5 S/C
Talvimiina: E70 X5 530sd
-
-
Vaihdettiin linkistä olevasta kuvasta osa nro. 17? Sellanen pitkulainen ratas ja myös nailon ratas samalla. Mietityttää vain ettei kyseessä ois anturi vika abs/nopeusanturi tai laatikon ohjelmassa jotain vikaa. Koko homma alkoi siitä kun lumikelillä hakkasin jäät ja lumet vanteista ja lähdin isolle tiellä ja ihmettelin kun 80 vauhdista välähti luistoneston valo mittarissa.. ettei olis joku anturi voinut ottaa ihteensä siitä? Tosin jakolaatikko ei pidä mitään ääntä ei rohise tai hankaavaa ääntä niinkuin monella tehnyt.
Comment
-
-
Originally posted by VilleP View PostMulla teki hyvin vastaavan tempun kun keräsi sohjoa etutuennat täyteen. Ilmeisesti abs anturi sekosi. Sulatin auton lämpimässä ja nollasin vikakoodit.
Comment
-
-
Eilen taas tutkin autoa ja anturivikoja ei löytynyt. Nopeus ja abs anturit toimi..Nyt ihmetyttää miksi jakolaatikko ei anna mitään vikakoodia, vaan vika vikakoodi on jarrujen puolella 5DEC koodilla. Aluksi antoi vikakoodin jakolaatikkoon 55CE=nelivedon säädön hätäohjelmointi, mutta sen sai nollattua pois.. kokeiltiin alustaa jakolaatikko ja se säätömoottori uudelleen mutta ei siitäkään ollut hyötyä. Kaikki sulakkeet kävin myös uudelleen läpi ja mitään ei löytynyt. Kait se on vaihdettava vaan se jakolaatikko ja toivottava että toimii sit..
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostMillä ohjelmalla nuo koodit on yritetty lukea? Älä nyt ihan vielä sitä jakolaatikkoa ala vaihtamaan.
Lukaise autosta koodit ISTA:lla.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Olikohan etupäästä kyse kun kehä vika löytyi? 5DEC Koodi viittaa carlyn mukaan vasen taka-anturiin. Täytyy vaihtaa ihan huvin vuoksi ekana.
E61 530xd 01-2007, Mulla vain koodi 5DEC ja DSC valo syttyy hiljaa ajaessa vähän väliä kojelautaan. Vain ja ainoastaan kun ajaa nätisti aivan pintakaasulla. Cruisella ajaessa vikakoodia ei ole ilmaantunut tai kiihdyttäessä jne.
INPAlla luettu koodit. ABS valo ei syty INPAlla katoin niin joka pyörällä sama nopeustieto, eikä ainakaan ruudulla huomaa eroa kun DSC virhevalo syttyy.
Onko kokemuksia pelkän 5DEC koodin korjauksesta?Last edited by GS530; 07-11-2019, 10:10.
Comment
-
-
Eka oli motonet tarvike, lakkas myös absit toimimasta. Uus parempi tarvike, absit toimi taas. Vaihdoin ”toimivat” anturit päikseen. Absit toimii edelleen, 5DEC syttyy herkästi ainakin näillä antureilla oli ne kummalla puolella vaan. Samat renkaat ympäri ja paineet ok, perän korkeus tarkastettu/säädetty INPAlla.
Voiko olla että pitää olla vain bmw-orig anturit että toimii...
vissiin jakoaskin actuatorissakin voinut olla sähkövikaa? Avasin sen kerran ja mekaanisesti näytti rattaat ja matopyörä olevan ihan kunnossa.
En o vielä saanu istaa toimimaan, en tiiä mitä se vikakoodin korjaukseksi ehdottaa.
Comment
-
-
Ei taida tähän tapaukseen sopia mutta mainitsenpa varalta.
Vast ikään joku kirjoitti 4veto ongelmista. Jos oikein muistan niin hänellä paljastui että joku oli vaihtanut etuperän ja siinä oli väärä välityssuhde. Eli edessä ja takana renkaat pyöri eri nopeudella. Taisi näkyä INPAllakin että renkaat pyöri eri nopeudella.En tiedä olisiko auttanut jos olisi tarkoituksella laittanut eri kehäiset renkaat eteen ja taakse.F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
-
Luinkin tuon ketjun.
Siitä innostuin ja katsoin INPAlla pyörimisnopeudet ja kyllä mulla kaikki pyörät sen mukaan pyörii muutaman kymmenyksen sisään hieman vaihdellen, mutta se ihan ok. MUTTA etuvanteet on näköjään 1/2 tuumaa kapeammat kuin takana ja takana 10mm spacerit. Tosin toimi viime talvena ihan hyvin, pari kertaa antoi 4x4 herjan hetkellisesti vaan. Kesän aikana ei tullu vikakoodia, syksyllä sitten alkoi, kun vaan muistas alkoiko vasta talvirenkailla. Vaihdan tänään kesärenkaat takaisin ja käyn ajelemassa kun on kesäkin taas.
Auto E61Pre-LCI 530xd autom. 230tkm ajettu. Eikös tämä käytä Flat Tyre anturointiin myös vain ja ainoastaan abs-pyörimisantureita? Luulisi, että jos abs toimii niin muutkin sen kautta anturoitavat toiminnot siltä osin toimisi. Tietty jos takapyörien laakerit olisivat väljistymässä saattaisi aiheuttaa jotain anturitiedollekin.
Tilasin actuatorin briteistä, ens viikolla kokeilee sen vaihdon.
Comment
-
Comment