Announcement

Collapse
No announcement yet.

Voiko viallinen IBS-kaapeli sammuttaa auton ajosta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hopeefarkku
    Newbiemmer
    • Jan 2010
    • 19
    • Finland

    Voiko viallinen IBS-kaapeli sammuttaa auton ajosta?

    Moottoritien jälkeen ramppiin liikennevaloihin seisomaan, jolloin mittaristoon tuli samat vikailmoitukset kuin virran loppumisessa (abs, dtc, dsc yms.)
    Liikkeelle lähdettäessä tehot täysin hukassa, hyvä kun pääsi toiselle puolelle risteystä mihin auto sammui itsestään kadun varteen noin minuutin päästä, eikä lähtenyt enää käyntiin, naksutteli vain releitä kuten tyhjällä akulla startatessa.

    Kolmen tunnin kuluttua se kuitenkin käynnistyi normaalisti ja ajoinkin sen itse hinausauton lavalle. Seuraavana päivänä kotona kokeilin ja liikkuu ihan normaalisti ja vääntää.

    Eli mikä saa aikaan kesken ajon noin rankan sähkövian? Kosteus?
    Dieseliä oli 60km säteelle, mutta voiko se pitkässä kaarteessa oikealle aiheuttaa tällaisen oireen?
    Muut perusjutut kunnossa, hihnat, lataus, ei vettä ronkissa.
    Laturi ja akku uusittu pari kk sitten. Akun koodauksessa näkyi IBS-kaapelista vikakoodi, mutta on toiminut silti ”ihan normaalisti”.
    Latausjännite 14,2V ja tippuu 30min tyhjäkäynnin jälkeen arvoon 12,2V
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10923
    • Joensuu

    #2
    Ei pitäisi kyllä IBS tuollaista aiheuttaa. Latauksen kanssa sulla ongelmia, latausjännite ei saa tippuua ikinä 12.2v, tämä tarkoittaa, että akkua puretaan. Täyden akun lataus on 12.7v, sen alle mentäessä aletaan ottamaan virtaa akusta. Olisiko vaan virta loppunut ja siksi sammui? Toki saattoi se ilmaakin hörpätä ja siksi sammua. Auton alla oleva akkukaapelin läpivienti kannattaa myös tarkistaa. Tämä aiheuttaa paljon ongelmia, jopa autojen palamista. Näitä on tämän vian palaneena aina välillä AVK:lla.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Hopeefarkku
      Newbiemmer
      • Jan 2010
      • 19
      • Finland

      #3
      Se läpiviety akkukaapeli on vaihdettu tai tarkistettu takaisinkutsussa.
      Eikös se IBS-kaapeli juuri säädä latausjännitettä?
      Muuten uuden laturin lataussäätimessä olisi haamuvika.

      Myöskään jos ensin pumppu vetäisi ilmaa polttoainejärjestelmään, niin miten siitä ensin sähköt katoaa ennen sammumista, varsinkin kun kaikki tapahtui 100m matkalla.

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17807
        • PKS

        #4
        Se akkukaapelin läpivienti tarkastetaan takaisinkutsussa vain kontinpuolelta, ja yleensä ongelma on forumilla kirjoitetun perusteella siellä korin alapuolella jossa läpivientikaapeli alkaa hapettumaan ja hitsautumaan vasten koria.

        IBS säätää latausjännitettä juu, mutta kuten HTK12 kertoi, ei se jännite voi noin alas tippua kone käynnissä.

        Mistä tulee mieleen että oireiden perusteella sulla voisi olla akku viallinen, eli joku kenno oikosulussa, pelaa hetken ja sitten yhtäkkiä ei pelaakaan (jolloin jännite myös laskee dramaattisesti). Mutta koska sanot että se on uusi... :think
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
        E30 325i Touring
        ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28
        ///M535i '87 zinnoberrot
        ½ E46 316ti Compact
        ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36
        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
        Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17807
          • PKS

          #5
          Onko vikakoodeja muuten luettu? Siellähän voisi olla myös viitteitä mikä on syypää, myös jos syöttökaapelissa on vikaa.
          Entäs onko koneen maadoituskaapeli tarkastettu että kunnossa, ei poikki, liittimet hapettuneet ym?
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
          E30 325i Touring
          ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28
          ///M535i '87 zinnoberrot
          ½ E46 316ti Compact
          ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36
          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
          Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • Hopeefarkku
            Newbiemmer
            • Jan 2010
            • 19
            • Finland

            #6
            Kaikki nämä alapuoliset ja koneen +/- kaapelit menee syyniin kun pääsen tänään tallille.
            Akkuna on Zap EFB 90 Ah

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10923
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Hopeefarkku View Post
              Se läpiviety akkukaapeli on vaihdettu tai tarkistettu takaisinkutsussa.
              Eikös se IBS-kaapeli juuri säädä latausjännitettä?
              Muuten uuden laturin lataussäätimessä olisi haamuvika.

              Myöskään jos ensin pumppu vetäisi ilmaa polttoainejärjestelmään, niin miten siitä ensin sähköt katoaa ennen sammumista, varsinkin kun kaikki tapahtui 100m matkalla.
              Ihan hyödytön tuo kampanja kuten Dualfun sanoi, niin siellä tarkistetaan vain se liitos sisäpuolelta. Ongelma on auton alla, tätä ei tarkasteta. Älä kysy miksi näin, mutta näin se menee. Joo IBS säätää latausta, mutta ei kyllä noin alas. Toki jos epäilyttää voi ottaa sen liittimen irti, jolloin IBS ei ole mitään merkitystä lataukseen. Selvästi sulla on joku lataukseen liittyvä ongelma jos tyhjäkäynnillä jännite tipahtaa alla akun jännitteen. Eli tarkista kaikki liitokset.

              Jos virrat katosi ennen sammumista, niin veikkaisin sitten ongelmaa laturissa/akussa/akkukaapelin läpiviennissä. Hyvinkin voisi olla viallinen akku joka sitten levättyään alkaakin taas toimia. Kyllä se akku voi olla viallinen vaikka onkin uusi.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4581
                • Tampere

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Ongelma on auton alla, tätä ei tarkasteta.
                Ihan mielenkiinnosta kysyn että miten tämän kukakin tarkastaa? Eihän tuolle ole muuta tehtävissä kuin ottaa suojakuori pois päältä ja katsoa ettei liitos ole turvoksissa kuin turusen pyssy? Toki sisäpuolen osiin pesii varmaan myös korroosio jos liitos alkaa olemaan huonossa hapessa ja tämän näkee avaamalla sisäpuolelta liitoksen?

                Hiljattain vain vilkaisin tälläistä(ehjää) ja totesin että vähissä on toimenpiteet mitä tuollaiselle voi tehdä tuolta alapuolelta ennakoivasti.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10923
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Ihan mielenkiinnosta kysyn että miten tämän kukakin tarkastaa? Eihän tuolle ole muuta tehtävissä kuin ottaa suojakuori pois päältä ja katsoa ettei liitos ole turvoksissa kuin turusen pyssy? Toki sisäpuolen osiin pesii varmaan myös korroosio jos liitos alkaa olemaan huonossa hapessa ja tämän näkee avaamalla sisäpuolelta liitoksen?

                  Hiljattain vain vilkaisin tälläistä(ehjää) ja totesin että vähissä on toimenpiteet mitä tuollaiselle voi tehdä tuolta alapuolelta ennakoivasti.
                  Jos se liitos on siinä kunnossa, että virrat katoaa autosta, niin sen kyllä näkee. Kaverilla jäi kaapeli käteen kun meni tarkistamaan aikoinaan omastaan. Ei ollut vielä edes ollut mitään tuohon liittyviä ongelmia, mutta niin hapero oli, että jäi käteen. Siinä kunnossa olevan liitoksen löytää myös kun mittaa jännitehäviön. Eli reilu kuorma ja sitten mittaa paljonko jännitettä katoaa. Huono liitos myös lämpenee reilusti. Eihän tuolle paljon muuta ole tehtävissä kun vaihtaa kun se tulee ajankohtaiseksi.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Hopeefarkku
                    Newbiemmer
                    • Jan 2010
                    • 19
                    • Finland

                    #10
                    Melko ihanassa paikassa perän yläpuolella se pohjan läpivienti. Eihän sinne edes yletä. Sisältä se oli kuin uusi ja tiukka.
                    Moottorinohjainlooran vieressä olevat 4 johdinta kengitin uudestaan.
                    Moottorille lisäsin miinuskaapelin kun en löytänyt nykyistä. Resistanssi oli ja on vieläkin 0,25ohmia

                    Piti tuo kuormalla liitoksen lämmittäminen tehdäkin, mutta ei vaan huvittanut.

                    Comment

                    • Hopeefarkku
                      Newbiemmer
                      • Jan 2010
                      • 19
                      • Finland

                      #11
                      Mitään vikaa ei tunnu löytyvän.
                      Tänään oireili juuri samalla tavalla:
                      -iDrive alkaa vilkkumaan, osittain vain taustavalo ja välillä kokonaan. Radio toimii vaikka näyttö vilkkuu ja se on outoa.
                      -Sammutuksen ja startin jälkeen muutaman kilometrin päässä kaikki varoitusvalot ruutuun, ohjaus tuntuu raskaammalta, mutta ihan käänneltävissä vielä ja selkeästi ei ilmeisesti ohjaa ahdinta normaalisti kun kiihdytys on pitkä.
                      -Tulee myös akun kuva ruutuun, sammutan auton
                      -Käynnistys ei onnistu, ei ole muka virtaa. Polttoainepumppu ei käynnisty.

                      Vikakoodien luku ei onnistu tuon vian päällä ollessa, obd lukija kyllä vilkkuu, mutta ei luo yhteyttä.

                      Meneeköhän koko vika väylän tai jonkin ohjauspurkin piikkiin?

                      Comment

                      • peeämvee
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2005
                        • 283
                        • Taivalkoski

                        #12
                        Originally posted by Hopeefarkku View Post
                        Mitään vikaa ei tunnu löytyvän.
                        Tänään oireili juuri samalla tavalla:
                        -iDrive alkaa vilkkumaan, osittain vain taustavalo ja välillä kokonaan. Radio toimii vaikka näyttö vilkkuu ja se on outoa.
                        -Sammutuksen ja startin jälkeen muutaman kilometrin päässä kaikki varoitusvalot ruutuun, ohjaus tuntuu raskaammalta, mutta ihan käänneltävissä vielä ja selkeästi ei ilmeisesti ohjaa ahdinta normaalisti kun kiihdytys on pitkä.
                        -Tulee myös akun kuva ruutuun, sammutan auton
                        -Käynnistys ei onnistu, ei ole muka virtaa. Polttoainepumppu ei käynnisty.

                        Vikakoodien luku ei onnistu tuon vian päällä ollessa, obd lukija kyllä vilkkuu, mutta ei luo yhteyttä.

                        Meneeköhän koko vika väylän tai jonkin ohjauspurkin piikkiin?
                        Dampperi eli kampiakselin hihnapyörä sökönä.

                        Comment

                        • Hopeefarkku
                          Newbiemmer
                          • Jan 2010
                          • 19
                          • Finland

                          #13
                          Originally posted by peeämvee View Post
                          Dampperi eli kampiakselin hihnapyörä sökönä.
                          Silloin kun se meni 100 tonnia sitten, niin oireet oli erilaiset.
                          Ohjaus meni nyt raskaammaksi vasta varoitusvalojen syttymisen jälkeen.
                          Kävin tänään katsastuksessakin ilman ongelmia ennen tätä vikaa.

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3015
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by Hopeefarkku View Post
                            Silloin kun se meni 100 tonnia sitten, niin oireet oli erilaiset.
                            Ohjaus meni nyt raskaammaksi vasta varoitusvalojen syttymisen jälkeen.
                            Kävin tänään katsastuksessakin ilman ongelmia ennen tätä vikaa.
                            Niinkuin edellä todettiin niin tarkasta dampperin kunto huolella. En tiedä millaiset ne edelliset oireet olivat, mutta nämä ainakin viittaavat juurikin vialliseen dampperiin.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • Hopeefarkku
                              Newbiemmer
                              • Jan 2010
                              • 19
                              • Finland

                              #15
                              Se oli kuin uusi kumituksesta.
                              Eli vika ei ole siinäkään.

                              Jos nyt en ihan väärin äsken aistinut, niin polttoainepumppu ei ala hurisemaan ennen starttia, mutta auto käynnistyi taas ihan normaalisti, vaikka viimeksi ei käynnistynyt enää ollenkaan, eikä akkua ole välissä ladattu.

                              Kallis vika jos menee 50k€ autokauppaan...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎