memebuy23buy

Voiko viallinen IBS-kaapeli sammuttaa auton ajosta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tl72
    Bimmer Rookie
    • Apr 2017
    • 54
    • Lempäälä

    #16
    Borassa renas kampiakselin asentotunnistin, sanmui ajosta . Hinurin kyytiin ja kotona lähti käymään taas .Milläs olet vikakoodeja lukenut?

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #17
      Originally posted by Hopeefarkku View Post
      Se oli kuin uusi kumituksesta.
      Eli vika ei ole siinäkään.

      Jos nyt en ihan väärin äsken aistinut, niin polttoainepumppu ei ala hurisemaan ennen starttia, mutta auto käynnistyi taas ihan normaalisti, vaikka viimeksi ei käynnistynyt enää ollenkaan, eikä akkua ole välissä ladattu.

      Kallis vika jos menee 50k€ autokauppaan...
      Laita vielä moottorin malli näkyviin niin helpottaa arvailua, mutta jos ohjaus käy jäykäksi ja hetken päästä sammuu niin hyvin todennäköisesti johtuu virran loppumisesta kun laturi (ja samalla ohjaustehostin) ei pyöri kunnolla. Onhan hihna ja kiristin kunnossa? Varmista vielä se, että heikkeneekö ohjauksen tehostus aina kun ongelma esiintyy?
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • enins
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2009
        • 521
        • Rauma

        #18
        Kuten jo aikaisemmin ehdotettiin, niin nyppää IBS:n johto irti.
        Oman kokemuksen perusteella en täysin sulkisi IBS-vikaa pois.

        Oma kärry ei aikanaan herjannut matalasta jännitteestä, vaikka moottorin käydessä jännite jäi alle 12,5 V. Alkoi vaan starttaus heikentymään (ulkopuolinen laturi oli lähes joka yö kiinni, kunnes vika selvisi). Akun vaihto ei tietysti ongelmaa poistanut, mutta sai sentään vikakoodin IBS:ltä aikaiseksi. Tuon kaapelin vaihdon jälkeen kaikki ok.

        En ymmärrä miksi alhaisesta (lataus)jännitteestä ei tullut herjaa. Liekö IBS antanut korkeampaa jännitetietoa ja tuolta tuleva jännitetieto ajaa auton muiden jännitemittaustietojen ohi?
        Autokalusto: 320d f30

        Comment

        • Hopeefarkku
          Newbiemmer
          • Jan 2010
          • 19
          • Finland

          #19
          530d
          Hihnoissa ja pyörissä ei ole mitään vikaa, kiristin on tiukka.
          Kai se IBS-kaapeli on tilattava, loppuu arvailu sen osallisuudesta. Kaikki muuhan tässä onkin jo vaihdettu, paitsi antureita.

          Eikös kampiakselin asentotietoa käytetä pelkästään käynnistykseen.

          Comment

          • jhelen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2015
            • 248
            • Ulvila

            #20
            Tarvitaan myös käydessä ja kun kampiakselin asentotunnistin sekoilee, niin auto sammuu ja tulee kaikki herjat tauluun ja seuraavalla startilla tunnin päästä taas puhdasta.

            Comment

            • Muurahainen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #21
              Onko tuota kokeiltu toisella akulla?

              En tiedä voiko vielä EFB akuissa käydä kuten perinteisissä mutta olen nähnyt akun josta menee kenno pimeäksi ja jännite palautuu taas kun akku seisoo hetken.

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #22
                Mpm-moduuli?
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • -kalevi-
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 507
                  • Tuusula

                  #23
                  Eikös näissä ole ihan mekaaninen ohjaustehostin? Eli IBS viat yms ei tehostukseen vaikuta
                  E87 118d
                  E70 3.0d
                  Ex: E36 M3
                  Ex: E36 cabriolet m60b40
                  Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                  Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                  Comment

                  • Teukka404
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2018
                    • 63
                    • Rovaniemi

                    #24
                    Katsopas että onko joku kaapelinläpivienti ruostunut poikki tai vastaavaa
                    E61 530xd LCI Msport

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #25
                      Tätä IBS asiaa sivuten, itsellä tuossa -05 vehkeessä herjaa ettei moottorinohjains saa IBS:ään yhteyttä. Pitäisi vaihtaa kaapeli siis.
                      Muistanko nyt ihan höpöjä että IBS:ään liittyen olisi ollut joku takaisinkutsu joskus? Jos oli niin saakohan vielä sen piikkiin kaapelin vaihdon? :think
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Hopeefarkku
                        Newbiemmer
                        • Jan 2010
                        • 19
                        • Finland

                        #26
                        Nyt on vaihdettu:
                        -Ibs-kaapeli
                        -akku
                        -hehkutusrele
                        -DDE-rele
                        -polttoainesuodatin
                        -moottorin maadoitukset mitattu ja kengitetty uudestaan
                        -lisätty toinen maadoituskaapeli moottoriin

                        Laturi on vaihdettu keväällä.
                        Nyt on sitten latausjännitte välillä 15,4V

                        Kerran sammui talliin läppärin ollessa kiinni. Hyvin lähti laskemaan parissa minuutissa noin 13V -> 10,5V ja sammumisen jälkeen akun navoista 7,8V

                        Kateltu kaikkea INPA:lla
                        Kestoherjana tulee öljyn tasoanturi, pakokaasun lämpötila-anturi, välillä lambda
                        Laturikin tuli, mutta se hävisi kun vaihtoi hehkuyksikön.
                        Liittynee siis dieselin ohjausyksikköön nämä kaikki oireet.

                        Akkukaapelin tarkastuksessa ei kiesi vielä käynyt kun en viittis jäädä tien päälle sitä viedessä, mutta mittasin, niin alustan kaapelissa ei ole yhtään resistanssia eikä jännitehäviöö.
                        Last edited by Hopeefarkku; 28-08-2019, 17:40.

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8282
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          #27
                          Originally posted by Hopeefarkku View Post

                          Akkukaapelin tarkastuksessa ei kiesi vielä käynyt kun en viittis jäädä tien päälle sitä viedessä, mutta mittasin, niin alustan kaapelissa ei ole yhtään resistanssia eikä jännitehäviöö.

                          Mittasitko kuormitettuna?
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • Hopeefarkku
                            Newbiemmer
                            • Jan 2010
                            • 19
                            • Finland

                            #28
                            En vielä harmiksi jaksanut mitata. Näin sähkärinä vain tökkii, että miten virta vaikuttaisi resistanssin kasvuun, eli mistä laista silloin on kyse.
                            Tosin, juurikin poikkipinnan ohentuminen saa aikaan jännitehäviön.

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8282
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #29
                              Originally posted by Hopeefarkku View Post
                              En vielä harmiksi jaksanut mitata. Näin sähkärinä vain tökkii, että miten virta vaikuttaisi resistanssin kasvuun, eli mistä laista silloin on kyse.
                              Tosin, juurikin poikkipinnan ohentuminen saa aikaan jännitehäviön.

                              U=R*I


                              Luonnollisesti resistanssi ei muutu mutta perus yleismittarilla huono tai hapettunut liitos on melko melko vaikea löytää vastusmittauksella ennen kun piuha on kokonaan poikki. Kuormittamalla saadaan aikaan jännitehäviö huonon liitoksen yli. Kuormituksen kuuluisi olla mitattavan kaapelin "normaali" virta. Päävirtakaapelin tapauksessa, startti on hyvä kuorma.


                              Päävirtakaapelissa 0,1Ohmia on helvetisti liikaa.
                              Last edited by peto2; 28-08-2019, 20:21.
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10946
                                • Joensuu

                                #30
                                Originally posted by peto2 View Post
                                U=R*I


                                Luonnollisesti resistanssi ei muutu mutta perus yleismittarilla huono tai hapettunut liitos on melko melko vaikea löytää vastusmittauksella ennen kun piuha on kokonaan poikki. Kuormittamalla saadaan aikaan jännitehäviö huonon liitoksen yli. Kuormituksen kuuluisi olla mitattavan kaapelin "normaali" virta. Päävirtakaapelin tapauksessa, startti on hyvä kuorma.


                                Päävirtakaapelissa 0,1Ohmia on helvetisti liikaa.
                                +1 Ihan perusjuttuja, aivan turha mittailla ilman kuormaa jännitehäviöitä piiristä, jossa on isot virrat. Käytännössä aina sinne pitäisi saada se normikuorma tai sitä vastaava kuorma, että mittauksesta on mitään hyötyä.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X