Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR cooler 530d LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • permanent
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 299

    EGR cooler 530d LCI

    Onko EGR jäähdyttimen tiiviyden testaamiseen mitään keinoa tai miten tunnistaisi onko kunnossa? Epäilyksenä että tihkuu jäähdytysnestettä läpi, mutta miten sen saisi varmistettua?
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2712
    • Tampere

    #2
    Alipaineella testaisin itse, kun cooleri on ensin irroitettu autosta. Siis vesikiertoon kohdistetaan vakuumi ja tarkkaillaan kykeneekö systeemi ylläpitämään tai edes saavuttamaan haluttua alipainetta. Ehjä cooleri mahdollistaa riittävän suuren alipaineen muodostumisen.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • permanent
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 299

      #3
      Originally posted by JaniLap View Post
      Alipaineella testaisin itse, kun cooleri on ensin irroitettu autosta. Siis vesikiertoon kohdistetaan vakuumi ja tarkkaillaan kykeneekö systeemi ylläpitämään tai edes saavuttamaan haluttua alipainetta. Ehjä cooleri mahdollistaa riittävän suuren alipaineen muodostumisen.
      Millä teet alipaineen sinne ja miten mittaat? Voisiko jotenkin saada paineilmalla ylipaineen, mutta taitaa siinäkin olla haasteena saada edes pitävät liitokset?

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9156
        • Oulu

        #4
        Voi sen jäähdytysjärjestelmän paineistaa. Tekee vaikka ilmausruuvin tilalle paineyhteen. Paine pitää kuitenkin pitää alle 1,4 bar, koska sen jälkeen paisarin korkki päästä ylipaineet ulos.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • permanent
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 299

          #5
          En tiedä auttaisiko paineistus, nyt useamman tunnin seisomisen jälkeen tulee hieman painetta pihalle kun paisarin korkin aukaisee (hieman sihahtaa), lämpösenä hieman enemmän mutta ei kuitenkaan merkittävästi. Eli jos pitää pientä painetta niin auttaisiko paineistus selvittämään toimiiko EGR cooler?

          Nyt vie jäähdytysnestettä noin 0,5 litraa per 1 tkm joten jonnekin häviää, ei ulkoisia vuotoja ole vielä ainakaan löytynyt ja öljyt ja nesteet ei mitenkään mene sekaisin. Aamulla ensimmäisten kilometrien aikaan nyt syksyllä tuntuu puhaltavan vaalea savua kohtuullisen paljon, mutta ei muistikuvaa miten aiemmin puhaltanut, lämpöisenä ei savuta. Ihan huvin vuoksikaan ei viitsisi parin sadan euron cooleria vaihtaa. Vinkkejä?
          Last edited by permanent; 28-10-2019, 22:40.

          Comment

          • Arnolds
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3310
            • Kajjjaani

            #6
            Originally posted by permanent View Post
            Nyt vie jäähdytysnestettä noin 0,5 litraa per 1 tkm joten jonnekin häviää, ei ulkoisia vuotoja ole vielä ainakaan löytynyt ja öljyt ja nesteet ei mitenkään mene sekaisin. Aamulla ensimmäisten kilometrien aikaan nyt syksyllä tuntuu puhaltavan vaalea savua kohtuullisen paljon, mutta ei muistikuvaa miten aiemmin puhaltanut, lämpöisenä ei savuta. Ihan huvin vuoksikaan ei viitsisi parin sadan euron cooleria vaihtaa. Vinkkejä?
            :think Oireista päätellen EGR:n gooleri ei termostaatti vuotas pakosarjaan nestettä joka ajon aikana sitten kuivahtaa niin ettei sitä "savutuksena" huomaa.:think

            Eli purat tuon hässäkän http://bmwfans.info/parts-catalog/E6...ction_cooling/
            pois kun kone kylmä. Kurkkaat pakosarjaan ja jos siellä näkyy nestetettä on homma selvä.
            Last edited by Arnolds; 29-10-2019, 15:41. Reason: Korjattu siis gooleri vuotaa.
            F26 xDrive20d TwinPower

            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

            Comment

            • -kalevi-
              BTCF Member
              • Aug 2012
              • 507
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by Arnolds View Post
              :think Oireista päätellen EGR:n temari vuotas pakosarjaan nestettä

              Miten egr termari voi vuotaa pakosarjaan nestettä? Vuotaako termari siis ulospäin ja neste valuu egr jäähdyttimen päältä pakosarjalle?
              E87 118d
              E70 3.0d
              Ex: E36 M3
              Ex: E36 cabriolet m60b40
              Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
              Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2712
                • Tampere

                #8
                Edellä jo ehdotin coolerin alipainetestiä. Purat coolerin irti autosta ja laitat toisen vesiyhteyden ilmatiiviisti tukkoon, ja käsi- tai moottorikäyttöisen alipainepumpun avulla alipaineistat coolerin vesikanavat ja seuraat alipainemittarin avulla pääseekö riittävä alipaine ylipäätään muodostumaan ja pystyykö pumppu ylläpitämään sitä. Alipaine on negatiivista ylipainetta, ja vertailuarvona on vallitseva ilmanpaine.
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Arnolds
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3310
                  • Kajjjaani

                  #9
                  Originally posted by -kalevi- View Post
                  Miten egr termari voi vuotaa pakosarjaan nestettä? Vuotaako termari siis ulospäin ja neste valuu egr jäähdyttimen päältä pakosarjalle?
                  Siis gooleri vuotaa läpi ei termari. Meni senat sakasin.
                  F26 xDrive20d TwinPower

                  EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                  Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                  Comment

                  • permanent
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 299

                    #10
                    Originally posted by JaniLap View Post
                    Edellä jo ehdotin coolerin alipainetestiä. Purat coolerin irti autosta ja laitat toisen vesiyhteyden ilmatiiviisti tukkoon, ja käsi- tai moottorikäyttöisen alipainepumpun avulla alipaineistat coolerin vesikanavat ja seuraat alipainemittarin avulla pääseekö riittävä alipaine ylipäätään muodostumaan ja pystyykö pumppu ylläpitämään sitä. Alipaine on negatiivista ylipainetta, ja vertailuarvona on vallitseva ilmanpaine.
                    Fiksu ja pätevä tapa, mutta ei ole alipainemittaria tai vastaavia välineitä testaukseen, mitähän sellainen kustantaisi

                    Comment

                    • permanent
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 299

                      #11
                      Originally posted by Arnolds View Post
                      :think Oireista päätellen EGR:n gooleri ei termostaatti vuotas pakosarjaan nestettä joka ajon aikana sitten kuivahtaa niin ettei sitä "savutuksena" huomaa.:think

                      Eli purat tuon hässäkän http://bmwfans.info/parts-catalog/E6...ction_cooling/
                      pois kun kone kylmä. Kurkkaat pakosarjaan ja jos siellä näkyy nestetettä on homma selvä.
                      Tämä voisi olla hyvä jos vaan kosteus on pakosarjasssa, onko tästä ollut havaintoja että näkyy kosteutena pakosarjassa ja ei valu alaspäin/imeydy karstaan jota pakostikin on?

                      Comment

                      • Arnolds
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3310
                        • Kajjjaani

                        #12
                        Originally posted by permanent View Post
                        Tämä voisi olla hyvä jos vaan kosteus on pakosarjasssa, onko tästä ollut havaintoja että näkyy kosteutena pakosarjassa ja ei valu alaspäin/imeydy karstaan jota pakostikin on?
                        Omassa oli samalaista oiretta ja kun tuon kuulerin otimme pois niin olis sitä nestettä näkyvissä pakosarjan puolella.
                        F26 xDrive20d TwinPower

                        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                        Comment

                        • Bullitt
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 2786
                          • Turku

                          #13




                          Kuuluu ihan autokorjaamon perustyökaluihin.

                          Omasta mielestä alipaineistus on todella huono keino vuotojen etsinnässä, koska silloin vaan vedetään ilmaa vuotokohdasta sisäänpäin, eikä siten voi vuotoa paikallistaa.


                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2712
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Bullitt View Post
                            Omasta mielestä alipaineistus on todella huono keino vuotojen etsinnässä, koska silloin vaan vedetään ilmaa vuotokohdasta sisäänpäin, eikä siten voi vuotoa paikallistaa.
                            Avaatko vähän, kuinka paikannat tarkan vuotokohdan kyseisestä EGR-jäähdyttimestä, jonka sisäpuolisen kennoston rakennetta ei ole mahdollista tarkastella silmämääräisesti? Toisin sanoen, mikä on tässä se lisäarvo, joka ylipaineistuksella mielestäsi saavutetaan tässä kyseisessä tapauksessa?
                            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • permanent
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 299

                              #15
                              Originally posted by Arnolds View Post
                              Omassa oli samalaista oiretta ja kun tuon kuulerin otimme pois niin olis sitä nestettä näkyvissä pakosarjan puolella.
                              EGR cooler vaihdettu, vanha oli kostea sisältä mutta pakosarja näytti kuivalta. Selkeä merkki kuitenkin että cooler vuoti, joten jospa korjaantui vaihdolla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎