Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Uretaanipusla ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hcet
    BTCF Member
    • Oct 2018
    • 124
    • Tampere

    #31
    Ne on varmaan sitten tehtaalla väärässä ja itsellä ollut hyvä tuuri kun ei ole jarrujen kanssa ollut murheita
    Samaan aikaan rasvojen sotkijat on ryssinyt varmaan jotain muuta remonteissaan kun jarruja saanut rassata vähän väliä :think

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #32
      Originally posted by Hcet View Post
      Ne on varmaan sitten tehtaalla väärässä ja itsellä ollut hyvä tuuri kun ei ole jarrujen kanssa ollut murheita
      Samaan aikaan rasvojen sotkijat on ryssinyt varmaan jotain muuta remonteissaan kun jarruja saanut rassata vähän väliä :think
      Ei kai ne siellä tehtaalla ole väärässä, kun käskevät käyttämään sitä rasvaa. Ihan BMW virallissa ohjeissa E60:lle. Ei se tehdaskaan kyllä kaikessa ole oikeassa. Otetaan nyt vaikka webasto, monissa bemareissa se lämmittää vain sisätilat. Aivan järjetöntä touhua jättää se moottori lämmittämättä. Moniin uusiin BMW ei voi asentaa webastoa, koska siitä tulee vikakoodia ja herjaa koska öljyn jäähdytysnesteen lämpötilaero on liian suuri.

      Kunnon rasvaa käytettäessä en ole jumituksia huomannut. Kun jätetän puhdistamatta eikä rasvaa ole, niin ruoste kyllä aiheuttaa jumituksia. Sen rasvan idea on pitää se ruoste aisoissa ja samalla estää jarrujen vinkumista. Jokainen toki tekee kuten parhaaksi näkee.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Hcet
        BTCF Member
        • Oct 2018
        • 124
        • Tampere

        #33
        Originally posted by HTK12 View Post
        Ei kai ne siellä tehtaalla ole väärässä, kun käskevät käyttämään sitä rasvaa. Ihan BMW virallissa ohjeissa E60:lle. Ei se tehdaskaan kyllä kaikessa ole oikeassa. Otetaan nyt vaikka webasto, monissa bemareissa se lämmittää vain sisätilat. Aivan järjetöntä touhua jättää se moottori lämmittämättä. Moniin uusiin BMW ei voi asentaa webastoa, koska siitä tulee vikakoodia ja herjaa koska öljyn jäähdytysnesteen lämpötilaero on liian suuri.

        Kunnon rasvaa käytettäessä en ole jumituksia huomannut. Kun jätetän puhdistamatta eikä rasvaa ole, niin ruoste kyllä aiheuttaa jumituksia. Sen rasvan idea on pitää se ruoste aisoissa ja samalla estää jarrujen vinkumista. Jokainen toki tekee kuten parhaaksi näkee.
        Täytyi oikein lukea tuo ohje newtissistä. Niin olet oikeassa, sielle käsketään laittamaan ohut kerros jarrurasvaa palan liikkuville pinnoille. Siellä myös kielletään rasvaamasta liukutapit ja mekaanisesti putsaamasta carrieri.

        Silti en aijo jatkossa rasvailla enkä suositella sitä, koska käytäntö on todistanut toisin. Varsinkin kuparitahna on viimeisin tökötti mitä sinne kannattaa sotkea, tarkoitukseen oikeasti soveltuviakin rasvoja on.

        Comment

        • Vehmasto
          Bimmer Rookie
          • Jan 2020
          • 49
          • Turku

          #34
          Tänään kun ajeli pidempää matkaa ja moottoritiellä niin kyllä auto edelleen hiukan täristää jarruttaessa.. Ois saksasta lähtemässä tilaus, ajattelin nyt ensin hakea sen heittomittarin kaupasta ja tarkastaa että onko levyt suorat. Kuitenkin autoon on kaikki halkeileet puslat ja jarru herkistelyt tehty vasta uusien levyjen vaihdon jälkeen niin onhan nuo voineet vetää ne vääräksi.. Jos levyt on suorat niin sitten varmaan liukutapit voisi kokeilla vaihtaa ja rektiotangon puslat näyttävät aika väljiltä niin nekin voisi kokeilla vaihtaa.?

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #35
            Originally posted by Hcet View Post
            Täytyi oikein lukea tuo ohje newtissistä. Niin olet oikeassa, sielle käsketään laittamaan ohut kerros jarrurasvaa palan liikkuville pinnoille. Siellä myös kielletään rasvaamasta liukutapit ja mekaanisesti putsaamasta carrieri.

            Silti en aijo jatkossa rasvailla enkä suositella sitä, koska käytäntö on todistanut toisin. Varsinkin kuparitahna on viimeisin tökötti mitä sinne kannattaa sotkea, tarkoitukseen oikeasti soveltuviakin rasvoja on.
            Kielto lie johtuu siitä, että tuo BMW käyttämä rasva turvottaa sen kumin, jolloin sitä ei tietenkään saa käyttää liukutapeille. Esim. kuparitahna yleisesti on sellaista, joka turvottaa. Itsellä on käytössä tuo aiemmin mainitsemani permatex, joka on käyttöön tarkoitettu. Mitään ongelmia en ole huomannut sen kanssa. Siellä ei suositella mekaanista puhdistusta ettei se pinnoitus vahingoitu, jos mahdollista: "To prevent damage to the surface coating, do not mechanically clean the guide surfaces for the brake pads on the brake caliper mounting bracket if possible". Käytännössä ei ole Suomessa mahdollista kun autolle tulee ikää se 10v. Riippuen kilometreistä ja missä ne on ajettu jo aikaisemmin on pakko mekaanisesti puhdistaa tai sitten uusia se carrier. Ruoste jumittaa ne palat muuten kyllä tehokkaasti jos sitä ruostetta ei poista.


            Originally posted by Vehmasto View Post
            Tänään kun ajeli pidempää matkaa ja moottoritiellä niin kyllä auto edelleen hiukan täristää jarruttaessa.. Ois saksasta lähtemässä tilaus, ajattelin nyt ensin hakea sen heittomittarin kaupasta ja tarkastaa että onko levyt suorat. Kuitenkin autoon on kaikki halkeileet puslat ja jarru herkistelyt tehty vasta uusien levyjen vaihdon jälkeen niin onhan nuo voineet vetää ne vääräksi.. Jos levyt on suorat niin sitten varmaan liukutapit voisi kokeilla vaihtaa ja rektiotangon puslat näyttävät aika väljiltä niin nekin voisi kokeilla vaihtaa.?

            Eihän ne palat nyt jumittele niihin carrierissa oleviin monttuihin? Uudet osat usein hetkeksi ratkaisee ongelman, mutta usein se tärinä on lähtöisin niistä jarruista.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Vehmasto
              Bimmer Rookie
              • Jan 2020
              • 49
              • Turku

              #36
              Ne montut mitkä sinne vielä viilaamisen jälkeen jäi on kyllä hyvin pienet ja kun ovat kirkkaaksi viilattu niin en oikein usko että niistä olisi kiinni. :think


              Ei lopulta koskaan puslat myynyt liike vastannut sähköpostiin, eivätkä soittaneet takaisin vaikka lupasivat..
              En jaksa enää vaivata päätäni asialla! Riittää etten ainakaan itse enää hairahdu tuolta mitään ostamaan.
              Last edited by Vehmasto; 21-01-2020, 12:16.

              Comment

              • Vehmasto
                Bimmer Rookie
                • Jan 2020
                • 49
                • Turku

                #37
                Nyt muiden ongelmien aikana, on aikaa perehtyä lisää jarruihin.. liukutappien kumit on aika siliät joten menee vaihtoon, carrierin kuopat täytän ja viilaan nyt, mittasin heittokellolla levyt niin toinen puoli oli n. 0.03 mm kiero ja toinen n. 0.20 mm. Raja mielestäni on juuri tuo 0.20, mulla on yksi yhdet vanhat levyt josta on tehdaspinta myös vain kulunut. Jos näissä vanhoissa levyissä on toinen suora niin ajattelin sitä testata tuon tilalle.. Tästä varmaan monia mielipiteitä, mutta itse en usko että vaikuttaa mihinkää!

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #38
                  Originally posted by Vehmasto View Post
                  Ei lopulta koskaan puslat myynyt liike vastannut sähköpostiin, eivätkä soittaneet takaisin vaikka lupasivat..
                  En jaksa enää vaivata päätäni asialla! Riittää etten ainakaan itse enää hairahdu tuolta mitään ostamaan.
                  Comple(pe)tos
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • arben
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2011
                    • 1126
                    • suomi

                    #39
                    Itse en ole myöskään käyttänyt ikinä rasvaa,ikinä ei ole vinkunut tai täristänyt.

                    Hiekkapuhallus,hyvä maali päälle(kalvonpaksuus ~250)palat liikkuvat oikein kevyesti. Toki jollain aikavälillä tuo maali kuluu pois, kuten myös uutena niissä vain jonkun näköinen pinnoite joka kestää x vuotta.

                    Liukutappi porakoneeseen kiinni ja puhdistus/kiilloitus p1000 paperilla.

                    Mielestäni näissäkään ei uutena ole mitään rasvoja?
                    Last edited by arben; 23-01-2020, 08:23.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #40
                      Originally posted by arben View Post
                      Itse en ole myöskään käyttänyt ikinä rasvaa,ikinä ei ole vinkunut tai täristänyt.

                      Hiekkapuhallus,hyvä maali päälle(kalvonpaksuus ~250)palat liikkuvat oikein kevyesti. Toki jollain aikavälillä tuo maali kuluu pois, kuten myös uutena niissä vain jonkun näköinen pinnoite joka kestää x vuotta.

                      Liukutappi porakoneeseen kiinni ja puhdistus/kiilloitus p1000 paperilla.

                      Mielestäni näissäkään ei uutena ole mitään rasvoja?
                      Tuo hiekkapuhallus+maali on hyvä vaihtoehto, tosin menee jo harrastamisen puolelle. Yhdelläkään korjaamolla eivät tuota tee, ellei asiakas sitten erikseen maksa. En tiedä onko uutena ollut, mutta BMW korjausohjeissakin käsketään laittamaan rasvaa kun ei se auto silloin ole enää uusi kun sinne vaihdetaan ne palat merkkihuollossa.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • arben
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2011
                        • 1126
                        • suomi

                        #41
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Tuo hiekkapuhallus+maali on hyvä vaihtoehto, tosin menee jo harrastamisen puolelle. Yhdelläkään korjaamolla eivät tuota tee, ellei asiakas sitten erikseen maksa. En tiedä onko uutena ollut, mutta BMW korjausohjeissakin käsketään laittamaan rasvaa kun ei se auto silloin ole enää uusi kun sinne vaihdetaan ne palat merkkihuollossa.
                        Juurikin näin,hiukan puslan vaihtoaiheen ohi menee mutta jos haluaa harrastella/hifistellä noita jarruja niin käyttikseen koitin ”halpaa” Ja helppoa maalausta.

                        Teräsharjapuhdistus,motonetista 1k happo+1k spray on syksystä asti ollut eikä tippaakaan puskenut korroosio läpi. etuna esim kestävään vasaralakkaan on nopeus, kuivumisaika lyhyt joten saa vaikka palojen vaihdon yhteydessä tehtyä.(kuivumisaika 30-45min)

                        Monessa topikissa ollutkin mutta tosiaan niihin tutinoihin, levyn ja napa pintojen huolellinen puhdistus ruosteesta, esim ”koneharja”. Pintaan ohut rasva tai esim sinkkispray.
                        Last edited by arben; 23-01-2020, 16:32.

                        Comment

                        • Vehmasto
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2020
                          • 49
                          • Turku

                          #42
                          musta toi maalin vetäsy kuulostaa hyvältä.. nyt kun osia odottelee niin maalaan ne ohuesti myös. kai noihin liukutappeihin nyt ohuen rasvan sentään vois vetästä:think

                          Comment

                          • arben
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2011
                            • 1126
                            • suomi

                            #43
                            Originally posted by Vehmasto View Post
                            musta toi maalin vetäsy kuulostaa hyvältä.. nyt kun osia odottelee niin maalaan ne ohuesti myös. kai noihin liukutappeihin nyt ohuen rasvan sentään vois vetästä:think
                            Clean guide screws only; do not grease.

                            Noin bmw tis sanoo.

                            Comment

                            • Vehmasto
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2020
                              • 49
                              • Turku

                              #44
                              Kai se pakko sellaistakin on sit kokeilla.. Onko noista levyjen kierouksista jotain tietoa jollain. Millä kieroudella alkaa täristää? Korjausoppaasta luin että heitto saa olla tuon 0.20 mm. Nykyiset levyt tosiaan 0.04 ja 0.15 mm.. vanhat mitkä kierouden takia vaihdettiin oli 0.18 ja 0.14 mm. Silloin en heittokelloa vielä omistanut, ois ehkä kannattanut!

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                #45
                                Originally posted by Vehmasto View Post
                                musta toi maalin vetäsy kuulostaa hyvältä.. nyt kun osia odottelee niin maalaan ne ohuesti myös. kai noihin liukutappeihin nyt ohuen rasvan sentään vois vetästä:think
                                Kyllähän niihin voi laittaa, mutta se on sitten oltava sellaista, että ei turvota kumia. Osa vannoo ettei laiteta ja osa laittaa. Jokainen sitten päättäköön itse miten parhaaksi näkee. Tärkein on puhdistaa ne tapit kunnolla. Rasva toki kerää likaa, joten ne kumit kannattaa puhdistaa varsinkin rasvaa käytettäessä.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎