Eli mitähän ne lämmöt kuuluisi olla? Tyhjäkäynnilläkin taisi olla 40 ennen mitään vetoja. Yrittääkö se nyt sitten ahtaa enemmän ilmaa jolla konpensoi ohutta vähähappista ilmaa vai?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
335d öljyinen ahtoputki
Collapse
X
-
Mikäli ahtoilman lämpötila on liian korkea, seurauksena on moottorin tehon aleneminen kun suuttimien polttoaineensyöttöä alennetaan ja ahtimen toimintaa vähennetään.
Mielekäs lämpötilavertailu tapahtuu imuilman lämpötila-anturin ja ahtoilman lämpötila-anturin lukemien välillä, jolloin jälkimmäisen tulisi yleensä olla alempi.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Missäs kohdin tuo imuilman lämpötila-anturi sijaitsee? Ihmettelin kun vapaalla kierrättää niin imuilman lämpötila nousee kierrosten mukana. Ei kait se ahdettua ilmaa kuitenkaan mittaa? Sitten taas kun N47 koneella testasin niin vähän vain värähti kyseinen lämpötila vapaalla kiertäessä. Siinä tosin näytti 2 desimaalin tarkkuudella ahtoilma samaa kuin imuilma eli Testo ei jostain syystä näytä jompaa kumpaa oikein n47:lle.
Täytyy hakea uusi anturi, mutta sitä ennen voisin kokeilla vaihtaa n47:n anturin tuohon. Eikös se ole sama malli?E92 335d & F31 318d
Ex:
E30 316, E81 116d, E91 320d
Comment
-
-
Originally posted by Bafelo View PostMissäs kohdin tuo imuilman lämpötila-anturi sijaitsee? Ihmettelin kun vapaalla kierrättää niin imuilman lämpötila nousee kierrosten mukana. Ei kait se ahdettua ilmaa kuitenkaan mittaa? Sitten taas kun N47 koneella testasin niin vähän vain värähti kyseinen lämpötila vapaalla kiertäessä. Siinä tosin näytti 2 desimaalin tarkkuudella ahtoilma samaa kuin imuilma eli Testo ei jostain syystä näytä jompaa kumpaa oikein n47:lle.
Täytyy hakea uusi anturi, mutta sitä ennen voisin kokeilla vaihtaa n47:n anturin tuohon. Eikös se ole sama malli?
Jos haluat varmistua minkä anturin lukemaa katsot, irrota sen johto ja katso mikä näyttämä diagnostiikasta katoaa.
Poista vikakoodi tämän jälkeen.
Näitten vehkeiden korjaaminen ilman syvällisempää ymmärrystä asiaan on aika hankalaa, ja hankalaa se tuntuu olevan monelle korjaamollekin.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Bafelo View PostMissäs kohdin tuo imuilman lämpötila-anturi sijaitsee?
Täytyy hakea uusi anturi, mutta sitä ennen voisin kokeilla vaihtaa n47:n anturin tuohon. Eikös se ole sama malli?
Imuilman lämpötilaa tarkkaileva anturi on integroitu ilmamassamittariin ja se mittaa ilmansuodattimelta ahtimeen päin kulkevan ilman lämpötilaa.
Kuten edellä ansiokkaasti mainittu, anturin toimintakunnosta on järkevää varmistua ennen uusimista, ja kannattaa huomioida että vertailukelpoisimpia lukemia saadaan ajon aikana, koska paikallaan tyhjäkäynnillä mitattuina moottorin osien vaihteleva lämpötila vääristää lukemia kun ilma liikkuu hitaammin ja lämpenee/jäähtyy.
N47-moottorin ahtoilman lämpötila-anturi on vastaava kuin M57N2.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostMikäli ahtoilman lämpötila on liian korkea, seurauksena on moottorin tehon aleneminen kun suuttimien polttoaineensyöttöä alennetaan ja ahtimen toimintaa vähennetään.
Mielekäs lämpötilavertailu tapahtuu imuilman lämpötila-anturin ja ahtoilman lämpötila-anturin lukemien välillä, jolloin jälkimmäisen tulisi yleensä olla alempi.E92 335d & F31 318d
Ex:
E30 316, E81 116d, E91 320d
Comment
-
-
Originally posted by Bafelo View PostTarkoititko tosiaan että ahtoilma olisi alhaisempi kuin imuilma?
Ahtoilmaa(mitataan siis coolerin jälkeen) kannattaa verrata ulkolämpötilaan.
Aikoinaan rakensin E39 530d:hen ahtoilman mittauksen, imuilman mittaamisen sijaan. Isommalla kiina-coolerilla ahtoilman lämpötila pysyi ulkolämpötilaa asteen pari lämpöisempänä. Joskus lähes samassa mutta ei koskaan alle ulkolämpötilan. Paikallaan käydessä ahtoilman lämpö nousee väkisinkin jopa kymmenillä asteilla, kun jäähdytys ilmavirtaa ei ole. Coolerin tehokkuudesta voi päätellä jotain, kun seuraa tuossa tapauksessa kuinka nopeasti ahtolämpö laskee lähelle ulkolämpöä kun lähtee ajaa tien päälle.
Comment
-
-
Juu oli varmaan mennyt vahingossa väärinpäin siinä viestissä.
Nyin piuhat irti niin varmistui että Teston ilmoittamat ahtopainelämmöt on tosiaan kyseiseltä anturilta. Sekaannus tuli siitä kun Testo listaa kahteen kertaan Air intake temperaturen ja m57:lle se ylimääräinen näytti ahto lämmön ja n47:lle taas toiseen kertaan saman Air intake tempin.
Aika selkeästi tuossa m57:n ahtolämmön anturissa jotain häikkää on kun heti startissa näyttää 60 astetta ja siitä pikkuhiljaa nousee 65:een. Molempien autojen käyrät siis tilanteesta jossa auto lämmin ja kiihdytetään täyskaasulla samassa rampissa ylämäkeen nopeudesta 20-120 km/h kolmos vaihteella ja sitten jäädään rullailemaan 6 vaihde silmässä. Otin vertailuksi n47 autosta vastaavassa vedossa käppyrät. Tuolta sen varmaan kuuluisikin näyttää.
Ihmettelin kyllä tuosta m57 käyrästä nyt myös imuilman lämpötilan käyttäytymistä kun vertaa n47 autoon. Lämpö nousee aika korkeaksi tasasessa 120 km/h vauhdissa. Kait sen pitäisi lähemmäs ulkolmpätilan 18 astetta laskea kuten n47 tekee? Onkohan se MAF anturi myös viallinen? Vai johtuuko ihan vain siitä että 335d:n konehuone niin täynnä tavaraa ja muutenkin se pata ja koko konehuone käy paljon kuumempana kuin 320d:ssä jonka takia lämpöä siirtyy noin paljon tuonne MAF anturinkin puolelle?Last edited by Bafelo; 15-05-2021, 15:22.E92 335d & F31 318d
Ex:
E30 316, E81 116d, E91 320d
Comment
-
-
Edellä hyvä tuli oikein hyvä maininta, että ulkoilman lämpötilalla on luonnollisesti merkitystä myös ahtoilman lämpötilaan, koska välijäähdytin hoitaa tehtäväänsä ajoviiman avulla.
Mikäli autenttisia lukemia kaipaatte, niin seuraavassa mittaustuloksia omasta M57-moottoristani tältä päivältä:
Välittömästi käynnistyksen jälkeen (auto yön yli sammutettuna):
-Ulkoilma +20,5 °C
-Jäähdytinneste +21 °C
-Imuilma +28 °C
-Ahtoilma +20°C
Ajossa tasaisella n. 90 km/h maantienopeudella:
-Ulkoilma +20,45 °C
-Jäähdytinneste +88,95 °C
-Imuilma +23,15 °C
-Ahtoilma +22,65°C
Tuloksista voidaan todeta, että imuilman ja ahtoilman lämpötilat ovat melko lähellä toisiaan (ahtoilma hieman viileämpää), ja että ahtoilman lämpötila on luonnollisesti korkeampi kuin ulkoilman.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostEdellä hyvä tuli oikein hyvä maininta, että ulkoilman lämpötilalla on luonnollisesti merkitystä myös ahtoilman lämpötilaan, koska välijäähdytin hoitaa tehtäväänsä ajoviiman avulla.
Mikäli autenttisia lukemia kaipaatte, niin seuraavassa mittaustuloksia omasta M57-moottoristani tältä päivältä:
Välittömästi käynnistyksen jälkeen (auto yön yli sammutettuna):
-Ulkoilma +20,5 °C
-Jäähdytinneste +21 °C
-Imuilma +28 °C
-Ahtoilma +20°C
Ajossa tasaisella n. 90 km/h maantienopeudella:
-Ulkoilma +20,45 °C
-Jäähdytinneste +88,95 °C
-Imuilma +23,15 °C
-Ahtoilma +22,65°C
Tuloksista voidaan todeta, että imuilman ja ahtoilman lämpötilat ovat melko lähellä toisiaan (ahtoilma hieman viileämpää), ja että ahtoilman lämpötila on luonnollisesti korkeampi kuin ulkoilman.E92 335d & F31 318d
Ex:
E30 316, E81 116d, E91 320d
Comment
-
-
Originally posted by Bafelo View PostKiitos mittaamisesta! Oliko sinulla välijäähdytin ihan vakio?IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostEdellä hyvä tuli oikein hyvä maininta, että ulkoilman lämpötilalla on luonnollisesti merkitystä myös ahtoilman lämpötilaan, koska välijäähdytin hoitaa tehtäväänsä ajoviiman avulla.
Mikäli autenttisia lukemia kaipaatte, niin seuraavassa mittaustuloksia omasta M57-moottoristani tältä päivältä:
Välittömästi käynnistyksen jälkeen (auto yön yli sammutettuna):
-Ulkoilma +20,5 °C
-Jäähdytinneste +21 °C
-Imuilma +28 °C
-Ahtoilma +20°C
Ajossa tasaisella n. 90 km/h maantienopeudella:
-Ulkoilma +20,45 °C
-Jäähdytinneste +88,95 °C
-Imuilma +23,15 °C
-Ahtoilma +22,65°C
Tuloksista voidaan todeta, että imuilman ja ahtoilman lämpötilat ovat melko lähellä toisiaan (ahtoilma hieman viileämpää), ja että ahtoilman lämpötila on luonnollisesti korkeampi kuin ulkoilman.
Ajossa tasaisella n. 90 km/h maantienopeudella:
-Ulkoilma +20°C
-Jäähdytinneste +91,9°C
-Imuilma +22,1°C
-Ahtoilma +48,7°C
Kiihdytys 0-180 (suljettu alue) ahtoilma nousee +50.....83,2
Vauhti laskee kaasu nostettuna 90kmh nopeuteen ja ahtolämpö +55 josta pienen matkaa että takaisin +49, josta ei laske vaikka ajaa lappiin asti.
Joskus talvella katselin ahtolämpöjä ja ne pyöri +10...+20 välillä kun ulkolämpö oli 0...-5.
Onko ahtolämmöille jokin ohjaus jolla lämpötilaa nostetaan (EGR) koska jos sinulla lämmöt on alle ulkolämmön tarkoittaa se talvella -30 pakkasella todella kylmää ilmaa ja kovaa kondensoitumista ahtojärjestelmässä ?Last edited by BMW525Xda; 27-07-2020, 20:30.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostTämä kiinnosti niin piti käydä ottamassa dataa m57n2 (vakio)
Onko ahtolämmöille jokin ohjaus jolla lämpötilaa nostetaan (EGR) koska jos sinulla lämmöt on alle ulkolämmön tarkoittaa se talvella -30 pakkasella todella kylmää ilmaa ja kovaa kondensoitumista ahtojärjestelmässä ?
Pohtimaasi "liian" alhaisen ahtolämmön kompensaariota EGR:n kautta ei ole suunniteltu tapahtuvaksi. Tähän liittyen käytän itse talvella osittaista viimasuojaa coolerin edessä, vaikkakin se ahtimen läpi kuljettuaan on jo lämmennyt. Munuaisten takana pidän kokosuojaa, kun M Sport -puskuri on sisäpuolelta vakiopuskuria avarampi.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostTämä kiinnosti niin piti käydä ottamassa dataa m57n2 (vakio)
Ajossa tasaisella n. 90 km/h maantienopeudella:
-Ulkoilma +20°C
-Jäähdytinneste +91,9°C
-Imuilma +22,1°C
-Ahtoilma +48,7°C
Kiihdytys 0-180 (suljettu alue) ahtoilma nousee +50.....83,2
Vauhti laskee kaasu nostettuna 90kmh nopeuteen ja ahtolämpö +55 josta pienen matkaa että takaisin +49, josta ei laske vaikka ajaa lappiin asti.
Joskus talvella katselin ahtolämpöjä ja ne pyöri +10...+20 välillä kun ulkolämpö oli 0...-5.
Onko ahtolämmöille jokin ohjaus jolla lämpötilaa nostetaan (EGR) koska jos sinulla lämmöt on alle ulkolämmön tarkoittaa se talvella -30 pakkasella todella kylmää ilmaa ja kovaa kondensoitumista ahtojärjestelmässä ?Katsoitko, että ahtolämpöanturi näytti lähtötilanteessa vallitsevaa ulkolämpötilaa?
Kondensoitumista ei lähtökohtaisesti tuossa tilanteessa tapahdu, koska ilma ei jäähdy lähtötilannetta viileämmäksi. Toki lisänä on huohotuksen mukana tuleva kosteus, joka ei merkittävästi muutu vallitsevasta lämpötilasta riippuen. Edelleen se todennäköisin paikka kondensiolle on siinä huohotuksen ja imuilman yhteessä.Last edited by Clavurion; 28-07-2020, 02:33.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostEli olisi aika päivittää välijäähdytin.Katsoitko, että ahtolämpöanturi näytti lähtötilanteessa vallitsevaa ulkolämpötilaa?
Kondensoitumista ei lähtökohtaisesti tuossa tilanteessa tapahdu, koska ilma ei jäähdy lähtötilannetta viileämmäksi. Toki lisänä on huohotuksen mukana tuleva kosteus, joka ei merkittävästi muutu vallitsevasta lämpötilasta riippuen. Edelleen se todennäköisin paikka kondensiolle on siinä huohotuksen ja imuilman yhteessä.
Illalla auto oli lämmin kun lähdin kokeilemaan, nyt aamulla katselin ja siellä se näyttää kylmänä +50,1
Ihme kun ei vaikuta mitään tehoihin, ehkä lämpö ei leikkaa ohjelmassa kuin tehoja, väännöt on täydet vaihdelaatikon kautta katsottuna
Täytyy hakea tuo anturi. Sen 30C näyttää plussaa, todellinen ahtolämpö kiihdytyksessä jäänee +50 kantturoille.
Comment
-
Comment