Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 LCI N53 - Lievä tärinä tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • radixen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 99
    • Finland

    E60 LCI N53 - Lievä tärinä tyhjäkäynnillä

    Auto on siis E60 LCI N53 (5/2007).

    Muuten toimii hyvin mutta tyhjäkäynnillä tuntuu lievää tasaista tärinää. Tyhjäkäyntikierrokset ovat kuitenkin hyvinkin tasaiset.

    Joskus kylmänä käynnistäessä auto "tutisee" pari sekuntia ja kierrokset tuntuvat aaltoilevan persdynon mukaan mutta kierroslukumittarin mukaan näyttää hyvinkin tasaiselta. Tasoittuu nopeasti eikä toistu enää sen jälkeen.

    Kylmäkäynnistyksen jälkeen voi käydä myös niin, että n. minuutin jälkeen etenkin paikallaan tyhjäkäynnillä seisoessa kierrokset yhtäkkiä dippaavat tosi alas ja moottori korjaa ne salamannopeasti takaisin ylös. Samalla tuntuu kunnon jytkähdys. Ihan kuin puolet sylintereistä nukahtaisivat ja sitten joku löisi ne raipalla takaisin hommiin. Tämä tapahtuu kuitenkin vain yhden kerran ajosyklin aikana eikä läheskään aina.

    Joskus harvoin valoissa tuntuu siltä kuin yksi sylinteri tipahtaisi pois pelistä. Idle tippuu aavistuksen ja tärinä hieman voimistuu (EDIT: huomasin INPA:lla että tämän tapahtuessa molempien säätölambdojen volttiarvot tippuvat huomattavasti ja rough running-näkymässä huojunta lisääntyy + yhteen sylinteriin voi tulla monta peräkkäistä negatiivista arvoa - ei siis vuorottele normaalisti +-). Seuraavissa valoissa homma taas ok.

    INPA:lla tarkasteltaessa rough running-arvot ovat käynnistyksen jälkeen ensimmäisen 30 sek hieman huojuvat mutta tasoittuvat nopeasti niin, että sylinterit näyttävät usein 0,0x tyyppisiä lukuja eli teoriassa huojuntaa on hyvinkin vähän.

    Short term ja long term fuel trimmit 0,0.

    Kulutus todella loistava.

    Laihaseosmoodit toimivat normaalisti.

    VANOS-solenoidit tuntuvat olevan elossa ja seuraavat kaasun käyttöä riittävän tarkasti.

    Tulpat n. 35 tkm vanhat. Puolat taitavat olla jotain 80 tkm vanhat. Suuttimet muistaakseni -11 mallia. Venakopan kansi (ja sitä kautta separaattorin kalvo) aika uusi. Öljyt vähän ajetut 5W-30. Dampperi ihan uusi (vanha oli alkanut vispaamaan ja piti vaihtaa - en tosin tiedä nollattiinko adaptaatioita tämän jälkeen).

    Venttiilien nostimet tai suuttimet taitavat pitää joskus hyvin hiljaista "säksättävää" ääntä etenkin silloin kun mennään laihalla n. 50-60 km/h vauhteja. Lienee ominaisuus koska näin muistan auton aina toimineen.

    INPA:lla katsottaessa yksi asia kiinnittää huomion: kun kruisaa vakkari päällä esim. 80 km/h vauhteja, air mass arvo on välillä todella korkea kun laihaseosmoodi on päällä. Menee reilusti yli asteikon (jotain 400+).

    Ei mitään aktiivisia vikakoodeja INPA:lla. Vikahistoriasta löytyy 15 tkm sitten 2E31 eli kakkossylinterin suuttimen virtakatkos. Noita koodeja on rekisteröitynyt kuitenkin vain yhden kerran.

    Mikähän tässä voisi olla syynä? Välillä tuo "hierova penkki" vähän ärsyttää.

    Googlettelujen perusteella the usual suspects:
    - Moottorin tukikumit (ei toisaalta sovi noihin katkosoireisiin)
    - Tulpat
    - Puolat
    - Johtosarjat (jossain piuhassa vikaa joka katkoo virransyöttöä joskus?)
    - Vanoksen solenoidit (mutta eikö vanos ole tyhjäkäynillä "offilla"?) - EDIT: vaihdettu, ei vaikutusta tärinään
    - Suuttimet (etenkin jos suutin vuotaa, voi vaikuttaa noihin kylmästartteihin)
    - Carbon buildup
    - Imuvuoto
    - ?
    Last edited by radixen; 17-09-2020, 18:58.
    "The things you own end up owning you." - Tyler Durden
  • Maili
    BTCF Member
    • Aug 2011
    • 446
    • E-pohjanmaa

    #2
    Voi olla suutin, puola , tulppa. Itse lähtisin niin matkaan, että pukkaisin crc valve cleanerin imu putkeen, eli putsaisin karstaiset imuventtiilit. Sitten rvs suorasuihku suutinten elvytys aineen, en nyt muista mikä oli nimi. Mutta RVS valmistajalta se löytyi. Tällä reseptillä voi toipua, tai sitten joudut vaihtaa vielä suuttimenkin näiden lisäksi
    E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
    Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

    Comment

    • torppa47523
      Bimmer Rookie
      • Feb 2013
      • 60
      • Helsinki

      #3
      Auto on E60 LCI N53 (3/2007).

      Tuttu asia, että noin 30 sek kylmäkäynnistyksestä kierrokset äkisti putoavat ja palautuvat. Vika pahenee, kylmäkäynti muuttuu epätasaiseksi, sitten alkaa keltainen moottorivalo syttyilemään, ja lopuksi tulee "Zylinderaussetzer", Amen.
      Vaihdoin Bank 2 suuttimet index-11 (oli -07). Taas kaikki toimii.

      Kuukausi sitten kesken kaupunkiajon, kone alkoi yht'äkkiä käydä epätasaisesti, kuin viidellä. INPA ilmoitti "Kurzschluss in Zyndspule Nr. 1". Motonetista uusi puola koneen kylkeen. Taas kaikki toimii.

      Itseäni myös hieman häiritsee lievä tärinä tyhjäkäynnissä. Ei ole kuin ennen, että koneen käynnin havaitsi vain kierroslukumittarin viisarista, kuten oletan, että kuutoskone parhaimmillaan pitääkin käydä. Mutta en tarkoita tässä missään tapauksessa mitään hieromakonetta - siis huomaa vain ratissa. Voiko se johtua jostain imuilmapuolesta, vai moottorin kannatuskumien vanhenemisesta?
      Carbon buildup ja CRC valve cleaner on ihan mielenkiintoinen. Onkohan siitä apua koneen toimintaan, vai onko se vain yksi kemikaalipurkki hyllyssä muiden joukossa.

      Laihaseon moodi on toiminut hienosti, NOx- anturin uusimisen jälkeen. Vaikkakaan ei täydellisesti. Parikuukautta sitten konsentraatio arvo hyppäsi lukun 2500 ja jäi siihen. Pakkopoltto toi sen takaisin 80. Mutta vasta NOx katin resetoinnin jälkeen toiminta normalisoitui. Ajettu 160k, eli vähän.

      Koneesta kuuluu oletan venttiilien nostimien säksätystä, mutta vain kun konehuoneen pelti on auki. Ajossa rengasmelu on niin voimakas, että sen läpi ei ylimääräisiä ääniä tarvitse kuunella.
      Venakoppa on alkuperäinen, eli myös huohottimen kalvo.

      INPAssa ei mikään analogi arvo ylitä raja-arvoa.

      Esittämääsi listaan voisin ehdotta lisättäväki vielä polttoaineen paineen. Pysyykö noin 200 bar.

      Kysymys otsikon ulkopuolelta. Miten on 6HP21 laatikko toiminut. Huomaako vaihtamisia?

      Comment

      • radixen
        Bimmer Rookie
        • Sep 2011
        • 99
        • Finland

        #4
        Originally posted by torppa47523 View Post
        Auto on E60 LCI N53 (3/2007).
        Esittämääsi listaan voisin ehdotta lisättäväki vielä polttoaineen paineen. Pysyykö noin 200 bar.

        Kysymys otsikon ulkopuolelta. Miten on 6HP21 laatikko toiminut. Huomaako vaihtamisia?
        Polttoaineen paineet pysyy hyvin, joten se puoli on myös kunnossa. Tässä on 6HP19Z, johon vaihdatin juuri öljyt. Hyvin huomaamattomasti vaihtaa kun ajaa normaalisti mutta jos ajaa vähän räväkämmin niin silloin vaihdot kyllä huomaa.

        Tämä on vähän rasittava kone sikäli, että tuo suuttimet+puolat+tulpat vaihtopaketti tulee aivan älyttömän kalliiksi, joten niitä ei turhan takia viitsi vaihdella. Toisaalta taas kun ei tule selkeitä vikakoodeja niin homma on ihan arpomista. Eikä se välttämättä edes tule kuntoon noilla vaikka suuttimet ovatkin usein se syypää.

        Tärinä on sen verran lievää, että jos ei tästä pahene niin en tee asialle mitään.
        "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

        Comment

        • radixen
          Bimmer Rookie
          • Sep 2011
          • 99
          • Finland

          #5
          Tsekkailin vielä INPA:lla noita VANOS-lukemia hieman tarkemmin ja lueskelin tätä sivua:

          This theme applies not only to engines of series N43/N53, but also other petrol engines of BMW, which are equipped with VANOS. This topic was actualized, thanks to my friend Rob. He took the restoration of his car’s engine very seriously. In the beginning, the performance of NOx system was […]


          Toden totta, jos paikallaan ollessa N-vaihde silmässä antaa tasaisen 3000 rpm, pakopuolen solenoidin arvo alkaa jumppaamaan edes takaisin epäsäännöllisesti (vaihtelu n. 5 astetta). Intake pysyy tasaisena.

          Tosin intake-arvokin voi jäädä "väärään asentoon" ainakin parin asteen verran jos antaa kaasua reippaammin ja antaa sitten kierrosten pudota takaisin normaali-idleen. Tällöin voi käydä niin, että sekä intake että exhaust-asento poikkeaa nominal-arvosta tyhjäkäynnilläkin ainakin pari astetta molempien solenoidien osalta.

          Vikakoodeja solenoideista ei tule mutta tuon bimmerprofsin jutun perusteella solenoidien vaihto voisi auttaa tähän (tai puhdistus). Tietysti vähän Hail Mary bet niin kuin kaikki muutkin arvaukset.
          "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

          Comment

          • onavez
            Bimmer Rookie
            • Apr 2015
            • 87
            • Lappeenranta

            #6
            Mullakin toimii N53 ihan samalla tavalla, paitsi että lisäksi satunnaisesti tyhjäkäynti humppaa n. 200rpm. Nyt oon vuoden yrittäny selvitellä mistä toi huonohko tyhjäkäynti johtuis, mutta täysin tuloksetta. Kaikki suuttimet on index -11 ja puolat ja tulpat vaihdettu tänävuonna. Inpalla katsoessa kaikki arvot näyttää olevan samoissa arvoissa mitä nuo bimmerproffsin kaverit sanoo että on ok. Tuosta kylmällä koneella tapahtuvasta rykäisystä oli tuolla bimmerprofssin blogissa juttua, että olis vain ohjelmavirhe. Itsellä oli sama homma tuon pakopuolen vanoksen kanssa, että heitti muutamalla asteella. Solenoidin vaihdolla tuli kuntoon, muttei korjannut muuta kuin Nox polton aikana tapahtuvan pätkinnän. Olis kyllä mukava saada tää kone käymään sellain kun kutoskoneen kuuluiskin käydä.

            Tuossa vielä linkki siihen blogiin. https://bimmerprofs.com/cold-engine-hiccup/
            E60 LCI 530xi -07
            Ex:
            E36 325 -91
            E36 318 -93

            Comment

            • radixen
              Bimmer Rookie
              • Sep 2011
              • 99
              • Finland

              #7
              Originally posted by onavez View Post
              Mullakin toimii N53 ihan samalla tavalla, paitsi että lisäksi satunnaisesti tyhjäkäynti humppaa n. 200rpm. Nyt oon vuoden yrittäny selvitellä mistä toi huonohko tyhjäkäynti johtuis, mutta täysin tuloksetta. Kaikki suuttimet on index -11 ja puolat ja tulpat vaihdettu tänävuonna. Inpalla katsoessa kaikki arvot näyttää olevan samoissa arvoissa mitä nuo bimmerproffsin kaverit sanoo että on ok. Tuosta kylmällä koneella tapahtuvasta rykäisystä oli tuolla bimmerprofssin blogissa juttua, että olis vain ohjelmavirhe. Itsellä oli sama homma tuon pakopuolen vanoksen kanssa, että heitti muutamalla asteella. Solenoidin vaihdolla tuli kuntoon, muttei korjannut muuta kuin Nox polton aikana tapahtuvan pätkinnän. Olis kyllä mukava saada tää kone käymään sellain kun kutoskoneen kuuluiskin käydä.

              Tuossa vielä linkki siihen blogiin. https://bimmerprofs.com/cold-engine-hiccup/
              Kuinka paljon sun autolla on ajettu? Vaihdoitko molemmat solenoidit vai vain pakopuolen? (Huomasin että tyhjäkäynnillä molemmat solenoidit voivat "jumpata" edes takaisin). Pähkin tässä että pitäisi varmaan testata imuvuodot savutestillä ja varmaan joka tapauksessa vaihtaa moottorin tukikumit, joka on monilla auttanut tuohon tärinään. Tukikumit kuitenkin väsyvät ajan ja kilometrien saatossa.

              Toisaalta kun paikallaan olessa N-vaihde silmässä antaa kaasua reilummin, ei moottori mitenkään hirveästi heilu. Liikahtaa kyllä.
              Last edited by radixen; 30-08-2020, 18:38.
              "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

              Comment

              • onavez
                Bimmer Rookie
                • Apr 2015
                • 87
                • Lappeenranta

                #8
                Originally posted by radixen View Post
                Kuinka paljon sun autolla on ajettu? Vaihdoitko molemmat solenoidit vai vain pakopuolen? (Huomasin että tyhjäkäynnillä molemmat solenoidit voivat "jumpata" edes takaisin). Pähkin tässä että pitäisi varmaan testata imuvuodot savutestillä ja varmaan joka tapauksessa vaihtaa moottorin tukikumit, joka on monilla auttanut tuohon tärinään. Tukikumit kuitenkin väsyvät ajan ja kilometrien saatossa.

                Toisaalta kun paikallaan olessa N-vaihde silmässä antaa kaasua reilummin, ei moottori mitenkään hirveästi heilu. Liikahtaa kyllä.
                Just pyörähti 170tkm mittariin. Vaihoin vain pakopuolen, kun imupuoli näytti pysyvän arvoissaan. Eihän sekään kovin kallis kokeilu ois, jos lähtis sen vaihdolla toimimaan. Ei vaan huvittais enää vaihella osia sattumanvarasesti ja toivoa että korjaantuis. Voishan se auttaa tuohon tärinään, mutta enemmän vituttaa toi kierrosten satunnainen humppaaminen :think Itsellä meni viimetalvena vaihtoon venttiilikopan kansi, kun huohotin antautu ja imi sitäkautta ilmaa koneeseen. Kone ei ees kestäny tyhjäkäynnillä ja vihelti huohottimesta niin kovi ettei tarvinnu kyllä kauheesti imuvuotoa etsiä
                Tossa on vielä ihan pätevä kirjotus imuvuotojen etsintään. https://bimmerprofs.com/intake-manif...air-tightness/
                Last edited by onavez; 01-09-2020, 19:24.
                E60 LCI 530xi -07
                Ex:
                E36 325 -91
                E36 318 -93

                Comment

                • radixen
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2011
                  • 99
                  • Finland

                  #9
                  Originally posted by onavez View Post
                  Just pyörähti 170tkm mittariin. Vaihoin vain pakopuolen, kun imupuoli näytti pysyvän arvoissaan. Eihän sekään kovin kallis kokeilu ois, jos lähtis sen vaihdolla toimimaan. Ei vaan huvittais enää vaihella osia sattumanvarasesti ja toivoa että korjaantuis. Voishan se auttaa tuohon tärinään, mutta enemmän vituttaa toi kierrosten satunnainen humppaaminen :think Itsellä meni viimetalvena vaihtoon venttiilikopan kansi, kun huohotin antautu ja imi sitäkautta ilmaa koneeseen. Kone ei ees kestäny tyhjäkäynnillä ja vihelti huohottimesta niin kovi ettei tarvinnu kyllä kauheesti imuvuotoa etsiä
                  Tossa on vielä ihan pätevä kirjotus imuvuotojen etsintään. https://bimmerprofs.com/intake-manif...air-tightness/
                  Bookkasin tuon VANOS-loton eli molempien solenoidien vaihdon - katsotaan auttaako. Syynä tuo tärinä, INPA-havainnot ja todella onneton vääntö alle 3000 rpm. Tuntuu että kone ei väännä ollenkaan välillä 2-3k vaikka kulutusmittari pomppaa heti äärilaitaan. Vaihdelaatikko toteaa sitten että jaaha, iskee pienempää silmään ja sitten kun kierroksia on yli 3000 niin vetää kuin raivotautinen sonni punarajalle saakka. DISA:t toimivat kuitenkin, joten siitä ei pitäisi olla kiinni.
                  "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                  Comment

                  • onavez
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2015
                    • 87
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Originally posted by radixen View Post
                    Bookkasin tuon VANOS-loton eli molempien solenoidien vaihdon - katsotaan auttaako. Syynä tuo tärinä, INPA-havainnot ja todella onneton vääntö alle 3000 rpm. Tuntuu että kone ei väännä ollenkaan välillä 2-3k vaikka kulutusmittari pomppaa heti äärilaitaan. Vaihdelaatikko toteaa sitten että jaaha, iskee pienempää silmään ja sitten kun kierroksia on yli 3000 niin vetää kuin raivotautinen sonni punarajalle saakka. DISA:t toimivat kuitenkin, joten siitä ei pitäisi olla kiinni.
                    Kerro sitten tänne auttoko vaihto yhtään Ootko testannu Disojen toiminnan inpalla niitten ollessa koneessa vai ottanu molemmat irti ja sitten testannu inpalla liikkuuko? Omassa oli vuosi sitten samat oireet kun sulla ja isosta disasta oli karannu läppä imusarjaan pyörimään sekä pienessä disassa läppä heilu aivan vapaasti kiinni ja auki. Ei vikakoodia ja inpalla näytti että molemmat toimii, kun moottorit liikkuivat kiinni ja auki.
                    E60 LCI 530xi -07
                    Ex:
                    E36 325 -91
                    E36 318 -93

                    Comment

                    • radixen
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 99
                      • Finland

                      #11
                      Originally posted by onavez View Post
                      Kerro sitten tänne auttoko vaihto yhtään Ootko testannu Disojen toiminnan inpalla niitten ollessa koneessa vai ottanu molemmat irti ja sitten testannu inpalla liikkuuko? Omassa oli vuosi sitten samat oireet kun sulla ja isosta disasta oli karannu läppä imusarjaan pyörimään sekä pienessä disassa läppä heilu aivan vapaasti kiinni ja auki. Ei vikakoodia ja inpalla näytti että molemmat toimii, kun moottorit liikkuivat kiinni ja auki.
                      Jep. Parin viikon päästä on huoltoaika niin rapsaan sitten tänne auttoiko vai menikö ns. pre-emptive maintenancen piikkiin.

                      Mulla meni aikoinaan ison disan läppä rikki (tuli klappia mutta ei lähtenyt irti). Piti aivan älytöntä räminää ja luulisin että jos läppä olisi kokonaan irti niin kyllä sen kuulisi siellä pyörivän ja kone ottaisi osumaa jos ne holkit pyörisivät siellä koneessa. Toki disa-oireeksi tuo sopisi hyvin.

                      INPA:n mukaan DISA:t toimivat kuten pitäisi mutta tietysti jos läpät puuttuisivat niin kone voisi luulla että kaikki ok. Luulisin kuitenkin, että moottorin ohjausarvoista näkisi että nyt on homma persiillään jos disa tai molemmat olisivat noin mäsänä.
                      "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

                      Comment

                      • Vanquish
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1961
                        • Hki

                        #12
                        Moni oire häviää kunnon resetillä ja uusilla adaptaatioarvojen opettelulla.

                        Mulla laitteet ja kokemus moisesta jos joku kaipaa apua. Koneen käynti pehmenee selkeästi. Joskus alavääntö palautuu ja kulutus laskee jos alunperin arvot ollut pielessä. Nox kannattaa vaihtaa Noxemiin suosiolla.

                        Comment

                        • onavez
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2015
                          • 87
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Originally posted by Vanquish View Post
                          Moni oire häviää kunnon resetillä ja uusilla adaptaatioarvojen opettelulla.

                          Mulla laitteet ja kokemus moisesta jos joku kaipaa apua. Koneen käynti pehmenee selkeästi. Joskus alavääntö palautuu ja kulutus laskee jos alunperin arvot ollut pielessä. Nox kannattaa vaihtaa Noxemiin suosiolla.
                          Tätäkin jo kokeiltu monta kertaa ja jokaisen vaihdetun osan jälkeen ilman mitään muutosta Noxemkin löytyy jo kun alko valittelemaan ikääntyvästä katista.
                          E60 LCI 530xi -07
                          Ex:
                          E36 325 -91
                          E36 318 -93

                          Comment

                          • Vanquish
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1961
                            • Hki

                            #14
                            Originally posted by onavez View Post
                            Tätäkin jo kokeiltu monta kertaa ja jokaisen vaihdetun osan jälkeen ilman mitään muutosta Noxemkin löytyy jo kun alko valittelemaan ikääntyvästä katista.
                            Millä tavalla teit? Nox vaihtona vai mikä nollaus?

                            Comment

                            • onavez
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2015
                              • 87
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Originally posted by Vanquish View Post
                              Millä tavalla teit? Nox vaihtona vai mikä nollaus?
                              Silloin kun vaihoin nox anturin niin istalla nox anturin nollaus ja katin vaihdon kuittaus. Sen jälkeen kun adaptioita opettanut uudelleen, niin inpalla nollannut kaikki ja opettanut uudelleen bimmerprofssin ohjeiden mukaan.
                              E60 LCI 530xi -07
                              Ex:
                              E36 325 -91
                              E36 318 -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎