Auto on siis E60 LCI N53 (5/2007).
Muuten toimii hyvin mutta tyhjäkäynnillä tuntuu lievää tasaista tärinää. Tyhjäkäyntikierrokset ovat kuitenkin hyvinkin tasaiset.
Joskus kylmänä käynnistäessä auto "tutisee" pari sekuntia ja kierrokset tuntuvat aaltoilevan persdynon mukaan mutta kierroslukumittarin mukaan näyttää hyvinkin tasaiselta. Tasoittuu nopeasti eikä toistu enää sen jälkeen.
Kylmäkäynnistyksen jälkeen voi käydä myös niin, että n. minuutin jälkeen etenkin paikallaan tyhjäkäynnillä seisoessa kierrokset yhtäkkiä dippaavat tosi alas ja moottori korjaa ne salamannopeasti takaisin ylös. Samalla tuntuu kunnon jytkähdys. Ihan kuin puolet sylintereistä nukahtaisivat ja sitten joku löisi ne raipalla takaisin hommiin. Tämä tapahtuu kuitenkin vain yhden kerran ajosyklin aikana eikä läheskään aina.
Joskus harvoin valoissa tuntuu siltä kuin yksi sylinteri tipahtaisi pois pelistä. Idle tippuu aavistuksen ja tärinä hieman voimistuu (EDIT: huomasin INPA:lla että tämän tapahtuessa molempien säätölambdojen volttiarvot tippuvat huomattavasti ja rough running-näkymässä huojunta lisääntyy + yhteen sylinteriin voi tulla monta peräkkäistä negatiivista arvoa - ei siis vuorottele normaalisti +-). Seuraavissa valoissa homma taas ok.
INPA:lla tarkasteltaessa rough running-arvot ovat käynnistyksen jälkeen ensimmäisen 30 sek hieman huojuvat mutta tasoittuvat nopeasti niin, että sylinterit näyttävät usein 0,0x tyyppisiä lukuja eli teoriassa huojuntaa on hyvinkin vähän.
Short term ja long term fuel trimmit 0,0.
Kulutus todella loistava.
Laihaseosmoodit toimivat normaalisti.
VANOS-solenoidit tuntuvat olevan elossa ja seuraavat kaasun käyttöä riittävän tarkasti.
Tulpat n. 35 tkm vanhat. Puolat taitavat olla jotain 80 tkm vanhat. Suuttimet muistaakseni -11 mallia. Venakopan kansi (ja sitä kautta separaattorin kalvo) aika uusi. Öljyt vähän ajetut 5W-30. Dampperi ihan uusi (vanha oli alkanut vispaamaan ja piti vaihtaa - en tosin tiedä nollattiinko adaptaatioita tämän jälkeen).
Venttiilien nostimet tai suuttimet taitavat pitää joskus hyvin hiljaista "säksättävää" ääntä etenkin silloin kun mennään laihalla n. 50-60 km/h vauhteja. Lienee ominaisuus koska näin muistan auton aina toimineen.
INPA:lla katsottaessa yksi asia kiinnittää huomion: kun kruisaa vakkari päällä esim. 80 km/h vauhteja, air mass arvo on välillä todella korkea kun laihaseosmoodi on päällä. Menee reilusti yli asteikon (jotain 400+).
Ei mitään aktiivisia vikakoodeja INPA:lla. Vikahistoriasta löytyy 15 tkm sitten 2E31 eli kakkossylinterin suuttimen virtakatkos. Noita koodeja on rekisteröitynyt kuitenkin vain yhden kerran.
Mikähän tässä voisi olla syynä? Välillä tuo "hierova penkki" vähän ärsyttää.
Googlettelujen perusteella the usual suspects:
- Moottorin tukikumit (ei toisaalta sovi noihin katkosoireisiin)
- Tulpat
- Puolat
- Johtosarjat (jossain piuhassa vikaa joka katkoo virransyöttöä joskus?)
- Vanoksen solenoidit (mutta eikö vanos ole tyhjäkäynillä "offilla"?) - EDIT: vaihdettu, ei vaikutusta tärinään
- Suuttimet (etenkin jos suutin vuotaa, voi vaikuttaa noihin kylmästartteihin)
- Carbon buildup
- Imuvuoto
- ?
Muuten toimii hyvin mutta tyhjäkäynnillä tuntuu lievää tasaista tärinää. Tyhjäkäyntikierrokset ovat kuitenkin hyvinkin tasaiset.
Joskus kylmänä käynnistäessä auto "tutisee" pari sekuntia ja kierrokset tuntuvat aaltoilevan persdynon mukaan mutta kierroslukumittarin mukaan näyttää hyvinkin tasaiselta. Tasoittuu nopeasti eikä toistu enää sen jälkeen.
Kylmäkäynnistyksen jälkeen voi käydä myös niin, että n. minuutin jälkeen etenkin paikallaan tyhjäkäynnillä seisoessa kierrokset yhtäkkiä dippaavat tosi alas ja moottori korjaa ne salamannopeasti takaisin ylös. Samalla tuntuu kunnon jytkähdys. Ihan kuin puolet sylintereistä nukahtaisivat ja sitten joku löisi ne raipalla takaisin hommiin. Tämä tapahtuu kuitenkin vain yhden kerran ajosyklin aikana eikä läheskään aina.
Joskus harvoin valoissa tuntuu siltä kuin yksi sylinteri tipahtaisi pois pelistä. Idle tippuu aavistuksen ja tärinä hieman voimistuu (EDIT: huomasin INPA:lla että tämän tapahtuessa molempien säätölambdojen volttiarvot tippuvat huomattavasti ja rough running-näkymässä huojunta lisääntyy + yhteen sylinteriin voi tulla monta peräkkäistä negatiivista arvoa - ei siis vuorottele normaalisti +-). Seuraavissa valoissa homma taas ok.
INPA:lla tarkasteltaessa rough running-arvot ovat käynnistyksen jälkeen ensimmäisen 30 sek hieman huojuvat mutta tasoittuvat nopeasti niin, että sylinterit näyttävät usein 0,0x tyyppisiä lukuja eli teoriassa huojuntaa on hyvinkin vähän.
Short term ja long term fuel trimmit 0,0.
Kulutus todella loistava.
Laihaseosmoodit toimivat normaalisti.
VANOS-solenoidit tuntuvat olevan elossa ja seuraavat kaasun käyttöä riittävän tarkasti.
Tulpat n. 35 tkm vanhat. Puolat taitavat olla jotain 80 tkm vanhat. Suuttimet muistaakseni -11 mallia. Venakopan kansi (ja sitä kautta separaattorin kalvo) aika uusi. Öljyt vähän ajetut 5W-30. Dampperi ihan uusi (vanha oli alkanut vispaamaan ja piti vaihtaa - en tosin tiedä nollattiinko adaptaatioita tämän jälkeen).
Venttiilien nostimet tai suuttimet taitavat pitää joskus hyvin hiljaista "säksättävää" ääntä etenkin silloin kun mennään laihalla n. 50-60 km/h vauhteja. Lienee ominaisuus koska näin muistan auton aina toimineen.
INPA:lla katsottaessa yksi asia kiinnittää huomion: kun kruisaa vakkari päällä esim. 80 km/h vauhteja, air mass arvo on välillä todella korkea kun laihaseosmoodi on päällä. Menee reilusti yli asteikon (jotain 400+).
Ei mitään aktiivisia vikakoodeja INPA:lla. Vikahistoriasta löytyy 15 tkm sitten 2E31 eli kakkossylinterin suuttimen virtakatkos. Noita koodeja on rekisteröitynyt kuitenkin vain yhden kerran.
Mikähän tässä voisi olla syynä? Välillä tuo "hierova penkki" vähän ärsyttää.
Googlettelujen perusteella the usual suspects:
- Moottorin tukikumit (ei toisaalta sovi noihin katkosoireisiin)
- Tulpat
- Puolat
- Johtosarjat (jossain piuhassa vikaa joka katkoo virransyöttöä joskus?)
- Vanoksen solenoidit (mutta eikö vanos ole tyhjäkäynillä "offilla"?) - EDIT: vaihdettu, ei vaikutusta tärinään
- Suuttimet (etenkin jos suutin vuotaa, voi vaikuttaa noihin kylmästartteihin)
- Carbon buildup
- Imuvuoto
- ?
Comment