Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Vanheneeko" s-ohjattu termari

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yöpöllö
    Newbiemmer
    • Oct 2020
    • 13
    • Ilmajoki

    "Vanheneeko" s-ohjattu termari

    520i:iin (autom.) tuli kovilla pakkasilla vain kättä vähän lämpimämpää ilmaa, vaikka nuppi oli kaakossa. Avautumislämpötilahan on 97 astetta. INPA näytti tyhjäkäynnillä 83-86 C. Olisiko vähän varaa nousta?

    Nyt suojakelillä puskee toki lämpimämpää. Olen ajatellut vaihtaa tuon sähköohjatun päätermarin, mutta onkohan se niinkuin munan munaan vaihtaisi?
    Mitää moittimista ei auton toiminnassa sinänsä ole ollut tänä talvena. Katsastus äsken moitteitta läpi.
    E60 520I 2004 Autom.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Ei sillä sähköohjauksella ole tässä mitään tekemistä (sähköllä vain avataan termaria aikaisemmin tietyissä olosuhteissa), vaan termari on vaan alkanut mekaanisesti antautua. Ihan sama ilmiö käy perinteisten termareittein kanssa. Esim. M57 termarit hajoilee ihan jatkuvasti. Kyllähän sen pitäisi lähemmäksi termarin lukemaa nousta. Kun sieltä puhalsi vain haaleaa ajossa, niin silloin varmaan oli paljon matalammat moottorinlämmöt. Lämmöt voi ajossa katsoa salavalikosta.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Yöpöllö
      Newbiemmer
      • Oct 2020
      • 13
      • Ilmajoki

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      Ei sillä sähköohjauksella ole tässä mitään tekemistä (sähköllä vain avataan termaria aikaisemmin tietyissä olosuhteissa), vaan termari on vaan alkanut mekaanisesti antautua. Ihan sama ilmiö käy perinteisten termareittein kanssa. Esim. M57 termarit hajoilee ihan jatkuvasti. Kyllähän sen pitäisi lähemmäksi termarin lukemaa nousta. Kun sieltä puhalsi vain haaleaa ajossa, niin silloin varmaan oli paljon matalammat moottorinlämmöt. Lämmöt voi ajossa katsoa salavalikosta.

      Kiitokset vastauksesta; Nyt oli salavalikko päällä matkalla. Aika verkkaisesti nousi lukemat, päätyen juuri ja juuri 80-81 asteen tasolle (KTMP-MOM).
      Ja suojasää - miten alhaalla olisikaan ollut talven -20C viimoissa..:think



      Tyhjäkäynnillä "huippuarvo" oli 85C, eli juuro viime syksyn ne INPA:n antamat arvot.
      Varmasti vanha väsähtänyt termari tosiaan; siinäpä askartelua kevääksi. Ymmärtääkseni jokin Behr/Mahle/Vernet on laadukas, vaikka jossain ketjussa kehotettiin ostamaan alkuperäinen..olisikohan tosiaan parempi? Satasen paikka.
      E60 520I 2004 Autom.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by Yöpöllö View Post
        Kiitokset vastauksesta; Nyt oli salavalikko päällä matkalla. Aika verkkaisesti nousi lukemat, päätyen juuri ja juuri 80-81 asteen tasolle (KTMP-MOM).
        Ja suojasää - miten alhaalla olisikaan ollut talven -20C viimoissa..:think



        Tyhjäkäynnillä "huippuarvo" oli 85C, eli juuro viime syksyn ne INPA:n antamat arvot.
        Varmasti vanha väsähtänyt termari tosiaan; siinäpä askartelua kevääksi. Ymmärtääkseni jokin Behr/Mahle/Vernet on laadukas, vaikka jossain ketjussa kehotettiin ostamaan alkuperäinen..olisikohan tosiaan parempi? Satasen paikka.
        Jos nyt ei ole tarkoitus ihan heti sitä termaria vaihtaa, niin sopivasti keulaa tukkoon. Matalat lämmöt ei pidemmän päälle ole hyväksi ja nostavat toki kulutusta, jos kovin alas jää lämmöt. Näissä ei yleensä ole paljon ollut ongelmia termarien kanssa, niin laadukkaan tarvikkeenkin voi sinne laittaa. Alkuperäisen saa ulkomailta tilaamalla 70€+postit. Samalla kannattaa toki ottaa jotain muutakin osaa. Wahler/Behr saa ~40€+postit ulkomailta.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Zeni
          BTCF Member
          • Jul 2020
          • 332
          • Savo

          #5
          Sama auto, sama kone, maskin läpät kiinni -20c pakkasella ajossa lämmöt +90-93c

          Comment

          • Yöpöllö
            Newbiemmer
            • Oct 2020
            • 13
            • Ilmajoki

            #6
            Originally posted by Zeni View Post
            Sama auto, sama kone, maskin läpät kiinni -20c pakkasella ajossa lämmöt +90-93c

            -Kiitti tästäkin "referenssistä", selkeeltä näyttää homma.
            E60 520I 2004 Autom.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎