M57N2 Männän vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • edva
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2018
    • 317
    • Pirkkala

    #16
    Originally posted by _jake_ View Post
    Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitä teit tämän kanssa? Löytyikö vaihtomotti jostain tai pelkkä alakerta? Itsellä aikalailla sama homma, nelosen sylinteriputkesta puuttuu iso pala...

    Tuntuu vain olevan pirun huonosti alakertaa tai mottia tarjolla.
    No voi saatana. Osaakko sanoa miten tuo sun on päässyt halkeen?
    Oon koittanu kysellä mahollista syytä konepajoilta ja korjaamoilta yms, mut ilman mitään selkeetä vastausta. Yks olis suutinvika, sylinteri olis päässy jäätyyn viime talvena ja kolmas valuvika, johon en kyl usko. Kuitenki 330tkm rullattu.

    Ite sanosin tuon olevan pakkasen, vuotavan turbon, paskan suuttimen ja koneen karstottumisen yhtälön aiheuttama ongelma. Kone myös ohjelmoitu chip-tuning.fi toimesta, eikä mitään hajua tai papereita kyseisestä työstä. Tyyliin, kuseva suutin ja vuotava turbo keränny sontaa sylinteriin ja startatessa kylmällä lähteny pieni pala sylinterin kyljestä. Paskana oleva suutin ja mäntä liikkuessaan pahentanu ongelmaa ja halkeema syventyny ja levinny. Lopultahan toi olis halkassu koko koneen johtaen kaiken vääntymiseen. Jos ny ei joku anturi hälyttäs ja ennen katastrofia ja väkisin sammuttas koneen.

    Päätin et nyt ei saatana luovuteta. Ostin ketjun katkeemisen kokeneen X5 maasturin koneen purkaamolta siinä toivossa et lohko olis sama. RealOEM mukaan ainaki osanumero oli sama ku mun koneessa. Purettuna lohkot näyttäs olevan identtiset yhtä tulppaa ja pulttia lukuunottamatta. Purin senkin koneen atomeiks, putsasin lohkon ja vein vanhan kannen kanssa Vammalan moottorikoneistamoon hoonaukseen, vesipainekokeeseen ja tasohiontaan. Se homma odottaa valmistumistaan. Turbo myös LDS huollolla Kangasalla uusien osien asennuksessa. Tulee orkkista isommat rojut niin kestää ehkä paremmin. Jos saan tuon kasaan ja toimimaan niin laitatan sinne uuden ohjelman tai ainaki joku saa tsekata onks se vanha lastu kunnollinen.

    Tilasin autodocilta ja hubauer.de kaikki osat mitä kuvittelen tarvittevani. Ainoo vaan et nyt toi hubauerin sivu kaatuu jostain syystä kun koitan tilausta tehä. Onko aina pakko vastustaa....

    Aattelin kattella noista 12 männästä parhaan näköset, vaihtaa renkaat ja laakerit ja kasata oman koneen öljypumpun ja kampiakselin kanssa tuon alakerran. Vaihtokoneesta siis vain lohko ja mahd. joku mäntä. Kaikki muut uutta. Kanteen venttiilityöt koneistamolla ja venttilien kumit uusiks tietenkin.

    Rasvakäsihommiks tää meni mut menköön. Minkäänlaista koneremppakokemusta ei aiemmin oo, mut eipä tuo mitään ydinfysiikkaa ole. Kättä saa työntää taskuun kans ihan huolella, koska osat+työt jotain 4000€ tienoille + tarvittavat työkalut joita jo löytyy paljon. Noilla tonneilla ei vielä kovin kummosta kärryä nettiautosta saa. Toivon tosiaan et onnistuu ja tuosta sigusta sais vielä vuosia irti. Rapsaan tänne homman etenemisestä taas jossain välissä.
    e61 530xd LCI 3/2007

    Comment

    • Timo N
      Bimmer Rookie
      • Oct 2014
      • 177
      • Ylöjärvi

      #17
      No jos se on päässyt jäätymään niin sehän tuon halkeaman selittää.

      Comment

      • edva
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2018
        • 317
        • Pirkkala

        #18
        Aika omituista et ois päässy jäätyy ku auto oli viime talvena aina +5 asteisessa tallissa tai jos ei oo niin letkilämppäri+sisätiladefa käytössä. Mut mistä näistä tietää. Eikai se letkulämppärikään ihan joka paikkaa lämmitä. Jäähynesteet tarkistin ennen talvee.
        e61 530xd LCI 3/2007

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10111
          • KVLA

          #19
          Jos siellä on edes puolet tarvittavasta pakkasneste määrästä,niin ei se umpijäähän enää jäädy. Korkeintaan hyhmään. Eikä tuollainen hyhmä/hilejää lohkoa riko. Jos se olisi oikeasti niin "umpijäässä",että loko halkeaa,niin alavesiletkukin olisi jäässä,vaikka koneen käyntilämpö muuten nesteet sulattaisikin. Jäätynyt/ajoviiman jäähdyttämä alavesiletku estäisi koneen veden kierron ja se jossain vaiheessa keittäisi (vahva veikkaus,koska näin on itselle joskus käynyt toisen merkkisessä autossa). Ja sen olisi kyllä huomannut.
          Last edited by Heguli 31; 24-09-2021, 08:52.

          Comment

          • edva
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2018
            • 317
            • Pirkkala

            #20
            Niin ei se niin jäässä oo missään välissä ollu

            Oisko mahollista et sylinteriin männän päälle olis jotenki päässy vettä joka sit olis jäätyny?

            Autohan on siis Italian tuonti. Olikos näissä cold climate versioissa joku huohottimen letkun lämmitin tms?
            Last edited by edva; 23-09-2021, 22:40.
            e61 530xd LCI 3/2007

            Comment

            • Jacques
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 573
              • pk

              #21
              Tässä vaikuttaa olevan samoja aineksia mitä itselle kävi viime talvena. Hydrolock jäähdytysnesteen kerääntyessä palotilaan. Toivottavasti saatte autot takaisin tienpäälle.


              Kerronpa liittännäisesti itselleni tapahtuneet tapahtumat, aiheeseen liittyen:

              Alkutalvesta kuului välittömästi käynnistyksen jälkeen muutaman sekunnin vikinä, kuin hihna ääntäisi.
              Pakkasten koventuessa ääni muuttui kovemmaksi, mutta edelleen häipyi hetkessä pois.

              Tammikuun lopulla auto huoltoon, öljyjen, termostaatin, jäähdytysnesteiden yms vaihtoon, hetki nosturilta pois ajon jälkeen alkoi kolina..
              Tuho oli melkoinen 6.sylinterin kohdalla, veivi sekä kampiakseli taipuneet, mäntä kolissut seinämän alareunaan, lohkosta murtunut useampi kohta.
              On ihmeellistä että tämän tuhon kohdatessa, moottori pystyi edelleen käymään ja pitämään tyhjäkäynti/kierroksia, sekä liikuttamaan autoa.

              Syytä tapahtumaan ei tuhon keskeltä löydetty, eikä siihen paukkuja laitettu vaan keskityttiin vaihtamaan ehjää (käytettyä) lohkoa tilalle.
              Jusulle kiitokset avusta lohkon toimittamisesta, sekä Bemu Oy:lle tehdystä työstä!


              Johtopäätökseni tuhoon johtaneista tekijöistä. Ison turbon muokkauksen jälkeen autoa tuli ajettua pari vuotta softilla joissa suuttimien aukioloaika on ollut R90 maksimituottoa myötäilevä.
              Ilman toimivia limitterikarttoja, tästä aiheutui hiljakseen tuhoa viimeistään 5.vaihteen astuessa kuvioihin -> suuremmissa nopeuksissa, lämpökuorman kumulaatiosta.

              Todennäköisesti viimeisen kuoliniskun annoin itse, ruiskutusaikojen saloja selvitellessäni. Nyt omaan kohtalaisen hyvän kokonaiskäsityksen, tällä kulmalla voisi sanoa opin hinnaksi tulleen karkeasti 5k€.
              Vakioturboilla ajettaessa tällaista tuhoa ei herkästi saada aikaan, ellei ohjelma ole todella huonosti tehty, tai ohjelmoijaa on pyydetty ottamaan maksimitehot ulos riskeistä välittämättä.
              Turbotöiden ja lisääntyneen ilmamäärän turvin tehoa haettaessa ohjelmoinnin laadun tärkeyttä ei voi ylikorostaa. Hyvän ohjelman mitta ei ole, paljonko maksimitehoa tai vääntöä tuotetaan vaan voiko suorituskyvyn ulosmitata Saksan moottoritiellä ilman huolta rikkoutumisesta.
              G30 540i
              F32 435d

              Comment

              • edva
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2018
                • 317
                • Pirkkala

                #22
                Jaajaa näitä on siis sattunu enemmänki. Sulla oli siis isompi turbo, mut kuinka iso ja oliko välijäähy orkkis? Oliko ohjelman tekijästä mitään tietoo?

                LDS Turbo oli myös sitä mieltä, että paskasti tehty ohjelma saattais olla syypää tuohon lohkon halkeemiseen. Kiitti infosta. Tarvii se lastu ny siis tarkastuttaa asap.

                Suunnittelin asentavani isomman jäähyn omaani, kunhan ny saan sen pelittämään ensin orkkiksella nyt kun tulee isompi turbokin. Ei kellään olis myydä Wagneria tai kopioo siitä?
                e61 530xd LCI 3/2007

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Jacques View Post
                  Tässä vaikuttaa olevan samoja aineksia mitä itselle kävi viime talvena. Hydrolock jäähdytysnesteen kerääntyessä palotilaan. Toivottavasti saatte autot takaisin tienpäälle.

                  Kerronpa liittännäisesti itselleni tapahtuneet tapahtumat, aiheeseen liittyen:

                  Alkutalvesta kuului välittömästi käynnistyksen jälkeen muutaman sekunnin vikinä, kuin hihna ääntäisi.
                  Pakkasten koventuessa ääni muuttui kovemmaksi, mutta edelleen häipyi hetkessä pois.

                  Tammikuun lopulla auto huoltoon, öljyjen, termostaatin, jäähdytysnesteiden yms vaihtoon, hetki nosturilta pois ajon jälkeen alkoi kolina..
                  Tuho oli melkoinen 6.sylinterin kohdalla, veivi sekä kampiakseli taipuneet, mäntä kolissut seinämän alareunaan, lohkosta murtunut useampi kohta.
                  On ihmeellistä että tämän tuhon kohdatessa, moottori pystyi edelleen käymään ja pitämään tyhjäkäynti/kierroksia, sekä liikuttamaan autoa.

                  Syytä tapahtumaan ei tuhon keskeltä löydetty, eikä siihen paukkuja laitettu vaan keskityttiin vaihtamaan ehjää (käytettyä) lohkoa tilalle.
                  Jusulle kiitokset avusta lohkon toimittamisesta, sekä Bemu Oy:lle tehdystä työstä!

                  Johtopäätökseni tuhoon johtaneista tekijöistä. Ison turbon muokkauksen jälkeen autoa tuli ajettua pari vuotta softilla joissa suuttimien aukioloaika on ollut R90 maksimituottoa myötäilevä.
                  Ilman toimivia limitterikarttoja, tästä aiheutui hiljakseen tuhoa viimeistään 5.vaihteen astuessa kuvioihin -> suuremmissa nopeuksissa, lämpökuorman kumulaatiosta.
                  Miten se lämpökuorma johti jäähdytysnesteen kerääntymiseen palotilaan? Kansipahviin reikä ja jäähdytysnestekanavasta reitti palotilaan?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • ekaBMW
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 456
                    • Oulu

                    #24
                    ” Olikos näissä cold climate versioissa joku huohottimen letkun lämmitin tms?”

                    Huohotinletkussa on sähkölämmitin ja muistaakseni imupuolella läppä joka aukeaa ilmansuodattimen(?) tukkeutuessa/jäätyessä. Muistelen että oli joku kolmaskin juttu mutta en muista mikä…
                    F11 530d xDrive 09/16
                    Ex E60 530d xDrive A 10/08
                    Ex E60 520dA 09/08 liisari
                    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                    Ex Opel Kadett 1.6 -89

                    Comment

                    • Jacques
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2008
                      • 573
                      • pk

                      #25
                      Originally posted by edva View Post
                      Jaajaa näitä on siis sattunu enemmänki. Sulla oli siis isompi turbo, mut kuinka iso ja oliko välijäähy orkkis? Oliko ohjelman tekijästä mitään tietoo?

                      LDS Turbo oli myös sitä mieltä, että paskasti tehty ohjelma saattais olla syypää tuohon lohkon halkeemiseen. Kiitti infosta. Tarvii se lastu ny siis tarkastuttaa asap.

                      Suunnittelin asentavani isomman jäähyn omaani, kunhan ny saan sen pelittämään ensin orkkiksella nyt kun tulee isompi turbokin. Ei kellään olis myydä Wagneria tai kopioo siitä?
                      Alkuperäisen ohjelman tekijää en tuo ilmi, itse aloin ohjelmointia opettelemaan 2018 aikana. Useamman portaan kautta ohjelmassa oli komponentteja jotka hoksasin liian myöhään.
                      Oman opettelun piikkiin tämän kustannuksen otan, sanotaanko että sitä kautta myös mielipiteen jota harvakseltaan lauon.

                      Kyllä näitä on tapahtunut järjestäen, missä on muokattu isompi turbo ja syötöt levällään. Oli viime talvena heti minun auton perään tullut jo liikkeeseen toinen, saman kohtalon kokenut potilas.
                      Wagnerin perusjäreää mallia suosittelen, on ollut kokonaisuutena paras IC. Nyt se isoin versio, vaikka wagner laadukkaita välijäähdyttimiä tekee - ovat oheistuotteena tulevat ahtoputket/DPF:t suorastaa kuraa. Putket liukuvat paikoiltaan ja DPF:n hitsaukset eivät kestäneet.

                      Miten se lämpökuorma johti jäähdytysnesteen kerääntymiseen palotilaan? Kansipahviin reikä ja jäähdytysnestekanavasta reitti palotilaan?
                      Taisi tuho olla minun tapauksessa niin kattava, ettei siitä enää voinut tehdä analyysiä oliko pahvi vai lohkon halkeama syynä. Eikä minulla silloin ollut intressissä pistää paukkuja selvitykseen vaan hakea ehyitä osia tilalle.
                      Lämpökuormaan viittaus, että vahinko on ajan saatossa kumuloitunut. Mutta yksikin pidempikestoinen veto saattaa tuottaa kumulaatioita huomattavan määrän verrattuna alle kahden markan vauhdeissa pysymiseen.
                      Last edited by Jacques; 26-09-2021, 19:08.
                      G30 540i
                      F32 435d

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4647
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by Jacques View Post
                        Alkuperäisen ohjelman tekijää en tuo ilmi, itse aloin ohjelmointia opettelemaan 2018 aikana.
                        Kaverilla meni myös X5 M57:sta tuplaturbosta lohko halki. Penkissä taisi löytyä joku 415 tms mutta siitä ei ole paljon iloa jos nurkantakana on odottamassa 5k€ korjauslasku.

                        Itsellä on oma epäilys mikä sen särki mutta mistäpä sitä varmaksi tietää....
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • edva
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2018
                          • 317
                          • Pirkkala

                          #27
                          Just täs laskeskelin et 6k€ menee itellä tohon remppaan uusin kaikki kuluvat hilppeet ja tiivisteet, uudet suuttimet ja huollatan turbon. Koneistamokin tänään soitteli et venttiilin ohjaimet pakopuolella kovinki väljät. Menköön samaan konkurssiin sit kaikki ohjaimet ku tähän on ryhdytty.
                          e61 530xd LCI 3/2007

                          Comment

                          • Jacques
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 573
                            • pk

                            #28
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Kaverilla meni myös X5 M57:sta tuplaturbosta lohko halki. Penkissä taisi löytyä joku 415 tms mutta siitä ei ole paljon iloa jos nurkantakana on odottamassa 5k€ korjauslasku.

                            Itsellä on oma epäilys mikä sen särki mutta mistäpä sitä varmaksi tietää....
                            Juuri tämä. Jos yhtään viitsit avata epäilyksiä, olisi hyvä kuulla ajatuksia. Otetaan ne ajatuspuntarointina.

                            Originally posted by edva View Post
                            Just täs laskeskelin et 6k€ menee itellä tohon remppaan uusin kaikki kuluvat hilppeet ja tiivisteet, uudet suuttimet ja huollatan turbon. Koneistamokin tänään soitteli et venttiilin ohjaimet pakopuolella kovinki väljät. Menköön samaan konkurssiin sit kaikki ohjaimet ku tähän on ryhdytty.
                            No näin kannattaa kyllä tehdä kaiken ollessa irti/auki. Kyllä piti tarkkaan miettiä sijoittaako tuota paukkua karvalakkiseen 13vuotiaaseen, jonka ainoat varusteet (toista foorumilaista lainatakseni) ovat moottori ja vaihteisto. Auton jälleenmyyntiarvo nipinnapin kymppi. Oli vakava vaihtoehto hinauttaa romikselle, olisi mennyt hukkaan jo edellisvuotena laitetut useampi tonni alustanosien uusimiseen ja toki rakkaan harrastuksen menettäminen.
                            Last edited by Jacques; 30-09-2021, 08:58.
                            G30 540i
                            F32 435d

                            Comment

                            • edva
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2018
                              • 317
                              • Pirkkala

                              #29
                              Päivitystä tähän. Tänään oli eka startti ja komeesti se täyden remontin läpikäynyt M57N7 hörähti käymään Käy nätisti niinku pitäski eikä mikään ainakaan vielä vuoda nesteitä tai öljyä. Vaihteisto ei meinannu eka ottaa kii ja pysyä D:llä, mutta lisäsin öljyä lootaan niin jo alko sekin pelittään. Konerempan kylkeen vaihdoin siis lootaan megatroniikan tiivisteet, öljypohjan ja öljyt. Kardaanin kannatinlaakeri, startti, alatukivarret, iskarin yläpäät eteen jne. muuta pientä tuli myös tehtyä tuon konerempan kylkeen.

                              Vetareissa oli klappia ja nehä meni irrottaessa paskakski (osta ulosvetäjä äläkä hakkaa niitä irti), joten tilasin uudet ja ne on vielä matkalla Saksasta. Tulossa myös Bilsteinin iskarit aivan hengettömien orkkiksien tilalle. Välijäähyksi tulossa reilumman kokoneine Ta-Technixin Wagner-kopio. Nämä kii ja sit lepposta sisäänajoo

                              Kaikenlaista remppaa ja projektia on tullu elämässä touhuttua, mutta huhhuh jumaliste tää oli kyl kovin urakka tähän mennessä. Tunkkien varassa, käsityökaluilla ja netti/youtube/btcf/tis ohjeilla. Pari kaveria oli avustamassa pakarin ja laatikon irrotuksen ja kiinnityksen kanssa, myös kuvan Roclasta oli iso apu. Koneistushommat hoiti Vammalan moottorikoneistamo ja reilumman kokosen turbon rakensi LDS Turbo Kangasalla.
                              Attached Files
                              Last edited by edva; 03-11-2021, 22:20.
                              e61 530xd LCI 3/2007

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5318
                                • Pirkkala

                                #30
                                Kova homma. Nostan hattua
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X