Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 menee vikatilaan MAF kytkettynä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LR17
    Newbiemmer
    • Jul 2021
    • 22
    • Imatra

    E60 menee vikatilaan MAF kytkettynä.

    BMW E60 2005 530d M57N vehkeestä kyse.

    Ongelmat tulivat ohjelmoinnin jälkeen heti. Ennestään ei ollut mitään ongelmia.

    HUOM! ILMAMASSAMITTARI TOIMI ENNEN OHJELMOINTIA!!

    Auto menee vikatilaan kun ilmamassamittari (MAF) on kytketty. Ei kierrä yli 2000rpm.

    Kun ilmamassamittari kytketään pois, niin auto toimii. Joskus auto menee vikatilaan silti, vaikka ilmamassamittari on kytketty pois, mutta se lähtee pois kun auton käynnistää uudestaan.

    Mitä autoon on vaihdettu hiljattain ja mitä autoon on tehty nykyisen ongelman suhteen:

    - Läpät poistettu
    - Suuttimet
    - Valurauta pakosarja
    - Downpipe 2.5''
    - Suoraputki DPF:n tilalle
    - Hybridiahdin
    - Ohjelmoitu ja stage 3 xHp. (EGR off, DPF off jne..)
    - Ilmaputsari
    - Ilmamassamittari
    - Imusarjan paineanturi (ahtopaine anturi)
    - Imuilman lämpöanturi

    Anturien vaihto ei auttanut ollenkaan vaikka sitä epäiltiin. Kaikki ovat orkkis tavaraa. Pitäisikö anturien vaihdon jälkeen kuitata koneella pois jotain, että ne toimis vai?

    Kaikki on asennettu hyvin nosturilla ja tiivisteet uusittu asennuksissa.

    Autossa on vikavalo ''Increased emmissions''
    Auto tuntui toimivan ihan hyvin ainoa ongelma on se, että se menee vikatilaan.

    Toinen ongelma.

    Tämä ongelma tuli sen jälkeen kun downpipe irtosi ns. liitosputkesta, joka olisi katalysaattorin ja hiukkassuodattimen välissä.
    Ajoin kotia hitaasti max 40kmh vauhtia niin, että putkisto oli ahtimesta downpipeen. Oli aika rivakat äänet

    Auto epäröi tai ns. ''runkkaa'' 1500-2000rpm välillä. Kun painaa kaasua hitaasti niin ongelma ilmenee. Auto toimii muuten normaalisti täyskiihdytyksessä tai alle 1500 rpm ajossa.

    1500-2000rpm välillä tuntuu ihan kuin auto vaihtaisi isoimman vaihteen päälle ja jos painaa kaasun pohjaan niin kierrokset senkun nousee mutta vauhti ei.
    Jos nostataa kierroksia ja laskee, niin yleensä kuului aikasemmin ahtoäänet semmosena horinana mikä kuulosti normaalilta. Nyt kuuluu joku jännä luplautus?

    Tehot ei oo hävinny kiihdytykissä ja ahdin ei pidä mitään vinkuvaa ääntä tai syö öljyä tms..

    Ohessa kuvat vikakoodeista. Vikakoodit luettu, kun MAF on jo kytketty irti.
    Hehkut ovat olleet varmasti jo aikaisemmin, eikä auto mennyt vikatilaan siitä. (Oletettavasti), Talvella oli joskus jättänyt käynistämättä
    Attached Files
    Last edited by LR17; 01-09-2021, 23:01.
  • ptikkala
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1571

    #2
    Onko egr ihan tulpattukkin vai ohjelmalla vain pois?

    Comment

    • LR17
      Newbiemmer
      • Jul 2021
      • 22
      • Imatra

      #3
      Originally posted by ptikkala View Post
      Onko egr ihan tulpattukkin vai ohjelmalla vain pois?
      EGR ei ole tulpattu, pelkästään ohjelmoitu pois.

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2225
        • Vantaa

        #4
        Jos softauksen jälkeen alkoi, niin varmaan softaaja on konsultoitu?
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • LR17
          Newbiemmer
          • Jul 2021
          • 22
          • Imatra

          #5
          Originally posted by VilleP View Post
          Jos softauksen jälkeen alkoi, niin varmaan softaaja on konsultoitu?
          Joo sovittiin, että vaihdan nuo anturit mitä vikakoodeja se anto, ja luonnollisesti jos ilmamassamittari kytkettynä auto menee vikatilaan niin on varmaan jotain tekemistä ilmamassamittarin kanssa. Vaihdettiin uusi boschin ilmamassamittari ja ongelma ei hävinnyt.

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2225
            • Vantaa

            #6
            Eihän ole ahtoputkistossa reilua vuotoa, selittäisi miksi maf kiinni ei toimi.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • LR17
              Newbiemmer
              • Jul 2021
              • 22
              • Imatra

              #7
              Originally posted by VilleP View Post
              Eihän ole ahtoputkistossa reilua vuotoa, selittäisi miksi maf kiinni ei toimi.
              Ei pitäisi ainakaan kumiosissa olla ne on katottu ja eikä kuulu mitään vuoto ääniä. MAF toimi ennen ohjelmointia.
              Pitää katsoa vielä ihan kunnolla. Ei oo siis purettu mitään et varmasti näkyisi kaikki mut vähän päälle pintaisesti katsottu. Oon kädellä puristellut vähän kumiliitoksia, jos sieltä paljastuis halkeamia mut ei ollut.
              Last edited by LR17; 01-09-2021, 23:01.

              Comment

              • Jacques
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2008
                • 573
                • pk

                #8
                Onko suuttimet alkuperäisiä vastaavat vai erilaiset?

                Jos IMM toimi ennen ohjelmointia ja ongelma alkoi välittömästi sen jälkeen, ihan ensimmäisenä tulisi kokeilla palauttamista vakioksi - nähdään toimiiko taas vai oliko kyseessä vain yhteensattuma?

                Todennäköisintä että tuossa on käynyt isompi virhe ohjelmaa tehdessä. Viimeinen koodi ainakin kertoo, että siellä on looginen virhe kartastossa, ainakin ECU:n tarkistusrutiinien mukaan. Toinen juttu onko se aiheuttaja vai puoli-tarkoituksella siellä.
                G30 540i
                F32 435d

                Comment

                • alpine3
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2010
                  • 1272
                  • Kajjjaani

                  #9
                  Palauttakaa autoon vakio-ohjelma ja katsokaa korjaantuvatko viat. Jos ongelmat ovat alkaneet HETI ohjelmoinnin jälkeen niin vahva veikkaus, että ohjelmassa on vika. Auton kyllä pitäisi toimia vakio-ohjelmalla vaikka hybridi onkin asennettuna. Eikö autoa koeajettu ohjelmoinnin jälkeen?
                  Last edited by alpine3; 01-09-2021, 23:27.
                  BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                  BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                  Comment

                  • LR17
                    Newbiemmer
                    • Jul 2021
                    • 22
                    • Imatra

                    #10
                    Originally posted by Jacques View Post
                    Onko suuttimet alkuperäisiä vastaavat vai erilaiset?

                    Jos IMM toimi ennen ohjelmointia ja ongelma alkoi välittömästi sen jälkeen, ihan ensimmäisenä tulisi kokeilla palauttamista vakioksi - nähdään toimiiko taas vai oliko kyseessä vain yhteensattuma?

                    Todennäköisintä että tuossa on käynyt isompi virhe ohjelmaa tehdessä. Viimeinen koodi ainakin kertoo, että siellä on looginen virhe kartastossa, ainakin ECU:n tarkistusrutiinien mukaan. Toinen juttu onko se aiheuttaja vai puoli-tarkoituksella siellä.
                    Suuttimista en ole varma, mutta auton edellinen omistaja oli autoasentaja ja hän ne vaihtoi. Suuttimet olivat siis vaihdettu 208tkm ja ohjelmointi tehty 218tkm kohdalla ja ennen ohjelmaa auto ei mennyt vikatilaan.

                    Ohjelmointi ukko sanoi, että se vikakoodi on normaali ja tuli vaan sentakia, koska auto on ohjelmoitu.

                    Auto palautettiin silloin vakio ohjelmaan ja se toimi normaalisti (MAF anturi kytkettynä), ja heti kun laitto ohjelman takas niin auto meni vikatilaan, jos MAF anturi oli kytkettynä.

                    Mutta auto menee myös silloin vikatilaan kun MAF anturi ei ole kiinni, mutta sen kun käynnistää uudelleen niin sit se toimii. Kun MAF on kytkettynä niin ei auta vaikka kuinka monta kertaa käynnistäs uudelleen.
                    Last edited by LR17; 02-09-2021, 17:45.

                    Comment

                    • LR17
                      Newbiemmer
                      • Jul 2021
                      • 22
                      • Imatra

                      #11
                      Originally posted by alpine3 View Post
                      Palauttakaa autoon vakio-ohjelma ja katsokaa korjaantuvatko viat. Jos ongelmat ovat alkaneet HETI ohjelmoinnin jälkeen niin vahva veikkaus, että ohjelmassa on vika. Auton kyllä pitäisi toimia vakio-ohjelmalla vaikka hybridi onkin asennettuna. Eikö autoa koeajettu ohjelmoinnin jälkeen?
                      Auto toimi hybridin kanssa, mutta me jätettiin ohjelma päälle, koska ajateltiin että ongelma häviää kun vaihtaa anturit, joista kone antoi vikakoodia. Ja oletettiin, että MAF on jotenkin rikki, jos MAF kytkettynä auto ei toimi.

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10043
                        • KVLA

                        #12
                        Originally posted by LR17 View Post
                        Auto palautettiin silloin vakioksi ja se toimi normaalisti (MAF anturi kytkettynä), ja heti kun laitto ohjelman takas niin auto meni vikatilaan, jos MAF anturi oli kytkettynä.
                        Originally posted by LR17 View Post
                        Auto toimi hybridin kanssa, mutta me jätettiin ohjelma päälle, koska ajateltiin että ongelma häviää kun vaihtaa anturit, joista kone antoi vikakoodia. Ja oletettiin, että MAF on jotenkin rikki, jos MAF kytkettynä auto ei toimi.
                        Eikö tuo nyt vaikuttaisi jollekkin ohjelmabugille,jos kerran vakiona toimii,eikä silloin tule vikakoodeja? Mikä tai kenen softa sinne on laitettu? Ollut osaava softaaja?

                        Comment

                        • LR17
                          Newbiemmer
                          • Jul 2021
                          • 22
                          • Imatra

                          #13
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Eikö tuo nyt vaikuttaisi jollekkin ohjelmabugille,jos kerran vakiona toimii,eikä silloin tule vikakoodeja? Mikä tai kenen softa sinne on laitettu? Ollut osaava softaaja?
                          No joo, mutta ohjelmointi vaihto ei oo halpaa homma myöskään, niin tekis mieli sulkea pois kaikki muut mahdolliset vaihtoehdot ennenkuin lähtis uudelleen ohjelmoimaan.

                          Softa on ns. valmis softa, mutta ei bulkki vaan custom softa. Lupasi 360hp ja 750nm näillä. Softan asentaja oli eri kuin softan tekijä, mutta softan tekijä on ihan kokenut kaveri ja ollut alalla monta vuotta.

                          (Korjaan siis vakiona tarkoitin, että ilman ohjelmaa, oli siis hybridi ja muut jutut kiinni)

                          Comment

                          • ptikkala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 1571

                            #14
                            Onko egr liitin irti vai paikoillaan?

                            Comment

                            • Jyrmy
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 62
                              • Paimio

                              #15
                              tukossa

                              Mooro. Imusarja tukossa? Mulla oli ja oireet oli just tuollaset! Toki autona oli 318d... Omaani kerkesin vaihtamaan suutintukin molemmat anturit, MAF:n ja kaikki 4 suutinta. Vasta imusarjan irtiotto ja putsaus tuotti toivotunlaisen lopputuleman! Imusarjan karstan määrä oli jotain ihan jäätävää...
                              Kaippa se siis kannattaa ainakin tarkistaa.
                              Nyt: F31 318xd
                              Ex:Nissan Sunny N13 1.6 slx, Nissan Sunny N14 1.6slx, E30 324td, E36 318is ClassII, E36 323Ti, E46 328i, e87 120d, e61 530da, E91 318da

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎