Tänään töistä lähtiessä ihmettelin kun tuulilasinpyyhkijät pyyhki harvinaisen tahmeasti lasia. Laitoin sitten obcn valikosta jännitteen näkyviin ja yllätykseksi se pyöri 11.8-12 välillä. Ajoin sitten vähän lenkkiä firman pihassa ja jännite ei noussut siitä sen kummemmin. Kuitenkin Webasto pyöri hyvin ja penkinlämmittimet, takalasinlämmitin ja puhallin toimivat normaalisti toki puhaltimen nopeus oli laiskanpuoleinen.
Sammutin sitten auton ja käynnistin uudelleen ja latausjännite nousi heti sinne 15.4 paikkeille. Kotimatkalla sitten kattelin jännitteitä ja se latasi siinä 15.2-15.6 välillä, pari pudotusta tuli 14.5 paikkeille piikkinä mutta muuten pysyi tasaiseen.
Auto on kerran tehnyt saman noin 2v sitten ja nyt uudelleen. Ihmetyttää tosin ettei auto ilmoita mitään latauksen vikaa kun kerran selkeästi ei lataa.
Sen olen myös huomannut että aika usein kun jarrutan ja auto pudottaa kierrokset lähelle tyhjäkäyntiä niin latausjännite tippuu tuosta +15 sinne 13.x paikkeille sekunniksi. Kuuluisiko tuon jännitteensäätimen pitää jatkuvasti jännite tuolla ylhäällä vai eikö se vain kerkeä vastaamaan pudonneisiin kierroksiin tarpeeksi nopeasti ja täten tiputtaa jännitteen hetkellisesti? Tosiaan siitä kun jää tyhjäkäynnille niin sekunnissa jännite on taas +15.x
Tämän ominaisuuden huomasin puhaltimen pyöriessä täydellä nopeudella niin puhallinnopeus tekee hiuksenhienon dipin kierrosten laskiessa välillä muuten en olisi tuota katsellut.
Sammutin sitten auton ja käynnistin uudelleen ja latausjännite nousi heti sinne 15.4 paikkeille. Kotimatkalla sitten kattelin jännitteitä ja se latasi siinä 15.2-15.6 välillä, pari pudotusta tuli 14.5 paikkeille piikkinä mutta muuten pysyi tasaiseen.
Auto on kerran tehnyt saman noin 2v sitten ja nyt uudelleen. Ihmetyttää tosin ettei auto ilmoita mitään latauksen vikaa kun kerran selkeästi ei lataa.
Sen olen myös huomannut että aika usein kun jarrutan ja auto pudottaa kierrokset lähelle tyhjäkäyntiä niin latausjännite tippuu tuosta +15 sinne 13.x paikkeille sekunniksi. Kuuluisiko tuon jännitteensäätimen pitää jatkuvasti jännite tuolla ylhäällä vai eikö se vain kerkeä vastaamaan pudonneisiin kierroksiin tarpeeksi nopeasti ja täten tiputtaa jännitteen hetkellisesti? Tosiaan siitä kun jää tyhjäkäynnille niin sekunnissa jännite on taas +15.x
Tämän ominaisuuden huomasin puhaltimen pyöriessä täydellä nopeudella niin puhallinnopeus tekee hiuksenhienon dipin kierrosten laskiessa välillä muuten en olisi tuota katsellut.
Comment