Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laturi lataa ja ei lataa hämmentävästi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhnukka
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 604
    • Lohja

    Laturi lataa ja ei lataa hämmentävästi

    Tänään töistä lähtiessä ihmettelin kun tuulilasinpyyhkijät pyyhki harvinaisen tahmeasti lasia. Laitoin sitten obcn valikosta jännitteen näkyviin ja yllätykseksi se pyöri 11.8-12 välillä. Ajoin sitten vähän lenkkiä firman pihassa ja jännite ei noussut siitä sen kummemmin. Kuitenkin Webasto pyöri hyvin ja penkinlämmittimet, takalasinlämmitin ja puhallin toimivat normaalisti toki puhaltimen nopeus oli laiskanpuoleinen.

    Sammutin sitten auton ja käynnistin uudelleen ja latausjännite nousi heti sinne 15.4 paikkeille. Kotimatkalla sitten kattelin jännitteitä ja se latasi siinä 15.2-15.6 välillä, pari pudotusta tuli 14.5 paikkeille piikkinä mutta muuten pysyi tasaiseen.

    Auto on kerran tehnyt saman noin 2v sitten ja nyt uudelleen. Ihmetyttää tosin ettei auto ilmoita mitään latauksen vikaa kun kerran selkeästi ei lataa.

    Sen olen myös huomannut että aika usein kun jarrutan ja auto pudottaa kierrokset lähelle tyhjäkäyntiä niin latausjännite tippuu tuosta +15 sinne 13.x paikkeille sekunniksi. Kuuluisiko tuon jännitteensäätimen pitää jatkuvasti jännite tuolla ylhäällä vai eikö se vain kerkeä vastaamaan pudonneisiin kierroksiin tarpeeksi nopeasti ja täten tiputtaa jännitteen hetkellisesti? Tosiaan siitä kun jää tyhjäkäynnille niin sekunnissa jännite on taas +15.x

    Tämän ominaisuuden huomasin puhaltimen pyöriessä täydellä nopeudella niin puhallinnopeus tekee hiuksenhienon dipin kierrosten laskiessa välillä muuten en olisi tuota katsellut.
    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366
  • alpine3
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2010
    • 1272
    • Kajjjaani

    #2
    Jännitteensäätimen vialtahan tuo vaikuttaisi.
    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

    Comment

    • Juhnukka
      BTCF Member
      • Mar 2014
      • 604
      • Lohja

      #3
      Originally posted by alpine3 View Post
      Jännitteensäätimen vialtahan tuo vaikuttaisi.
      Joo vähän sitä ajattelin. Autolla ajettu jo 415tkm eli odotellaan että zippaa lopullisesti ja laitetaan kokonaan uusi laturi.
      Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10043
        • KVLA

        #4
        Jos noin paljon on myös laturi pyörinyt,niin kannattaako sitä lopullista kyykkyä edes odottaa. Jättää vielä tielle. Uusi laturi vaan paikoilleen,ennenkuin vanha porsii totaalisesti.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Mikäli tosiaan alkuperäinen, niin vaihtaisin jo laturin kun kerta toiminnassa on ongelmia. Se, että moottorin mennessä tyhjäkäynnille jännite hetkellisesti kyykkää sinne 13.x on ihan normaalia.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Juhnukka
            BTCF Member
            • Mar 2014
            • 604
            • Lohja

            #6
            Originally posted by HTK12 View Post
            Mikäli tosiaan alkuperäinen, niin vaihtaisin jo laturin kun kerta toiminnassa on ongelmia. Se, että moottorin mennessä tyhjäkäynnille jännite hetkellisesti kyykkää sinne 13.x on ihan normaalia.

            Jooo tätä jo ihmetellyt koko auton omistuksen ajan ja ilmeisesti ihan ominaisuus

            Ja joo hinausautokuskina tiedostan että laturi ja moniurahihna yleisimmät tienpäälle jättävät viat

            Pitää vaan kun joulunkiireet helpottaa ja saa aikaa niin vaihdella tuo, eipä se oo kun noin tunnin homma.

            Pitää katsella milloin tulee autodocilla tai vastaavalla hyvät alet taas vastaan
            Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Juhnukka View Post
              Jooo tätä jo ihmetellyt koko auton omistuksen ajan ja ilmeisesti ihan ominaisuus

              Ja joo hinausautokuskina tiedostan että laturi ja moniurahihna yleisimmät tienpäälle jättävät viat

              Pitää vaan kun joulunkiireet helpottaa ja saa aikaa niin vaihdella tuo, eipä se oo kun noin tunnin homma.

              Pitää katsella milloin tulee autodocilla tai vastaavalla hyvät alet taas vastaan
              Kyllähän sen ymmärtää, että haluaa käyttää osat loppuun, mutta näiden kohdalla mitkä jättää välille on oma riskinsä tuossa. Toki hinuri kuskina tuo ei sinällään ole ongelma kun voi firman autolla käydä sitten noutamassa, jos ei kovin kaukana ole kotiseudulta. Autodoc usein nostaa hintoja ennen alennuksia, joten kannattaa hetki seurailla hintoja, isot alennukset ei siellä aina tarkoita halpoja hintoja
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • enins
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2009
                • 513
                • Rauma

                #8
                Varmaan laturikin alkaa olemaan vaihtokunnossa noilla kilometreillä, mutten silti sulkisi IBS:ää pois vikalistalta.
                Autokalusto: 320d f30

                Comment

                • Juhnukka
                  BTCF Member
                  • Mar 2014
                  • 604
                  • Lohja

                  #9
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Kyllähän sen ymmärtää, että haluaa käyttää osat loppuun, mutta näiden kohdalla mitkä jättää välille on oma riskinsä tuossa. Toki hinuri kuskina tuo ei sinällään ole ongelma kun voi firman autolla käydä sitten noutamassa, jos ei kovin kaukana ole kotiseudulta. Autodoc usein nostaa hintoja ennen alennuksia, joten kannattaa hetki seurailla hintoja, isot alennukset ei siellä aina tarkoita halpoja hintoja

                  Joo joulupukki näköjään toi Motonetin lahjakortin kuin tilauksesta :think



                  Ja tosiaan autolla ajan niin säännöllistä reittiä että ei haittaa vaikka matkalla menisikin laturi. Toki jos pidempää reissua suunnittelen enkä ole saanut vaihdetuksi niin pitää hoitaa laturi kuntoon ennen sitä
                  Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                  Comment

                  • Juhnukka
                    BTCF Member
                    • Mar 2014
                    • 604
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by enins View Post
                    Varmaan laturikin alkaa olemaan vaihtokunnossa noilla kilometreillä, mutten silti sulkisi IBS:ää pois vikalistalta.
                    Vahvasti uskon laturin olevan syyllinen, IBS onkin vaihdettu suht vähän aikaa sitten eikä mitään muuta siihen liittyvää ole tullut vastaan vielä. Mielestäni IBS ei pysty koko latausta katkaisemaan? Esimerkiksi viallisella ibsllä jännite tippuu tuonne tuttuun ja turvalliseen 14 voltin tuntumaan agm 15.x latausjännitteen sijaan.
                    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                    Comment

                    • enins
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2009
                      • 513
                      • Rauma

                      #11
                      Originally posted by Juhnukka View Post
                      Vahvasti uskon laturin olevan syyllinen, IBS onkin vaihdettu suht vähän aikaa sitten eikä mitään muuta siihen liittyvää ole tullut vastaan vielä. Mielestäni IBS ei pysty koko latausta katkaisemaan? Esimerkiksi viallisella ibsllä jännite tippuu tuonne tuttuun ja turvalliseen 14 voltin tuntumaan agm 15.x latausjännitteen sijaan.
                      Eipä rajoitu siihen, mutten silti väitä IBS:n olevan viallinen. Oma ex-vehje latasi vain 12 V ennen IBS:n vaihtoa.
                      Autokalusto: 320d f30

                      Comment

                      • T H
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2005
                        • 33
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Olihan tässä päävirtakaapelin läpivienti katottu? Oireina voisi olla tuollaistakin.
                        BMW 525d LCI E61 -07
                        Ex. BMW 525i Exe E34 -94 ja BMW 315 E21 -82

                        Comment

                        • JJtalo
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2011
                          • 350
                          • Kokkola

                          #13
                          Ratsastan vähän tässä samalla ku en viitsi uutta topiccia yksinkertasen kysymyksen takia tehä: vanhassa laturissa herätepistokkeessa 2 tinniä, mutta uudessa ei ole kuin 1. Toimiiko tuolla yhellä vai lähenkö suosiolla vaihtaan? Vanha on remy, uus kunnostettu valeo.
                          Edit: ei oo näköjään auton liittimessäkään ku yks tinni, nakkaanpa paikoilleen.
                          Last edited by JJtalo; 27-12-2021, 20:36.

                          Comment

                          • JJtalo
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2011
                            • 350
                            • Kokkola

                            #14
                            Hmm, ei auttanu laturinvaihto näköjään. Itellä siis o ongelmana että kun auton käynnistää, ei laturi lataa tyhjäkäynnillä. Vasta kun näpäyttää kaasua niin latausjännite hyppää +14.Xv. mistäköhän tuommonen johtuu? Sähköt sekos just ennen joulua, tuli kaikki maholliset vikailmotukset ei antanu startata. Nyt vaihtanu dde releen ja laturin.

                            Comment

                            • T H
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 33
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Jännittensäädin varmaan vaihtu tossa samalla? Pyöriikö hihna normaalisti tyhjäkäynnillä? Ja tietysti sama kuin edellä, onko läpivienti tarkistettu?
                              BMW 525d LCI E61 -07
                              Ex. BMW 525i Exe E34 -94 ja BMW 315 E21 -82

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎