Uutena ne on ostettu, ei korjattuna. Ja saksasta muistaakseni, ei niissä ikinä oo naarmuakaan ollu taikka mitään, mikä osoittaisi ettei olisi uusi, bosch laatikossa jne, kerran ostin korjatut, mutta en kyllä muista olisiko niistä erottanut korjatun ja uuden.
Koitin liittää kuvat, en tiedä onnistuiko, se hämärä suutin jo kiinni koneessa ja hankala kuvata, mutta kai siittä selvän saa.[ATTACH]165600[/ATTACH]
[ATTACH]165601[/ATTACH]
Omasta mielestä tuo on iso i eikä 1. Jos esim vertaa toisen numeron 1 . Kokeilisin tuota yhtä koodata numero sarjalla 88863i2 .
Ylempi suutin siis originaali, ja tuo koodi löytyi myös inpalla
Suuttimen koodissa on kirjain I numeron 1 sijaan, eli 88863I2.
N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka. Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Mulla alkoi ensimmäinen suutin oireilla hieman alta 300tkm. Lähti huonosti käyntiin kun ulkolämpö lähellä nollaa ja hehkut oli vaihdettu edellisenä vuotena. Hehkut tutkittiin, koodeja luettiin eikä vikaa. Varaston tyhjennyksessä löytyi pullo rvs:ää jonka kaadoin tankkiin ja oireet paheni, dpf alkoi mennä tukkoon ja roklatus koveni. Taisi mennä lopullisesti tukkoon suutin.
Tässä kohti pitää kehua Bimmer-tool softaa androidille play kaupasta. Maksaa parikymppiä ja bluetooth odb2 sovittimen kanssa lukee koodit, pyytää ja seuraa dpf polton, seuraa suuttimia, näyttää lämmöt, vaihtaa akun jne. perusjutut, erittäin hyödyllinen, nopea ja halpa.
Bimmer-tool näytti että dpf käryyttelee itseään jo alle sadan kilometrin välein kun normaalisti lähes 500km.
Laitoin Bimmer-toolista suutin testi päälle. Siellä lukee kyllä että pitäisi tehdä paikallaan, testi lähtee kuitenkin käyntiin jos kierroksia alle 1500rpm. Hieman alta satasen vauhtia 1200rpm loivaan ylämäkeen niin bimmer-toolista näkyi selkeä ero kutosen suuttimessa, sille syötettiin selkeästi eniten, olisko +2mg verrattuna muihin. Roklatus oli myös kovin tässä vaiheessa ylämäessä.
No tuon perusteella 6. suutin vaihtoon. Vaihdon jälkeen käynti parani, roklatus pieneni, mutta ei poistunut. No uudestaan sama testi, hieman alle satkua 1200rpm ylämäkeen niin ykkösen suutin erottuu, sille syötetään eniten. No ykkösen suutin vaihtoon niin käynti tuli melko hyväksi ja dpf alkaa muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen polttelemaan taas 500km välein, toimii.
Vielä taitaa olla yksi suutin viallinen, aivan pieni naputus jäi, mutta kun ne maksaa 300€/kpl ja muuten tuntuu toimivan niin saa jäädä vaihto myöhemmaksi. Nyt lähtee kylmänä hyvin käyntiin, käy nätisti ja dpf toimii. Suuttimet jätin koodaamatta kun siellä on tehtaan arvot kaikissa samat. Kaippa se oppii itsekseen niitä ohjaamaan,
M57 kylmä käynnistys ongelma. Alle -10 alkaa ongelmat. Lähtee käyntiin laakista mutta jää käymään johonki 400rpm vähäksi aikaa ja sammuu. Muutaman kerran kun toistaa saman ni jaksaa pysyä käynnissä. Viittaako suutinvikaan? Pro-toolilla yritin lukea korjausarvoja mutta en löytänyt. Railipaine pysyy yli pyydetyn vaikka ei käy kunnolla. Hehkut ja ohjain uusittu
Entäpä jos antaa kaasua kun starttaa, vaikka sinne 1200rpm asti? Onko vikakoodit luettu nyt uudestaan vaikka hehkut on vaihdettu? Se bimmer tool android softa maksaa parikymppiä ja sillä ainakin näkyy korjausarvot. OBD2 bluetooth palikka pitää tietysti olla myös, Gigantissä näyttäisi maksavan kympin. Silloin kun starttaa ok niin käykö nätisti ilman napsetta tai muita ylimääräisiä ääniä?
Selkein oire tuntuu olevan että dpf tukkeutuu nopeammin jos suuttimissa vikaa. Nyt meni 700km edellisestä poltosta ennen kuin dpf poltto lähti käyntiin, kun suuttimet ok. Senkin asian näkee bimmer toolilla.
Entäpä jos antaa kaasua kun starttaa, vaikka sinne 1200rpm asti? Onko vikakoodit luettu nyt uudestaan vaikka hehkut on vaihdettu? Se bimmer tool android softa maksaa parikymppiä ja sillä ainakin näkyy korjausarvot. OBD2 bluetooth palikka pitää tietysti olla myös, Gigantissä näyttäisi maksavan kympin. Silloin kun starttaa ok niin käykö nätisti ilman napsetta tai muita ylimääräisiä ääniä?
Selkein oire tuntuu olevan että dpf tukkeutuu nopeammin jos suuttimissa vikaa. Nyt meni 700km edellisestä poltosta ennen kuin dpf poltto lähti käyntiin, kun suuttimet ok. Senkin asian näkee bimmer toolilla.
Ei vastaa kaasuun eli käy tuolla 400rpm vaikka kuinka polkims. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu. Hehkuilta ei vikakoodeja. vika ei ehkä muutenkaan ole hehkuissa kun tärähtää heti käyntiin mutta hetken ku käy 400rpm niin sammuu. Polttoainesuodatin vaihdettu. Railipaineet ei romahda sammuessa. Tänään -23 ja roikassa, yli 5 starttia niin jaksoi käydä. Johonkin -12 käynnistyy siis aivan normaalisti.
Jotain näyttäisi olevan vialla, isot heitot korjausarvoissa. Onko nuo tyhjäkäynnin arvot?
Sytytysjärjestys on 1-5-3-6-2-4 ja moottorinohjaus yrittää pitää tyhjäkäyntiä tasaisena. Sytytysjärjestyksessä heitot: -0.23 0.51 2.14 -1.55 -0.76 -0.55
Tuosta voisi päätellä että joko vitosen tai kolmosen suutin on rikki. Vitoselle syötetään hieman enemmän, kolmoselle jo paljon enemmän, mutta se voi johtua siitä että vitonen ei potki kunnolla ja kolmonen paikkaa työtä mitä vitoselta jäi tekemättä. Tyhjäkäynti on siitä huono kohta mitata että vastusta ei ole kunnolla.
Vielä voisi kokeilla ajaa maantietä matalilla kierroksilla isolla vaihteella korjausarvoja seuraten, mielellään vielä ylämäkeen että joka iskulla soppaa pitää syöttää mahdollisimman paljon. Ainakin mulla erottui siten selvimmin mikä suutin on heikoin. Suutintestissä sanotaan että pitäisi tehdä tyhjäkäynnillä mutta ainakin mulla toimi ihan ok ajossa kunhan kierrokset on alle 1500rpm. Monta kertaa olen kokeillut. Jos jotain hajoaa niin ei ole mun vika.
Jos pitäisi veikata niin se on vitosen suutin joka on rikki. Se on viimeisenä polttoainelinjassa ja luultavasti kerää eniten paskaa. Voisi kuvitella että kutonen on mutta jostain syystä vitonen on laitettu viimeiseksi polttoainelinjaan.
Tosiaan, kuten jo aiemminkin tässä oli sanottu, niin korjausarvot voi olla tyhjäkäynnillä aivan loistavat, mutta silti ajossa ei toimi, kuten pitäisi (nokeaa, ei käy tasaisesti jne.)
Comment