Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suutin arvailua ja niiden kesto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tontsa80
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 271
    • pori

    Suutin arvailua ja niiden kesto

    535d 06, tyhjäkäynti heiluu toisinaan, inpalla katsoin korjausarvoja, ja 1 näytti menevän punaiselle, tilasin uuden.

    Nyt kun osa tuli, ajattelin vielä varmistaa asian ja katsoin arvoja, Nyt heitteli jo 5 sylinterikin 1 perässä, ja samalla kun kone alkoi tutisemaan, niin ykkösen arvo kohosi. Muistelin yhden uuden jo kerran vaihtaneeni, mutta nyt irrottaessa huomasin että taas sama 1 sylinterin suutin hajalla? Sillä ajettu noin 140000km, voiko olla että alkuperäiset loput 5kpl kestää sen 300000km, mutta uusi ei puoltakaan? Ja tosiaan viimeksi oli tehdasuusi, ei korjattu.

    Suuttimien ohivuodot voisi varmaan kokeilla laittamatta imusarjaa takaisin kiinni, eikait imusarjan puuttuminen tyhjäkäynnillä paljon häiritse?
    Vikakoodien lukua porin suunnalla
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5134
    • Pirkkala

    #2
    Korjausarvot on oikeesti aika epäluotettava konsti sanoa, mikä on rikki. Sekun ei kerro mitään itse suuttimesta vaan kampuran pyörimisen tasaisuudesta

    Jos tyhjäkäynti aaltoilee, tutki määränsäätimen o- renkaat onko huonona.

    Railpaineanturin liitin kannattaa myös tutkia
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Tontsa80
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2009
      • 271
      • pori

      #3
      Jep

      Juu näin olen ymmärtänyt ettei suoraan kerro, laitetetaan nyt ykköseen uusi, ja jos vitonen vielä huonoilla numeroilla, niin laitan sen ykkösessä olleen uusimman sinne ja katsotaan mitä tapahtuu.

      Pitäisikö määränsäätimen vuotaa ulos jos o renkaat menneet?
      Vikakoodien lukua porin suunnalla

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5134
        • Pirkkala

        #4
        Ei vuoda ulospäin
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Tontsa80
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2009
          • 271
          • pori

          #5
          Ok

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Ei vuoda ulospäin
          Ok, jos ei mikään muutu, vaihdan ne varoiksi seuraavaksi, tuskin konkurssiin siitä menee.
          Vikakoodien lukua porin suunnalla

          Comment

          • Tontsa80
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2009
            • 271
            • pori

            #6
            Jep

            Ykköseen uusi suutin, ja sen korjausarvo putosi yli -2. 5 suutin edelleen reippaasti 3 plussalla ja kun nousee yli 3 tuntuu tutina, taitaa olla se 5 huonossa kunnossa ja ehkä ykkönen vain kompensoi sitä. Äkkiäkls noito nyt ristiin vaihtelee.
            Vikakoodien lukua porin suunnalla

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5134
              • Pirkkala

              #7
              Muista koodata suuttimet, muuten korjausarvot eivät välttämättä näytä oikein

              Tässä toimenpiteessä siis kerrotaan moottorinohjaukselle suuttimen tehdasarvot jolloin tuotantoprosessin pienet erot saadaan kompensoitua. Ei ole täysin välttämätöntä, mutta suositeltavaa.
              Suuttimissa on numero joka pitää moottorinohjaukselle kertoa.
              En mene vannomaan onko m57 tämä käytössä, mutta uskoisin että on
              Last edited by Urpo_rotta; 30-10-2022, 12:36.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Juho_
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2016
                • 1048
                • Suomi

                #8
                @Urpo_rotta - On myös M57.
                Inpalla pitäisi kai onnistua, mut en oo ite käyttäny vaan Launch X431 lähinnä siks et yleensä nopeempi.
                Last edited by Juho_; 30-10-2022, 12:57.
                YouTube
                Instagram // Juhon Moottoripaja

                Comment

                • Tontsa80
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2009
                  • 271
                  • pori

                  #9
                  Tuli koodattua

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Muista koodata suuttimet, muuten korjausarvot eivät välttämättä näytä oikein

                  Tässä toimenpiteessä siis kerrotaan moottorinohjaukselle suuttimen tehdasarvot jolloin tuotantoprosessin pienet erot saadaan kompensoitua. Ei ole täysin välttämätöntä, mutta suositeltavaa.
                  Suuttimissa on numero joka pitää moottorinohjaukselle kertoa.
                  En mene vannomaan onko m57 tämä käytössä, mutta uskoisin että on
                  Impalla sai kätevästi, ainoa että nyt se ykkonen uudella suuttimella meni lähes -4 ja yli. Muut pysyi samassa.
                  Vikakoodien lukua porin suunnalla

                  Comment

                  • _OsQ_
                    BTCF Member
                    • Jan 2020
                    • 11
                    • Turku

                    #10
                    Jep

                    Mulla vastaavia oireita 25d prefaceliftissä ja tallissa sattuis olemaan 6kpl hyviä 30d suuttimia. Mitenkä kriittinen auto on säädättää uudelleen jos noi 30d suuttimet vaihtaa noiden 25d suuttimien tilalle?
                    Oskari

                    Comment

                    • Tontsa80
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2009
                      • 271
                      • pori

                      #11
                      Uusi mysteeri

                      Nyt kun se uusi on koodattu, ajattelin että sen toiseksi uudemmankin voisi koodata, sillä siis ajettu se 150tkm, niin suuttimen päässä oleva koodi ei kelpaa inpaan, pitäisi olla numeroita ja kirjaimia, tässä yksilössä on vain numeroita.
                      Onko tullut tilannetta kellekään vastaan?

                      Vanhat ja uusin on esim B1KUE5B tyyppisiä, ja tämä yksi on 8886312, joka ei siis kelpaa.
                      Last edited by Tontsa80; 30-10-2022, 15:38. Reason: Lisäilty infoo
                      Vikakoodien lukua porin suunnalla

                      Comment

                      • edva
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2018
                        • 286
                        • Pirkkala

                        #12
                        Koita ISTAlla
                        e61 530xd LCI 3/2007

                        Comment

                        • Tontsa80
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2009
                          • 271
                          • pori

                          #13
                          Ei oo

                          Ei ole istaa, se uus on miinuksella nyt aika raakasti, muut siinä keskivaiheilla ok, taidan kokeilla jos ei hytkyisi enää ja ajella menemään. Kattelee viikon ajojen jälkeen mikä meininki, tai jos vielä tyhjäkäynnillä hytisee ym.
                          Vikakoodien lukua porin suunnalla

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2554
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Tontsa80 View Post
                            ...suuttimen päässä oleva koodi ei kelpaa inpaan, pitäisi olla numeroita ja kirjaimia, tässä yksilössä on vain numeroita.
                            Onko tullut tilannetta kellekään vastaan?

                            Vanhat ja uusin on esim B1KUE5B tyyppisiä, ja tämä yksi on 8886312, joka ei siis kelpaa.
                            Onko kyseessä tehdasuusi suutin vai kunnostettuna jostain hankittu? Vai voisiko 8 sijaan olla esim. B? Onko kuvaa näyttää ja vertailun vuoksi myös sellaisesta jossa "alkuperäinen" koodi?

                            Suuttimessa on yksilöllinen 7-merkkiä sisältävä koodi, joka sisältää aina sekä kirjaimia että numeroita. Mikäli koodissa ainoastaan numeroita, on todennäköistä ettei koodi ole alkuperäinen.
                            N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • Tontsa80
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2009
                              • 271
                              • pori

                              #15
                              Joo

                              Originally posted by JaniLap View Post
                              Onko kyseessä tehdasuusi suutin vai kunnostettuna jostain hankittu? Vai voisiko 8 sijaan olla esim. B? Onko kuvaa näyttää ja vertailun vuoksi myös sellaisesta jossa "alkuperäinen" koodi?

                              Suuttimessa on yksilöllinen 7-merkkiä sisältävä koodi, joka sisältää aina sekä kirjaimia että numeroita. Mikäli koodissa ainoastaan numeroita, on todennäköistä ettei koodi ole alkuperäinen.
                              Uutena ne on ostettu, ei korjattuna. Ja saksasta muistaakseni, ei niissä ikinä oo naarmuakaan ollu taikka mitään, mikä osoittaisi ettei olisi uusi, bosch laatikossa jne, kerran ostin korjatut, mutta en kyllä muista olisiko niistä erottanut korjatun ja uuden.

                              Koitin liittää kuvat, en tiedä onnistuiko, se hämärä suutin jo kiinni koneessa ja hankala kuvata, mutta kai siittä selvän saa.Click image for larger version

Name:	20221031_195613.jpg
Views:	1
Size:	288.8 KB
ID:	4839848

                              Click image for larger version

Name:	20221031_195900.jpg
Views:	1
Size:	236.4 KB
ID:	4839849
                              Vikakoodien lukua porin suunnalla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎