Announcement

Collapse
No announcement yet.

DPF-vikakoodi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2287
    • Vantaa

    #16
    Niin tuollahan oli koodi joka kertoo liian usein tapahtuvasta poltosta, eli poltto kyllä toimii. Mutta eiköhän tuo nyt ole vaan muurautunut sen verran pahasti umpeen(kuitenkin 450tkm ajettu), että ei pelkkällä poltolla puhdistu. Pesetys puhtaaksi ja kovaa ajoa.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • Rattiukko
      BTCF Member
      • Nov 2022
      • 664
      • Uusimaa

      #17
      Mulla auttoi kahden viallisen suuttimen vaihto dpf:n tukkeutumiseen ja jatkuvaan poltteluun. Uskon että jos moottori pukkaa nokea niin dpf menee nopeammin tukkoon. Moottorin epämiellyttävä käynti ja nakutus sekä dpf:n tukkeutuminen oli oireina. Katsoin juuri suuttimien vaihdon jälkeen milloin poltto lähtee käyntiin niin 620km kohdalla vasta lähti. Ja silloinkaan pönttö ei ollut tukossa, 44% täyttö sanoi bimmer-tool. Luulen että ohjelmassa on määritelty maksimikilometrit ja poltto käynnistyi sen takia. Yleensä lähtenyt 66% täytön kohdalla käyntiin jossain 500km nurkilla. Rikki ollessaan alle 100km ja koodia pukkasi. Koskaan mun 100tkm omistuksen aikana ei ole noin pitkään mennyt ilman polttoja mitä olen niitä kytännyt.

      Jos kilometrejä on jo 450tkm niin voihan siellä olla jotain muutakin miksi nokea pukkaa. Omassa autossa 320tkm ja jos dpf:n polttelusta voi jotain päätelmiä tehdä niin rikkinäisten suuttimien vaihdon jälkeen moottori toimii todella hyvin. Pesu ei ainakaan mun näkemyksen mukaan auta yhtään mitään jos nokeamisen syyllinen on korjaamatta.

      Jos omistaa vanhan "sähköauton" niin joku koodinlukija olisi hyvä olla. Muuten saa arvailla loputtomiin missä vika mahtaisi olla ja rahaa sekä aikaa palaa. Hehkut ja hehkuboksi pitäisi myös olla kunnossa. Laitoin myös Hitachin hehkuboksin kun ilmeisesti se on kestävämpi kuin Beru.

      Se miten löysin vialliset suuttimet löytyy tuosta https://www.btcf.fi/forum/showthread...=413000&page=3
      Last edited by Rattiukko; 02-12-2022, 21:23.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5273
        • Pirkkala

        #18
        Originally posted by Rattiukko View Post
        Mulla auttoi kahden viallisen suuttimen vaihto dpf:n tukkeutumiseen ja jatkuvaan poltteluun. Uskon että jos moottori pukkaa nokea niin dpf menee nopeammin tukkoon. Moottorin epämiellyttävä käynti ja nakutus sekä dpf:n tukkeutuminen oli oireina. Katsoin juuri suuttimien vaihdon jälkeen milloin poltto lähtee käyntiin niin 620km kohdalla vasta lähti. Ja silloinkaan pönttö ei ollut tukossa, 44% täyttö sanoi bimmer-tool. Luulen että ohjelmassa on määritelty maksimikilometrit ja poltto käynnistyi sen takia. Yleensä lähtenyt 66% täytön kohdalla käyntiin jossain 500km nurkilla. Rikki ollessaan alle 100km ja koodia pukkasi. Koskaan mun 100tkm omistuksen aikana ei ole noin pitkään mennyt ilman polttoja mitä olen niitä kytännyt.

        Jos kilometrejä on jo 450tkm niin voihan siellä olla jotain muutakin miksi nokea pukkaa. Omassa autossa 320tkm ja jos dpf:n polttelusta voi jotain päätelmiä tehdä niin rikkinäisten suuttimien vaihdon jälkeen moottori toimii todella hyvin. Pesu ei ainakaan mun näkemyksen mukaan auta yhtään mitään jos nokeamisen syyllinen on korjaamatta.

        Jos omistaa vanhan "sähköauton" niin joku koodinlukija olisi hyvä olla. Muuten saa arvailla loputtomiin missä vika mahtaisi olla ja rahaa palaa. Hehkut ja hehkuboksi pitäisi myös olla kunnossa. Laitoin myös Hitachin hehkuboksin kun ilmeisesti se on kestävämpi kuin Beru.

        Se miten löysin vialliset suuttimet löytyy tuosta https://www.btcf.fi/forum/showthread...=413000&page=3
        Sen verran kommentoin että kun sanot että pesu ei auta mitään että jos pönttö on nokea täynnä, sen saa kyllä polttamalla auki mutta jos pönttö on jo niin paljon ajettu että se on tukossa TUHKASTA siihen ei auta mikään muu kuin pesu.
        Toki erilaiset viat lisäävän noen muodostusta ja niiden tulisi olla kunnossa
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Rattiukko
          BTCF Member
          • Nov 2022
          • 664
          • Uusimaa

          #19
          Totta, noki ja tuhka on eri asioita. Ja on myös listattu erikseen vikakoodiohjelmassa. Sitä ihmettelen millä ihmeellä niitä mitataan, kumpi on kumpaa? Painearvot varmasti vaikuttaa tuloksiin. Omaa dpf pönttöä ei ole vaihdettu vaan jatkoin elinikää ohjelmalla. Tuhkan arvoksi muistaaksi ilmoittaa 20 grammaa eikä siitä muutu paljon mihinkään.
          Last edited by Rattiukko; 02-12-2022, 21:34.

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5273
            • Pirkkala

            #20
            Originally posted by Rattiukko View Post
            Totta, noki ja tuhka on eri asioita. Ja on myös listattu erikseen vikakoodiohjelmassa. Sitä ihmettelen millä ihmeellä niitä mitataan, kumpi on kumpaa? Painearvot varmasti vaikuttaa tuloksiin. Omaa dpf pönttöä ei ole vaihdettu vaan jatkoin elinikää ohjelmalla. Tuhkan arvoksi muistaaksi ilmoittaa 20 grammaa eikä siitä muutu paljon mihinkään.
            Arvot ovay laskennallisia, poltettu polttoaineen määrä yhtenä tärkeimmistä ja varmaan ohjelma huomioi myös jollakin keskiarvolla sitä, paljonko palaneesta öljystä kertyy tuhkaa.
            Luultavasti ohjelma myös päättelee tuhkan määrää siitä, mille tasolle painearvot putoaa regeneroinnissa.
            Last edited by Urpo_rotta; 03-12-2022, 08:45.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • penax
              Bimmer Rookie
              • Apr 2014
              • 48
              • Pohjanmaa

              #21
              No niin, nyt on vähän enemmän dataa.
              Kävin eilen korjaamon kautta, ja katsottiin tarkemmin muutamia asioita.
              Tarkoitus oli tsekata jäähdytysnesteen lämpötila lämpimällä koneella (n. 40 km ajon jälkeen), ajatuksena sulkea pois mahdollinen termostaattivika.
              Lämmöt katsottiin ensin ihan normaalisti moottorinohjauksen puolelta, ja siellä näyttäisi olevan asiat kunnossa. Lämpötila oli n. 80C.

              Ihmetystä herätti se, että kun sama asia katsottiin Pakokaasun jälkikäsittely-valikon alta, niin siellä näkyi arvona -40C. Tämähän voisi olla syy, miksi ei ala edes tekemään polttoa.

              Onko polton ohjaukselle oma anturi jäähdytysnesteen lämmölle, vai onko joku boksien välinen kommunikointi poikki?

              Vastauksena useisiin eri kommentteihin:

              DPF:n vikakoodit 480A ja 4381A. Hehkurele vaihdettu, ei vaikutusta. Pakkopolttoa tarkoitus kokeilla vielä tänään.

              Liitteinä muutama kuva läppärin näytöltä.
              Attached Files
              - penax -
              ______________________________
              BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
              Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2287
                • Vantaa

                #22
                Eiköhän tuo -40c ole joku random kanavan arvo, mitä boschin testeri näyttää väärällä nimellä. Ei ole erillistä anturia eikä erillistä ohjainlaitetta poltolle, vaan moottorinohjain tekee koko homman.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  #23
                  .
                  Pakokaasujen lämpötilan mittaus ei ole nyt oikein, vaihda johtojen paikkaa, liittimistä.
                  Nykyisellään pakokaasut näyttää lämpenevän pakoputkessa edetessään.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • ErkkiE
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 625
                    • Espoon haja-asutus

                    #24
                    Ja siellä on nyt päällä ne koodit 480A&481A, joiden päälläolo itsessään estää polton. Eli pitää saada se poltto tehdyksi ja se ei onnistu ilman tuota jatkuvaa vikakoodien resetointia niin kauan, että poltto on edennyt tarpeeksi pitkälle (eikä nuo koodit enää tule sieltä).

                    E

                    Comment

                    • penax
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2014
                      • 48
                      • Pohjanmaa

                      #25
                      No niin, nyt on hommaa edistetty niin pitkälle, että vaihdettiin hehkurele ja termostaatit.
                      Ja kas kummaa, koko ongelma ratkesi.


                      Ilmeisesti ei ehtinyt n. 1000 km ajolla mennä niin tukkoon, että olisi pitänyt avata ja pestä.


                      Kiitos kaikille rakentavista kommenteista, ja hyvää alkanutta vuotta!
                      - penax -
                      ______________________________
                      BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
                      Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎