Announcement

Collapse
No announcement yet.

Huurtumisen tunnistin / Condensation sensor / Fogging sensor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 577
    • Uusimaa

    Huurtumisen tunnistin / Condensation sensor / Fogging sensor

    525xd -08

    Tuulilasin huurtumisen tunnistin on rikki, antaa vikakoodin 9C55. Voiko sitä elvyttää? Onko vaikea laittaa uusi? Tunnistin pitäisi sijaita taustapeilin takana.
  • edva
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2018
    • 301
    • Pirkkala

    #2
    Kotelo peilin takaa auki ja tunnistin on lasissa kiinni. Ostin uuden kun useimmista kuivailukikoista ei ollut apua.
    e61 530xd LCI 3/2007

    Comment

    • Rattiukko
      BTCF Member
      • Nov 2022
      • 577
      • Uusimaa

      #3
      Siellä olikin vähän erilainen systeemi mitä luulin. Tuollainen klipsi painaa sensoria ikkunaan.

      Click image for larger version

Name:	huurusensori.jpg
Views:	1
Size:	51.5 KB
ID:	4839983

      Vanhassa sensorissa oli vielä muovit päällä lasin puolella. On se joskus toiminut. Otin puolet muoveista pois, varsinkin siitä kullanvärisen metallin päältä joka on kai joku haistelija ja laitoin takaisin. Tuntuisi toimivan nyt. Vanha sensori oli paremman näköinen kuin tarvike että kokeillaan nyt sillä vielä ensin. Ei se nyt ainakaan heti antanut enää vikakoodia.

      Joka puolella netissä on liimattava, tuossa metalliklipsi. Onkohan tuo klipsisysteemi tarvike joka on laitettu lasin vaihdossa vai alkuperäinen...

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2712
        • Tampere

        #4
        Alkuperäisessä on liimapinta ilman ylimääräisiä pidikkeitä muovisen asennusohjurin poistamisen jälkeen. Liimapinta on tarpeen tunnistimen toiminnan kannalta, koska sen tulee olla tiiviisti tuulilasissa kiinni eikä tunnistimen ja lasin väliin saa päästä kosteutta.
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1836
          • Kotona/Poissa

          #5
          Mitä hyötyä moisesta anturista on, jos se reagoi peilin kohdalla lasin ulkopinnan huurteisuuteen?

          Se on Suomessa ongelma sumuisina syysaamuina, eipä juuri muulloin.

          Sitä sisäpinnan näkökentän huurretta ei poista kun se ei kerran sitä näe.
          Vai onko joku oikeesti havainnut siitä olevan todellista hyötyä?

          (Sadetunnistin puolestaan toimii paremmin kuin ihmisen ajatus...)
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2712
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Havis View Post
            Mitä hyötyä moisesta anturista on, jos se reagoi peilin kohdalla lasin ulkopinnan huurteisuuteen?

            Se on Suomessa ongelma sumuisina syysaamuina, eipä juuri muulloin.

            Sitä sisäpinnan näkökentän huurretta ei poista kun se ei kerran sitä näe.
            Vai onko joku oikeesti havainnut siitä olevan todellista hyötyä?)
            Huurreanturi sijaitsee tuulilasin sisäpinnalla. Sen tehtävä on tunnistaa lasin sisäpuolisen kosteuden tiivistyminen (huurtuminen) ja säätää ilmastointia tuulilasille virtaavan ilman määrää huurtumista aiheuttavan kosteuden vähentämiseksi. Anturin merkityksen huomaa käytännössä varin konkreettisesti kun on ajanut autolla, jossa se ei toimi ja lasi huurtuu huomattavasti helpommin.
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • Rattiukko
              BTCF Member
              • Nov 2022
              • 577
              • Uusimaa

              #7
              Automaatti-ilmastointi on automaatti-ilmastointi silloin kun se automaattisesti poistaa huurut.


              Ei se vanha anturi toimi, uusi istuu huonosti pidikkeeseen. Laitoin sen sinne kuitenkin muoveineen päivineen, katsotaan mitä tapahtuu.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1836
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by JaniLap View Post
                Huurreanturi sijaitsee tuulilasin sisäpinnalla. Sen tehtävä on tunnistaa lasin sisäpuolisen kosteuden tiivistyminen (huurtuminen) ja säätää ilmastointia tuulilasille virtaavan ilman määrää huurtumista aiheuttavan kosteuden vähentämiseksi. Anturin merkityksen huomaa käytännössä varin konkreettisesti kun on ajanut autolla, jossa se ei toimi ja lasi huurtuu huomattavasti helpommin.
                Eli se maks huurteenpoisto menee silloin automaattisesti päälle ja se yks ledi syttyy sitä vastaavaan näppäimeen jos anturi päättää että on aika aktivoida huurteenpoisto? Vai näkeekö sitä mistään menikö se päälle vai ei?

                Mulla varmaan joko ei oo lainkaan moista varustetta tai se ei toimi, eikä anna mitään vikakoodia. En ainakaan ole koskaan huomannut, että huurteiseen tuulilasiin senenemmän puhallusta ja tuulilasisuuntausta käyttäs ku muulloinkaan vastaavassa lämpötilassa.
                Last edited by Havis; 24-03-2023, 05:26.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • edva
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2018
                  • 301
                  • Pirkkala

                  #9
                  En huomannu huurteen poistoo ennen ku se lakkas toimimasta. Ebaysta uus anturi ja taas yhtä huomaamaton. Oisha se aika perseestä jos huurteenpoiston käynnistyessä moottori puhaltas hetken täysillä tuulilasiin ja sit sammus taas.
                  e61 530xd LCI 3/2007

                  Comment

                  • ekaBMW
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 441
                    • Oulu

                    #10
                    Se max huurteenpoisto on vielä eri asia kuin huurteentunnistus. Tai pitäisikö sanoa että max huurteenpoistonapilla pakotetaan huurteentunnistus max teholle. . Ei taida mitään valoja syttyä kun huurretta poistetaan automatiikan puolesta.

                    Se huurteentunnistus taitaa vaatia extended ilmastoinnin.
                    Ja toimiikohan se vain lämppärin auto asennossa.

                    Liikkeellä ollessa jos automatiikka huomaa että lasiin (sisäpinnalle) yrittää kertyä huurretta niin puhallusnopeutta nostetaan. Ei välttämättä täysille vaan sen verran ettei huurretta esiinny.

                    Noin ainakin muistelen että se toimi.
                    F11 530d xDrive 09/16
                    Ex E60 530d xDrive A 10/08
                    Ex E60 520dA 09/08 liisari
                    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                    Ex Opel Kadett 1.6 -89

                    Comment

                    • Rattiukko
                      BTCF Member
                      • Nov 2022
                      • 577
                      • Uusimaa

                      #11
                      Nyt tuntuisi toimivan uudella tunnistimella. Muovit on lasin ja tunnistimen välissä edelleen jotta tunnistimen saa irti jos joskus tarvitsee. Olisiko niin että tunnistin mittaa lasin lämpötilan ja ilman kosteusprosentin. Jos kastepiste on lähellä niin puhallusta nostetaan.

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2712
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Rattiukko View Post
                        Olisiko niin että tunnistin mittaa lasin lämpötilan ja ilman kosteusprosentin. Jos kastepiste on lähellä niin puhallusta nostetaan.
                        Anturi seuraa tuulilasin sisäpinnan lämpötilaa ja kosteutta, ja säätää IHKA:n tuulilasille ohjaavaa ilmavirtaa. Tästä syystä anturin on oltava tiiviisti lasissa kiinni toimiakseen täsmällisesti.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • Rattiukko
                          BTCF Member
                          • Nov 2022
                          • 577
                          • Uusimaa

                          #13
                          Lämpötilan osalta pitää olla kiinni. Kosteusanturi on selkäpuolella, siltä ainakin näyttää, Ja kun se on ilmankosteus, ei lasinkosteus, niin sen osalta ei niin väliä. Ei se anturi lasin huurteesta mitään tiedä, olosuhteista vain. Näin arvaan.

                          Comment

                          • alpine3
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2010
                            • 1269
                            • Kajjjaani

                            #14
                            64 11 970 Replacing fogging sensor

                            Installation:
                            Bonding surface must be dry and free of dust and grease.

                            Clean bonding surface with adhesive remover (sourcing reference: BMW Parts Service).

                            After cleaning, do not touch bonding surface with bare hands.

                            Pull off protective film completely from fogging sensor

                            Edit. Näin siis newtis neuvoo e6x sarjan tuulilasin huurtumissensorin asennuksen. Jokainen tietysti tehköön asennuksen niinkuin parhaakseen näkee.
                            Last edited by alpine3; 27-03-2023, 22:10.
                            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                            Comment

                            • Rattiukko
                              BTCF Member
                              • Nov 2022
                              • 577
                              • Uusimaa

                              #15
                              Jos katsot sitä kuvaa ensimmäisellä sivulla niin ehkä valkenee miksi en liimaa. Se on tuning sensori nyt
                              Ja jos se toimii kuten oletan niin se toimii ihan hyvin noinkin.


                              Käytännössä ohjeessa käsketään putsaamaan lasin pinta ja olemaan koskematta siihen rasvaisilla sormilla että liima pysyy. Mulla oli se pidike mikä kuvassa näkyy.
                              Last edited by Rattiukko; 27-03-2023, 23:12.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎