Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 vm. 2008 ja N53B25 misfire ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shakes
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 2870
    • Lahti

    #16
    Originally posted by shakes View Post
     Adaptaatioajon jälkeen kilometrejä kertynyt +450km ilman ongelmia. Tekis mieli sanoa että ongelmat on selätetty mutta enpäs sano Tarkkaillaan nyt vielä mihin suuntaan noi adaptaatiot lähtee muuttumaan, jos lähtevät:think
    Haloota saateri, 1764km päästiin kun syttyi moottorin vikavalo. Ajossa/kierroksilla ei ongelmia mutta tyhjäkäynti aika-ajoin epätasaista. Roughrunning values näyttää 4 sekä 6 sylinterille poikkeavuuksia. Vikakoodin 2C7F: Lambda Control 2 -nollaamalla tasaantuu käynti hetkeksi. Tämä on siis vikakoodi joka on nyt ilmennyt tässä ongelmien alettua. Viat ja vikakoodi hieman erilaisia kun tämän koko paskaprosessin alussa, mutta voiko tälle olla jokin juurisyy? Nyt olis tarkotuksena tehdä lambdatesti ja perehtyä kunnolla niiden toimintaan. Muilta foorumeilta olen lukenut juttua että vaikka tuon vikakoodin 2C7F johdosta on bank 2 katin jälkeinen lambda vaihdettu ei INPA:lla todetut jännite"ongelmat" ole hävinneet...
    E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
    E30 328i Projekti '88
    E61 523i '08

    EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1838
      • Kotona/Poissa

      #17
      Originally posted by shakes View Post
      ... juurisyy? ..
      Vittu, nyt tämä trendipaska on tarttunut tähänkin foorumiin....
       
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • shakes
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2006
        • 2870
        • Lahti

        #18
        Originally posted by Havis View Post
        Vittu, nyt tämä trendipaska on tarttunut tähänkin foorumiin....
         
        Joo sellasta se on

        Itse aiheeseen; viikonlopun reissulla Pirkanmaalle tuli sitte kaik paska kerralla. 4,5 ja 6 sylintereille misfire vikakoodia (lambdoihin liittyvät vikakoodit loistaa poissaolollaan). 5,6 sylinteri pois pelistä kokonaan heti käynnistyksen jälkeen. Vika ei häviä koodeja nollaamalla. Seuraavaksi lähtee Bank2 suuttimet testaukseen että saadaan selvyys mitkä sielä on paskana ja sitä mukaa sitten ruvetaan uusimaan.

        Mukavaa joulunodotusta vaa kaikille juu...
        E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
        E30 328i Projekti '88
        E61 523i '08

        EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

        Comment

        • will3
          Bimmer Rookie
          • Nov 2011
          • 38
          • Hyvinkää

          #19
          Originally posted by shakes View Post

          Joo sellasta se on

          Itse aiheeseen; viikonlopun reissulla Pirkanmaalle tuli sitte kaik paska kerralla. 4,5 ja 6 sylintereille misfire vikakoodia (lambdoihin liittyvät vikakoodit loistaa poissaolollaan). 5,6 sylinteri pois pelistä kokonaan heti käynnistyksen jälkeen. Vika ei häviä koodeja nollaamalla. Seuraavaksi lähtee Bank2 suuttimet testaukseen että saadaan selvyys mitkä sielä on paskana ja sitä mukaa sitten ruvetaan uusimaan.

          Mukavaa joulunodotusta vaa kaikille juu...

          Kiinnostelee, missä meinaat suuttimet testauttaa? Käytin itse finnjectorilla ~2 vuotta sitten suuttimet testissä, kaikki oli heidän 5bar paineilla huoneenlämmössä ok ja hienosti vaan eipä autossa toimineet alkuunkaan, hukkaan heitetty 120€ siis mun osalta.

          Bimmerprofsilla on myös aika tiukkaa tekstiä noista testauksista, hänen kanta on että suuttimet pitäis testata samalla paineella kuin autossa eli 200bar. Olin itse muutamaan eri firmaan ulkomaillekin yhteydessä että millä paineilla tekevät testiä niin noita löytyy ihan muutama ketkä tekee 200bar:lla ja ne oli kaikki muistaakseni joko USA:ssa tai briteissä. Ja loput oli vastaavia 5bar testereitä. Yksi firma alkoi vänkäämään että ihan turha testata 200bar:lla suuttimen tiiveyttä kun paine-ero pytyn sisäpaineen (mäntä ylhäällä) ja suuttimen polttoaineen välillä vain tuota 5bar luokkaa. Olen hiukan eri mieltä tuosta, onhan se paine pytyssä mäntä alhaalla paljon pienempi ja suuttimessa silloinkin tuo 200bar. Mitään apua tästä sepustuksesta ei nyt sulle ollut enkä sano että tietäisin tästä raakaa faktaa mutta oma mielipide kallistuu samaan kuin bimmerprofsilla.

          Comment

          • shakes
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2006
            • 2870
            • Lahti

            #20
            Originally posted by will3 View Post


            Kiinnostelee, missä meinaat suuttimet testauttaa? Käytin itse finnjectorilla ~2 vuotta sitten suuttimet testissä, kaikki oli heidän 5bar paineilla huoneenlämmössä ok ja hienosti vaan eipä autossa toimineet alkuunkaan, hukkaan heitetty 120€ siis mun osalta.
            ...hänen kanta on että suuttimet pitäis testata samalla paineella kuin autossa eli 200bar.
            Käytin suuttimet finjectorilla, tuolla noiden testauspaineella (5bar) 2 suutinta vuotaa, joten peli on siltä osin selvä. Toki mahdollista on että tuo kolmaskin suutin korkeammalla paineella vuotaa mutta en sitä ny lähde mihinkää eriksee testauttamaan.

            Mitä näihin suuttimien vuoto-ongelmiin tulee, niin mulla ei ole ollut kylmäkäynnistyksen kanssa käyntiongelmia. Tuntuu että se on yleisin oire vuotavista suuttimista.

            No, eikai siinä. Suuttimien vaihtoon siis, tästähän on kahta eri koulukuntaa (ostaako käytetyt vai uudet) mutta auton arvo ja kilometrit huomioiden taidan uskaltaa pelata rulettia ja hommata käytetyt...Jos joltain tätä ketjua lukevalta löytyy index11 suuttimia niin privaa tai 0 5o 3 0572 66 voi olla yhteydessä...Laittelen ostoilmoitusta kunhan saan suurimman vitutuksen laannutettua.
             
            Last edited by shakes; 08-12-2023, 13:36.
            E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
            E30 328i Projekti '88
            E61 523i '08

            EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

            Comment

            • shakes
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2006
              • 2870
              • Lahti

              #21
              Hohhoijjaa...On nää saatana vehkeitä, löytyykö N53 omistajille mitään vertaistukiryhmää?

              Ongelmat jatkuu edelleen, misfirea 4,5,6 sylintereiltä.

              Listaan tähän alle tapahtumat aikajärjestyksessä mitä autolle tehty:
              • Vaihdettu ja ohjelmoitu 2 suutinta bank 2:een. Ei vaikutusta, ei edes adaptaatioiden nollaus auta, vauhtipyörän adaptoinnin jälkeen kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen alkaa rykimiset ja syttyy vikavalo = adaptaatioita mahdoton ajaa --> misfirea edelleen 3,4,5 sylintereillä
              • Vaihdettu ja ohjelmoitu kaikki kolme bank2 suutinta (index11) toisesta autosta jossa ei ongelmia. Ei vaikutusta, ei edes adaptaatioiden nollaus auta, vauhtipyörän adaptoinnin jälkeen kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen alkaa rykimiset ja syttyy vikavalo = adaptaatioita mahdoton ajaa --> misfirea edelleen 3,4,5 sylintereillä
              • Vaihdettu vanoksen solenoidit päikseen. Ei vaikutusta. Misfirea edelleen 3,4,5 sylintereillä
              • Vaihdettu bank2 katin jälkeinen control lambda. Oletettavasti ehjästä autosta. Ei vaikutusta, ei edes adaptaatioiden nollaus auta, vauhtipyörän adaptoinnin jälkeen kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen alkaa rykimiset ja syttyy vikavalo = adaptaatioita mahdoton ajaa --> misfirea edelleen 3,4,5 sylintereillä
              • Vaihdettu ja ohjelmoitu bank1 ja bank2 suuttimet päikseen. Ei vaikutusta. MUTTA adaptaatiot nollaten ja vauhtipyörän adaptaatio kun tehty, niin vikavalo ei syttynytkään ja pääsin ajamaan adaptaatioita. Eka käynnistyskerta ja auto kävi yllättävänkin tasasesti - ei vikavaloa. Ajolenkki n.60km/h ja 25km. Auto toimii hyvin, ei vikavaloja, nykimisiä, tärinöitä tms. Auto taas tyhjäkäynnille ja hienosti käy. Ajolenkki jatkuu ja kaikki ok. Tätä tein siis jokusen kerran ja auto sammuksiin. Seuraava käynnistys ja sit alkoikin jo vähän tutista, ei kuitenkaan vikavaloa eikä vikakoodeja misfireista. Taas muutamat ajolenkit ja auto toimi ok. Seuraavalla käynnistyskerralla auto kävi ehkä 7min kun syttyi moottorin vikavalo ja misfirea 4,5,6 sylintereiltä. Auto sammuksiin ja vikakoodien nollaus, jonka jälkeen toimi taas hetken, ehkä 20km.
              • Vaihdettu puolat bank1 ja bank2 välillä. Ei vaikutusta. Misfirea edelleen 3,4,5 sylintereillä.
              • Vaihdettu tulpat bank1 ja bank 2 välillä. Ei vaikutusta. Misfirea edelleen 3,4,5 sylintereillä.
              Auto odottelee tallissa motivaatiota...mitähän vittua seuraavaks?
              E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
              E30 328i Projekti '88
              E61 523i '08

              EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

              Comment

              • JanskiAWD
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 192
                • S:t Karins

                #22
                Oliko minkä tyyppiset tulpat (ngk?) ja puolat autossa?
                e92 "330"xiA M-sport
                Mini Cooper R50

                Comment

                • shakes
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2006
                  • 2870
                  • Lahti

                  #23
                  Orkkis puolat ja orkkis tulpat. En nyt tähän hätään muista niitä merkkejä ja koodeja. Mut jos puolissa/tulpissa/suuttimissa olis ollut vikaa niin olettaisin että ongelmat olis siirtyny bank1:een.

                  Jajoo, tiedän että tän N53 paskakasan kanssa ei pitäis olettaa yhtää mitää.
                  E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                  E30 328i Projekti '88
                  E61 523i '08

                  EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2732
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by shakes View Post
                    Auto odottelee tallissa motivaatiota...mitähän vittua seuraavaks?
                    Ecu vaihtoon.
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • shakes
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2006
                      • 2870
                      • Lahti

                      #25
                      Originally posted by JaniLap View Post

                      Ecu vaihtoon.
                      Sopiiko kaikista N53B25 -moottoreista vai onko näissä jotain eroja?

                      Mites tuommoisen irroitus? Pitääkö olla akku irti? Entä koodaus?
                      E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                      E30 328i Projekti '88
                      E61 523i '08

                      EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2732
                        • Tampere

                        #26
                        Rauta on sama ja ohjelmistoversio eroaa. Tuohon menee MSD80 tai MSD81. Ecun irroituksesa ei tarvetta akun irtikytkemiselle, mutta paikalleen palautuksessa turvallisempaa että akkukin on irti. Ei haitaiksi tietenkään ole, vaikka auto olisi kokonaan virraton. DME:n vaihto edellyttää enemmän valmisteluja mm. ajoneston vuoksi. Asiassa voin tarvittaessa auttaa. Yyveellä enemmän. Harkinnan mukaan ennen ecun vaihtoa voisi myös katsoa MOSFET korjauksen vaikutuksen asiaan, kun oireet toisaalta sopivat niihin.
                        Last edited by JaniLap; 02-01-2024, 15:28.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • shakes
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2006
                          • 2870
                          • Lahti

                          #27
                          MOSFET -korjaus meinaa mitä? Jotain komponentin vaihtoa piirilevyltä?
                          E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                          E30 328i Projekti '88
                          E61 523i '08

                          EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2732
                            • Tampere

                            #28
                            Juuri näin. Vanhat juotetaan irti levyltä ja uudet niiden tilalle. IRF644SPBF MOSTFET:it ohjaavat suuttimia ja V5036S IGBT:t sytytyspuolia. Vika voi siis olla myös puolaohjauksessa, mutta suuttimien ohjaus on tavallisempi ecun komponenteista johtuva syy. MSD81 ecussa nuo MOSFET:it ovat vahvempaa tekoa, eivätkä muutu ajan oloon yhtä rapsakoiksi kuten MSD80 kohdalla voi tapahtua.
                            Last edited by JaniLap; 02-01-2024, 18:43.
                            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • Kernwaffe
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 173
                              • Masku

                              #29


                              Tuommonen tuli juupoopissa vastaan. Voi kiinnostaa vaikka ei ihan samoja ongelmia olekkaan kuin sinulla.

                              Comment

                              • Silmaauki
                                BTCF Member
                                • Jan 2015
                                • 1852
                                • Turku

                                #30
                                Tossa linkatussa videossa viitataan Finjectorin virheelliseen väittämään. Videossa käsitellään N53 moottoria, mutta Finjectorin artikkelissa on käsitelty N54 moottorin suuttimia. Tähän samaan virheeseen törmää usein.

                                Videon auto tuli toki kuntoon, mutta vaihdettiinko siinä turhaan jopa 2000 euron edestä osia?
                                E93 335i Aarre, Montego blue
                                E90 318i talvipulkka

                                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎