Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 vm. 2008 ja N53B25 misfire ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shakes
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 2869
    • Lahti

    #46
    Originally posted by will3 View Post
    Joo se on mun vanha lambda joka sinne meni, mulla ei siitä ollut mitään vikakoodeja MUTTA ainahan se on mahdollista että mennyt sököksi. Ymmärsin että vikakoodia oli samasta lambdasta jo ennen vaihtoa. Ilmavuotoa imusarja puolelta mä kans veikkailin, ilmeisesti myös öljykorkkia irrottelemalla oli jotain eroa saatu käyntiin mikä viittais venakopan huohotinkalvoon mutta voiko se aiheuttaa tämän? Mielenkiinnolla odotan löytyykö ratkaisu.
    Joo vikakoodia oli tullut Lambda Control 2:sta mutta sehän ei tosiaa kerro onko vika todella itse lambdassa...Öljykorkkikokeilu taisi olla vaan sattuman kauppaa. Sama öljykorkki on edelleen kiinni ja tosiaan suurimman osan ajasta toimii hienosti. Autossa on mennyt leima pitkäksi joten hieman ikävää ajella testilenkkejä pidemmälle kun tuossa tallin ympäristössä. Ja tosiaan ne misfiret koko bank 2:lta ainakin toistaiseksi on poissa, joten on tässä vähän edetty. Se, että auttoiko DME:n MOSFETtien vaihto siihen - en osaa sanoa. Eipä tässä oikee muuta sille autolle ole tehty.

    Uus lambda on nyt tilattu, vaihdellan se ja katsotaan mikä tilanne on sen jälkeen.
    Last edited by shakes; 29-01-2024, 14:21.
    E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
    E30 328i Projekti '88
    E61 523i '08

    EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

    Comment

    • shakes
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2006
      • 2869
      • Lahti

      #47
      Originally posted by JaniLap View Post
      Kyseisen lambdan vaihto ei haitaksi ole kun on polttoainetta saanut niskaansa, muttei se mielestäni rikki ole ja vaihtokaan taustalla olevaa vikaa korjaa. Tässä kuviossa NOXEM lisäksi höpöttelee DME:lle koko ajan että kaikki olisi kunnossa ja suostuu siksi laihaseoksellekin menemään.
      Jos suutinvuotoa olisi, niin eikö myös laajakaistalambda tästä oireilisi?

      Laitan kohta videoo tuosta INPA:lla tehtävästä lambdatestistä. Eka puolisko normaalia käyntiä, tokalla puoliskolla alkoi selkeä tärinä mutta koneen ääni ei juuri muuttunut.

      Last edited by shakes; 01-02-2024, 13:28.
      E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
      E30 328i Projekti '88
      E61 523i '08

      EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

      Comment

      • azlakki
        Bimmer Rookie
        • Oct 2015
        • 34
        • Tampere

        #48
        Tämä viimeisin video ei toimi.

        Tässä videossa kuvattu takimmaisten oikea toiminta, tyhjäkäynnillä molemmat n 0.7V stabiilisti ja kun polkaisee kaasua tulisi molemmat mennä 0V ja
        taas idlenä palata 0.7V

        Comment

        • azlakki
          Bimmer Rookie
          • Oct 2015
          • 34
          • Tampere

          #49
          Nyt video toimii.
          Mitä tapahtui 00:45s, arvot kääntyi ristiin takimmaisten B1 ja B2 kesken?
          Oliko nyt takimmainen B2 sensori vaihdettu?
          Miten käyttäytyy pitämällä kierrokset 2000rpm ja kerran kunnolla polkaistessa?

          Comment

          • shakes
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2006
            • 2869
            • Lahti

            #50
            Originally posted by azlakki View Post
            Nyt video toimii.
            Mitä tapahtui 00:45s, arvot kääntyi ristiin takimmaisten B1 ja B2 kesken?
            Oliko nyt takimmainen B2 sensori vaihdettu?
            Miten käyttäytyy pitämällä kierrokset 2000rpm ja kerran kunnolla polkaistessa?
            Toi lambdatestaus tekee sen että ekalla puoliskolla rikastaa bank1 seoksia 10% ja bank2 tiputtaa10%. Tällä tavoin seuraa siis lambdojen toimintaa. Toisella puoliskolla vaihtaa päikseen eli bank1 laihalle ja bank2 rikkaammalle sen 10%.

            Lambdaa ei ole vielä vaihdettu kun ei ole vielä tullut.
            E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
            E30 328i Projekti '88
            E61 523i '08

            EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2554
              • Tampere

              #51
              Originally posted by shakes View Post
              Jos suutinvuotoa olisi, niin eikö myös laajakaistalambda tästä oireilisi?

              Laitan kohta videoo tuosta INPA:lla tehtävästä lambdatestistä. Eka puolisko normaalia käyntiä, tokalla puoliskolla alkoi selkeä tärinä mutta koneen ääni ei juuri muuttunut.
              Lambdojen uusiminen ei mielestäni vie tilannetta eteenpäin muuten kuin mahdollisen mielenrauhan osalta. Ne toimivat kuten pitääkin. Jos esim. N43-moottorin ykkössylinterissä on sytytyskatkoksia, Bank1 peräisin olevassa pakokaasussa on laskennallisesti jäljellä 50 % ruiskutetusta polttoaineesta ja 50 % polttotapahtumaan tarjotusta hapesta, koska kakkossylinteri toimii kuitenkin stoikiometrisesti oikein. Vastaava tilanne syntyy myös vuotavien suuttimien kohdalla, mutta palamattoman polttoaineen määrä riippuu vuodon luonteesta ja liittyykö vuotoon myös. sytytyskatkoksia. Tässä tilanteessa Bank1 laajakaista kykenee tunnistamaan sekä polttoaineen että hapen, jolloin sen ilmoittama jännite edustaa koko Bank1 keskiarvoa ja näin myös kaikki pakokaasussa olevat palamattomat komponentit tulevat huomioiduksi. Mittauksen luotettavuus on tällöin alhainen, koska se ei edusta normaalia pakokaasukoostumusta. Lopputuloksena kuitenkin on DME:lle saapuva tieto Bank1 laajakaistajännitteestä. Lisäksi palamaton polttoaine ja happi päätyvät katalysaattoriin, jossa loput syttymättä läpi tulleesta polttoaineesta palaa. Kuitenkin katalysaattorin polttotehokkuus on sylinterin palotilaa huomattavasti alhaisempi ja tämän seurauksena kapeakaistalambdan jännite ei ole luotettava sen tunnistaessa vain jäljellä olevaa happea ja ilmoittaakin seoksen olevan laihalla (kapeakaistajännite laskee alle 0,1 V). Tässä tilanteessa DME tulkitsee laajakaistalambdan näyttävän seossuhteen oikein, mutta kapeakaista on laihalla. Korjatakseen tilanteen DME aloittaa laajakaistalambdan uudelleenkalibroinnin rikastamalla seosta, jotta myös kapeakaistalle saataisiin stoikiometrinen seos ja jännite nousemaan arvoon 0,7 - 0,8 V. Lopputuloksena on koko ajan rikkaampi seos lambdojen ristiriitaisen arvon virhetulkinnasta johtuen.

              Jos sytytyskatkot jatkuvat ja polttoaineseoksen rikastaminen ei enää riitä korjaamaan tilannetta, suuri määrä happea tulee kapeakaistan tunnistamaksi ja se alkaa osoittaa polttoaineseoksen olevan edelleen liian laihalla. Asteittain DME saavuttaa laajakaistan säätömaksiminsa, ja kun suurin sallittu korjausarvo ylittyy (MSV/MSD-sarjan DME:llä noin +/-0,30 V) tallentuu vikakoodi laajakaistalambdojen säätöongelmista. DME voi edetä pidemmälle päätellessään jopa voimakkaasti rikastetulla polttoaineseoksella kapeakaistan jännitteen pysyvän liian alhaisena (lähellä nollaa) ja toteaakin kapeakaistan vaurioituneen ja tallentaa vikakoodin kapeakaistan vaurioista (signal faulty).

              Ohjelmistoversiosta ja DME:n seurannasta riippuen esim. tilanteessa jossa sytytyskatkoja on molemmissa Bankeissa ja kummatkin kapeakaistat osoittavat seoksen olevan laiha (vrt. edellä), DME voi myös tulkita polttoaineseoksen olevan laihalla, jolloin vikakoodi tallentuu. Toisin sanoen, jos jossakin sylinterissä on sytytysvirheitä, on todennäköistä että DME on tallentanut (vääriä) vikakoodeja lambdoista ja polttoaineseoksesta​
              N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • shakes
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2006
                • 2869
                • Lahti

                #52
                Noniin, lambda vaihdettu. Aikalailla samat livedata lukemat katin jälkeisen bank2 lambdan osalta. Vikakoodi 2C7F edelleen...

                No mitä seuraavaksi; jos nyt vaihdan bank1&2 suuttimet päikseen, ja bank1 katin jälkeisen lambdan arvot 0,08V luokkaa tyhjäkäynnillä niin suuttimissa vika? Jos mikään ei muutu niin imuvuotoa? Onko tolle separaattorin kalvolle mitään selkeää vikadiagnostiikkaa? Sormella tukkoo ja jos viheltää ni rikki? Jos ei muutu ääni ni ehjä?

                INPAn (2.023) adaptaatiovalikon viimeinen arvo Bank 2 osalta (additive Gemischadaptation Leerlauf Bank 2) on +1,80mg/stk. Kaspariksen mukaan tämä viittaa imuvuotoon? Bank1 arvo on +0,64mg/stk.

                Kauheesti kysymyksiä mut kiitos etukäteen.

                E: tosiaan misfire vikakoodeja ei oo enää tullut
                Last edited by shakes; 02-02-2024, 19:52.
                E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                E30 328i Projekti '88
                E61 523i '08

                EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                Comment

                • shakes
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2006
                  • 2869
                  • Lahti

                  #53
                  On nää...on nää hienoja vehkeitä. Vielä viikko sitten ja siitä vuosi taaksepäin ei kylmäkäynnistyksen kanssa ole ollut ongelmia, mutta nyt parilla viime kerralla kylmäkäynnistyksen jälkeen (about minuutti) vikavalo tauluun ja misfirea 3 SYLINTERILTÄ. Lämpimällä koneella ei ongelmia. Alkaa pikkuhiljaa maltti loppua tän kanssa...Ei vaan s*****a jaksais enää alkaa selvittelemää ja vaihtelemaa mitää osia ihan vaa kokeillaksee.
                  E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                  E30 328i Projekti '88
                  E61 523i '08

                  EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                  Comment

                  • Baijerilainen525
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2017
                    • 103
                    • Lieksa

                    #54
                    Mitä bensaa tankkaat? Aina 98:a näihin vehkeisiin. 95 on kuraa.

                    Comment

                    • shakes
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2006
                      • 2869
                      • Lahti

                      #55
                      Originally posted by Baijerilainen525 View Post
                      Mitä bensaa tankkaat? Aina 98:a näihin vehkeisiin. 95 on kuraa.
                      98 käytän kaikissa autoissa...paitsi tietty tossa Ducatossa.

                      Kuuluuko korkeapainepumpun paineet olla heti kylmäkäynnistykselläkin siellä 200000 huitteilla?

                      Tuli epäilys että pumppu saattaa olla paskana.
                      E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                      E30 328i Projekti '88
                      E61 523i '08

                      EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                      Comment

                      • will3
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2011
                        • 34
                        • Hyvinkää

                        #56
                        Mulla ainaki kylmänä 150bar, kone kun lämpiää niin sitten 200bar.

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1827
                          • Kotona/Poissa

                          #57
                          Originally posted by Baijerilainen525 View Post
                          Mitä bensaa tankkaat? Aina 98:a näihin vehkeisiin. 95 on kuraa.
                          Höpöhöpö. Kas kun ei shellin extra superhyper formula 1 extraa
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2554
                            • Tampere

                            #58
                            Originally posted by shakes View Post
                            Kuuluuko korkeapainepumpun paineet olla heti kylmäkäynnistykselläkin siellä 200000 huitteilla?
                            Normaalilukemat tyhjäkäynnillä ovat 150-200 barin välillä. MSD81 käyttää useammin alkuun kylmänä n. 150 bar jonkin aikaa ja MSD80 vastaavasti nostaa melkein suoraan ajopaineisiin n. 200 bar, mutta nämäkin hieman vaihtelevat yksilöiden välillä. Alle 150 bar ja yli 250 bar viittaavat pumpun toimintahäiriöön tai vikaantuneeseeen pumppuun.

                            Suuttimia edelleen ihmettelisin polttoainelaadun yms. höpönlöpön sijasta.
                            N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • Baijerilainen525
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2017
                              • 103
                              • Lieksa

                              #59
                              Putsaa solenoidit jarrukliinerillä, jos et ole jo tehnyt. Likaantuneet/ rikkinäiset solenoidit aiheuttaa misfirejä. Tarkista myös puolien johtosarja, ettei ole hapertumia ym. Kokeile myös lorauttaa pullollinen forttea tankkiin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎