Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 "speedometer display fault"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2978
    • Uusimaa

    #16
    Originally posted by black beauty View Post
    päässä. Pojat suosittelivat sitä uuden softan päivittämistä, kuten täälläkin neuvottiin, nämä -03:t ja -04:t tarviivat sen kuulemma jossain vaiheessa kuitenkin - tulee jotain muutakin parannuksia siinä mukana. Että siihen päivitykseen piti nyt sitten varata aika...toivotaan että auttaa...siihen saakka ajellaan korvakuulolla ja mennään tankkaamaan trippimittarin mukaan kun kaikki mittarit on nollilla.
    Siis mikä siinä nyt on niin vaikeata, että koitetaan välttyä selvästä valmistajan ohjeesta?
    Tuo nollaus ei varmaan montaa kymppiä maksa ja nuo uusien softien sisäänajo maksaa varmaan muutaman satasen korkeintaan.
    Jos autossasi on vielä alkuperäiset softat, tuo uusimmat päivitykset parannuksia vähän joka paikkaan, tärkeimpinä moottorinohjaus ja laatikko. Muistaakseni ne persgrillien ongelmat (paistoivat takapuolen vaikka tulelle) korjattiin takuuseen. Sehän oli myös softaongelma. Lisäksi CD-soittimeen tulee MP3-tuki.Samoin, jos sattuu olemaan iso navi siihen tulee perspektiivinäkymä ja jotain muutakin.

    Sorry, mutta pakko heittää, tuliko hommattua liian kallis peli, jos nuokin on liian vaikeeta/kallista?
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

    Comment

    • TROCK
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 435
      • Tampere

      #17
      Originally posted by jaki View Post
      Siis mikä siinä nyt on niin vaikeata, että koitetaan välttyä selvästä valmistajan ohjeesta?
      Tuo nollaus ei varmaan montaa kymppiä maksa ja nuo uusien softien sisäänajo maksaa varmaan muutaman satasen korkeintaan.
      Jos autossasi on vielä alkuperäiset softat, tuo uusimmat päivitykset parannuksia vähän joka paikkaan, tärkeimpinä moottorinohjaus ja laatikko. Muistaakseni ne persgrillien ongelmat (paistoivat takapuolen vaikka tulelle) korjattiin takuuseen. Sehän oli myös softaongelma. Lisäksi CD-soittimeen tulee MP3-tuki.Samoin, jos sattuu olemaan iso navi siihen tulee perspektiivinäkymä ja jotain muutakin.

      Sorry, mutta pakko heittää, tuliko hommattua liian kallis peli, jos nuokin on liian vaikeeta/kallista?
      Tarkoitatko, että pitäis ihan tyytyväisenä maksaa "korkeintaan muutama satanen" siitä hyvästä, että valmistaja korjaa omaa keskeneräistä tuotettaan saattamalla softan vähän valmiimmaksi?! :think Voi jestas!
      - - - - - - -
      F10 520dA
      ex E61 530dA, ex E39 530dA

      Comment

      • Sami
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1332
        • Kajaani

        #18
        Originally posted by Bayer View Post
        Ymmärsinkö oikein että testerillä ei tartte käydä, JOS:
        -Akku samanlainen kuin edellinen
        -Ei haittaa jos ajotietokoneeseen ei tule merkintää akunvaihdosta.
        -Ei haittaa että statistiikka arvot ei tule nollattua.

        Seasonal temperaturen nollauksella ei ole mitään merkitystä, jos se on parinpäivän keskiarvo.

        On se kumma homma että bemarin insinöörit on kehittänyt auton järjestelmät ja suomalaiset sitten normaaliin tapaan yrittää niitä kiertää...sovitaanko silleen että jos muchenissä ovat niin suunnitelleet niin se olis sitten se oikee tapa eli akun vaihto rekisteröidään muistiin..On sitten mukavampi seuraavan omistajankin seurata tilannetta jos haluaa/tietää moisesta....Akkuohjainlaite haluaa tietoa akunvaihdosta koska akkua ladataan erittäin vähän ja tulevaisuudessa vielä vähemmän kiristyneiden päästövaatimusten takia ja näin ollen kaikki faktatieto auton virtalaitteiden nykyisestä tilasta on välttämätöntä...Tai voitte minun puolesta vaihdella akkuja ja lisätä virrankulutusta mielin määrin , mutta ei tarvii sitten mussuttaa kun auto ei käynnisty joku aamu....Ei ruveta me suomalaiset kiertämään noita valmiiks mietittyjä juttuja jooko vaikka me ollaankin niin hyviä.....

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3452
          • Janakkala

          #19
          Joo on se kerrassaan ihme kun yrittää neuvoa niin aina ruvetaan vänkäämään vastaan joka asiassa. Monilla on jostain kumman syystä sellaisia luuloja, että merkkiorganisaatio on olemassa vain huijatakseen ja pettääkseen asiakasta.
          Kerran vuosia sitten kurssilla pähkäiltiin jotain kummallisen tuntuista ratkaisua ja sitä sitten Matilta kysyttiin ja matti siihen letkautti surinpiirtein muistaakseni näin, että: Älkää te niitä ihmetelkö BMW:eellä on yli 5ooo insinööriä niitä miettimässä jottei meidän enään tarvi. Ja se siitä sitten.

          -Eli miksi ihmeessä pitää kaikki viralliset BMW ohjeet / toimintaperiaatteet aina kyseenalaistaa? KERTOKAA EPÄILIJÄT JA VASTAAN VÄITTÄJÄT !
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #20
            Ja pelkästään tutkimuskeskuksessa Münchenissä töissä yli 7500 insinööriä... ja aivan varmasti kaikki mietitty alusta loppuun saakka.. mutta valmistuskustannukset/auto on vaan niin hemmetin tiukassa, että välillä joutuu vaan tekemään kompromisseja, joista sitten Nelosen Startissa valitellaan... Toisaalta, autovalmistaja on nykyään varsin riippuvainen alihankkijoistaan, jotka sitten saattavat ne mokat tehdäkkin heidän tuotekehityksessään.

            Kerropa Sami lisää tuosta virranhallinnan vaikutuksesta päästöihin...?

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by Spetke View Post
              Joo on se kerrassaan ihme kun yrittää neuvoa niin aina ruvetaan vänkäämään vastaan joka asiassa. Monilla on jostain kumman syystä sellaisia luuloja, että merkkiorganisaatio on olemassa vain huijatakseen ja pettääkseen asiakasta.
              -Eli miksi ihmeessä pitää kaikki viralliset BMW ohjeet / toimintaperiaatteet aina kyseenalaistaa? KERTOKAA EPÄILIJÄT JA VASTAAN VÄITTÄJÄT !
              Tämä johtunee siitä, että Suomessa merkkiorganisaation huoltoliikkeillä on palkkalistoilla paljon huoltoneuvojia/henkilökuntaa joka ns. puhuu paskaa eikä ole lukenut edes BMW:n omia dokumentteja saati sitten käynyt kursseilla (tai on unohtanut kaiken/ei ole kiinnostunut koko hommasta). Joten uskottavuus on kärsinyt.

              Ja pieni esimerkki: Sami noudattaisi nyt tässä pikkuasiassa BMW ohjetta, mutta toisessa viestiketjussa neuvoi vaihtamaan E39:n etuiskarit BMW:n ohjeiden vastaisesti tavalla jossa syntyy vaurioita. Joten ketä sitten kannattaa uskoa? Pitäisikö heti sokeasti uskoa jos joku sanoo olevansa merkkiliikkeessä töissä? Nissäkin on aika eri tasoista työnjälkeä.

              Minä kyllä uskon BMW:n ohjeisiin, mutta haluan lukea ne itse, enkä käyttää jonkun omaa tulkintaa niistä. Harvassa on ne merkkiliikkeet joka niitä BMW:n ohjeita oikeasti noudattaa.
              E39 528iA

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3452
                • Janakkala

                #22
                Originally posted by TJJ View Post
                Minä kyllä uskon BMW:n ohjeisiin, mutta haluan lukea ne itse
                Tervetuloa lukemaan, suomenkielisiä kansioita ym matskua kyllä piisaa niin, että menee pää pyörälle

                Ja se on ikävä kyllä totta, että tääläkin todella moni neuvoo vaikkei itsekkään ole asioista aivan varma. Mistä sitten moinen johtuu vaikea sanoa...
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • black beauty
                  Newbiemmer
                  • Jan 2007
                  • 17

                  #23
                  Sorry, mutta pakko heittää, tuliko hommattua liian kallis peli, jos nuokin on liian vaikeeta/kallista?[/quote]

                  Rakas Jaki, muistaakseni en missään vaiheessa valittanut päivitysten ym toimenpiteiden hinnoista. Sorry, ettei mulla ollut varaa ostaa uutta autoa käteisellä kuten ilmeisesti sitten sulla oli, ajat varmaankin itse uudella M6:lla jos on kerran varaa tulla meitä köyhiä haukkumaan. Ajattelin vaan että jos täällä jotkut itseäni fiksummat osaisivat neuvoa, ennen kuin tilaan ajan parin kolmen viikon jonoon merkkiliikkeeseen. Tähän saakka täältä saamani palaute ja neuvot ovat olleet tosi asiallisia, mutta näköjään kuvittelin liikaa "meistä bemaristeista", ilmeisesti ollaankin kaikki just sellaisia pissapäitä kuin meistä toisilla merkeillä ajavat sanovat. Kiitos kuitenkin muille, jotka yrittivät auttaa!
                  *****************************************
                  nyt: E60 525i -04 "my Black Beauty" ja sen kaverina (saksanpaimen)koirankuljetusauto E53 X5 4,4 -01
                  ex E39 523i -97 (edellinen "Black Beauty")
                  ex E34 535i -89 (eka ja kaikkein rakkain bemarini, vieläkin kaihoten muistelen, väri tosin Lachssilber)

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #24
                    Sohitaan nyt vielä:

                    Jos (ja yleensä kun) merkkiliikkeen kooderiin pääsee muutaman päivän tai viikon odotusajalla, pitäisikö hokkuspokkus-uskomuksien takia jättää auto seisomaan (huonolla akulla ei kannata parkkeerata reissun päällä pitkäksi aikaa)?

                    Jos/kun tähän akunvaihtoonkin on olemassa ihan selvä ohje ja jopa selitys miksi näin tehdään, voi auton omistaja helposti ottaa silmän käteen ja lukea itse mistä joutuu huollolle maksamaan. Näin toimimalla hän voi itse vaihtaa akkunsa, startata huoleti pakkaspäivänä ja ajaa, kuten autolla on tarkoitettu.

                    Ja jos lokimerkintä akunvaihdosta jää kaivelemaan, pyytää seuraavassa määräaikaishuollossa tekemään proseduurin jälkeenpäin (käsittääkseni tälle ei ole muita esteitä kuin osaamaton huoltohenkilökunta, joka ei välttämättä uskalla tehdä sitä kun ei tiedä mitä prosessi tarkoittaa).

                    Mikä edelläkuvaillussa olisi niitä Münchenin insinöörien mietteitä vastaan, arvon Sami ja Spetke? Mielestäni on turhaa yrittää peittää perustekniikkaa hokkuspokkus-termien alle.
                    ---

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2978
                      • Uusimaa

                      #25
                      Originally posted by black beauty View Post
                      Rakas Jaki, muistaakseni en missään vaiheessa valittanut päivitysten ym toimenpiteiden hinnoista. Sorry, ettei mulla ollut varaa ostaa uutta autoa käteisellä kuten ilmeisesti sitten sulla oli, ajat varmaankin itse uudella M6:lla jos on kerran varaa tulla meitä köyhiä haukkumaan. Ajattelin vaan että jos täällä jotkut itseäni fiksummat osaisivat neuvoa, ennen kuin tilaan ajan parin kolmen viikon jonoon merkkiliikkeeseen. Tähän saakka täältä saamani palaute ja neuvot ovat olleet tosi asiallisia, mutta näköjään kuvittelin liikaa "meistä bemaristeista", ilmeisesti ollaankin kaikki just sellaisia pissapäitä kuin meistä toisilla merkeillä ajavat sanovat. Kiitos kuitenkin muille, jotka yrittivät auttaa!
                      Viittasin samaan, kun muutama muukin on jo kommentoinut. Jos kerta tuollainen ohje on annettu, liittyy siis tuohon "battery sensor" moduliin, joka D_BSD sarjaväylällä keskustelee sekä DME/DDE:n ja laturinkin kanssa, niin kai sillä jokin selvä merkitys on. Onhan se vähän niin kuin vapaaehtoisesti kerjäisi mahdollisia vaikeuksia säveltämällä itse. No autosihan sinun ikioma, joten tee sille mitä lystäät.
                      Missä muuten on viikkojen jono merkkihuoltoon, jopa pikahuoltoon?

                      PS ajelen itsekin yhtä lailla käyttyillä ja tämän ketjun luettuani, ei tulisi enää mieleenikään viedä sitä akunvaihtoon muualle kuin merkkiliikkeeseen. Minulla näet ei ole varaa ensin kokeilla ja sitten teettää jokin oikein.
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #26
                        Topikin innoittamana piti hieman tutkia tarkemmin E60/61 virtajärjestelmää. Melkoisen kehittynyt systeemi tuollakin on takana, enpä olisi yhtäkkiä osannut kuvitellakaan. Ken TIS:in omistaa, suosittelen iltalukemiseksi: Documents -> SI-Techniques -> 61 07 03029.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Munnie
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2006
                          • 30

                          #27
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Tämä johtunee siitä, että Suomessa merkkiorganisaation huoltoliikkeillä on palkkalistoilla paljon huoltoneuvojia/henkilökuntaa joka ns. puhuu paskaa eikä ole lukenut edes BMW:n omia dokumentteja saati sitten käynyt kursseilla (tai on unohtanut kaiken/ei ole kiinnostunut koko hommasta). Joten uskottavuus on kärsinyt.

                          Ja pieni esimerkki: Sami noudattaisi nyt tässä pikkuasiassa BMW ohjetta, mutta toisessa viestiketjussa neuvoi vaihtamaan E39:n etuiskarit BMW:n ohjeiden vastaisesti tavalla jossa syntyy vaurioita. Joten ketä sitten kannattaa uskoa? Pitäisikö heti sokeasti uskoa jos joku sanoo olevansa merkkiliikkeessä töissä? Nissäkin on aika eri tasoista työnjälkeä.

                          Minä kyllä uskon BMW:n ohjeisiin, mutta haluan lukea ne itse, enkä käyttää jonkun omaa tulkintaa niistä. Harvassa on ne merkkiliikkeet joka niitä BMW:n ohjeita oikeasti noudattaa.



                          Käytännössä kaikkien bmw:n edustajien on pakko toimia korjaus/huoltotiedotteen vaatimalla tavalla. Ja tehdä asiasta case Puma järjestelmään jos tiedotetta ei ole. Joissain tapauksissa tehdään case aina, kuten huohotin jäätymiset ja kaikki liikkuvuuspalvelu tapaukset.

                          Takuu hommista ei tule rahaa jos homma ei ole oikein tehty.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by Munnie View Post
                            Käytännössä kaikkien bmw:n edustajien on pakko toimia korjaus/huoltotiedotteen vaatimalla tavalla. Ja tehdä asiasta case Puma järjestelmään jos tiedotetta ei ole. Joissain tapauksissa tehdään case aina, kuten huohotin jäätymiset ja kaikki liikkuvuuspalvelu tapaukset.

                            Takuu hommista ei tule rahaa jos homma ei ole oikein tehty.
                            Ehkä takuukorjauksissa on noin, mutta ei normaalissa huolto/korjaustoiminnassa. Eihän mitään ongelmia olisikaan, eikä auton huoltoon viemistä tarvitsisi jännittää, jos kaikki tehtäisiin BMW:n ohjeiden mukaan. Mistä löytyy esim. liike joka tekee automaattilaatikon öljynvaihdon ohjeiden mukaan? Entä tuulilasin vaihdon?

                            Eikä niitä takuuhommiakaan kukaan tarkista, vika tulee kuntoon mutta työmenetelmät voi olla pielessä ja niistä aiheutuvat viat ilmenee sitten myöhemmin.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Sami
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 1332
                              • Kajaani

                              #29
                              Originally posted by Valkman View Post
                              Kerropa Sami lisää tuosta virranhallinnan vaikutuksesta päästöihin...?
                              Nythän on tulossa Euro5 mallit joitten pakokaasu päästörajat alkaa olla jo sitä luokkaa että jostain asioista on tingitävä kuten akun lataus joka vie polttoainetta..Akun kokoa hieman suurennetaan ja akkua ladataan juuri ja juuri sen verran kun tarvitaan, mutta pääsääntöisesti moottorijarrutuksen aikana...Jo nykyisessäkin E60 mallissa akku on periaatteessa vain käynnistystä varten eli kaikki kulutettava virta otetaan laturilta ja koneen lämmettyä aletaan virtaa siirtää myös akunlataukseen...Vanhoissa autoissa laturi työskentelee kokoajan "täydellä" teholla jolloin akutkin pysyvät hyvässä kunnossa monia vuosia...Eli akkujen laatu ei ole huonontunut jos ne kestää sen 2 vuotta vaan niiltä vaaditaan hieman enemmän nykyään...

                              Kun kovalla pakkasella auto käynnistetään auto myös voi tiputtaa joitain turhia ohjain laitteita pois pelistä säästääkseen virtaa esim. jossain tilanteessa voi näyttöön ilmaantua hammasrattaan kuva ja vaihteistohäiriötäkin voi herjata...Ja juuri mittaristo voi olla pimeänä vähänaikaa kun säästää virtaa..

                              Ja sitten päästäänkin toiseen asiaan joka on varmasti tuttu kaikille e60 omistajille jotka ajaa suht lyhyttä matkaa eli auto ajetaan parkkiin lyhyehkön matkanteon jälkeen ja kun tullaan autolle takaisin ei lähdekään käyntiin...Akku on ehjä, mutta pakkasella akun virranotto kyky on heikompi ja niin eipä sitten lataudukkaan...Ja kun tota latausta seurataan kokoajan on tärkeää että virtalaitteet ja niiden ohjelmoinnit on ajantasalla...

                              Comment

                              • Sami
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 1332
                                • Kajaani

                                #30
                                Originally posted by -Tapi View Post
                                Mikä edelläkuvaillussa olisi niitä Münchenin insinöörien mietteitä vastaan, arvon Sami ja Spetke? Mielestäni on turhaa yrittää peittää perustekniikkaa hokkuspokkus-termien alle.
                                Lueppa se minun kirjottama ensimmäinen viesti!!! Eli ei ole mitään vitun väliä käykö akku irti...Sieltä ei hajoa mitään laitteita!!!! Kaikki osaa sinne laittaa kellon ja päivämäärän oikeeseen...Voitte vaihtaa niitä akkuja minun puolesta satamäärin ei kiinnosta....Vittu saatana jos täällä kertoo oikeeta tietoo miten ovat suoraan tehtaalta neuvoneet niin sehän on sitten täällä väärin...Pitäkää tunkkinne kyllä niiiin vituttaa!!!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎