Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA E61 koulutusauto!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cearjo
    Newbiemmer
    • Jan 2008
    • 7

    530dA E61 koulutusauto!!

    Kävipä sitten näin. Eli tuotin Saksanmaalta -05 vuoden E61:n isosta BMW:n vaihtoautoliikeestä. Tänään se sitten kävi Metro-autossa ja piti päivittää puheohjaus saksasta englantiin. Puhelimessa kerrottiin, että homma käy hienosti, johdot vain kiinni ja päivitykseen.

    No, soittivat sitten iltapäivällä, ettei onnistu. Kyseessä on BMW:n koulutusauto joita EI pitäisi olla siis liikenteessä yksityisillä. Olivat tehtaalla kovasti ihmetelleet... Kuulemma ovat koulutuskäytössä ja sitten palautetaan tehtaalle hävitettäväksi :think.

    Siis softapäivitys ei onnistu niinkuin pitäsi onnistu "normi" autossa. Huoltomies kyseli tehtaalta neuvoja ja laittoivatkin sieltä sähköpostilla että autoon pitäisi vaihtaa jokin FA-listaus tai vst. jotta puheohjauksen voisi päivittää. (aikaa menisi kuulemma 5-tuntia) ja sitten kaikkein paras. Viestissä oli erityismaininta, että asiakkaalle on syytä painotta, että kun kyseinen "listaus" vaihdetaan voi aiheutta jonkin ohjausyksikön jumittamisen joka sitten voidaan joutua vaihtamaan. Kustannukset voivat nousta tuhansiin euroihin. Tämä kaikki siis oli ehkä.

    Mitähän tässä nyt sitten pitäisi tehdä
    ? Ei varmaan ehdointahdoin mennä sitten päivittelemään jos ei pystytä varmaksi sanomaan, että kaikki säilyy ehjänä.

    Ihmettelen vain, että miten kyseinen auto on nyt sitten minulla, jos sen ei pitäisi olla mahdollista. Tehtaan piikkiin auto päivitykseen, sanon minä.. . Onko kukaan törmännyt vastaavaan??
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Mitenhän ne saksanmaalla poikkeaa normimalleista nuo koulutusautot? Ei meillä suomessa ole kuin ihan esimerkiksi esittelyautoja mitä käytetään koulutuksessa... Onkohan kyseessä tehtaan testiversio jossa on kokeiltu eri softa ym. ratkaisuja?
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • vekkuli
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 1330
      • Liminka

      #3
      Itsellä oli sama homma tossa alkuviikosta. Ääniohjaus olisi pitänyt päivittää Saksasta Englantii, mutta autoon pitää todella ladata lisävarustelista uudelleen ja aikaa siihen menee lisävarusteista riippuen 3-5h. Itsekkään en siihen ruennut juurikin sen takia että joku moduli voi jumittua, ei sikäli varmaan turhin varuste mitä omassa autossa on. Autoni ei ole "koulutusauto".
      Last edited by vekkuli; 18-01-2008, 12:47.
      E93 ///M3
      E60 530dA aka M5
      F11 525dA Xdrive
      Tesla model 3 LR MY22

      Comment

      • cearjo
        Newbiemmer
        • Jan 2008
        • 7

        #4
        Niin, eipä sillä puheohjauksella kai suuria tee. Mutta nyt ei sitten saa MP3 päivitystä. No, asian kanssa on ilmeisesti elettävä..

        Comment

        • KorbenDallas
          Newbiemmer
          • Dec 2006
          • 26
          • Finlando

          #5
          Itse kun kyselin tuota kieli päivitystä Jykylässä, niin sanoivat ettei se ole edes mahdollista, vaan kielipaketti asennetaan aina vain ja ainoastaan tehtaalla. hyvimpä tuntuvat tietävän nämä ns. huoltomiehet mitä ovat tekemässä.

          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #6
            Originally posted by vekkuli View Post
            Itsellä oli sama homma tossa alkuviikosta. Ääniohjaus olisi pitänyt päivittää Saksasta Englantii, mutta autoon pitää todella ladata lisävarustelista uudelleen ja aikaa siihen menee lisävarusteista riippuen 3-5h. Itsekkään en siihen ruennut juurikin sen takia että joku moduli voi jumittua, ei sikäli varmaan turhin varuste mitä omassa autossa on. Autoni ei ole "koulutusauto".
            Nykypäivän tietotekniikkaa, lataus 3-5h? Melkonopeat on väylät koneessa. Millonkahan nämä tekniikan ihmeet rupee jättämään tielle ihan urakalla, kun oikeasti kaikki on niin vikaherkkää ja softaa. Enää ei teipillä ja rautalangalla tehdä patentteja kun softa kaatuu... Voiko sen bootata jos menee blue screeniin?
            ...

            Comment

            • TFV
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 3080
              • Nurmijärvi

              #7
              Bill Gates oli hiljaittain eräässä esitelmässään verrannut tietokone- ja autoteollisuutta keskenään ja todennut, että jos esim. BMW olisi kehittänyt autoteollisuuden teknologiaa samalla vauhdilla kuin Microsoft tietokoneteollisuuden, ajaisimme kaikki 25 taalan autoja jotka kulkisivat 1000 mailia litralla bensaa. Bemarin pääjohtaja Kuenheimin kommentti tähän (lehdistötiedote): "Jos BMW olisi todella kehittänyt teknologiaa Microsoftin tapaan, käytössämme olisi seuraavanlaisia autoja": -Ilman mitään järkevää syytä auto leviäisi vähintään 2 kertaa päivässä. - Joka kerta kun tieviivat maalataan uudestaan jouduttaisiin ostamaan uusi auto. -Autot pysähtyisivät motarilla ilman mitään syytä, mutta ajaja hyväksyisi tilanteen, käynistäisi uudelleen ja jatkaisi eteenpäin. -Silloin tällöin vaikeaa toimenpidettä, kuten vasemmalle kääntymistä, suorittaessa auto sammuisi eikä käynistyisi uudelleen, jolloin siihen tulisi asentaa uusi moottori. -Autoa voisi käyttää vain yksi henkilö kerrallaan, ellei ajaja hankkisi "CAR95".tä tai "CARNT".tä Niissä tapauksissa hän tosin joutuisi ostamaan lisäpaikkoja autoonsa. -Kilpailija voisi tehdä aurinkovoimalla kulkevan auton, joka olisi luotettava,vähintään tuplasti niin tehokas ja triplasti niin mukava ajaa kuin Bemari, mutta sillä voisi ajaa vain 5 prosentilla teistä. -Öljy-ja bensamäärän, moottorilämmittimen ym. varoitusvalot korvattaisiin yksinkertaisella " general car default " -varoitusvalolla. -Uudet istuinmallit vaatisivat kaikilta matkustajilta samankokoista persettä. -Ilmatyyny ei laukeaisi heti kolarin tapahtuessa vaan vasta kun kuljettaja vastaisi myöntävästi "Are you sure?" -kysymykseen. -Silloin tällöin ajaja ilman mitään järkevää syytä ei pääsisi sisään autoonsa; ei ennen kuin hän yhtäaikaa nostaisi oven kahvaa, potkaisisi rengasta, purisi radioantennin päätä ja tietenkin vääntäisi avainta ovilukossa. -Joka kerta kun BMW esittelisi uuden mallin, kaikki kuljettajat joutuisivat uudelleen autokouluun, sillä tärkeimät toiminnot eivät ainakaan toimisi niin kuin vanhassa mallissa. -Moottorin sammuttaminen tapahtuisi "start" -nappulaa painamalla.
              E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

              Comment

              • Ileee
                BTCF Member
                • Oct 2005
                • 1027
                • Espoo

                #8
                Aivan loistava vastaus Herr von Keunheimilta
                Erityisesti:
                Originally posted by TFV View Post
                -Ilmatyyny ei laukeaisi heti kolarin tapahtuessa vaan vasta kun kuljettaja vastaisi myöntävästi "Are you sure?" -kysymykseen.
                Mutta aiheeseen. Olen myös huolissani jatkuvasti lisääntyvästä tietotekniikasta autoista. Mitä ihmeellisimpiä tarinoita kuulee siitä, mitä auto on tehnyt. Ikkunat aukeavat itellään ovien ollessa lukossa, autot ei käynnisty ilmoittaen pitkän rivin vikakoodeja jne. Mutta tässä ajassa nyt elämme ja se tietotekniikka tuntuu olevan väistämätöntä - toimii tai ei.

                Minusta tuollainen asia pitäisi rahan puolesta ehdottomasti hoitua BMW:n puolesta. Ei voi olettaa, että olisit osannut olla ostamatta sitä autoa. Ellei muuten onnistu, niin mielestäni olet oikeutettu vaikka samanlaiseen korvaavaan autoon. Sinun vikasi se ei ole. Ei sinun siitä pidä maksaa. Lisäksi kun kyseessä on BMW, jolle asiakkaat ovat liiketoiminnassa avainasemassa, saat varmasti oikeudenmukaisen kohtelun kun asiallisesti viet asiaa eteenpäin. Mikäli kyseessä olisi joku muu, vähemmän asiakassuhteistaan kiinnostunut valmistaja, olisi tilanne toinen.
                BMW on todella esimerkkillinen autonvalmistaja niin tuotteidensa kuin yrityksen arvojensa puolesta. Autot tehdään ja suunnitellaan syvällisen markkinatutkimuksen pohjalta, jotta asiakkaat sitoutuisivat merkkiin pitkäksi aikaa. Ainakin minulle, BMW tuottaisi ison pettymyksen mikäli tässä asiassa ei päästä sopuun.
                __________
                E92 BMW 335i M-Sport -12

                "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by KorbenDallas View Post
                  Itse kun kyselin tuota kieli päivitystä Jykylässä, niin sanoivat ettei se ole edes mahdollista, vaan kielipaketti asennetaan aina vain ja ainoastaan tehtaalla. hyvimpä tuntuvat tietävän nämä ns. huoltomiehet mitä ovat tekemässä.
                  Älä vaan Jkylän Laakkoselle autoasi vie ohjelmointiin jos sillä on vielä tarkoitus jatkaa tyytyväisenä ajamista. Esimerkkejä heidän sekoilusta löytyy searchin avulla.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by reddewil View Post
                    Nykypäivän tietotekniikkaa, lataus 3-5h? Melkonopeat on väylät koneessa. Millonkahan nämä tekniikan ihmeet rupee jättämään tielle ihan urakalla, kun oikeasti kaikki on niin vikaherkkää ja softaa. Enää ei teipillä ja rautalangalla tehdä patentteja kun softa kaatuu... Voiko sen bootata jos menee blue screeniin?
                    Ilmeisesti tuossa ihan oikeasti menee aika kauan aikaa, se ei ole huoltoneuvojan keksintö kuten nuo jutut yleensä ovat.

                    Lähinnä tuossa kiinnostaa: mitä tapahtuu jos tulee sähkökatko? Autohan pitäisi olla kunnollisessa laturissa tuon ajan mutta onko laturille UPS? Entä ohjelmointiin käytettävälle tietokoneelle? Melkoisen pelottava ajatus tuo E60:n päivitys on, huollot kun sekoilee aika lahjakkaasti jo E39:in kanssa joka kuitenkin on pikkujuttu tuohon verrattuna. Ja asiakas tietysti maksaa kun huollot opettelee eri nappien merkitystä...
                    E39 528iA

                    Comment

                    • vekkuli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1330
                      • Liminka

                      #11
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Lähinnä tuossa kiinnostaa: mitä tapahtuu jos tulee sähkökatko? Autohan pitäisi olla kunnollisessa laturissa tuon ajan mutta onko laturille UPS? Entä ohjelmointiin käytettävälle tietokoneelle? Melkoisen pelottava ajatus tuo E60:n päivitys on, huollot kun sekoilee aika lahjakkaasti jo E39:in kanssa joka kuitenkin on pikkujuttu tuohon verrattuna. Ja asiakas tietysti maksaa kun huollot opettelee eri nappien merkitystä...
                      Itsellä meni päivityksessä alkuviikosta 7h, josta 5h se ajoi uutta softaa, käytännössä ajoi uudet päivitykset kaikkiin bokseihin. Hinta oli 140€, josta 70€ oli cip v.28.0 ansiota ja toinen puoli mp3 päivitys ja murtohälyttimen koodaus, kun asensin sen itse. Niin ja pitihän se perkeleen turvavyön pimputus saada pois.
                      E93 ///M3
                      E60 530dA aka M5
                      F11 525dA Xdrive
                      Tesla model 3 LR MY22

                      Comment

                      • vekkuli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 1330
                        • Liminka

                        #12
                        Originally posted by cearjo View Post
                        Niin, eipä sillä puheohjauksella kai suuria tee. Mutta nyt ei sitten saa MP3 päivitystä. No, asian kanssa on ilmeisesti elettävä..
                        Miten niin ei saa??? Asennat vain retrofit professional navin ja sitten päivittelemään. Tällä tavalla saa ainakin alkupään E60 soittamaan mp3 sekä cd-pesässä ja dvd-soittimessa.
                        E93 ///M3
                        E60 530dA aka M5
                        F11 525dA Xdrive
                        Tesla model 3 LR MY22

                        Comment

                        • jones69
                          BTCF Member
                          • Dec 2005
                          • 510
                          • Myrskylä

                          #13
                          Hmm...

                          Mielenkiintoista miten tuollainen auto on päässyt liikenteeseen, omaa kokemusta on koulutusautoista aika paljonkin vaan eri merkkien kohdalta (volvo/renault)... Koulutusautot ovat yleensä aina (ainakin edellämainituilla merkeillä) ensipainoksia autoista, jotka eivät ole aivan samanlaisia kun liikenteeseen päästettävät!? Virheitä on materiaaleissa, softissa ja muissakin osissa! Autoista löytyy myös aivan erillaisia osia (kiinnitykseltään jne.) kun näistä liikenteeseen tarkoitetuista! Niin ja lähes aina runkonumero on jokin aivan kummallinen kuten 000004 tai vastaavaa... Mietityttää vaan miten tällainen on tosiaan päässyt liikenteeseen!? Kuten jo aiemmin sanottu autot tulee lähettää "opetuskäytön" jälkeen tehtaalle joista ne menee prässiin! Ei liikenteeseen!

                          Niin ja tuosta softahommasta vielä sen verran että voi helpostikkin mennä sen viisi tuntia jos on iso softa kyseessä! Perus päivitys softissa menee joku abaut 20 min... Tuokin on totta että softaa ladattaessa auton jännite tulisi olla +13V eli ainakin jonkun näköinen lataus päällä, itselleni on kerran käynyt niin että jätin softan latautumaan ruokatauolle, jonka aikana joku oli nyysinyt laturin autosta toiseen ja seurauksena kaksi rikkinäistä ohjainyksikköä(Moot. ohj. & Keskusohj. yksikkö)! Halpaa hommaa
                          Last edited by jones69; 18-01-2008, 18:33.
                          E91 320d ///M-Sport "Voll"

                          E28 530d (M57D30N2) "ikuisuusprojekti"

                          Comment

                          • JNIJNI
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1485

                            #14
                            Olin itsekin päivityttämässä E91:n softaa. Tehtiin akun vaihdon yhteydessä, normiakku -> AGM. Aikaa meni kaikkien softien päivitykseen reilu 5h. Tuosta ajasta CCC-softan osuus oli pisin, noin 3h.

                            Puheohjauksen softan päivitys onnistuu (kuulemma), kun ensin on ladattu lisävarustelista autoon (maahantuojalta) ja sitten valehdellaan autolle, että se onkin uutena myyty esim. Iso-Britaniaan. Tuota yritetään ensi kerralle, kun auto menee huoltoon. Toinen asia on sitten, että miten auto ymmärtää lontoonmurretta suomalaisittain vääntäen. Ei kuulemma kovin hyvin. Oma kuljetin myyty siis uutena Saksaan.
                            G21 LCI 330e xDrive 2022
                            E93 M3

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by jones69 View Post
                              Tuokin on totta että softaa ladattaessa auton jännite tulisi olla +13V eli ainakin jonkun näköinen lataus päällä, itselleni on kerran käynyt niin että jätin softan latautumaan ruokatauolle, jonka aikana joku oli nyysinyt laturin autosta toiseen ja seurauksena kaksi rikkinäistä ohjainyksikköä(Moot. ohj. & Keskusohj. yksikkö)! Halpaa hommaa
                              Tuosta herääkin kysymys: kertoiko huolto tuosta tapahtumasta asiakkaalle totuuden vai höpisi jotain sekavaa tuontiautosta ja sen erilaisuudesta ja laittoi asiakkaan maksamaan uudet modulit? Entä jos/kun modulit ovat tilaustavaraa, niin lähteekö asiakas kävellen kotiin? Minä melkein jo aavistan miten täälläpäin BMW-merkkiliikkeessä tuossa tilanteessa kävisi...
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎