Originally posted by Soppamies
View Post
E60/61 530d/535d kulutus!?
Collapse
X
-
Täällä 535D kuluttaa tietokoneen mukaan 6.3-6.5 sekalaisessa ajossa (motari 120km/h ja kauppareissut pari-kolme viikossa)mut voiko selittyä vain sillä että on uudempi -08:think
Leave a comment:
-
-
Oman 535dA kulutus viimiseltä 13tkm laskettuna 8,3L. Pääpiirtein 80% moottoritietä nopeudet 125-128Km/h vakkarilla ja loput taajama/kaupunki ajoa. Renkaina 235/35/19 ja 275/30/19 auto vuosmallia 11/2004. Kerran kokeiltiin ajeltiin 100 kilometriä matka ajoa vakarilla nopeudella 87Km/h niin päästiin sinne alle 7L.
Leave a comment:
-
-
oma 530d manuaali ohjelmoitu vie matka ajossa juuri sen 5 litraa ja kaupungissa 8 litraa. ajotietokone näyttää hieman pienempiä lukemia (matka 4.7 ja kaupunki 7.5.
Leave a comment:
-
-
E61 530d 2006 rengastuksella 245/275 19" (noin 3,2-3,3 bar). DPF ja katti poistettu, ilmeisesti edellinen omistaja myös lastuttanut.
Otettu tankkauksista, tietokone näyttää keskimäärin 11% enemmän. Keskinopeudet ovat myös tietokoneelta, mutta sen epätarkkuutta en osaa sanoa sen paremmin kuin, että nopeusmittari näyttää noin 3 eroa todelliseen nopeuteen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jomppa View PostKaralan softalla E61 530xda vm 2009 selvitti Helsinki-Oulu-Helsinki tripin ilman tankkausta.
1250 km ja 64 litraa meni. Samalla asemalla tankattu ennen ja jälkeen.
Ei mun mielestä paha.
Olisko tuo about 5.1L/100km.
Lähes 300 hummaa ja vajaa 700 vääntöä on mielestäni hyvin toimiva kampe.
Leave a comment:
-
-
Karalan softalla E61 530xda vm 2009 selvitti Helsinki-Oulu-Helsinki tripin ilman tankkausta.
1250 km ja 64 litraa meni. Samalla asemalla tankattu ennen ja jälkeen.
Ei mun mielestä paha.
Olisko tuo about 5.1L/100km.
Lähes 300 hummaa ja vajaa 700 vääntöä on mielestäni hyvin toimiva kampe.
perusfillarit eli 225/50/17 ympäriinsä.
Paluumatkalla Kärsämäellä oli hyvä pysähtyä paikallisen (kalliin) karvaranteen luo kebabille + ranskalaisilla + pepsi (10€ + 3€) seuraamaan tuulivoimalan siipien kuljetusta. Ovat keksineet tehdä 3 kiertoliittymää 4-tielle Kärsämäen läpi...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by protoni View PostNäiden termareissa taitaa olla suunnilleen samat vaihtovälit kuin moottoriöljyissä.
Niinpä. Termarien kestoon vaikuttaa, että moottorilämmöt ovat oikeat. Jos joku termari krakaa, myös muut sitten hajoavat. Eli kannattaa varmistaa, että lämmöt nousevat talvipakkasillakin sinne 90 asteen tuntumaan. Tällöin tarmarit ovat "työssä", aukeavat ja sulkeutuvat. Talvella pahvi/pleksi jäähdyttäjän eteen. Sopivan kappaleen pääsee pudottamaan yläkautta, kun irroittaa jäähdyttäjän päällä olevan muovikuoren pois.
Leave a comment:
-
-
Näiden termareissa taitaa olla suunnilleen samat vaihtovälit kuin moottoriöljyissä.
Leave a comment:
-
-
Iltalenkille lähdin heti postattuani, kun netistä löysin ohjeistuksen hidden menuun. Jäihän ne lämmöt sinne 70-75 C, joten termarien kanssa painilla alkaa tämäkin savotta taas "uuden" bemmin kanssa, sama hommahan noissa on kaikissa ollut. Alkoi tuoss ajo mietityttämään, että kauanko noi termarit mahtaa vaihdon jälkeenkään ehjänä pysyä, kun aina pihaan tullessa on kärryssä lämmöt alhaiseksi termarien takia jääneet. Eli pitäisköhän lämpöjä alkaa osata tarkkailemaan jo heti lähivuosina termarin vaihdon jälkeen. Täytyypä pitää mielessä ja tsekkailla...
Raportoidaampa piruuttaan kulutuksia, kun termarit vaihdettu. Samoin tarkoitus käydä kulmia oikomassa kun aikaa löytyy, tempoo niin maan ***keleesti nimittäin urista.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MayheM View PostTuli vaihdettua uusi käyttis ja keski-ikäisen miehen pintakaasulla menty sekalaisessa ajossa 8,5 l/100 km. Matkalla mennyt 7,2-7,5 l/100 km. Pintakaasulla joskus jonkun matkaa pystynyt laskettelemaan 6,6 l/100 km @ 80-90 km/h. Nämä ajotietokoneen mukaiset. Perstuntuma sanoo, että en ihmettelisi vaikka menis reilusti enempikin. Neula laskee niin pirun vinhaan vaikka edelliseen verrattuna (joka sekin veti sekalaisessa 6,5 l). Tuntuu, että koko ajan saa tankilla olla.
Tuleeko mieleen muita syitä kulutuksiin kuin rengaspaineet (on 3,0 & 3,2), rengaskoko (245/40R18), pyöränsuuntaukset (tarkistamatta), termarit/lämmöt (tsekkaamatta, mutta taidampa alkaa opiskella ja lähteä iltalenkille vielä tänään!)? Miten yleensä softaus vaikuttaa näihin peleihin, paljonko on kulutukset laskeneet, jos softan taloudellisuus edellä tekee? Ohjelmaa miettinyt juurikin kulutuksen takia - ja ehkä hieman ajomukavuuden (D-asennossa). Ohituskiihtyvyys kyllä riittävä, eikä muuta revittelyn tarvetta enää vanhalla ruunalla...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MayheM View PostTuli vaihdettua uusi käyttis ja keski-ikäisen miehen pintakaasulla menty sekalaisessa ajossa 8,5 l/100 km. Matkalla mennyt 7,2-7,5 l/100 km. Pintakaasulla joskus jonkun matkaa pystynyt laskettelemaan 6,6 l/100 km @ 80-90 km/h. Nämä ajotietokoneen mukaiset. Perstuntuma sanoo, että en ihmettelisi vaikka menis reilusti enempikin. Neula laskee niin pirun vinhaan vaikka edelliseen verrattuna (joka sekin veti sekalaisessa 6,5 l). Tuntuu, että koko ajan saa tankilla olla.
Tuleeko mieleen muita syitä kulutuksiin kuin rengaspaineet (on 3,0 & 3,2), rengaskoko (245/40R18), pyöränsuuntaukset (tarkistamatta), termarit/lämmöt (tsekkaamatta, mutta taidampa alkaa opiskella ja lähteä iltalenkille vielä tänään!)? Miten yleensä softaus vaikuttaa näihin peleihin, paljonko on kulutukset laskeneet, jos softan taloudellisuus edellä tekee? Ohjelmaa miettinyt juurikin kulutuksen takia - ja ehkä hieman ajomukavuuden (D-asennossa). Ohituskiihtyvyys kyllä riittävä, eikä muuta revittelyn tarvetta enää vanhalla ruunalla...
Jos poistat DPF:n, kulutus tippuu 0,5-1 litraa per 100 km. Itsellä softaus (DPF paikallaan) ei vaikuttanut kulutukseen.
Moottorin alilämpöisyys vaikuttaa kulutukseen negatiivisesti. Oletko tsekannut salavalikosta moottorin lämpöjä? Jos lämmöt 60-80 astetta, kulutus nousee vähän tai paljon ja termarijumppaan kannattaa ryhtyä. Oikeat lämmöt 88-90 astetta.
Sinänsä kulutuksesi vaikuttaa olevan aika normia. Itsellä menee maantie-/moottoritieajossa 6,7l ja sekalaisessa 8,2l, minulla tosin takavetoinen ja 19" renkailla.
Leave a comment:
-
Leave a comment: