Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53 ei käynnisty kovalla pakkasella. Logia liitteenä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1604
    • Turku

    #16
    Originally posted by LateE60 View Post
    ​Hep! Täällä toinen potilas samanlaisella oireilulla. Oma kulkine on 523i lci 2008. Itseasiassa toista kertaa sama vika tänä talvena. Ensimmäisen kerran kun tämmöinen vika tuli niin startti alkoi sahatessa haisemaan ja pyöri buusterillakin hyvin vaivalloisesti. Käynnistäessä pelkällä akulla tyhjensi suoraan täyden akun lyhyellä starttauksella ~9V lukemiin. Startin ja tulpat vaihdoin, sekää lämpimässä hallissa seisoi, josta jonkun aikaa sahattua käyntiin pärähti ja toimi. Autolla ajettu 4 viikon verran ja aamuisin ulkoilmassa seisoneena käyntiin onkin lähtenyt hyvin. Nyt sama vika takaisin ja läppärillä näytti kaikki arvot kans OK.
    ​Koittaa vaan lupailla käyntiin startatessa. Kävi kyllä mielessä tuo öljy homma kans. Tuli viimeks laitettua halppis öljyä jolla nyt vajaa 15tkm ajettu, että ei kai se voi siitä johtua. Toinen mikä tuli mieleen että voisiko venttiilikopan huohotusventtiili olla jäässä tai tiensä päässä, joka aiheuttaisi imuvuotoa ja näin ollen heikentää käynnistyvyyttä? Vuosi sitten talvella ei ollut kertaakaan tämmöstä ongelmaa.
    Täytyykö tässä sitten kesän helteitä ootella?​​
    Jos täyden akun tyhjentää yhdellä starttauksella, niin onko siellä nyt joku oikosulku tai maadoitusongelma?
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • LateE60
      Newbiemmer
      • Feb 2024
      • 3
      • Kontiolahti

      #17
      Originally posted by Silmaauki View Post

      Jos täyden akun tyhjentää yhdellä starttauksella, niin onko siellä nyt joku oikosulku tai maadoitusongelma?

      Joo startti veti oikoon ensimmäisellä kertaa, että tyhjensi akun melkein ensimmäisellä starttauksella. Startti vaihdettiin ja moottorin maadoitus katsottu, että on ok. Vika siis tuli ja hävisi yhtä mystisesti ensimmäisellä keralla. Vika tuli nyt uudemman kerran takaisin tuskin startti tällä kertaa. Läppäriltä katsottu että kaikki on ok. Tarkoitus kokeilla starttailla uudemman kerran autoa kun pakkanen lauhtuu. Ongelma tuli kun pakkanen kävi uudelleen -30 asteessa. Palataan asiaan loppuviikosta starttailu yritysten jälkeen.

      Comment

      • HSuomi
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 265
        • mäntsälä

        #18
        Mittasin apuvirtaliittimistä jännitettä starttauksen aikana ja se pyörii jossain 10V paikkeilla. Alin lukema 9,7V. Ja TESTO:n mukaan ECU mittaa myös n. 10v jännitettä startatessa. Melkoisen alhainen vaikka on akkukin vaihdettu. Pitää vielä mitata suoraan navoilta startatessa.
        Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
        ~~Sälinkään Moottorikerho~~

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2554
          • Tampere

          #19
          Originally posted by LateE60 View Post
          Startti vaihdettiin ja moottorin maadoitus katsottu, että on ok.
          Se moottorin maadoitusnauha on hyvä irroittaa molemmista päistään ja tarkastaa että on varmasti hyväkuntoinen. Kovin usein voivat näyttää ok-kuntoiselta, mutta murenevat helposti kun sormilla sitten taivuttelee. Pintapuolinen katselu ei siten kaikkea kerro. Akun plussakaapelikin on varmaan tarkastettu huolellisesti kontin alta ja päältä?
          Last edited by JaniLap; 13-02-2024, 16:19.
          N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • LateE60
            Newbiemmer
            • Feb 2024
            • 3
            • Kontiolahti

            #20
            Noniin auto saatu taas käyntiin. Akku oli sisällä lämpimässä latautumassa yön yli ja auto seisoi maanantaista. Aluksi kokeilin startata, mutta sama homma jatkui. Sitten tarkistin vikakoodit, moottorin ilmansuodattimen ja nyppäsin maf anturin johdon irti, sekä öljyn korkin tiiveyden katsoin myös, ettei venttiilikopan huohotus synnyttäisi imuvuotoa. Se tuntuikin oleva hieman jäässä, mutta en usko että sillä oli vaikutusta. Kävin sitten starttailemassa uudelleen ja tuntui että saattaisi ehkä herätä henkiin. Maf anturin johto takaisin paikalleen ja pienen starttailujen jälkeen pärähti käyntiin. Ajelin autolla 40 km ja vikakoodit uudelleen lukuun . Oli tullut imu vanokselta ja moottorin öljynpaineen säädöltä koodit (2A82 ja 30C1). Siitäpä sitten öljyt ja öljynsuodatin vaihtoon. Samalla putsasin vanoksen solenoidit moottorin edestä ja vanoksen sihdit, jotka on pakosarjan puolella moottorin kyljessä. Toinen sihdeistä oli muurautunut umpeen möhnästä. Huollon jälkeen testilenkki heitetty ja eipä ole nyt oireillut. Toivotaan että menisi tällä ohi. Kysymys vaan herää mistä todellinen ongelma johtui? Oliko vanos jumittunut väärään asentoon ja ajoitus ei täsmännyt käynnistyksessä? Vai olisiko akun jännite ollut kuitenkin liian matala, ettei sen takia halunnut lähteä käyntiin ja lopulta kasteli tulpat?

            Comment

            • HSuomi
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 265
              • mäntsälä

              #21
              Mäkin sain eilen oman käyntiin. Työnsin yöksi talliin ja vaihdoin samalla kynttilät. Aluksi käynti oli vähän köhivää mutta tassaantui nopeasti ja nyt toimi taas normaalisti. Lämmöt pyöri jossain 95-100 välillä ja laihaseos moodit toimii ja muutenkin tuntuu normaalilta.
              Tulpat oli jokainen hieman kosteita että kyllä se startatessa ainakin bensaa on saanut.
              Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
              ~~Sälinkään Moottorikerho~~

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎