Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61LCI DPF-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • penax
    Bimmer Rookie
    • Apr 2014
    • 48
    • Pohjanmaa

    E61LCI DPF-ongelma

    Moro
    Mun kinneri alkoi pakkasilla tekemään DPF-vikaa.

    Vuoden verran takaperin oli samaa tuskaa. Silloin syylliseksi osoittautui se, että koneen lämmöt ei nousseet riittävästi. Termostaattien vaihto korjasi silloin tilanteen.

    Tällä kertaa ei auttanut termareiden vaihto.

    Jostain olen lukenut, että joissain malleissa olisi vielä kolmaskin termostaatti automaattilootan öljynlauhduttimessa. Käsittääkseni tässä mallissa ei kuitenkaan sellaista ole?
    Kyseessä siis 525d 3,0-litrainen, muistaakseni M57 tjsp.

    Mistä kannattais lähteä vikaa etsimään?

    penax
    - penax -
    ______________________________
    BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
    Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 338
    • Uusimaa

    #2
    Kyllä siellä pitäisi olla kolmas termostaatti. Esim. Bimmer toolillä kännykällä voit seurailla mitä tapahtuu ajossa, lämpöjä, dpf täyttöasteita, vikakoodeja ja pyytää polttoa.

    Comment

    • penax
      Bimmer Rookie
      • Apr 2014
      • 48
      • Pohjanmaa

      #3
      Ainakaan RealOEM ei tunne tuollaista termostaattia. Jos se ei sitten ole integroitu lämmönvaihtimeen, eukä ole erikseen vaihdettavissa...?

      Tuo Bimmer tool on mulle uusi juttu.
      Ilmeisesti ladattavissa Playkaypasta? Miten se kytketyy auton dataan?
      - penax -
      ______________________________
      BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
      Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

      Comment

      • Rattiukko
        BTCF Member
        • Nov 2022
        • 338
        • Uusimaa

        #4
        Ei ole erikseen vaihdettavissa. Joo play kaupasta. ​ELM327 Bluetooth langaton ehkä kätevin: https://bimmer-tool.com/index.php/adapters/

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 519
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Sinne automaatin lämmönvaihtimen paluuletkuun voi jälkiasentaa letkutermarin vesipuolelle (se lämmönvaihtimen sisäinen on öljypuolella). Tästä löytyy monta threadia ja ihan kuviakin. Termarin malli esim. Behr/Mahle TH5 80 (se on joku VAG termari).

          E

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 9867
            • KVLA

            #6
            Helppo testata, kun letkupuristimella tms. sulkee laatikon ö-jäähdyttimen vesikierron.

            Comment

            • Diesel-Dalton
              Bimmer Rookie
              • Jun 2022
              • 42
              • Keskisuomi

              #7
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Helppo testata, kun letkupuristimella tms. sulkee laatikon ö-jäähdyttimen vesikierron.
              Tuolla se kannattaakin testata, on muuten taas insinöörityö kun ei löydy yksittäistä osaa - vaan koko lauhdutin pitänee vaihtaa..




              Onko hehkut kunnossa?
              e61 530d 12/07 - vielä vakio

              Comment

              • penax
                Bimmer Rookie
                • Apr 2014
                • 48
                • Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by Diesel-Dalton View Post

                Tuolla se kannattaakin testata, on muuten taas insinöörityö kun ei löydy yksittäistä osaa - vaan koko lauhdutin pitänee vaihtaa..




                Onko hehkut kunnossa?
                Hehkut ja hehkurele vaihdettiin viime kerralla saman ongelman kanssa taistellessa. Ei ainakaan vikakoodeja ole hehkuista.
                - penax -
                ______________________________
                BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
                Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

                Comment

                • penax
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2014
                  • 48
                  • Pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by ErkkiE View Post
                  Sinne automaatin lämmönvaihtimen paluuletkuun voi jälkiasentaa letkutermarin vesipuolelle (se lämmönvaihtimen sisäinen on öljypuolella). Tästä löytyy monta threadia ja ihan kuviakin. Termarin malli esim. Behr/Mahle TH5 80 (se on joku VAG termari).

                  E
                  Olisko ihan vaikka linkkiä tuonne ao. threadiin, please? On niin paljon tavaraa täällä, että ei tämmönen papparainen osaa eikä jaksa hakea...;o)
                  - penax -
                  ______________________________
                  BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
                  Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

                  Comment

                  • ErkkiE
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 519
                    • Espoon haja-asutus

                    #10
                    Jollei jaksa hakea "letkutermostaatti", niin vaikka tuon kuvan perusteella (oma asennus). Lämmönvaihtimelta nousevaan haaraan mainitsemani letkutermari (tai vastaava joltain muulta valmistajalta) virtaussuuntanuoli ylöspäin. Pihdeillä letku luttuun molemmilta puolilta, letkusta noin viiden sentin pätkä pois keskeltä, termari paikalleen (on hiukan tiukka mutta menee kyllä) ja klemmareilla kiinni. Nestettä ei huku kuin ihan pikkuisen, nestemäärän tarkistus ja kovaa ajoa. Asennustilaa saa purkamalla sen verran, että flektin saa pois tieltä ensin.

                    E
                    Attached Files

                    Comment

                    • aae30
                      BTCF Member
                      • May 2010
                      • 2636
                      • .fi

                      #11
                      googleen "site:btcf.fi letkutermostaatti", ja niin löytyi: " E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III"
                      Sorry I'm Not Sorry
                      E34 540iA 93 sedan
                      E34 540iA 93 sedan
                      E39 530iA 00 touring

                      Comment

                      • Rattiukko
                        BTCF Member
                        • Nov 2022
                        • 338
                        • Uusimaa

                        #12
                        Jos sen letkutermostaatin asentaa niin kannattaa leikata letku mahdollisimman suoraan. Leikkasin toisen pään vahingossa vähän vinoon ja oli todella hankala saada toinen pää sisään kun tiukka sovitus.

                        Mun käsitys on ettei hehkut vaikuta dpf polttoon, ainakaan lci:ssä. Ehkä jossain vanhemmissa E sarjan softaversioissa näin on ollut mutta luultavasti ovat muuttaneet tuon järjettömyyden uudempiin softiin ja dpf toimii vaikka hehkuja pimeänä.
                        Last edited by Rattiukko; 23-01-2024, 18:55.

                        Comment

                        • ErkkiE
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 519
                          • Espoon haja-asutus

                          #13
                          Ei ainakaan kolme hehkua pimeänä vielä m57n2:n polttoja estä.

                          Tuohon letkun leikkaamiseen toimii apukeinona hyvin, kun pyöräyttää vaikka siihen viitisen senttiä leveän teipin letkun ympäri sopivaan kohtaan (tyyliin jeesusteippi, oranssi rakennusteippi tms.). Sen mukaan kun leikkaa, niin tulee leikattua kohtisuoraan ja lähtee just sopiva pätkä.

                          E

                          Comment

                          • penax
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2014
                            • 48
                            • Pohjanmaa

                            #14
                            No niin, nyt on vähän lisää tietoa tuosta katiskasta.
                            Auto oli lauantaina piuhassa kiinni, ja ainakin lämmöt näyttäisi olevan kohdillaan. Ainoa vikakoodi oli DPF:n ylikuormitus.
                            Epäilys oli, että DPF olis nyt ihan oikeasti tukossa.
                            Tyhjäkäynnillä DPF:n paine-ero oli n. 50 mbar, ja n. 2000rpm:llä 150 mbar. Voiko tuosta vetää johtopäätöksen, että DPF irti ja pesuun?

                            Mulla on pari kuvaa läppärin näytöstä, mutta en onnistunut liittämään niitä tähän kännykällä. Yritän huomenna tietokoneella lisätä kuvia.
                            - penax -
                            ______________________________
                            BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
                            Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

                            Comment

                            • Rattiukko
                              BTCF Member
                              • Nov 2022
                              • 338
                              • Uusimaa

                              #15
                              Tukkoiselta vaikuttaa. Mulla on hyviä kokemuksia tästä Motip DPF cleaner

                              12€ purkki. Ruuttaa paineanturin reiästä sisään.

                              Poltto keskeytyy jos dpf pönttö liian tukossa. Bimmer toolilla voit laittaa rastin ruutuun että nollaa koodeja samalla kun dpf poltto käynnissä.

                              Paineanturi kannattaa ehkä vaihtaa varmuuden vuoksi.

                              Onko turbo missä kunnossa, vuotaako öljyä? Mikä on syy että dpf on mennyt tukkoon?
                              Last edited by Rattiukko; 05-02-2024, 22:08.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎