E60 xDrive kävi nelipyöräsuuntauksessa ja taka camberit näyttää omaan silmään huonoilta, ei kuulemma pysty säätämään. Pitääkö paikkaansa? Itse en ymmärrä näistä mitään niin jos joku voisi auttaa
Announcement
Collapse
No announcement yet.
H&R -35mm jouset ja nelipyöräsuuntaus
Collapse
X
-
Säädöt jumissa (sanoiko säätäjä, että säädöt toimi molemmilla puolilla, eli ei jumissa? Ei ole mitenkään harvinaista, että joku neljästä säädöstä on jumissa.) Taka-akselin niveliä väsyneenä tai joku osa saanut kipeää (epäsymmetria takana)? Säädöt tapissa, kun pudotettu?
ELast edited by ErkkiE; 30-05-2024, 16:04.
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostSäädöt jumissa (sanoiko säätäjä, että säädöt toimi molemmilla puolilla, eli ei jumissa? Ei ole mitenkään harvinaista, että joku neljästä säädöstä on jumissa.) Taka-akselin niveliä väsyneenä tai joku osa saanut kipeää (epäsymmetria takana)? Säädöt tapissa, kun pudotettu?
E
Comment
-
-
Kaksi säätöä (kummallakin puolella): alatukivarressa pääasiassa Camber ja etummaisessa ylätukivarressa auraus. Toki nuo jossain määrin vaikuttaa toisiinsa. Ovat siis epäkeskopulteilla, jotka voivat olla myös totaalisen jumissa. Jos yksikin jumissa, niin kunnolla ei saa säädettyä. Omasta esimerkiksi piti sahaamalla teurastaa ne aurauksensäätötangot pultteineen pois, kun vääntämällä olisi ainoastaan hajonnut jotain (pultti oli täysin yhtä puuta tukivarren kanssa).
Mutta myös se nivelpusla ("narinahela") voi olla näissä sillä tavalla rikki/kulunut, että pyörä menee vähän killiin s.e. ei vaan pysty säätämään.
Kannattaa kysäistä säätäjältä, oliko siellä jotain jumissa, niin sitten paremmin tietää, mitä pitäisi tehdä.
E
Comment
-
-
Kun noita takapään ennen ja jälkeen lukemia katsoin, niin eihän siellä ole käytännössä muuttunut mikään. Siellä on asteminuutin suuruusluokkaa muutokset. Itselle näyttää, että sitä ei todennäköisesti ole saatu säädettyä ollenkaan. On yritetty saada säätöjä auki, mutta sitten on luovutettu?
Etuakselilla (vaikket siitä kysynyt) on vain se tilanne, että kun näissä ei ole erillisiä säätöjä (Camber ja auraus), niin ainoa paikka säätää on raidetangot, ellei ole tehnyt iskarien yläpäähän säätövaraa tavalla tai toisella. Tarpeeksi madallettuun ei ilman noita temppuja saa camberia säätöihin etuakselilla.
ELast edited by ErkkiE; 31-05-2024, 09:27.
Comment
-
-
Eikös näissä ole teräksisillä epäkeskopulteilla alumiinitukivarret kiinni? Muistelen näin olleen omassa ex E61 535d:ssä. Madalluksen jälkeen oli sahattava pultit poikki ja uudet tukivarret ja pultit + prikat. Teräs ja alumiini eivät sovi yhteen, hirttää järjettömästi kiinni.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-
👍 1
Comment
-
-
[QUOTE=ErkkiE;n5504087]Kun noita takapään ennen ja jälkeen lukemia katsoin, niin eihän siellä ole käytännössä muuttunut mikään. Siellä on asteminuutin suuruusluokkaa muutokset. Itselle näyttää, että sitä ei todennäköisesti ole saatu säädettyä ollenkaan. On yritetty saada säätöjä auki, mutta sitten on luovutettu?
Auto kävi nyt toisessa korjaamossa jossa yrittävät oikeasti ottaa pultit auki ja säätää niin ei pysty. Ja oikea taka camber pultti katkes niin uskaltaako ajaa?
Comment
-
-
Noihin saa tarvikkeena sisäpään puslia (joko ihan tavallisia tai myös uretaanisia) eli jos pultti ei sieltä hyvällä ole lähdössä, niin on kuitenkin mahdollista teurastaa se pusla ja pultti sieltä pois. Sitten tukivarsi pois ja uudet puslat paikalleen. Toki siinä sitten jonkin verran tekemistä on. Marmorilta ei saa kuin kokonaista tukivartta puslineen ja hinta on aika jyrkkä.
ELast edited by ErkkiE; 10-06-2024, 22:00.
Comment
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostNoihin saa tarvikkeena sisäpään puslia (joko ihan tavallisia tai myös uretaanisia) eli jos pultti ei sieltä hyvällä ole lähdössä, niin on kuitenkin mahdollista teurastaa se pusla ja pultti sieltä pois. Sitten tukivarsi pois ja uudet puslat paikalleen. Toki siinä sitten jonkin verran tekemistä on. Marmorilta ei saa kuin kokonaista tukivartta puslineen ja hinta on aika jyrkkä.
E
Comment
-
-
Jos pultin saa sellaisenaan pois ja pusla säilyy ehjänä, niin silloin tietysti pelkkä pultti piisaa. Jos pultti ja pusla on muuttuneet yhdeksi, niin silloin on vaarana, että pitää sahata sekä pusla että pultti sieltä palasiksi. Näin olen joutunut joskus ottamaan aurauksen säätötangon palasina pois. Tosiaan alkuperäisenä ei puslaa saa, mutta tarvikkeena kyllä. Taitaa olla jopa ihan Motonetissa, jos Meyle tuonne kelpaa https://www.motonet.fi/tuote/poikitt...rtssearch=true ja taitaa olla Lemförderinakin nopeasti katsottuna (yksittäisinä, ei sarja, ne on hiukan erikokoiset ne kaksi puslaa). Tukivarsi vain pitänee saada irti, että noi pääsee vaihtamaan. Jos hakee jollain e6x rear trailing arm bushing replacement tjsp., niin löytyy ihan puuhavideoita aiheesta. Uretaaniset on tietysti helpompi laittaa paikalleen. Siitä ei ole kokemusta, vaikuttaako ne viitosessa meluun jotain todellista tuossa paikassa.
E
Last edited by ErkkiE; 11-06-2024, 07:49.
Comment
-
-
Niinpä näkkyy olevan! Schmiedmanilta löysin tuon mutten ollu varma mihinkä sopii. Kyllä tuo Meyle kelpaa kun taitaa olla HD sarjaa eli pitäs olla parempia ja ihan hyvää kuullu Meylen HD osista. Joo yks hyvä video löyty youtubesta mutta ei oo nosturia niin saavat siellä korjaamolla vaihtaa uuden pultin ja noi puslat jos tarvis
Comment
-
Comment