Announcement

Collapse
No announcement yet.

H&R -35mm jouset ja nelipyöräsuuntaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ViljamiH
    Bimmer Rookie
    • Dec 2023
    • 73
    • Joroinen

    H&R -35mm jouset ja nelipyöräsuuntaus

    E60 xDrive kävi nelipyöräsuuntauksessa ja taka camberit näyttää omaan silmään huonoilta, ei kuulemma pysty säätämään. Pitääkö paikkaansa? Itse en ymmärrä näistä mitään niin jos joku voisi auttaa
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 608
    • Espoon haja-asutus

    #2
    Säädöt jumissa (sanoiko säätäjä, että säädöt toimi molemmilla puolilla, eli ei jumissa? Ei ole mitenkään harvinaista, että joku neljästä säädöstä on jumissa.) Taka-akselin niveliä väsyneenä tai joku osa saanut kipeää (epäsymmetria takana)? Säädöt tapissa, kun pudotettu?

    E
    Last edited by ErkkiE; 30-05-2024, 16:04.

    Comment

    • ViljamiH
      Bimmer Rookie
      • Dec 2023
      • 73
      • Joroinen

      #3
      Originally posted by ErkkiE View Post
      Säädöt jumissa (sanoiko säätäjä, että säädöt toimi molemmilla puolilla, eli ei jumissa? Ei ole mitenkään harvinaista, että joku neljästä säädöstä on jumissa.) Taka-akselin niveliä väsyneenä tai joku osa saanut kipeää (epäsymmetria takana)? Säädöt tapissa, kun pudotettu?

      E
      Sanoi ettei takaa pysty säätämään eli ei varmaan osannut? Väsyneitä niveliä voipi olla kun ajettu 474tkm mutta edellinen omistaja vaihtoi taakse jotain alustan osia mutten muista mitä. Eteen on minun aikana uusittu molemmat raidetangot. Mistä kohtaa tuota säädetään takaa?

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 608
        • Espoon haja-asutus

        #4
        Kaksi säätöä (kummallakin puolella): alatukivarressa pääasiassa Camber ja etummaisessa ylätukivarressa auraus. Toki nuo jossain määrin vaikuttaa toisiinsa. Ovat siis epäkeskopulteilla, jotka voivat olla myös totaalisen jumissa. Jos yksikin jumissa, niin kunnolla ei saa säädettyä. Omasta esimerkiksi piti sahaamalla teurastaa ne aurauksensäätötangot pultteineen pois, kun vääntämällä olisi ainoastaan hajonnut jotain (pultti oli täysin yhtä puuta tukivarren kanssa).

        Mutta myös se nivelpusla ("narinahela") voi olla näissä sillä tavalla rikki/kulunut, että pyörä menee vähän killiin s.e. ei vaan pysty säätämään.

        Kannattaa kysäistä säätäjältä, oliko siellä jotain jumissa, niin sitten paremmin tietää, mitä pitäisi tehdä.

        E

        Comment

        • ViljamiH
          Bimmer Rookie
          • Dec 2023
          • 73
          • Joroinen

          #5
          Okei, kiitoksia! Narinahelat vaihdettu reilu vuos sitten. Pitää kysästä jos asentaja muistaa vielä kun säädetty viime kuussa (unohtu kysyä täältä säädön jälkeen)

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 608
            • Espoon haja-asutus

            #6
            Kun noita takapään ennen ja jälkeen lukemia katsoin, niin eihän siellä ole käytännössä muuttunut mikään. Siellä on asteminuutin suuruusluokkaa muutokset. Itselle näyttää, että sitä ei todennäköisesti ole saatu säädettyä ollenkaan. On yritetty saada säätöjä auki, mutta sitten on luovutettu?

            Etuakselilla (vaikket siitä kysynyt) on vain se tilanne, että kun näissä ei ole erillisiä säätöjä (Camber ja auraus), niin ainoa paikka säätää on raidetangot, ellei ole tehnyt iskarien yläpäähän säätövaraa tavalla tai toisella. Tarpeeksi madallettuun ei ilman noita temppuja saa camberia säätöihin etuakselilla.

            E
            Last edited by ErkkiE; 31-05-2024, 09:27.

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17515
              • Turku

              #7
              Eikös näissä ole teräksisillä epäkeskopulteilla alumiinitukivarret kiinni? Muistelen näin olleen omassa ex E61 535d:ssä. Madalluksen jälkeen oli sahattava pultit poikki ja uudet tukivarret ja pultit + prikat. Teräs ja alumiini eivät sovi yhteen, hirttää järjettömästi kiinni.
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • topiiz
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2011
                • 329
                • Rovaniemi

                #8
                ^^joo sama homma oli täällä kuin yllä..
                e61 530xd Msport Lci

                Comment

                • ErkkiE
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 608
                  • Espoon haja-asutus

                  #9
                  On (pinnoitettu teräspultti), toki tukivarressa saattaa olla teräsholkkikin, josta pultti menee läpi. Mutta joo, parhaimmillaan muuttuu ihan yhdeksi puuksi siellä.

                  E

                  Comment

                  • ViljamiH
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2023
                    • 73
                    • Joroinen

                    #10
                    [QUOTE=ErkkiE;n5504087]Kun noita takapään ennen ja jälkeen lukemia katsoin, niin eihän siellä ole käytännössä muuttunut mikään. Siellä on asteminuutin suuruusluokkaa muutokset. Itselle näyttää, että sitä ei todennäköisesti ole saatu säädettyä ollenkaan. On yritetty saada säätöjä auki, mutta sitten on luovutettu?

                    Auto kävi nyt toisessa korjaamossa jossa yrittävät oikeasti ottaa pultit auki ja säätää niin ei pysty. Ja oikea taka camber pultti katkes niin uskaltaako ajaa?

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 608
                      • Espoon haja-asutus

                      #11
                      Niin, se Camber-pulttihan ei ole mikään pelkkä irrallinen säätö, vaan se on alatukivarren sisäpään pulteista toinen. Olisin kyllä erinomaisen varovainen ajelun suhteen.

                      E

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 608
                        • Espoon haja-asutus

                        #12
                        Noihin saa tarvikkeena sisäpään puslia (joko ihan tavallisia tai myös uretaanisia) eli jos pultti ei sieltä hyvällä ole lähdössä, niin on kuitenkin mahdollista teurastaa se pusla ja pultti sieltä pois. Sitten tukivarsi pois ja uudet puslat paikalleen. Toki siinä sitten jonkin verran tekemistä on. Marmorilta ei saa kuin kokonaista tukivartta puslineen ja hinta on aika jyrkkä.

                        E
                        Last edited by ErkkiE; 10-06-2024, 22:00.

                        Comment

                        • ViljamiH
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2023
                          • 73
                          • Joroinen

                          #13
                          Originally posted by ErkkiE View Post
                          Noihin saa tarvikkeena sisäpään puslia (joko ihan tavallisia tai myös uretaanisia) eli jos pultti ei sieltä hyvällä ole lähdössä, niin on kuitenkin mahdollista teurastaa se pusla ja pultti sieltä pois. Sitten tukivarsi pois ja uudet puslat paikalleen. Toki siinä sitten jonkin verran tekemistä on. Marmorilta ei saa kuin kokonaista tukivartta puslineen ja hinta on aika jyrkkä.

                          E
                          Okei kiitos! Uuden pulttisatsin tilasin jo siihen niin pitäskö vielä varuilta uus puslakin kun on varmaa aika tiukassa. Äkkiseltään en löytäny realoemista varaosanumeroo mut pitää tutkailla netistä. Voiko sulla laittaa jossain yv:nä jos kysyttävää niin ois helpompi kun täällä? Ja joo ei passaa nyt ajella!

                          Comment

                          • ErkkiE
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 608
                            • Espoon haja-asutus

                            #14
                            Jos pultin saa sellaisenaan pois ja pusla säilyy ehjänä, niin silloin tietysti pelkkä pultti piisaa. Jos pultti ja pusla on muuttuneet yhdeksi, niin silloin on vaarana, että pitää sahata sekä pusla että pultti sieltä palasiksi. Näin olen joutunut joskus ottamaan aurauksen säätötangon palasina pois. Tosiaan alkuperäisenä ei puslaa saa, mutta tarvikkeena kyllä. Taitaa olla jopa ihan Motonetissa, jos Meyle tuonne kelpaa https://www.motonet.fi/tuote/poikitt...rtssearch=true ja taitaa olla Lemförderinakin nopeasti katsottuna (yksittäisinä, ei sarja, ne on hiukan erikokoiset ne kaksi puslaa). Tukivarsi vain pitänee saada irti, että noi pääsee vaihtamaan. Jos hakee jollain e6x rear trailing arm bushing replacement tjsp., niin löytyy ihan puuhavideoita aiheesta. Uretaaniset on tietysti helpompi laittaa paikalleen. Siitä ei ole kokemusta, vaikuttaako ne viitosessa meluun jotain todellista tuossa paikassa.

                            E
                            Last edited by ErkkiE; 11-06-2024, 07:49.

                            Comment

                            • ViljamiH
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2023
                              • 73
                              • Joroinen

                              #15
                              Niinpä näkkyy olevan! Schmiedmanilta löysin tuon mutten ollu varma mihinkä sopii. Kyllä tuo Meyle kelpaa kun taitaa olla HD sarjaa eli pitäs olla parempia ja ihan hyvää kuullu Meylen HD osista. Joo yks hyvä video löyty youtubesta mutta ei oo nosturia niin saavat siellä korjaamolla vaihtaa uuden pultin ja noi puslat jos tarvis

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎