Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d 2004 täysin virraton (jännite 1V)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DrDoomsday
    Bimmer Rookie
    • Aug 2017
    • 48
    • Noormarkku

    E61 530d 2004 täysin virraton (jännite 1V)

    E61 530d 2004 +500tkm

    Aamulla auto oli tosiaan täysin virraton. Ei syttynyt sisävalo, eikä mittariin mitään. Konehuoneesta mitattuna ei näyttänyt edes autossa olevan volttiakaan. (Huonosti mitattu/ tarkistus mittaus iltapäivällä osoitti, että 1V)


    Akulta mittaan, kun pääsen töistä, mutta oletan, että akussa edelleen virtaa, koska se ei kaiketi voi näin tyhjäksi mennä.
    (mitattu ja 1V)



    ​Jos akussa virtaa, niin mistä lähtisi vikaa etsimään? Läpivienti? Jokin "pääsulake"?
    Last edited by DrDoomsday; 30-11-2024, 19:30.
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1796
    • Turku

    #2
    Onko E60-sarjassa samaa ongelmaa kuin E90-sarjassa, että akulta sulakepesään tuleva maakaapeli syöpyy ja hapertuu? Olikos se E60:ssä niin että se katkeaa siitä takakontin läpiviennistä?
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16429
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Silmaauki View Post
      Onko E60-sarjassa samaa ongelmaa kuin E90-sarjassa, että akulta sulakepesään tuleva maakaapeli syöpyy ja hapertuu? Olikos se E60:ssä niin että se katkeaa siitä takakontin läpiviennistä?
      Juu, oliko e61 vielä pahempi ?

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10007
        • KVLA

        #4
        Eikö se ole siellä kontin pohjan alla + kaapelin liitos, joka paskoo ja katkoo sähköjä. Ja aiheuttaa jopa autojen tulipaloja tässä E6# sarjalaisessa.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9146
          • Oulu

          #5
          Jos akun jännite kunnossa, tarkista napojen kiinnitykset ja maakaapelin kytkentä koriin. Plus-navalta lähtee paksumpi kaapeli kontin läpiviennin kautta konehuoneen apuvirtapisteeseen ja ohuempi kaapeli pääsulakkeiden kautta takakontin ja hanskalokeron sulaketauluille.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 602
            • Espoon haja-asutus

            #6
            Ja onhan siinä akkukaapelissakin se paukku, mutta ei kai niitä kovin paljoa ole itsekseen laukeillut. Joskus sellaisestakin oli jotain mainintaa, että oli jollekulle tapahtunut (ykkösessä tai kolmosessa?)? Mutta niitä todennäköisempiä caseja tuossa jo onkin muut maininneet yllä.

            E

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9146
              • Oulu

              #7
              Originally posted by ErkkiE View Post
              Ja onhan siinä akkukaapelissakin se paukku, mutta ei kai niitä kovin paljoa ole itsekseen laukeillut. Joskus sellaisestakin oli jotain mainintaa, että oli jollekulle tapahtunut (ykkösessä tai kolmosessa?)? Mutta niitä todennäköisempiä caseja tuossa jo onkin muut maininneet yllä.

              E
              Kyllä, mutta se katkaisee ainoastaan konehuoneeseen lähtevän paksumman kaapelin.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • DrDoomsday
                Bimmer Rookie
                • Aug 2017
                • 48
                • Noormarkku

                #8
                Navoilta mitattu ja akku tyhjä 1V näytti mittari.

                Kävin vielä varmistamassa, niin kyllä sinne konehuoneen apukäynnistys pisteisiin tulee myös se 1V. Aamun kiireen piikkiin, etten saanut mitään tulosta.

                Älylaturi ei suostunut lähteä lataamaan, niin vanhan mallisella koitan saada virtaa akkuun ja katson mitä tapahtuu.
                Koitan käyntiin, jos saan virrat niin luen ensin koodit, vaikka niitä taitaa nyt olla melko paljon, kun jännite hävinnyt koko järjestelmästä.

                Mitä johtoihini tulee, niin:
                Kaikki silmällä nähtävä oli tosi hyvässä kunnossa mitä takaluukusta näki. Plus kaapelin läpivienti paksun rasvan peitossa, mustan suojan alta. (oli joitain vuosia sitten takaisinkutsu ohjelmassa, ainakin tarkistuksessa)
                Maa kaapeli mikä noin 20cm myös terveen näköinen. Pitäisikö tuo plus kaapeli vielä avata ja katsoa miltä näyttää? siinä tosiaan paksu kerros vihreää rasvaa.


                Akku on vaihdettu 2020, joten taitaa olla sekin ehkä tiensä päässä. Tiedä sitten.

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1796
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by DrDoomsday View Post
                  Navoilta mitattu ja akku tyhjä 1V näytti mittari.

                  Kävin vielä varmistamassa, niin kyllä sinne konehuoneen apukäynnistys pisteisiin tulee myös se 1V. Aamun kiireen piikkiin, etten saanut mitään tulosta.

                  Älylaturi ei suostunut lähteä lataamaan, niin vanhan mallisella koitan saada virtaa akkuun ja katson mitä tapahtuu.
                  Koitan käyntiin, jos saan virrat niin luen ensin koodit, vaikka niitä taitaa nyt olla melko paljon, kun jännite hävinnyt koko järjestelmästä.

                  Mitä johtoihini tulee, niin:
                  Kaikki silmällä nähtävä oli tosi hyvässä kunnossa mitä takaluukusta näki. Plus kaapelin läpivienti paksun rasvan peitossa, mustan suojan alta. (oli joitain vuosia sitten takaisinkutsu ohjelmassa, ainakin tarkistuksessa)
                  Maa kaapeli mikä noin 20cm myös terveen näköinen. Pitäisikö tuo plus kaapeli vielä avata ja katsoa miltä näyttää? siinä tosiaan paksu kerros vihreää rasvaa.


                  Akku on vaihdettu 2020, joten taitaa olla sekin ehkä tiensä päässä. Tiedä sitten.
                  Vain 1v? Eiköhän tuo akku ole entinen.
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9146
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by DrDoomsday View Post
                    Navoilta mitattu ja akku tyhjä 1V näytti mittari.
                    Eli akkukaupoille. Ei tuosta enää kalua tule, vaikka sen jollakin ehkä saisikin latautumaan.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3767
                      • Finnland

                      #11
                      Uusi Vartan laatuakku, perusmallinen kuitenkin, menetti parhaan teränsä 2 vuodessa kun sai muutaman syväpurun. Ensin virtaa vievän sähköisen lisälämmittimen vuoksi ja sitten kontin valojen palaessa. Ehkä 4-5 syväpurkua maksimissaan. Ja kun tuli juuri takuun päättymisen jälkeen nuo kovat yli -30c pakkaset, ei jaksanut kunnolla enää startata. Juuri ennen kuin akusta loppui takuu, ostin testerinkin ja testasin, mutta kelit oli lämpimämmät niin sanoi ok. No, siitä tuli hyvä kesä-auton akku Tilalle laitettiin Biltemasta AGM 4 vuoden takuulla, AGM ei ole ihan niin arka syväpurulle, vaikkakaan ei kai se mitään akkua paranna.
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10007
                        • KVLA

                        #12
                        Edit. Väärä diagnoosi (arvatenkin).
                        Last edited by Heguli 31; 30-11-2024, 17:32.

                        Comment

                        • DrDoomsday
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2017
                          • 48
                          • Noormarkku

                          #13
                          Sain ladattua akun tuollaisella vanhanliiton peltikuorisella laturilla (ei varmaan ole AGM akuille tarkoitettu), mutta alkoi lataamaan kuitenkin.

                          Auto heräsi käyntiin ja pääsin eilen sillä töihin. Otin miinus navan irti työpaikalla ja kotiin lähtiessä pistin kiinni ja auto starttasi normaalisti. ennen kaapelin kiinnilaittoa, navoilta mitattuna 12.3V Eli ei ihan täynnä, koska välittömästi ajon jälkeen irrotettu navat, niin kait siellä pitäisi lähemmäs 13, ellei ylikin olla?

                          Sitten kotona auto seisoi noin 2h ja sen jälkeen starttasi ehkä hiukan heikosti. Omasta mielestä ainakin oli normaalia vaisumpi starttaus.
                          Yön seisonnan jälkeen ei enää pihahdustakaan.



                          Akku kaupoille tarkoitus mennä, mutta ei viitsisi pariasataa laittaa akkuun, mikäli tuo nyt on jollain tavalla oikosulussa, tai purkaa akkua ihan mielivaltaisesti.


                          Kun auto menee "nukkumaan" eli sammuu esim. vaihteenvalitsimen valo, niin pystyykö sen jälkeen katsomaan jotenkin meneenkö vielä paljokin virtaa jonnekin?

                          Ja jos siellä nyt menisi plus maihin, niin kait se jotenkin oireilisi muullakin tavalla? Täytyykö auton alta päästä katsomaan tuota plus kaapelia?

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3767
                            • Finnland

                            #14
                            Joo siis tuollainen kyykännyt akku ei vaan modernien älylaturien kanssa toimi enää niin että ne alkaisivat lataamaan. Varmaan 5 minuuttia perinteisellä laturilla ja loput älyllä niin toimis kans, ehkä jopa alkusykäyksen antamalla 9 voltin paristolla onnistuisi kans. Isäni muistan karavaanijutuissa joskus tuosta kikasta sanoneen.
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                            Comment

                            • DrDoomsday
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2017
                              • 48
                              • Noormarkku

                              #15
                              Originally posted by Jarger View Post
                              Uusi Vartan laatuakku, perusmallinen kuitenkin, menetti parhaan teränsä 2 vuodessa kun sai muutaman syväpurun. Ensin virtaa vievän sähköisen lisälämmittimen vuoksi ja sitten kontin valojen palaessa. Ehkä 4-5 syväpurkua maksimissaan. Ja kun tuli juuri takuun päättymisen jälkeen nuo kovat yli -30c pakkaset, ei jaksanut kunnolla enää startata. Juuri ennen kuin akusta loppui takuu, ostin testerinkin ja testasin, mutta kelit oli lämpimämmät niin sanoi ok. No, siitä tuli hyvä kesä-auton akku Tilalle laitettiin Biltemasta AGM 4 vuoden takuulla, AGM ei ole ihan niin arka syväpurulle, vaikkakaan ei kai se mitään akkua paranna.
                              Tästä viestistä tuli mieleen, että huomasin jotain aikoja sitten myös kontin valojen palavan, kun autolla ajaa. Jäi myös palamaan, kun auton sammutti.

                              Auto kuitenkin meni "nukkumaan" n.vartin päästä, niin ajattelin, ettei tuo voi tyhjäksi akkua vetää? ja tämä oire on ollut jo muutaman kk. Pakkaset toki alkoivat vasta nyt.
                              Sisävaloilta olen tämän jälkeen poistanut sulakkeen.

                              Johtuuko tuo kontin valojen palaminen takaluukun saranoiden johdoista?

                              Ja tosiaan, miten mitata tuo hävikki virta? onnistuuko ihan yleis-sähkömittarilla?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎