Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hiukkassuodattimen vaihto E60/E61

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T-man
    Newbiemmer
    • Feb 2009
    • 4
    • Vantaa

    Hiukkassuodattimen vaihto E60/E61

    Alkaa olla ajankohtanen asia myöhemmin tänä vuonna vaihtaa hiukkassuodatin omaan E61:seen. Näin ainakin huoltonäytön mukaan. Nykyinen arvio huoltonäytöstä katsottuna on että vaihto pitäisi tehdä 188tkm kilometrin kohdalla.

    Onko kokemuksia paljonko moinen lysti kustantaa ja missä olette mahdollisesti teettäneet?
    Onko suodatinta esim. mahdollista tilata halvemmalla saksasta?

    Ymmärrykseni mukaan aika kallista lystiä on. Täytyy ensiviikolla tehdä tarjouskierros pajoilta mutta olisi mukava kuulla myös muiden kokemuksista.
    Pöntön poisjättämistä en kuitenkaan pidä omalla kohdalla vaihtoehtona.
  • k1mmalin
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 76
    • Kuopio

    #2
    Sen voi pestä, näin olen käsittänyt. Pois vain paikalta ja vastakarvaan pesee jollain pesuaineella, että tulee tuhkat pois.
    530 kiisseli

    Comment

    • MRH
      Bimmer Rookie
      • Aug 2007
      • 64
      • Mäntsälä

      #3
      Itse otin pöntön pois, enkä kyllä laita enää takaisin jos ei ole pakko!
      Sen verran mukavampi tuli autosta DPF:n poiston jälkeen, kuluttaa vähemmän, kulkee paremmin ja tasaisemmin.

      Comment

      • WarHead
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 774

        #4
        DPF-poisto

        Originally posted by MRH View Post
        Itse otin pöntön pois, enkä kyllä laita enää takaisin jos ei ole pakko!
        Sen verran mukavampi tuli autosta DPF:n poiston jälkeen, kuluttaa vähemmän, kulkee paremmin ja tasaisemmin.
        Kerroppa lisää; itekki miettiny tätä vaihtoehtoa.
        Varsinkin tuon läppien poiston ja ohjelmiston päivityksen jälkeen herättänyt mielenkiintoa.
        Tärkein kysymys luonnollisesti katsastus?
        E91 335iAT -08

        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

        Comment

        • viktor
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1272
          • ...

          #5
          ............
          Last edited by viktor; 18-01-2010, 02:57.
          ///M5
          "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

          Comment

          • FastDsl
            Bimmer Rookie
            • Apr 2003
            • 178
            • nollayhdeksän

            #6
            Originally posted by MRH View Post
            Itse otin pöntön pois, enkä kyllä laita enää takaisin jos ei ole pakko!
            Sen verran mukavampi tuli autosta DPF:n poiston jälkeen, kuluttaa vähemmän, kulkee paremmin ja tasaisemmin.
            MRH, onko sulla painemittaus ennen ja jälkeen DPF:n? Syttyikö vikavalo poiston jälkeen? Mitä laitoit DPF:n tilalle?
            Last edited by FastDsl; 23-02-2009, 14:29.
            Musta 335i E91 N55
            Musta 520d F11
            Musta 535d E60
            Musta 320d E91
            Musta 330d E46

            Comment

            • MRH
              Bimmer Rookie
              • Aug 2007
              • 64
              • Mäntsälä

              #7
              Originally posted by FastDsl View Post
              MRH, onko sulla painemittaus ennen ja jälkeen DPF:n? Syttyikö vikavalo poiston jälkeen? Mitä laitoit DPF:n tilalle?
              Auto on -04 ja ei ole painemittausta kuin ennen pönttöä. Mitään vikavaloja ei ole syttynyt, auto tekee edelleenkin n. 1000 km välein puhdituspolton jolloin on aika pörinä takapöntössä. Tilalla on ihan suora putki, ostin sen täältä foorumilta kun kaveri möi sellaisia. En usko että katsastuksessa tulee ongelmaa, rekisteriotteessa ei ole merkintää ko. vekottimesta ja silmämääräisesti ei putkesta tule yhtään sen enempää tavaraa kuin ennenkään!

              Comment

              • T-man
                Newbiemmer
                • Feb 2009
                • 4
                • Vantaa

                #8
                Näitä kommentteja kuunnellessa ei tuo poisokaan vaikuta mahdottomalta ajatukselta. Mitäs tuommoinen korvaava putken pätkä on maksanut?

                Suurin "pelko" itselläni on lähinnä ollut, että saa sen jälkeen ajella auton perä noesta mustana.

                Olis myös mukava kuulla jos joku on vaihtanut suodattimen mitä se on tullut kustantamaan.

                Comment

                • Jonsku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 4647
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by T-man View Post
                  Näitä kommentteja kuunnellessa ei tuo poisokaan vaikuta mahdottomalta ajatukselta. Mitäs tuommoinen korvaava putken pätkä on maksanut?
                  Korvausputki ei montaa kymppiä voi maksaa, pystyy jokainen putkipaja tuollaisen tekemään eli huomattavasti halvempaa kuin uuden pöntön tunkeminen paikoilleen..
                  ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                  ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                  ex. Alpina D10 Touring #33/94
                  ... and many more

                  Comment

                  • Ceeray
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1400
                    • Kuopio

                    #10
                    Joku asiaan perehtynyt ja oikeasti tietävä voisi kyllä kertoa ihan perustavanlaatuisesti tästä asiasta.. -Tapi?
                    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6325
                      • P-Pohjanmaa

                      #11
                      Ostin foorumilta korvausputken ja hinta oli 70e ja valmistettu jigissä materiaalina rst,kaikin puolin laadukkaan oloinen.
                      Partikkelisfilsun hinta on jotain 1400e nurkilla.

                      Keväällä vaihdan tuon korvausputken ja softa karalalla..
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Originally posted by Ceeray View Post
                        Joku asiaan perehtynyt ja oikeasti tietävä voisi kyllä kertoa ihan perustavanlaatuisesti tästä asiasta.. -Tapi?
                        Heh.. DPF:n poistaminen ei nokea perää sen enempää kuin mallit joissa sitä ei ole alunperinkään. Noen määrä on suorassa suhteessa palamisen epäonnistumiseen, eli huonolla ohjelmoinnilla tai viallisella moottorilla sitä savua syntyy häiritsevästi ja perää likaavasti. Myös tehon kanssa ahnehtiminen tuottaa nokea mutta siitä ei ole pelkoa M57N moottorilla niin kauan kun pysytään vakio-osissa.

                        Tuo polttovaiheen ääni ei ole mielestäni kovinkaan siedettävä, varsinkin kun putkisto ei ilman DPF:ää ole kovin matkustamoergonominen juuri sillä hetkellä. Siksi laittaisin suodattimen tilalle alkupään M57N-moottoreissa ylimääräisen pienen vaimentimen tai katin. Uudemmissa (pietsovehkeet, M57N2) se ei enää oikein onnistu (kuten ei korvausputkikaan onnistu joka jampalta) kun rakenne on kompaktimpi.

                        Katsastus on vähän kaksipiippuinen juttu.. Ei tuota lue otteessa mutta siellä lukee auton päästöluokka. Jos päästöluokkaa hieman tuntee ja tuntee BMW:n malleja hiemankin niin huomaa että DPF kuuluisi asiaan joissakin malleissa. Erittäin epätodennäköistä tosin että kukaan tuohon osaisi puuttua.

                        DPF:n poistoon on noin 1400 syytä, mutta vasta sitten kun sen vaihto alkaa olla ajankohtainen. Ennen sitä sen hyöty häviää miinuksille.
                        ---

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6325
                          • P-Pohjanmaa

                          #13
                          Olikos Tapilla tietoa sellaisen konsruktiosta kun E60\E61 530D josta partikkelifilsu poistettu ,suuttimet 535d sekä karalan ohjelma.
                          Onkohan millaisia lukemia odotettavissa ?
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • makee
                            Newbiemmer
                            • Sep 2008
                            • 29
                            • Kva

                            #14
                            Originally posted by veku View Post
                            Olikos Tapilla tietoa sellaisen konsruktiosta kun E60\E61 530D josta partikkelifilsu poistettu ,suuttimet 535d sekä karalan ohjelma.
                            Onkohan millaisia lukemia odotettavissa ?
                            Tuohon vielä 3" putkisto niin yli 300hv pitäis tulla ja vääntöä riittävästi!

                            Karala pystyy ohjelmaa muokkaamaan niin, että poltto toiminto ei ole enää käytössä, eli DPF purkin tilalle vaan korvaus putki.
                            320 Si

                            Comment

                            • FastDsl
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2003
                              • 178
                              • nollayhdeksän

                              #15
                              Mulla on tällainen DPF:n osalta. Eli DPF:ssä on myös lämpöanturi:http://www.realoem.com/bmw/showparts...78&hg=18&fg=10

                              Sekä happi, lämpöanturi ja paineanturi hapetuskatin jälkeen: http://www.realoem.com/bmw/showparts...84&hg=18&fg=10

                              Eli eipä siellä mitään paineroa mitata (vain yksi paineanturi ja paineletku), vaan pelkkää painetta. Jos paine pysyy rajoissa ei varmaankaan tule vikailmoitusta. Siis korvausputkeen vain lämpöanturille "nippa" ja toiminta jatkuu ennallaan.

                              Katsastuksessa tarkka inssi kyllä huomaa putken päästä onko DFP paikallaan vai ei. Ilman DPF putken sisäpinta peittyy noesta.

                              Kukas näitä väliputkia tekee? Täältä tulisi tilaus yhdestä.
                              Musta 335i E91 N55
                              Musta 520d F11
                              Musta 535d E60
                              Musta 320d E91
                              Musta 330d E46

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎