Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 525da vettä koneessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #46
    Originally posted by kalkkuna View Post
    Useita VW konsernin ahtoputkia irroittaneena (edellinen työpaikka). Voin kertoa että ahtoputkista tulee VETTÄ. Ei nyt litrakaupalla mutta ehkä useita desejä. Joistain enemmän joistain vähemmän. Ongelma koskee lähinnä 3c passat yms muita samalla pohjalevyllä olevia.
    Eräs taksi oli imaissut vedet koneeseen sisään. Autolla oli ajettu edellisenä päivänä normaali ajot. Aamulla kun meni starttaamaan autoa kone pyörähti hieman ja jysähti jumiin. Auto hinurilla pajalle. Työkaveri ihmettelee että olisko startti rikki. Kysyin että pyöriikö kone jos käsin pyörittää? Kokeili että ei pyöri. Jakopää oli ehjä eli ei muutakun hattu pois koneesta. Tadaa!! Voi sitä veden määrää. Että siitä sitten. Mahdollista on!!!
    Tämä kaikki siis täytyi tapahtua kuitenkin plus-kelillä, tai autoa säilytettiin lämpimässä tallissa?
    Muutenhan ko.vesi olisi jäätynyt yön aikana klimpiksi putkeen?

    Comment

    • kalkkuna
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 864
      • vaajakoski

      #47
      Originally posted by Hemi View Post
      Tämä kaikki siis täytyi tapahtua kuitenkin plus-kelillä, tai autoa säilytettiin lämpimässä tallissa?
      Muutenhan ko.vesi olisi jäätynyt yön aikana klimpiksi putkeen?
      Talvi oli silloin. En muista tarkemmin lämpötiloja. Lunta oli reilusti maassa tuskin kuitenkaan mikään hirmu pakkaskeli. Sitä en jaksa muistaa oliko se auto ollu tallissa vai olisko lämmitetty webastolla.
      Mutta jos lähdetään siitä ajatuksesta liikkeelle että moottori on ollut lämmin kun auto jäänyt yöksi seisomaan. Konehuone on melko tiivis tila. Joten jos ei ole älytön pakkanen niin ei varmaan ihan heti mene pakkasen puolelle. Aamulla webasto lämmittää auton moottorin ja samalla konehuoneen.
      Tietenkin tuossa jo vähän hakemalla haetaan mutta ei mahdotonta ehkä kuitenkaan. Toki saattaa myös olla että auto oli yön tallissa kun tuolta maaseudulta sattui olemaan.
      Kaiken kaikkiaan ihme vekottimia nuo autot välillä on.
      VW sharan 1,8T
      e30 318i 4d -89 projekti
      e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #48
        Originally posted by kalkkuna View Post
        Talvi oli silloin. En muista tarkemmin lämpötiloja. Lunta oli reilusti maassa tuskin kuitenkaan mikään hirmu pakkaskeli. Sitä en jaksa muistaa oliko se auto ollu tallissa vai olisko lämmitetty webastolla.
        Mutta jos lähdetään siitä ajatuksesta liikkeelle että moottori on ollut lämmin kun auto jäänyt yöksi seisomaan. Konehuone on melko tiivis tila. Joten jos ei ole älytön pakkanen niin ei varmaan ihan heti mene pakkasen puolelle. Aamulla webasto lämmittää auton moottorin ja samalla konehuoneen.
        Tietenkin tuossa jo vähän hakemalla haetaan mutta ei mahdotonta ehkä kuitenkaan. Toki saattaa myös olla että auto oli yön tallissa kun tuolta maaseudulta sattui olemaan.
        Kaiken kaikkiaan ihme vekottimia nuo autot välillä on.
        Webasto ei kyllä ahdinputkia lämmitä niin että sinne litratolkulla jäätynyttä vettä sulaisi? Lisäksi jos ko.auto vain pakkasilla seisoi ulkona, on tasan varmasti konehuoneessa aamulla kaikki siellä oleva vesi jäässä.
        Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jää se että auto oli säilytetty lämpimässä tallissa.
        Nyt vain on niin että niinhän tämänkin topikin tapauksessa pitää olla, mikäli se lauhduttimeen "jäänyt" vesi halutaan koneeseen asti?
        Siis mikäli kyseessä ei ole vesi jossa on pakkasnestettä=kannentiiviste tai esim.rikkoutunut egr lauhdutin?

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #49
          Tuo EGR-jäähdyttimen halkeaminen olikin unohtunut vaihtoehtona! Sieltä pakkasneste voisi teoriassa valua alaspäin pakosarjaan ja jos auto on jäänyt parkkiin kuskinpuoli alaviistoon, vesi voisi teoriassa valua ykköspytyn männän päälle mikäli moottorikin on sattunut pysähtymään asentoon jossa ykköspytyn pakoventtiili on jäänyt auki.

          Kun kone avataan ja todetaan että pytyssä on ollut jäätä/vettä niin mistä se oikein todetaan mitä siellä oli? Ei kai kantta pakkasessa irroteta? Se litku on joka tapauksessa sulaa riippumatta onko se pakkasnestettä tai vettä. Vesi nestemäisessä muodossa pytyssä aiheuttaa ihan yhtä suuren vaurion kuin jäätynyt vesikin. Varsinkin dieselissä jossa palotilaa ei käytännössä ole kuin hieman männässä.
          ---

          Comment

          • Second
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2003
            • 223
            • Kaarina

            #50
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Onko tuossa jotain ihmeellistä? -40 astetta voisi ehkä ollakin...
            Uusille diesel koneille ilmeisesti on
            ex-E39 530d M-sport
            ex-E30 325i cabrio
            ex-E30 325i
            ex-E34 535i

            Comment

            • kalkkuna
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 864
              • vaajakoski

              #51
              Originally posted by Hemi View Post
              Webasto ei kyllä ahdinputkia lämmitä niin että sinne litratolkulla jäätynyttä vettä sulaisi? Lisäksi jos ko.auto vain pakkasilla seisoi ulkona, on tasan varmasti konehuoneessa aamulla kaikki siellä oleva vesi jäässä.
              Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jää se että auto oli säilytetty lämpimässä tallissa.
              Nyt vain on niin että niinhän tämänkin topikin tapauksessa pitää olla, mikäli se lauhduttimeen "jäänyt" vesi halutaan koneeseen asti?
              Siis mikäli kyseessä ei ole vesi jossa on pakkasnestettä=kannentiiviste tai esim.rikkoutunut egr lauhdutin?
              En ole sanonut että vettä olisi litratolkulla. Jos auto jää illalla ulos kun sillä on ajettu päivän aikana reilusti niin kyllä se konehuoneen lämpötila nousee ja on plussan puolella vielä hyvän aikaa. No aamulla webasto alkaa lämmittämään konetta ja siinä samalla konehuone lämpenee. Samalla myös ahtoputket ja niin edelleen. Auto kun siinävaiheessa paikoillaan ja ajoviima ei jäähdytä.
              Pienimäärä vettä sulaa kuitenkin nopeammin ja pienemmällä lämmöllä kun esim. 10l.
              Kyseessä oli kuitenkin vesi noissa vw konsernin laitteissa kun on punasta nestettä jonka erottaa vedestä hyvin.
              Pitäisi selvitellä olosuhteet tarkemmin että voisi asiasta enemmän "väitellä".

              Loppu tulos kuitenkin on että todistettavasti mahdollista VEDEN mennä sylinteriin. Ja sitä vettä muodostuu ahtoputkiin ja välijäähyyn ilman että sinne pääsisi lunta tai vettä ulkoapäin.
              VW sharan 1,8T
              e30 318i 4d -89 projekti
              e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7531
                • Jyväshyvä

                #52
                Originally posted by Second View Post
                Uusille diesel koneille ilmeisesti on
                No jaa, ei minull ainakaan ole ollut mitään ongelmia enimmillään -32 pakkasessa omalla autollani ilman webastoa...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #53
                  Originally posted by Hemi
                  Vai onko joku tosissaan nähnyt VAG:in tai bemun cooleria mikä olisi jäätynyt halki/rikki?
                  Oletko nähnyt umpeenjäätynyttä cooleria? minä olen. Ahtojää, niinkuin sitä jotkut kutsuu, kertyy coolerin ulostuloon ja siitä eteenpäin. eikä se mitään halkaise. Homma ei tapahdu samoin kuin jos pakastimeen nakkaa kaljapullon.
                  Last edited by petrolhead; 09-03-2010, 21:29.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Second
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2003
                    • 223
                    • Kaarina

                    #54
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    No jaa, ei minull ainakaan ole ollut mitään ongelmia enimmillään -32 pakkasessa omalla autollani ilman webastoa...
                    ei minullakaan. eikä varmaan monella muullakaan.
                    ex-E39 530d M-sport
                    ex-E30 325i cabrio
                    ex-E30 325i
                    ex-E34 535i

                    Comment

                    • tinke76
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2008
                      • 285
                      • Lempäälä

                      #55
                      Minulla jäätyi aikoinaan T-5R Volvosta cooleri umpeen. Pakkasilla ajettaessa tehot vain aina yhtäkkiä hävisivät alkuun toimi normaalisti, lopuksi jäätyi niin että ei enää käynnistynyt, ei meinannut merkkihuoltokaan vikakohdetta löytää.



                      F11 525 dA M-sport & F45 218iA& Corvette C5

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎