Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530d -04 Jarruremonttia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Animali
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 37
    • Nurmijärvi

    E60 530d -04 Jarruremonttia?

    Moi,

    Ajateltiin tuossa tehdä vähän jarruremonttia, kun jarruttaessa täristää pahasti, joten ajattelin vaihtaa levyt ja palat.
    Olisi vain muutamia kysymyksiä tuosta.
    Ymmärtääkseni 324mm levy on oikean kokoinen.

    1. Tärkein kysymys onkin tarvitseeko tuohon jonkin erikoistyökalun mäntien sisään saamiseksi ja menevätkö painamalla vai kiertämällä?
    2. Onko satulat kiinni torxilla/mutterilla ja minkäkokoisella?
    3. Onko levyt "kelluvat"
    4. Kannattaisiko samalla vaivalla päivittää jarrut paremmiksi ja onko ehdotuksia, jotka menisivät heittämällä kiinni. (18" vanteet)

    Anturia ei varmaan edes tarvitsisi vaihtaa kun paloja on (iDriven mukaan) vielä yli 20tkm jäljellä, mutta eipä se paljoa tuohon maksa lisää.

    Etulevyt: 153€
    Etupalat: 53€
    Anturi: 24€

    Yhteensä: 229€ ja pari tuntia mukavaa puuhailua.

    Vertailuksi Laakkosella: 590€ ja aika parin viikon päähän.

    /Animali
    _________________
    BMW E61 LCI 530xdA -08
    Toyota Avensis -04

    ex:
    BMW E60 530dA -04
    Ford Mondeo 2.0 TDi
    MB R171 SLK350 -04
    MB W203 C220CDI -01
    Toyota Avensis -01
    Toyota Corolla -93
    Opel Ascona -86
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1637

    #2
    Oletko tarkistanut tukivarsien puslat? Tsekkaa niiden kunto ennen jarruremonttia.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Miksi ihmeessä lähteä korjailemaan jarruja....kun kerran tukivarsissa on väljää???

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Hemin sanoma asia ja/tai jarrusatulasta jotain jumissa.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Animali
          Bimmer Rookie
          • Nov 2008
          • 37
          • Nurmijärvi

          #5
          Ai, että tärinä ei johtuisikaan kieroista levyistä?
          Pari eri tahoa on jo epäillyt jarrulevyjä ja luultavin syy myös laakkosen mukaan.
          Onko nuo puslat jokin tyyppivika sitten. 130tkm ajettu jos sillä nyt on mitään merkitystä niiden hajoamiselle.

          /Animali
          _________________
          BMW E61 LCI 530xdA -08
          Toyota Avensis -04

          ex:
          BMW E60 530dA -04
          Ford Mondeo 2.0 TDi
          MB R171 SLK350 -04
          MB W203 C220CDI -01
          Toyota Avensis -01
          Toyota Corolla -93
          Opel Ascona -86

          Comment

          • herja
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1649

            #6
            Jarruista voi satulat herkistellä mutta muuta ei kannattane tehdä.
            Retard Member

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7524
              • Jyväshyvä

              #7
              Originally posted by Animali View Post
              Onko nuo puslat jokin tyyppivika sitten. 130tkm ajettu jos sillä nyt on mitään merkitystä niiden hajoamiselle.

              /Animali
              Omassa 535D -05:ssa, 156 tkm, on molempien tukivarsien puslat huonossa
              kunnossa ja menossa vaihtoon lähiaikoina.

              Etummaisiin varsiin saa puslat erikseen, KL varaosissa 58 euroo/pari,
              ja takemmat tukivarret pitää vaihtaa kokonaan, hintaa satasen/kpl motonetissä,
              motonetin valmistajasta ei tietoa...

              Työmäärä lienee jotain about tunti per puoli, tai maksimissaan n. 3 tuntia,
              tekee lähikorjaamolla ~150 euroa + lisäksi 4-pyöräsuuntaus 69 egee= vajaa 500 euroa kaikkineen...

              Jarrupalat eteen ja taakse on myös vaihto-ohjelmassa,
              nekin aattelin motonetistä hommata, hintaa 70,- pari eteen ja 40,- taakse (535:een).
              Lisäksi tarvitaan vissiin ne kulutusanturit, hintaa ~12 e kpl...
              Last edited by MajorDrake; 10-04-2009, 15:15.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by Animali View Post
                Ai, että tärinä ei johtuisikaan kieroista levyistä?
                Pari eri tahoa on jo epäillyt jarrulevyjä ja luultavin syy myös laakkosen mukaan.
                Onko nuo puslat jokin tyyppivika sitten. 130tkm ajettu jos sillä nyt on mitään merkitystä niiden hajoamiselle.

                /Animali
                No mut hei, tällä foorumilla on selvännäkijöitä.
                Puslat , kierot levyt , virheelliset ohjauskulmat voi kaikki aiheuttaa tärinää jarrutuksessa.

                130tkm:ssä puslien hajoaminen ei ole mitenkään ihmeellistä.
                Ehkäpä arvailun voisi lopettaa ja tarkastaa etuakseliston välykset ja osien kunnon ja jos ei mitään löydy siirtyä uusimaan jarrut.
                www.realoem.com kertonee vastauksen siihen millä ruuveilla jarrut on kiinni. Vielä en ole törmännyt edes hifimmissä autoissa etumäntiin jotka ei isoilla papukaijapihdeillä menisi sisään.

                No mut hei, tällä foorumilla on selvännäkijöitä.
                Puslat , kierot levyt , virheelliset ohjauskulmat voi kaikki aiheuttaa tärinää jarrutuksessa.

                130tkm:ssä puslien hajoaminen ei ole mitenkään ihmeellistä.
                Ehkäpä arvailun voisi lopettaa ja tarkastaa etuakseliston välykset ja osien kunnon ja jos ei mitään löydy siirtyä uusimaan jarrut.

                1) Vielä en ole törmännyt edes hifimmissä autoissa etumäntiin jotka ei isoilla papukaijapihdeillä menisi sisään.

                2)www.realoem.com kertonee vastauksen siihen millä ruuveilla jarrut on kiinni.
                Last edited by petrolhead; 10-04-2009, 15:29.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • MarttiKK
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 1637

                  #9
                  Originally posted by Animali View Post
                  Ai, että tärinä ei johtuisikaan kieroista levyistä?
                  Pari eri tahoa on jo epäillyt jarrulevyjä ja luultavin syy myös laakkosen mukaan.
                  Onko nuo puslat jokin tyyppivika sitten. 130tkm ajettu jos sillä nyt on mitään merkitystä niiden hajoamiselle.

                  /Animali
                  Itsellä on 120tkm ajettu ja puslat on loppu.

                  Comment

                  • Animali
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2008
                    • 37
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Mites nuo puslat sitten oireilevat vai onko tuo tärinä ainoa oire ja ainoa lääke nostaa ylös ja tutkia puslat?

                    Eikös nuo tukivarret yleensä ala kolisemaan kun hajoavat?
                    Kolinoita en meinaan ole huomannut yhtään, vaan ihan hiljaista on.
                    Mesestä kun meni tukivarsia niin kolisi jatkuvasti.
                    _________________
                    BMW E61 LCI 530xdA -08
                    Toyota Avensis -04

                    ex:
                    BMW E60 530dA -04
                    Ford Mondeo 2.0 TDi
                    MB R171 SLK350 -04
                    MB W203 C220CDI -01
                    Toyota Avensis -01
                    Toyota Corolla -93
                    Opel Ascona -86

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Pallot jos hajoo niin alkaa kolisemaan, puslat ei kolise yleensä.

                      Tuskin on levyt kierot, todella harvinaista nykyään, yleensä levyvaihdolla lähteneet tärinät palaavat parin tkm jälkeen koska eivät olleet perimmäinen syy tärinään.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Animali
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2008
                        • 37
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Originally posted by petrolhead View Post

                        1) Vielä en ole törmännyt edes hifimmissä autoissa etumäntiin jotka ei isoilla papukaijapihdeillä menisi sisään.
                        Eli onko tuossa siis painettavat, ei kierrettävät?
                        Lähinnähän noissa on ymmärtääkseni se ongelma, että joissain voi hajota tiivisteet yms. jos ei käytä erikoistyökalua?

                        Originally posted by petrolhead View Post

                        2)www.realoem.com kertonee vastauksen siihen millä ruuveilla jarrut on kiinni.
                        Mielestäni tuolla ei ollut kovin kattavat räjäytyskuvat noista jarruista, eikä haettuja kiinnikkeitä?
                        Jarrukuvat
                        Eikös ollut myös toinen sivusto josta noita osia löytyi?
                        _________________
                        BMW E61 LCI 530xdA -08
                        Toyota Avensis -04

                        ex:
                        BMW E60 530dA -04
                        Ford Mondeo 2.0 TDi
                        MB R171 SLK350 -04
                        MB W203 C220CDI -01
                        Toyota Avensis -01
                        Toyota Corolla -93
                        Opel Ascona -86

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          No mut hei, tällä foorumilla on selvännäkijöitä.
                          Puslat , kierot levyt , virheelliset ohjauskulmat voi kaikki aiheuttaa tärinää jarrutuksessa.
                          Ei kyllä tarvitse olla kummopinenkaan selvännäkijä päätelläkseen että
                          e60/530d:ssä jarrutärinät johtuu etupään välyksistä EIKÄ jarruista...eikä varsinkaan jarrulevyistä. Muissakin BMW malleissa+lähes kaikissa muissakin automerkeissä jarrutärinät kun 95%:sti nimenomaan etuakseliston välyksistä, eikä siis levyistä, niin on varsin TODENNÄKÖISTÄ että niin ei ole myöskään tässä tapauksessa.
                          ....ja varsinkin kun on kyseessä e60/530d josta ei kyllä levyä saa kieroksi kukaan/missään.

                          Comment

                          • herja
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1649

                            #14
                            Mulla oli ex. e36 325issä sitten se 5% vika kun satuloissa oli männät ja liu'ut niin jumissa kun olla ja voi. Siitä tuli ihan kauheat tärinät mutta noin vähän ajetussa autossa ei voi siitä olla kyse.

                            edit. levyt oli silti ihan suorat
                            Retard Member

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7524
                              • Jyväshyvä

                              #15
                              Originally posted by Animali View Post
                              Mites nuo puslat sitten oireilevat vai onko tuo tärinä ainoa oire ja ainoa lääke nostaa ylös ja tutkia puslat?

                              Eikös nuo tukivarret yleensä ala kolisemaan kun hajoavat?
                              Kolinoita en meinaan ole huomannut yhtään, vaan ihan hiljaista on.
                              Mesestä kun meni tukivarsia niin kolisi jatkuvasti.
                              Mulla ainakin vetelee vietävästi urissa E61, menossa noiden puslien/tukivarsien vaihtoon.

                              Ei niistä ne pallonivelet ekana hajoa vaan runkopäähän tulevat puslat.
                              Taaempaan puslaa ei taida saada erikseen ollenkana, etummaiseen saa..
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎