memebuy23buy

E60 alustasarja vaihto ohjeet? iskari jousi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Masatus
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 867
    • Haukipudas

    E60 alustasarja vaihto ohjeet? iskari jousi

    Post #21 ohjeet.




    Djuu yritin tuossa vaihtaa e60:iin kw:n alustasarjaa ja aloitin keulasta kun jos sen saa vaihdettua niin sitten kyllä tumpelommaltakin (lue masatukseltakin) onnistuu takapään vaihto. Mutta niihän siinä kävi että jäi tuo keula vaihtamatta ja persettä en sitten yrittänytkään. Eli irroitin kuvan osat 3ja4 sekä kallistuksen vakaajan päässä olevan koiranluun joka onkin tuon pultin 3 alla. Ja sain iskarin nousemaan sentin osassa 2, mutta en saanut ripustuksia ja tätä osaa 2 painumaan niin alas että olisi iskarin alapää vapautunut, joten täytyykö vielä irroitaa jotakin vai miten saan iskarin pois ja uuden tilalle?





    Edit: Lisäsin tuon e39:in kun näyttäsin olevan saman kaltainen systeemi tuo iskarin kiinnitys ja luultavsati muutenkin sama periaate
    iskarin pois otossa niin voisiko joku kertoa miten homma operoidaan.

    Edittiä taas: kattelin iskarinvaihto ohjeita e39:iin ja siellä sanottiin jotta raidetangonpää kans irroittaa, onko tietoa tarttuuko se yhtä lujaan kuin tukivarsien päissä olevat pallonivelet jos tarttuu niin mikä olisi helppo irroitustyyli.?
    Last edited by Masatus; 18-04-2009, 11:20.

  • joko
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1968
    • Seinäjoki

    #2
    Ei e39 tarvinnu raidetangon päätä irrottaa, helpommalla pääsi kun veti jousta puristimilla hieman kasaan ja nyppäs koko paketin pois. E60 kohdalla en tiedä mikä on tilanne, pitäis itsekkin jossain vaiheessa alusta vaihtaa...
    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
    W906 319 sprinter - 14

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Tietämättä mitään e60:n perssonista:
      Seuraavaksi koittaisin laittaa olka-akselin hahloon levittimen niin iskarin varrella on väljempää liikkua reiässä.
      Toinen juttu mihin olen törmännyt vääränmerkkisissä (Ford/Volvo) on se että alatukivarsi stoppaa niin ettei se käänny riittävän alas. Apuna tähän on alatukivarren (yhden tai kaikkien ) kiinnityspisteen irroittaminen .

      Hmm e60 on näköjään kahdella tukivarrella, ehkä toinen niistä auki niin voi saada yllättävästi liikkuvuutta.

      Jousenpuristinta harvoin saa sillä lailla paikalleen kiinni olevaan perssoniin että se oikeasti puristaisi jousen aivan kasaan.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Masatus
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 867
        • Haukipudas

        #4
        Joo pelkästään kallistuksen vakaajan koiran luun irroittamalla ja iskarin ylääpään irroituksella ei paketti mahtunut kääntymään pois rengaskotelosta, mutta ei olisi varmaan tarvinnut kuin puristaa 5cm niin olisi mahtunut pois, pitää maanantaina koittaa purkaa hieman lisää tai saada ne puristimet sinne josko sitten möykky lähtisi.
        Mutta jos kumminkin raidetangonpään tai tukivarren pään joutuu avamaan niin millä se lähtisi helpoiten, joskus nissanista joutunu irroitaan tukivarren niin on saanu hakata ihan pöljänä siihen pallonivelen viereen että se on irronnut, saako niitä reiän ympäryksiä mistä pallonivelen pultti tulee läpi lämmittää kevyesti.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Tukivarren sisäpään irroituskin voi auttaa. Kattoin että tukivarret on etukelkan alapuolella kiinni , melko helposti luulisi irtoavan.

          Semmonen paikalleen lyötävä kiilamainen (murto-?)haarukka on melko pätevä kartiotappisen pallonivelen irroitukseen. Sivusta lyöminen samalla kun vänkää tappia ulospäin on kyllä yhtä hyvä konsti.

          EDIT:
          Aika tarkkaan tollasella olen muutaman kerran irroittanut , Biltemassa näemmä vajaan 5€.
          Originally posted by Masatus View Post
          ...ja iskarin ylääpään irroituksella ei paketti mahtunut kääntymään pois rengaskotelosta...
          E60:stä en tosiaan tiedä mitään (ja muutenkin tosi vähän ) mutta 95% McPhersoneista olen irroittanut niin että löysään yläpäätä vähän liikkuvuuden saamiseksi mutta jätän kuitenkin kiinni. Tällöin iskarinvarren poissaaminen olka-akselista sujuu viimeksimainittua painamalla alaspäin.
          Last edited by petrolhead; 10-04-2009, 10:32.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Masatus
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 867
            • Haukipudas

            #6
            Dodii sainhan minä eteen vaihdettua toiselle puolelle iskaripaketin eikä menny kuin reilu 4h, no oliki siinä paljo ihmettelyä ja muita tyhmyyksiä, jos ei vastusta niin huomenna toinen puoli menee reilussa tunnissa.

            Mutta laittakaapa ohjeita takapään vaihtoon, se taittaa olla lähes samanlainen kuin e39:ssä niin ei tarvi huomenna kesken rempan tulla kikkaileen nettiin.

            Comment

            • poke
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 3128

              #7
              Originally posted by Masatus View Post
              Dodii sainhan minä eteen vaihdettua toiselle puolelle iskaripaketin eikä menny kuin reilu 4h, no oliki siinä paljo ihmettelyä ja muita tyhmyyksiä, jos ei vastusta niin huomenna toinen puoli menee reilussa tunnissa.

              Mutta laittakaapa ohjeita takapään vaihtoon, se taittaa olla lähes samanlainen kuin e39:ssä niin ei tarvi huomenna kesken rempan tulla kikkaileen nettiin.
              ohjeet sedaniin:

              Takapäässä iskarin yläpäät löytyy takakontin puolelta. eli purat sivuverhoilut irti niin pääset niihin käsiksi.

              Pyöräaukosta kannattaa poistaa sisälokasuojat niin takaiskaritolppa mahtuu tulemaan ulos.

              Itse luin aikanaan TIS:stä ohjeita vaihtoon niin siellä ei sanottu, että sisälokareita tarviisi irroittaa. Taasen kallistuksenvakaajan koiran luut olis pitänny irroittaa, mutta ei niitä välttämättä tarvitse.
              Kulkineet/projektit:

              M2 F87
              530iA E39
              635 CSi E24
              518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

              Comment

              • Anzafin
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 3749
                • Kajaani

                #8
                Offtopic:

                Minkä sarjan KW:ltä hommasit?

                Comment

                • Masatus
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 867
                  • Haukipudas

                  #9
                  Originally posted by Anzafin View Post
                  Offtopic:

                  Minkä sarjan KW:ltä hommasit?
                  No sen streetcomfortin, tai ainakin olin tilaavinani mutta erin näköiset ne on kuin kw:sivuilla, http://kw-gmbh.de/en/30_Products/22_...fort/index.php kun siellä toisessa iskariparissa ei ole kuvien mukaan kierrettä millä jousta säädetään mutta noissa omissa on kaikissa iskareissa se kierre jousen/korkeuden säädölle. No oli mitkä oli ja nyt ne on alla ja muutoskatsastettu. Päivä niissä meni että alle sai, pitää joskus kun ehtii niin tehdä diy ohje tänne.

                  Kyllä niissä säätöohjeitten mukaan osanumerot piti paikkansa että kai ne oikeat on mutta vilkaiseppa että olihan sullakin kierre jousen/korkeuden säädölle kummassakin päässä.


                  Mutta teinkö jotain tyhmästi kun kävin muutoskatsastaan ja rekisteriotteessa lukee nyt lokasuojan ja keskiön väliksi edessä 350mm, takana 350mm, mutta kw:ohjeissa lukee kuitenkin että minimi väliksi voi laittaan sekä edessä että takana 340mm, ja jos nyt lasken vielä sen sentin ja poliisit mittaa tiellä niin lyökö ne heti sakon käteen vai? Eli olisiko pitäny laskea ensin aivan alas sinne 340mm ja käydä sitte muutoskatsastaan jotta olisi se luku tullut rek.otteeseen. Tai auttaako mitään jos pidän kw:n säätöohjeet mukana autossa ja näytän että saa olla 340mm eikä 350mm kuten rek.otteessa lukee. Kun väkisinhän se tuosta 350mm laskee vähän kun alustan alle laittamisen jälkeen ajoin suoraan katsastukseen joten eihän jousetkaan oo ehtiny kunnolla asettua...
                  Last edited by Masatus; 14-04-2009, 10:45.

                  Comment

                  • Anzafin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 3749
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by Masatus View Post
                    No sen streetcomfortin, tai ainakin olin tilaavinani mutta erin näköiset ne on kuin kw:sivuilla, http://kw-gmbh.de/en/30_Products/22_...fort/index.php kun siellä toisessa iskariparissa ei ole kuvien mukaan kierrettä millä jousta säädetään mutta noissa omissa on kaikissa iskareissa se kierre jousen/korkeuden säädölle. No oli mitkä oli ja nyt ne on alla ja muutoskatsastettu. Päivä niissä meni että alle sai, pitää joskus kun ehtii niin tehdä diy ohje tänne.

                    Kyllä niissä säätöohjeitten mukaan osanumerot piti paikkansa että kai ne oikeat on mutta vilkaiseppa että olihan sullakin kierre jousen/korkeuden säädölle kummassakin päässä.
                    On edessä ja takana.

                    Comment

                    • mikkod
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 5207
                      • Stadi

                      #11
                      Nyt kuvaa niillä 20" tolla alustalla.....elä pidä jännityksessä.
                      Helkama S3000
                      Myydään kutosen alustaosia
                      This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                      Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                      Comment

                      • MarttiKK
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 1638

                        #12
                        MIllainen ajotuntuma verrattuna alkuperäiseen jousitukseen? Oliko vakio vai m-sport?

                        Onko alusta nyt sitten comfort vai ei?

                        Comment

                        • Masatus
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 867
                          • Haukipudas

                          #13
                          Originally posted by isod View Post
                          Nyt kuvaa niillä 20" tolla alustalla.....elä pidä jännityksessä.
                          No emäntä halusi vielä tämän viikon ajaa nastoilla niin laitan kesäpallot vasta lauantaina joten viimeistään sunnuntaina kuvat kun käyn auton peseen .

                          Originally posted by MarttiKK View Post
                          MIllainen ajotuntuma verrattuna alkuperäiseen jousitukseen? Oliko vakio vai m-sport?

                          Onko alusta nyt sitten comfort vai ei?
                          Vanha oli alkuperäinen ja siis vakio, nyt alla kw streetcomfortti, no sehän on selvä että joustovaroja on paljon vähemmän varsinkin ulospäin jo ihan kun niitä käsissä pyöritteli, mutta uudella alustalla ajoa mulla alla vasta 30km joten en ole vielä kauhean viisastunut tuon ajon suhteen mutta onhan se jäykempi ja pintakovempi kuin vakio eli sievemmin saa ajella hidastustöyssyihin yms, kuhan saan viikonloppuna 20" alle niin pitää käydä oulussa mukulakivilläkin testaan että tippuuko paikat hampaista Olisi mukava testata e60 m-sport alustalla että miten paljon on siihen eroa tai kw variant 2-3:siin, e9x:siä olen ajanut m-sporttina oulun mukulaa pitkin 19tuumaisilla ja niillä pystyi ihan hyvin 50km/h ajamaan mutta vkloppuna nähdään pystyykö tällä, mutta onhan renkaassa kylkivalliakin minulla 1cm vähemmän kuin noissa 3-sarjalaisen 19 tuumaisissa.

                          Comment

                          • Polar
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 2045
                            • Espoo

                            #14
                            E60 missä alla 19" vanteet, kw variante3 ja H&R vakaajat on ainakin mukuloilla kohtuu vittumainen. Normaaliajossa toimii ihan kivasti ja mutkiin voi päästellä ihan niin lujaa ku uskaltaa

                            Ens viikolla saa 20" vanteet alle ni vois ottaa kuvatkin.
                            Kalustoa: E60 530D, E24 Turbo, 1502, 633Csi, Ford F250, Dodge Twinturbo Swinger, Pontiac GTO -66, Buick Skylark -68, jne
                            - Official member of Team Järki & Kohtuus -
                            - You gotta pay to play -

                            Comment

                            • Anzafin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 3749
                              • Kajaani

                              #15
                              Ainaski minä olen tästä Street Comfortista tykännyt. Tosin kun ennen joulua laitettiin niin eipä ole vielä niillä mukuloilla päässyt ajelemaan.

                              Comment

                              Working...
                              X