memebuy23buy

E60 alustasarja vaihto ohjeet? iskari jousi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joko
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1968
    • Seinäjoki

    #16
    Originally posted by Anzafin View Post
    Ainaski minä olen tästä Street Comfortista tykännyt. Tosin kun ennen joulua laitettiin niin eipä ole vielä niillä mukuloilla päässyt ajelemaan.
    Mistä olette noita ostelleet ja mihin hintaan?
    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
    W906 319 sprinter - 14

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6327
      • P-Pohjanmaa

      #17
      Joo kuvaa kehiin sekä ajokokemuksia.
      Ja kerran kun on mittatu korkeudet niin ei kai niitä toista kertaa mitata,kerrot että jouset kuoleentuneet tms jos mitta 10-15 mm laskenut
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • MarttiKK
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 1638

        #18
        Originally posted by Masatus View Post

        Vanha oli alkuperäinen ja siis vakio, nyt alla kw streetcomfortti, no sehän on selvä että joustovaroja on paljon vähemmän varsinkin ulospäin jo ihan kun niitä käsissä pyöritteli, mutta uudella alustalla ajoa mulla alla vasta 30km joten en ole vielä kauhean viisastunut tuon ajon suhteen mutta onhan se jäykempi ja pintakovempi kuin vakio eli sievemmin saa ajella hidastustöyssyihin yms, kuhan saan viikonloppuna 20" alle niin pitää käydä oulussa mukulakivilläkin testaan että tippuuko paikat hampaista Olisi mukava testata e60 m-sport alustalla että miten paljon on siihen eroa tai kw variant 2-3:siin, e9x:siä olen ajanut m-sporttina oulun mukulaa pitkin 19tuumaisilla ja niillä pystyi ihan hyvin 50km/h ajamaan mutta vkloppuna nähdään pystyykö tällä, mutta onhan renkaassa kylkivalliakin minulla 1cm vähemmän kuin noissa 3-sarjalaisen 19 tuumaisissa.
        Kuinka kovalta ja pintakovalta se käytännössä tuntuu, tuleeko fiilis että pomputtaa liikaa?

        Perskeles, pitäisi jostain löytää oikeasti comfort-setti, mutta eipä taida sellaista löytyä kun sen pitäisi samalla hieman madaltaa (n.15-20mm).

        Paljonko tuo settisi madaltaa? ja testaapa todella jotain m-sport mallia.

        Comment

        • poke
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 3130

          #19
          Originally posted by Masatus View Post
          No sen streetcomfortin, tai ainakin olin tilaavinani mutta erin näköiset ne on kuin kw:sivuilla, http://kw-gmbh.de/en/30_Products/22_...fort/index.php kun siellä toisessa iskariparissa ei ole kuvien mukaan kierrettä millä jousta säädetään mutta noissa omissa on kaikissa iskareissa se kierre jousen/korkeuden säädölle. No oli mitkä oli ja nyt ne on alla ja muutoskatsastettu. Päivä niissä meni että alle sai, pitää joskus kun ehtii niin tehdä diy ohje tänne.

          Kyllä niissä säätöohjeitten mukaan osanumerot piti paikkansa että kai ne oikeat on mutta vilkaiseppa että olihan sullakin kierre jousen/korkeuden säädölle kummassakin päässä.


          Mutta teinkö jotain tyhmästi kun kävin muutoskatsastaan ja rekisteriotteessa lukee nyt lokasuojan ja keskiön väliksi edessä 350mm, takana 350mm, mutta kw:ohjeissa lukee kuitenkin että minimi väliksi voi laittaan sekä edessä että takana 340mm, ja jos nyt lasken vielä sen sentin ja poliisit mittaa tiellä niin lyökö ne heti sakon käteen vai? Eli olisiko pitäny laskea ensin aivan alas sinne 340mm ja käydä sitte muutoskatsastaan jotta olisi se luku tullut rek.otteeseen. Tai auttaako mitään jos pidän kw:n säätöohjeet mukana autossa ja näytän että saa olla 340mm eikä 350mm kuten rek.otteessa lukee. Kun väkisinhän se tuosta 350mm laskee vähän kun alustan alle laittamisen jälkeen ajoin suoraan katsastukseen joten eihän jousetkaan oo ehtiny kunnolla asettua...
          Epäilen etteivät ala edes mittailemaan, en tiedä ketään keltä olisivat mittailleet. Ainoa missä saattavat mitata on katsastuksessa. Toisaalta tuo 10mm voi helposti tulla takaa esim. siitä että tankki on täynnä. Ja kyllähän jouset ajanoloon kuoleentuvatkin ;o)
          Kulkineet/projektit:

          M2 F87
          530iA E39
          635 CSi E24
          518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

          Comment

          • Masatus
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 867
            • Haukipudas

            #20
            Originally posted by joko View Post
            Mistä olette noita ostelleet ja mihin hintaan?
            1300e tuo street comfortti maksaa parinkympin tarkkuudellla kaikkialla, jenkeissä voi olla vähän halvempi mutta voitto menee postikuluihin, ruotsista saattaa saada heikon kruunun vuoksi vähän halvemmalla mutta esim saksassakin tuo setti taitaa maksaa 1300e että suomestapa tuo melkeen kannattaa hommata ite ostin oulun polar autovarusteesta.

            Comment

            • Masatus
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 867
              • Haukipudas

              #21
              Eli tässä jonkin sorttinen sepostus miten iskarit+jouset vaihdetaan e60:iin.
              Tarvitset:
              -Yleisimpien hylsy ja kiintoaivainten lisäksi 21mm ja 18mm lista/lenkki avaimet.
              -torx-sarjan alle 10 milliset.
              -vasara
              -katkaisutaltta (esim idg-tools)
              -kaksi tunkkia, auton oma ja kaveriksi vaikka hallitunkki.
              -tuet auton alle että ei tule niskaan.
              -jousipuristimet ainakin yksi pari jossa pultin pituus alle 25cm, ja toisesta hieman pitemmällä pultilla 30cm on myös apua mutta onnistuu noilla lyhyemmilläkin.

              Itse homma KEULA:

              1. Tunkkaa auto ja ota rengas pois.
              2. Ota dsc/abs anturi pois, se on kuusiokolo pultilla kiinni, ja vänkärin puolella on valojen korkeuden säätimen tunnistelija sen voi ottaa varalta pois. Ja varovaisuutta muidenkin piuhojen kanssa!!!
              3.Irroita kallistuksen vakaaja, alemman kuvan osan nro 9:än läpi menevät kaksi pulttia, mutta älä irroita koiranluuta osasta 9:än.
              4. Irroita raidetangonpää (siis se joka liikkuu kun rattia pyörittää) olka-akselista.
              5. tässä vaiheessa voit naputella vasaralla sen katkaisutaltan siihen olka-akselissa olevaan uraan jotta saat iskarin alapään liikkumaan vapaammin, jos ei tässä vaiheessa onnistu niin voit tehdä sen kohta.
              6. Ainakaan näillä purku toimenpiteillä ei iskaripakettia saa jousta puristamatta pois, joten irroita iskarin yläpää sieltä konepellin alta, ne kolme 13mm mutteria, paina pakettia hieman alaspäin ja vedä itseesi eli ulospäin iskaria niin saat sen paremmin näkyville jotta saat jousi puristimet paikoilleen.
              7. Puristat jouset niin kasaan että saat iskari+jousi paketin rengas kotelosta ulos ilman väkivaltaa ja VARO lokasuojan kaarta ja sen maalipintaa, jos et purista jousta tarpeeksi ja yrität saada sen pois omilla voimilla niin tulet saamaan naarmut. Nyt kun iskari sojottaa ulos ja jos iskarin alapää on vielä tiukasti olka-akselissa niin naputtele nyt se katkaisutaltta tai joku vastaava siihen iskaria puristavaan uraan, ja saat iskarinpaketin pois auton alta.

              Kasaaminen tapahtuu käänteisessä järjestyksessä ja esim alusta sarjat kuten oma kw menee paikoilleen ilman jousen puristamista mutta vakio iskarin ja jousen joutuu puristamaan. Toista tunkkia on hyvä käyttää apuna esim kallistuksen vakaajan pultteja kiinnittäessä kun sen laittaa olka-akselin alle ja tunkaa niin pultit menee kuin itsestään paikoilleen. Sama homma oli purkaessa eli se pitkä pultti joka puristaa iskarin alapäätä niin sitä ei tarvitse milloinkaan hakata pois tai paikoilleen vaan sen saa sormivoimilla sijaansa.




              TAKAPÄÄ

              1.Tunkkaa auto ja ota rengas pois.
              2. Irroita dsc/abs johto kuusiokolo avaimella.
              3.irroita kallistuksen vakaaja.
              4.Irroita alla olevan kuvan osa 19:sta siitä päästä missä on pallonivel
              5.Aukaise iskarin alapäässä oleva pultti 21mm, ota pultti pois ja ja koputtele vasaralla ja jollakin jatkolla iskarin alapää sijastaan pois.
              6.Ryömi peräkonttiin ja aukaise 3kpl 13mm muttereita iskarin yläpäästä kuten keulassakin.
              7. Nyt iskari jousineen ILMAN jousen puristamista lähtee auton alta pois.

              JA kasaaminen käännetyssä järjestyksessä.

              Itsellä meni aikaa koko alustasarjan vaihtoon 12 tuntia siihen sisältyi paljon ihmettelyä ja turhaakin työtä ja jousien puristeluun minulla ei ollut paineilmavehkeitä joten näillä ohjeilla sinulla ei pitäisi mennä kuin puolet minun ajasta. Ja privalla saa yksityiskohtaisia neuvoja ja henkistätukea ja lähialueilla myös fyysistä tukea.





              PS: JA anzafin voi sitte tehdä tämän halutessaan paremmin ja enemmän kuvia käyttäen e60forumssille, kun ei sielläkään ollut kovin kaksisia ohjeita.
              Last edited by Masatus; 18-04-2009, 16:04.

              Comment

              • Masatus
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 867
                • Haukipudas

                #22
                Originally posted by isod View Post
                Nyt kuvaa niillä 20" tolla alustalla.....elä pidä jännityksessä.
                Siinä sulle kuva , no ainakin streetcomfortilla saa auton tarpeeksi alas jota ensin pelkäsin että jää liian korkeaksi. Mutta takana raapi ihan pöljänä siitä lisää e60 rengas ja vanne keskustelussa, piti nostaa tuossa äsken perää että pääsee huomenna kaupungille, kai se on käytävä mankeloinnissa jossakin.
                Last edited by Masatus; 10-08-2012, 19:26.

                Comment

                • joko
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2004
                  • 1968
                  • Seinäjoki

                  #23
                  Vaihdoin kans omaani viikonlopun aikana konin sport kitin alle, Etupään kanssa meni ehkäpä n.2-3h pyöreästi rauhallisella tahdilla tehtynä. Takapää n. 1,5h mutta jumiutunut pyöränpultti veikin aikaa sitten parituntia lisää.

                  Yhtäkään tukivartta/palloniveltä en irrottanut. Ainoastaan edestä sen kallistuksenvakaajan kiinnike "levyn" minkä toinen korva on iskarin pultin alla... Enkä myöskään irrottanu mitään antureita, ainosataan edestä otin ne anturin liittimet siitä suojarasiasta irti että sai johtoihin vähän lisää pelivaraa.
                  F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                  W906 319 sprinter - 14

                  Comment

                  • poke
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 3130

                    #24
                    [QUOTE=Masatus;1594006]

                    TAKAPÄÄ

                    1.Tunkkaa auto ja ota rengas pois.
                    2. Irroita dsc/abs johto kuusiokolo avaimella.
                    3.irroita kallistuksen vakaaja.
                    4.Irroita alla olevan kuvan osa 19:sta siitä päästä missä on pallonivel
                    5.Aukaise iskarin alapäässä oleva pultti 21mm, ota pultti pois ja ja koputtele vasaralla ja jollakin jatkolla iskarin alapää sijastaan pois.
                    6.Ryömi peräkonttiin ja aukaise 3kpl 13mm muttereita iskarin yläpäästä kuten keulassakin.
                    7. Nyt iskari jousineen ILMAN jousen puristamista lähtee auton alta pois.

                    JA kasaaminen käännetyssä järjestyksessä.

                    QUOTE]

                    Ei tuota kohtaa 3 tarvitse tehda. ainakin sedanissa riittaa kun ottaa sisalokasuojan irti, tilaa tulee riittavasti. Kaivoin mun postauksen #7 tasta threadista

                    ohjeet sedaniin:

                    Takapäässä iskarin yläpäät löytyy takakontin puolelta. eli purat sivuverhoilut irti niin pääset niihin käsiksi.

                    Pyöräaukosta kannattaa poistaa sisälokasuojat niin takaiskaritolppa mahtuu tulemaan ulos.

                    Itse luin aikanaan TIS:stä ohjeita vaihtoon niin siellä ei sanottu, että sisälokareita tarviisi irroittaa. Taasen kallistuksenvakaajan koiran luut olis pitänny irroittaa, mutta ei niitä välttämättä tarvitse.
                    Kulkineet/projektit:

                    M2 F87
                    530iA E39
                    635 CSi E24
                    518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                    Comment

                    • joko
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 1968
                      • Seinäjoki

                      #25
                      Abs anturia ei tarvitse irrottaa
                      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                      W906 319 sprinter - 14

                      Comment

                      • poke
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 3130

                        #26
                        Originally posted by joko View Post
                        Abs anturia ei tarvitse irrottaa
                        siis takaa, totta, ei tarvitse.
                        Kulkineet/projektit:

                        M2 F87
                        530iA E39
                        635 CSi E24
                        518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1968
                          • Seinäjoki

                          #27
                          Originally posted by poke View Post
                          siis takaa, totta, ei tarvitse.
                          Joo, ja jossain ohjeissa oli että edestä pitäis irrotta myös mutta se on turhaa työtä. Riittää kun sen johtoliittimen irrottaa sieltä suojakotelosta mikä on korissa kiinni. Siten saa tarpeeksi pelivaraa siihen johdon pituuteen. Anturin irrottamisessa kun on se vaara että se hajoaa vanhemmiten ainakin käsiin irrotusvaiheessa.
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • latvaja
                            Newbiemmer
                            • Apr 2011
                            • 2
                            • Espoo

                            #28
                            Takaiskarin alamutteri

                            Moi, osaako kukaan neuvoa, miten ihmeessä saisin auki takaiskarin alamutterin? On nimittäin niin tiukassa, ettei verrattain riuskankaan miehen voimat (tai taidot) riitä avaamiseen.

                            Comment

                            • AlpinWeiss
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2007
                              • 927
                              • West coast

                              #29
                              Originally posted by latvaja View Post
                              Moi, osaako kukaan neuvoa, miten ihmeessä saisin auki takaiskarin alamutterin? On nimittäin niin tiukassa, ettei verrattain riuskankaan miehen voimat (tai taidot) riitä avaamiseen.
                              Sen on varmaan joku verrattain riuska mies ilmeisesti lyönyt kiinni. Alkuperäiset lähtee yleensä irvistämättä. Oot ilmeisesti kokeillut lyödä sinne irroitusaineita, kokeillut lämmittää ja laittaa riuskan miehen voimia tehostavaa jatkovartta? Irroitusaineita voi ja kannattaa laittaa muhimaan jo vaikka edellisenä päivänä... Kannattaa varoa ettet vedä kulmia pyöreäksi niin ei tarvitse rälläkkää ja hitsausvälineitä.
                              MBCLK240 -02
                              E36 318 -93
                              E46 320 Ci -01
                              E46 330 CiA -01
                              E60 520i -04
                              E93 325i -07
                              F36 420xi -16

                              Comment

                              • 535SD
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2005
                                • 1068
                                • Lahti

                                #30
                                Itsellä tuli vahdettua etupää näin

                                -asennuskalja
                                -Iskarin yläpään ruuvi auki
                                -auto ylös ja rengas pois
                                -asennuskalja
                                -kallistuksenvakaaja irti iskaritolpasta + letkut ja johdot.
                                -tunkilla iskritolppaa ihan ylös ja jousipurisimet paikalleen.
                                -tunkki alas
                                -Ota yläpään jousilautanen+ prikat pois. se osa jossa laakeri on kiinni jää paikalleen koriin.
                                -paina jalalla navasta/jarruevystä niin saat koko paketin näkyviin. ja voit ottaa jousen pois.
                                -asennuskalja

                                eli edes iskarin alapäätä ei tarvi irroittaa.

                                "uuden" tolpan joutuu siten kasaamaan pyöräkotelossa jos ei halua käyttää jousipuristimia.

                                huomena takapään vuoro niin katotaan miten sen kans käy

                                eli yhtä helppo homma kuin e46.
                                e90/91 onkin sitten ihan suolesta kun etujouset ovat pitkät kuin ******
                                Last edited by 535SD; 08-07-2012, 20:07.
                                Olleita ja menneitä
                                1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                                Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                                Comment

                                Working...
                                X