minkälainen,minkä merkkinen, mistä, mihin hintaan , palajo kymysyksiä
Itsellä calix merkkinen sarja, motonetistä ~200e ja itse laitoin paikoillensa. Mukana tulee pari uutta vesiletkua joiden väliin vastus laitetaan. Sisähaaralle vedetään kaapeli apukulj. puoleisen raitisilmansuodattimen alla olevan kotelon läpi. Parintunnin juttu rauhallisella työtähdilla. Nollakelillä ½ lämmittämisen jälkeen lohkon kyljestä mitattuna lämpötila ~30 astetta, eli lienee tarpeeksi tehokas.
Toinen hyvä vaihtoehto on tietysti alkuperäinen webasto, mutta hintaa sillä oli ainakin omaan makuun liikaa...
Itsellä calix merkkinen sarja, motonetistä ~200e ja itse laitoin paikoillensa. Mukana tulee pari uutta vesiletkua joiden väliin vastus laitetaan. Sisähaaralle vedetään kaapeli apukulj. puoleisen raitisilmansuodattimen alla olevan kotelon läpi. Parintunnin juttu rauhallisella työtähdilla. Nollakelillä ½ lämmittämisen jälkeen lohkon kyljestä mitattuna lämpötila ~30 astetta, eli lienee tarpeeksi tehokas.
Toinen hyvä vaihtoehto on tietysti alkuperäinen webasto, mutta hintaa sillä oli ainakin omaan makuun liikaa...
Ei näy Calixin listoilla lämmitintä E61 525d:hen.. mitämitä? Defalta taitaa löytyä joku öljypohjan lämmitin..
Ei näy Calixin listoilla lämmitintä E61 525d:hen.. mitämitä? Defalta taitaa löytyä joku öljypohjan lämmitin..
J
Ai niin omani on 530d, ainakin viime syksynä oli motonetissä moisia sarjoja. Mutta en keksi miksei tuo 530 sarja menisi 525d:hen, kun tuo vastus tulee vain vesiletkujen väliin.
Toinen hyvä vaihtoehto on tietysti alkuperäinen webasto, mutta hintaa sillä oli ainakin omaan makuun liikaa...
Minkä verran oli hintaa? (tuossa olisi 1 E60 ohjainkortti hyllyssä joten pitää miettiä näitäkin retrofittejä...)
Toki onhan näihin myös eberspächereitä asennettu, n. 1700 kaukkarilla asennettuna.
Pitäis emännän E61 myös laittaa lämppäri talveks ja olin ajatellut jotain tuollaista vesiletkujen väliin asennettavaa kötöstystä. Jostain vain luin että lyömäkäynnistys menee huonompaan suuntaan kun joku lämpöanturi olettaa koneen olevan lämpimämpi kuin on. Tämä käsittääkseni johtui että toi lämpövastus oli liian lähellä anturia.
Onko tuossa perää eli tartteeko alkaa sunnitella jotain säteilylämmittimiä?
Pitäis emännän E61 myös laittaa lämppäri talveks ja olin ajatellut jotain tuollaista vesiletkujen väliin asennettavaa kötöstystä. Jostain vain luin että lyömäkäynnistys menee huonompaan suuntaan kun joku lämpöanturi olettaa koneen olevan lämpimämpi kuin on. Tämä käsittääkseni johtui että toi lämpövastus oli liian lähellä anturia.
Onko tuossa perää eli tartteeko alkaa sunnitella jotain säteilylämmittimiä?
Ei mitään ongelmaa, myös kierroslukumittarissa oleva "lämpömittari" nousee jo pykälän tai pari tuolla letkulämppärillä. Säteillämmittimestä ei ole itsellä mitään tietoa, otin letkulämppärin koska se tuntui jotenkin paremmalta vaihtoehdolta.
Ei mitään ongelmaa, myös kierroslukumittarissa oleva "lämpömittari" nousee jo pykälän tai pari tuolla letkulämppärillä. Säteillämmittimestä ei ole itsellä mitään tietoa, otin letkulämppärin koska se tuntui jotenkin paremmalta vaihtoehdolta.
Siksi se onkin lainausmerkeissä, ja kyllä, kyllä e60/e61 on lämpömittarikin, se on vain salavalikon takana. Eli se kierroslukumittarin ylärajahan nousee koneen lämpöjen noustessa.
Aikoinaan 39:iin laitoin säteilylämmittimen ja en ainakaan huomannut mitään negatiivista siinä, san saman 2 tuntia minkä normi kierukkalämmittimelläkin kun piti niin aina lähti käyntiin normaalisti ilman ahdistusta.
Sillä lähinnä kyselin että minkälaisia on laiteltu kun en löytänyt muuta kuin tuon letkulämmitin version kun taannoin etsiskelin e 61:een, ja vieläkin on hakusessa.
Siksi se onkin lainausmerkeissä, ja kyllä, kyllä e60/e61 on lämpömittarikin, se on vain salavalikon takana. Eli se kierroslukumittarin ylärajahan nousee koneen lämpöjen noustessa.
Saako sen lämpömittarin jäämään vai onko se hetken vain toiminnassa..
Olen katsellut TCT:n tutkimusraportteja sekä säteily- että lohkolämmittimistä. Niiden perusteella voisi kansanomaisesti liioitellen sanoa, että:
- perinteinen lohkolämmitin on lelu, jos moottorin esilämmityksen tavoitteena on lämmittää moottoriöljyä
- säteilylämmitin on lelu, jos moottorin esilämmityksen tavoitteena on lämmittää jäähdytysnestettä
Tässä edellistä yksityiskohtaisempia havaintoja testituloksista:
- moottorin keskimääräiset lämpiämiskäyrät lohko- ja säteilylämmittimellä eivät tutkimusten mukaan poikkea oleellisesti toisistaan; kahden tunnin esilämmityksellä tutkittujen moottoreiden lämpötila kohoaa -20 asteessa keskimäärin +5 asteeseen eli 25 asteella
- suuria eroja lämmön jakaumaan moottorin eri osiin aiheuttaa se, että lohkolämmittimellä lämpö siirtyy moottoriin jäähdytysnesteen kautta ja säteilylämmittimellä moottoriöljyn kautta
- säteilylämmittimellä moottoriöljy lämpiää puolessa tunnissa 25 astetta, kun lohkolämmittimellä moottoriöljyn lämpötila pysyy -20 asteessa
- puolessa tunnissa lohkolämmitin nostaa sylinterikannen lämpötilaa 22 asteella, kun taas säteilylämmittimellä sylinterikansi lämpiää vain yhden asteen
Matkustamoon tulevan lämmitysilman lämmittäjänä lohkolämmitin on säteilylämmitinta tehokkaampi, koska lohkolämmittimen lämmittämästä jäähdytysnesteesta saadaan lämpöä tehokkaammin lämmityslaitteelle kuin moottoriöljystä.
Tuulisissa olosuhteissa esilämmittimien teho epäilemättä heikkenee; valitettavasti tutkimustuloksia tästä en ole nähnyt. Luulisin, että säteilylämmittimen teho kärsii tuulesta enemmän kuin lohkolämmittimen teho. Toki kova pakkanen ja kova tuuli on harvinainen yhdistelmä.
Onko tietoa noiden säteilylämmittimien tehojen noususta yhtään, vai tarjotaanko edelleen vain niitä 300W lättyjä?? ( Defa / Calix )
- säteilylämmittimellä moottoriöljy lämpiää puolessa tunnissa 25 astetta, kun lohkolämmittimellä moottoriöljyn lämpötila pysyy -20 asteessa
- puolessa tunnissa lohkolämmitin nostaa sylinterikannen lämpötilaa 22 asteella, kun taas säteilylämmittimellä sylinterikansi lämpiää vain yhden asteen
Tuli ostettua e91 320d. Olen kans miettiny tuota säteilylämmitintä.
Mutta nyt tuli sellainen ajatus, että mitä jos laittaisi molemmat, öljypohjaan ja vesiletkuun ja liittäisi ne yhteen sillä sisätilan haaroittimella. :think
Mutta nyt tuli sellainen ajatus, että mitä jos laittaisi molemmat, öljypohjaan ja vesiletkuun ja liittäisi ne yhteen sillä sisätilan haaroittimella. :think
Ihan samaa settiä tännekkin suunnitteilla... Mulla sopivassa paikassa X3:ssa vielä toi Defan jatko osa, siihen vain haaroitus ja veto letkulämppärille. Kattelin jo ettei alavasiletku nyt niin paha ollut asennusta ajatellen, pitää vain ottaa letkusta paksuus ja tilata siihen siroin mahdollinen kierukka..
Comment