Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 Ajovalojen kiillotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kmn
    Moderator
    • May 2009
    • 6014
    • Sipoo

    #16
    oisko vastaavia vinkkejä lasin kiillottamiselle..?

    Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
    Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
    --
    Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

    Comment

    • MarttiKK
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 1637

      #17
      E39:ssä oli aikoinaan myös syviä naarmuja normi kulumisen lisäksi. Vesihionnalla naarmut pois ja kiillotus tehtiin kiillotuskoneella ja tuli hemmetin hyvä. Aivan kuin uudet valot olisi asentanut.

      Comment

      • Teme8
        Newbiemmer
        • Apr 2009
        • 11
        • Uusimaa

        #18
        Originally posted by MarttiKK View Post
        E39:ssä oli aikoinaan myös syviä naarmuja normi kulumisen lisäksi. Vesihionnalla naarmut pois ja kiillotus tehtiin kiillotuskoneella ja tuli hemmetin hyvä. Aivan kuin uudet valot olisi asentanut.

        Mulla E61 ja siihen tein juurikin tuollaisen käsittelyn. Vesihionta käsin ja kiillotus myllytyskoneella hiontatahnalla. Ja tuli aika hyvä, pieniä uurteita jäi kun oli vesihientopaperi oli ehkä hieman turhan karkeaa. Suosittelen lämpimästi!

        Kannattaa vain muistaa että jos käyttää myllytyskonetta niin ei kannata antaa muovia liikaa lämmetä eikä tahnaa kuivua täysin. Muutoin ei muita vaaroja.

        Comment

        • _artsi_
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 579
          • Pori

          #19
          Originally posted by TUv530 View Post
          Jos jollain em. homma hallussa ja intoa fixata muiden kalustoa niin ilmoittaudun koekaniiniksi. En tosin ihan ekalle yritykselle... Vähän pitää olla näyttöä :-)
          On tälläkin foorumilla joku tehnyt kiillotuksen, ja kertoi aika tarkasti
          miten se tehtiin.
          Yritin itsekin jossain vaiheessa etsiä sitä, mutta en vain muista
          kenen rojektissa se oli.
          BMW 330dA e92 M-SPORT

          Comment

          • TUv530
            Bimmer Rookie
            • Aug 2008
            • 75
            • Etelä-Suomi

            #20
            Itsekin ostin noita Plastic Polish -aineita ja tuttu meikkari sitten koneella kiillotteli. Tuumas, että ihan ok mutta omilla aineillaan teki parempaa. No, 170tkm mittarissa, kivasti umpiot kirkastuivat mutta lukuisat pienet kolhut/häränsilmät ei vielä tolla metodilla mihinkään hävinneet. Eikä sitä varmaan voi odottaakkaan. Mutta omalta osaltani voin kyllä suositella, eron huomaa.
            Volkswagen Passat Alltrack -13
            Ex E61 530DA -04
            Ex E39 523IA -98
            Ex E34 520IA -95

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #21
              Originally posted by kmn View Post
              oisko vastaavia vinkkejä lasin kiillottamiselle..?
              Kyllähän lasia voi kiillottaa mutta ne pikku valkeat pisteet eivät mihinkään häviä...päinvastoin tulevat paremmin/pahemmin esille kun lasista naarmuisuus häviää.
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • Reiska56
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 183
                • Kerava

                #22
                Originally posted by Teme8 View Post
                Mulla E61 ja siihen tein juurikin tuollaisen käsittelyn. Vesihionta käsin ja kiillotus myllytyskoneella hiontatahnalla. Ja tuli aika hyvä, pieniä uurteita jäi kun oli vesihientopaperi oli ehkä hieman turhan karkeaa. Suosittelen lämpimästi!

                Kannattaa vain muistaa että jos käyttää myllytyskonetta niin ei kannata antaa muovia liikaa lämmetä eikä tahnaa kuivua täysin. Muutoin ei muita vaaroja.
                Ja vesihiontapaperi 280 vai 500?

                Comment

                • HKM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 427
                  • Sipoo

                  #23
                  Originally posted by Reiska56 View Post
                  Ja vesihiontapaperi 280 vai 500?
                  Kannattaa aloittaa jollain 1000 karkeudella tai hienommallakin jos ei ole kovin syviä naarmuja. Mieluummin ensin hienommalla niin näet miten lähtee
                  Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                  BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                  Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                  Ex. E30 318is
                  Ex. Jaguar XJR
                  Ex. E39

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9078
                    • Oulu

                    #24
                    Kannattaa aina mieluumin ensin kokeilla kevyttä kiillotusta tässäkin topikissa mainituilla litkuilla. Jos tuohon totaaliin projektiin ryhtyy, siitä umpion pinnasta lähtee väistämättä pintakäsittely. Pinnan saa operaatiolla kirkkaaksi, mutta se vaurioituu huomattavasti helpommin, eikä hylji vettä/likaa kuten pinnoitettu. Tuota on ollut helppo seurata, kun omassa toinen umpio on uusi ja toinen viime kesänä pohjille käsitelty.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Teme8
                      Newbiemmer
                      • Apr 2009
                      • 11
                      • Uusimaa

                      #25
                      Originally posted by Reiska56 View Post
                      Ja vesihiontapaperi 280 vai 500?
                      Mulla oli 800, mutta suosittelen hienompaa, vaikka 1200-1500 tms..

                      Muovin pintakäsittely kestää kevyen hienonnan, mutta ota vain vähän kerralla. Itse tein vesihiennonnan vielä toisen kerran ennen kuin uurteet ja kiveniskemät sai häviämään.

                      Pinta näyttää nyt hyvälle ja hylkii vielä hyvin vettäkin.

                      Comment

                      • Robi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 7606
                        • Vantaa

                        #26
                        Mun e39:ssä oli facelift etu-umpiot nähnyt taivalta reilusti yli 140tkm ja sille ne myös näytti. Täysin harmaat ja täynnä kiveniskuja. Enpä viitsinyt ruveta hiomaan pintoja vaan kokeilin yhdellä kiilloitusliinalla jota mm itsekin myyn ja tulos oli erittäin kirkas ihan parin minuutin käsittelyllä. Toki kiveniskuista aiheutuneet pikku kolot on edelleen tallessa mutta pinnasta tuli paljon kirkkaampi ja valoteho parani sen myötä. Äkkivilkaisulla etuvaloista voisi sanoa lähteneen vähintään puolet ajokilometreistä ulkonäön perusteella.
                        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                        Tiedustelut priva tai 0452210069

                        Current
                        E61 530d
                        E39 530d
                        E39 520iA
                        E46 330xd
                        E28 528i

                        Comment

                        • naepsae
                          Newbiemmer
                          • Jan 2016
                          • 13
                          • TAMPERE

                          #27
                          Itse aloitin puolimiljoonaa ajetun E60 sumuvalojen kiillotuksen vesihiomapaperilla 600->800->1000->1500->2000 ja Farecla G3 perus leikkaava hiomatahna ja viimeistely Farecla G3 Fine kiillotusaineella. Käsipelin kaikki vaiheet. Noin puolen-tunnin työ per valaisin.

                          Pinnan suojaus cardaubavahaa sisältävällä Korrekin kiilltovahalla. Täytyy tuota ahkerammin nyt vahailla, koska pinnoite on varmasti pois hioutunut.

                          Jälkikäteen viisastuneena 600 paperilla hionta oli kyllä nopeaa, mutta varsinkin paperilla työskennellessä pieniä naarmuja tulee epäpuhtauksista ja paperin rypyistä. Käsihionnassa laiskuus näkyy myös lopputuloksessa. Fareclan G3 hiontatahnasta ehkä uudempi versio olisi parempi, missä ei tarvitsisi vettä lutrata sekaan. Taas Fareclan G3 Fine on sellaisenaan kiilloitukseen toimiva, eikä vaadi veden lisäämistä hiontatyynyyn. Ymmärtääkseni Fareclan G3 Fine sopii maalipinnan myllytykseen. Motonet myy näitä aineita ja hiontatyynyjä.

                          Hioin ajovalot myös 800->1000->1500->2000 ja Farecla G3 perus sekä G3 Fine. Naarmuja tuli huomattavasti vähemmän kuin sumuvaloihin. Ehkä siksi kun ei 600 tullut hiottua, ja koska ympäristö oli puhtaampi sekä selkeämpi(likaa vähemmän hionnassa ja paperi ei ryyppyynny).

                          Lopputuloksena molemmat ajovalot ovat hieman etäämmältä katsottuna aivan uudenveroiset omaan silmään ja puolimiljoonaan ajettuun tuli huomattavasti näköä takaisin. Ajovalojen suojaukseen autovahaa monta kertaa, ja jatkossa säännöllinen kiillotus. Valmiissa ajovalojen kiilloitusseteissä on mielestäni mukana pinnan suojakalvon muodostavat aineet.

                          Onko raadilla kommenttia millä ajovalon pinnan suojaus olisi paras tehdä lopulta? Korrekin uudenauton vahapurkki mainostaa UV suoja-aineita, mutta luulisin niitä olevan myös tässä kiiltovahaversiossa?

                          Ps. Paukkupullolla tehdyn akryylimaali+lakka paikkakorjauksessa Fareclan G3 perustahna ja G3 Fine osoittautui loistavaksi yhdistelmäksi pienen aplarin ja pinnan kiillotukseen/häivyttämiseen. Viimeisenä käytin maalipinnan suojaukseen samaa Korrekin kiiltovahaa useampaan kertaan.

                          Comment

                          • Bablo81
                            BTCF Member
                            • Jun 2012
                            • 169
                            • Savonmua

                            #28
                            Miks ei tuohon kiillotettuun pintaan laittais kirkasta suojakalvoa:think
                            f11 530xd m-sport -12


                            - ex e61 530xd m-sport, -06
                            - ex e39 530d, -00
                            - ex e30 320 touring

                            Comment

                            • pemari523
                              Newbiemmer
                              • Jul 2014
                              • 6
                              • Rovaniemi

                              #29
                              Omat valot oli aika karseassa kunnossa kun auton ostin, tein vesihionnan 800/1200 paperilla ja sen jälkeen hionta farecla g3 pikku kierroksilla rälläkällä vettä ruiskien mikrokuitulaikalla.

                              sen jälkeen päälle motonetin veneosastolta star brite step 2 muovin kiillotusaine, hyvät tuli!

                              Comment

                              • shawela
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2005
                                • 364
                                • Oulu

                                #30
                                Mulla maalari hioi ja sen jälkeen lakkasi puolet ohennetulla lakalla. Valoista tuli aika hyvät, eikä uv enää pitäis haalistaa muovia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎