Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60: termostaatin piiri jatkuvasti auki sanoo OBD?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r_vesa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 117
    • Finland

    e60: termostaatin piiri jatkuvasti auki sanoo OBD?

    Hei,

    Apua tarvittaisiin seuraavaan ongelmaan tai paremminkin mahdolliseen tulevaan ongelmaan. Tein autokaupat (530 bensakone), jota ennen auto käytettiin autotohtorilla ja siellä vikamuistin/OBD:n lukulaite paljasti että termostaatti on jatkuvasti auki (vikakoodia en nyt muista mutta voin sen kaivaa jos se on oleellinen tieto)

    a) mikä merkitys tuolla asialla on autolle tai sen käyttäjälle?
    b) miksiköhän auton oma vikanäyttö (i-Drive tai check-nappi) sanoo että ei ole vikoja?
    c) pitäisikö auton osata ilmoittaa tuollaisesta viasta esim. i-Drive näytölle?
    d) voiko moottori käydä liian kuumana tämän vian takia?

    Avasin salavalikon ja tein koelenkin +9C asteen ulkolämpötilassa ja tuon valikon (7) mukaan lämpötila nousi aika nopeasti (~15min) tuonne +80C paikkeille ja siitä toiset 15min niin oltiin yli +100C maksimin ollessa +108C.
    Myös lämmityslaite alkoi puskemaan lämmintä aika nopeasti (~10min).

    Onko mahdollista että termostaatti on kunnossa ja katsastusasemalla luettiin jotain vanhaa vikadataa tai että termostaatti on joskus vaihdettu mutta on unohdettu nollata vikamuisti?

    Pystyykö tälläisen asian testaamaan kotikonsteilla?
    '11 M-Sport 528i
    '15 KTM 1190 R
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #2
    Jos vian kuvauksessa sanotaan, että termostaatin piiri on auki, niin se ei välttämättä kerro itse termostaatin toiminnasta mitään. Itse vaihtaisin termostaatin.


    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Väittäisin että se on se termarin lämmitysvastus minkä piiri on auki -> vastus poikki. Ilman sitä nimittäin lämmöt pitäisi olla siellä 105 paikkeilla kaikessa ajossa (kuten tuossa yksilössä nyt on), kun taas sen toimiessa tippuvat lämmöt sinne 85-90 paikkeille runtua antaessa. Termari vaihtoon ja taas toimii.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • r_vesa
        Bimmer Rookie
        • Sep 2009
        • 117
        • Finland

        #4
        Totta, vaihdettavahan tuon on. Silti olisi mukava tietää että eikö e60 malli anna tuosta mitään vikailmoitusta i-Drive yms. näytölle vaan ainoastaan OBD lukulaite löytää sen? Tietääkö joku mikä logiikka noissa vikailmoituksissa mahtanee olla?
        '11 M-Sport 528i
        '15 KTM 1190 R

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by r_vesa View Post
          Silti olisi mukava tietää että eikö e60 malli anna tuosta mitään vikailmoitusta i-Drive yms. näytölle vaan ainoastaan OBD lukulaite löytää sen? Tietääkö joku mikä logiikka noissa vikailmoituksissa mahtanee olla?
          Ei, mikään malli ei anna. Nuo i-Drive ym. on lähinnä polttimonrikkoja ym. varten, tapauksia jotka normikäyttäjän oletetaan korjaavan itse.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • r_vesa
            Bimmer Rookie
            • Sep 2009
            • 117
            • Finland

            #6
            Originally posted by Bullitt View Post
            Jos vian kuvauksessa sanotaan, että termostaatin piiri on auki, niin se ei välttämättä kerro itse termostaatin toiminnasta mitään. Itse vaihtaisin termostaatin.
            Voisiko tuohon "ettei kerro termostaatin toiminnasta mitään" saada lisää tarkennusta?

            Kävi niin että termostaatti ja nesteet vaihdettiin jo syksyllä ja nyt kun innostuin taas katsomaan testivalikosta lämpöjä niin kyllä ne liikkuu siellä 99-105 astetta eli aika samoissa kuin ennen termostaatin vaihtoa.

            Kenelläkään heittää oikeaa faktaa pöytään?
            '11 M-Sport 528i
            '15 KTM 1190 R

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7524
              • Jyväshyvä

              #7
              Originally posted by r_vesa View Post
              Voisiko tuohon "ettei kerro termostaatin toiminnasta mitään" saada lisää tarkennusta?

              Kävi niin että termostaatti ja nesteet vaihdettiin jo syksyllä ja nyt kun innostuin taas katsomaan testivalikosta lämpöjä niin kyllä ne liikkuu siellä 99-105 astetta eli aika samoissa kuin ennen termostaatin vaihtoa.

              Kenelläkään heittää oikeaa faktaa pöytään?
              Siellä bensa-autossa niiden pitääkin pyöriä, dieselissä n. 90 pinnassa.
              Bensan termari taisi olla 97 asteinen joten vähän yli sen.
              105 astetta ei ole mikään ongelma kun kyseessä on paineistettu järjestelmä ja kiehumispiste on korkeampi kun ei siellä pelkkää vettä ole...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9156
                • Oulu

                #8
                Originally posted by r_vesa View Post
                Voisiko tuohon "ettei kerro termostaatin toiminnasta mitään" saada lisää tarkennusta?

                Kävi niin että termostaatti ja nesteet vaihdettiin jo syksyllä ja nyt kun innostuin taas katsomaan testivalikosta lämpöjä niin kyllä ne liikkuu siellä 99-105 astetta eli aika samoissa kuin ennen termostaatin vaihtoa.

                Kenelläkään heittää oikeaa faktaa pöytään?
                Mythbuster by WDS. KLIK
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • r_vesa
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2009
                  • 117
                  • Finland

                  #9
                  OK. No tulipahan vaihdettua termostaatti sitten turhaan

                  Voiko näihin OBD vikakoodeihin ja autotohtoreiden lukulaitteisiin luottaa?
                  Auton hankinnan yhteydessä testi tehtiin ja virallinen katsastusasema kertoi ainoana vikana OBD testistä löydetyn vikakoodin:

                  "P0597 Termostaatin lämpöohjauspiiri / auki"

                  Voiko ko. vika viitata johonkin muuhun kuin itse termostaattiin? Eli onko esim. termostaatin lämmönohjauspiiri erillinen oma osansa?
                  '11 M-Sport 528i
                  '15 KTM 1190 R

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Originally posted by r_vesa View Post
                    OK. No tulipahan vaihdettua termostaatti sitten turhaan
                    Miten niin? Jos vikakoodi on nyt poistunut, pystyy ecu laskemaan moottorin lämpötilaa kuormitusta nostaessa, eli toimimaan siten kuin se on suunniteltu. Vaikka tuo lämpövastus on sökö niin lämmöt kyllä nousee ihan normaalisti.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • huppe
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 371
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by r_vesa View Post
                      Totta, vaihdettavahan tuon on. Silti olisi mukava tietää että eikö e60 malli anna tuosta mitään vikailmoitusta i-Drive yms. näytölle vaan ainoastaan OBD lukulaite löytää sen? Tietääkö joku mikä logiikka noissa vikailmoituksissa mahtanee olla?
                      Eihän noissa muuta olisikaan kuin vikakoodeja jos se iDrive kaikesta ilmottaisi. Kerran viikossa saisi viedä pajalle.
                      ex E61 530da 2004

                      Comment

                      • r_vesa
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2009
                        • 117
                        • Finland

                        #12
                        Originally posted by Cell View Post
                        Miten niin? Jos vikakoodi on nyt poistunut, pystyy ecu laskemaan moottorin lämpötilaa kuormitusta nostaessa, eli toimimaan siten kuin se on suunniteltu. Vaikka tuo lämpövastus on sökö niin lämmöt kyllä nousee ihan normaalisti.
                        Taidat olla ihan oikeassa, hämärästi muistaisin että vanhalla termarilla lämmöt olivat kaikista korkeammat kun konetta kuormitettiin, uudella taas lämmöt laskevat hieman kuormitettaessa..

                        Mitä taas vikakoodiin tulee niin ymmärsin että huoltoliike joutuu manuaalisesti nollaaman vikamuistin kun vika on korjattu eli ei se sieltä poistu itsekseen.
                        '11 M-Sport 528i
                        '15 KTM 1190 R

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8972
                          • Kellokoski

                          #13
                          Kai nuo vikakoodit voisi lukaista vaikka INPAlla niin tulisi selvyys tuosta koodista. Nuo yleistesterit ei taida hanskata kaikkia merkkikohtaisia vikakoodeja?
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • r_vesa
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2009
                            • 117
                            • Finland

                            #14
                            Originally posted by _nixu_ View Post
                            Kai nuo vikakoodit voisi lukaista vaikka INPAlla niin tulisi selvyys tuosta koodista. Nuo yleistesterit ei taida hanskata kaikkia merkkikohtaisia vikakoodeja?
                            Toi INPA ei minulle sano mitään, mutta kyllä tuosta vikakoodi alunperinkin saatiin katsastusaseman laitteilla pihalle eli P0597 Termostaatin lämpöohjauspiiri / auki.
                            '11 M-Sport 528i
                            '15 KTM 1190 R

                            Comment

                            • Lasikuutio
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2010
                              • 100
                              • Suomi, Kokemäki/Tampere

                              #15
                              Meneeköhän uudella termarilla (esim. http://www.schmiedmann.fi/fi/tuote/8...te=11531437040) vikakoodi (P0597) pois? Autona 520i (vm. 2003, E60, bensa, manuaali). Lämmöt pyörivät ajossa siellä 93-94 astetta. :think
                              Ajossa:
                              E60 520i (tulossa showroomiin..)
                              Exät:
                              E39 525i
                              - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                              Bemmin kuvat nettiin helposti ja vaivattomasti? Hanki Dropbox!
                              http://tinyurl.com/hanki-dropbox

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎